Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:17:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:59:59
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 18:51:43
Hoek-Warszawa Express D1245 1974 door Jeroen Water
Vandaag om 17:55:34
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 17:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door R1954
Vandaag om 17:35:00
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:32:50
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Eenerspoor
Vandaag om 17:20:59
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 16:32:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
Vandaag om 16:29:19
Piko 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Corné81
Vandaag om 15:59:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:30:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 15:11:20
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door RetroJack
Vandaag om 14:38:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:20:51
De modeltreinen van Spoorijzer door Keska
Vandaag om 13:59:49
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door maartenvdb
Vandaag om 13:40:37
Nijmegen in h0 door 1200blauw
Vandaag om 12:59:17
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 12:34:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:54:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 11:42:18
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 11:36:55
Roco 290 digtaliseren door 008200
Vandaag om 11:16:19
ACME 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:02:43
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald69
Vandaag om 09:55:51
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 09:43:36
20 jaar BNLS door WesleyMunnik
27 June 2025, 23:28:33
Piko EUROCITY 2969 traxx door DBCargo
27 June 2025, 21:13:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
27 June 2025, 20:51:01

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 267179 keer)

AndréDev

• Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #375 Gepost op: 30 December 2022, 18:55:20 »
Geweldig die oude prenten...een bron van inspiratie voor de bouwertjes (y)
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.

R v/d Hoven

• Offline Offline
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
« Reactie #376 Gepost op: 31 December 2022, 12:39:25 »
Op 15 augustus 1987 reed de SSN 65018 met DB-rijtuigen enkele ritten tussen Haarlem en IJmuiden. In een aantal delen laat ik de scans van mijn dia's zien. De stoomtrein komt voorbij maar ook enige zaken rondom de spoorlijn zelf.
Enkele zaken vooraf:
= alle opnames getoond in deze serie zijn scans van MIJN dia's en geen werk van anderen. (c)-regels van toepassing.
= de scans zijn origineel in TIFF. Voor dit forum omgezet naar JPEG en daarna nogmaals verkleind om een aanvaardbare grootte te krijgen. Meer Mb's per foto is niet nodig.
= de scans komen zo uit de scanner nadat deze met software de stofjes etc. heeft verwijderd. De scans zijn niet door een fotobewerkingsprogramma gegaan. Ik scan eerst de collectie en ga daarna bewerken.
= degene die niet tevreden is met de resultaten en het denkt beter te kunnen, prima, maar die resultaten dan gaarne elders laten zien. En zeker NIET privé sturen!!
= de afbeeldingen hebben geen watermerk of een tekst ter voorkoming van... Geen tijd en zin. Het kopiëren en later als eigen werk publiceren houd ik toch niet tegen. Weet wel dat het niet mag. officieel... Vind ik de opnames "illegaal" terug, dan plaats ik op dit forum niets meer. Je verpest het dus voor de rest.
= Zeuren over illegale acties van mij toen, heeft weinig nut en opmerkingen erover worden dus hier EN via PRIVE-berichten NIET OP PRIJS GESTELD. Ik verwijder alles onmiddellijk, dus verspil je tijd niet.

Deel 1: We beginnen in Westerveld:

Overzicht van de halte gezien richting IJmuiden

woning 8 spoorzijde gezien richting IJmuiden

Overzicht van de halte gezien richting Santpoort

foto van de overweg. Als je op deze afstand ging staan en deze foto op 9x13 zou uitprinten dan is het blauwe bord uitgeknipt van die afdruk. meteen op schaal voor hO. Ooit ergens gelezen en in dit geval klopte de opname aardig. Ergens moet ik het resultaat nog hebben liggen... Je kunt de methode ook voor andere schalen gebruiken, maar dan is de afstand natuurlijk anders. Hoe en wat is vast wel ergens te vinden op het forum of elders.

Vanuit het eerder zichtbare lichtsein, de passage van de stoomtrein naar Haarlem.

Wordt vervolgd. Tenzij.....
Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #377 Gepost op: 31 December 2022, 12:50:18 »
Nee hoor! Kom maar door met die plaatjes!  :-*

Vislijn

• Offline Offline
    • De spoorlijn naar IJmuiden
« Reactie #378 Gepost op: 31 December 2022, 15:06:39 »
Erg mooi Raymond! Dank voor het delen. Op de één of andere manier ademen de foto's helemaal die wat lome sfeer die ik me van Driehuis in die jaren herinner, vooral de foto van die spoorwoning en van die spoorboom met het wachtbord. En wat me ook opvalt, het lijkt wel of je bijna de enige toeschouwer was! Vandaag de dag zou het er vol staan met fotograferende liefhebbers als er zoiets moois voorbij kwam. Nu lijkt er een weldadige rust te hangen.

Op deze dag reden er al bijna vier jaar geen reizigerstreinen meer, maar het lijkt veel korter geleden; alles ziet er nog best goed uit, ook het westelijke spoor dat vanaf de sluiting voor reizigersverkeer buiten gebruik werd gesteld ziet er nog goed, nog nauwelijks overwoekerd. Alleen de bovenleiding was toen al weg, de rest was grotendeels nog aanwezig.

Ik kijk uit naar het vervolg  (y)
« Laatst bewerkt op: 31 December 2022, 15:08:47 door Vislijn »

borotof

• Offline Offline
« Reactie #379 Gepost op: 31 December 2022, 15:57:35 »

foto van de overweg. Als je op deze afstand ging staan en deze foto op 9x13 zou uitprinten dan is het blauwe bord uitgeknipt van die afdruk. meteen op schaal voor hO. Ooit ergens gelezen en in dit geval klopte de opname aardig. Ergens moet ik het resultaat nog hebben liggen... Je kunt de methode ook voor andere schalen gebruiken, maar dan is de afstand natuurlijk anders. Hoe en wat is vast wel ergens te vinden op het forum of elders.

Helaas gaat dat niet werken, er mist een variabele, en dat is de beeldhoek, en die is weer afhankelijk van opnameformaat icm brandpuntsafstand. Beter om zo'n bord, of wat dan ook, beeldvullend te fotograferen en dan even in een fotobewerkingsprogramma op het juiste formaat brengen.

grtz rob

Karben

• Offline Offline
« Reactie #380 Gepost op: 31 December 2022, 17:05:07 »
Heel lang geleden eens uitgeprobeerd door een kennis: brandpuntsafstand van 50:3= 17meter afstand geeft de juiste maat in spoor h0. Uitgeprobeerd met de naam PUTTEN op het station aldaar en paste precies. Wel recht voor zijn raap fotograferen. Afdrukken op 10x15.
« Laatst bewerkt op: 31 December 2022, 17:07:26 door Karben. Reden: Aanvulling »
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

R v/d Hoven

• Offline Offline
    • Foto's van treinen
« Reactie #381 Gepost op: 31 December 2022, 22:10:49 »
Heel lang geleden eens uitgeprobeerd door een kennis: brandpuntsafstand van 50:3= 17meter afstand geeft de juiste maat in spoor h0. Uitgeprobeerd met de naam PUTTEN op het station aldaar en paste precies. Wel recht voor zijn raap fotograferen. Afdrukken op 10x15.
inderdaad Karel. Zoals beschreven uitgevoerd. Zo veel mogelijk haaks voor het gewenste object en op de juiste hoogte. Zo niet, dan niet  ;D Uitgeprint en geplakt valt het nauwelijks op. Enige toen actuele reclames bevonden zich toen op de modules van wijlen Nico Lollinga die station Leerdam had nagebouwd. En de reclames waren zelfs aanpasbaar.
Maar kniesoren blijf je houden.

R v/d Hoven

• Offline Offline
    • Foto's van treinen
« Reactie #382 Gepost op: 31 December 2022, 22:14:09 »
Erg mooi Raymond! Dank voor het delen. Op de één of andere manier ademen de foto's helemaal die wat lome sfeer die ik me van Driehuis in die jaren herinner, vooral de foto van die spoorwoning en van die spoorboom met het wachtbord. En wat me ook opvalt, het lijkt wel of je bijna de enige toeschouwer was! Vandaag de dag zou het er vol staan met fotograferende liefhebbers als er zoiets moois voorbij kwam. Nu lijkt er een weldadige rust te hangen.

Op deze dag reden er al bijna vier jaar geen reizigerstreinen meer, maar het lijkt veel korter geleden; alles ziet er nog best goed uit, ook het westelijke spoor dat vanaf de sluiting voor reizigersverkeer buiten gebruik werd gesteld ziet er nog goed, nog nauwelijks overwoekerd. Alleen de bovenleiding was toen al weg, de rest was grotendeels nog aanwezig.

Ik kijk uit naar het vervolg  (y)
Deze opnames zijn gemaakt terwijl de trein naar IJmuiden was. Daar zal het een stuk drukker zijn geweest. Ook anno 2022 kan je in je uppie kort voor dé trein langs komt staan. Dan is opeens iedereen daar waar jij bent en na de passage? Weer alleen...

Er komt meer. Misschien niet elke dag, maar er komt meer. Ook uit 1988 zonder stoomtrein. Als je dan ziet wat er veranderd is/was...

R v/d Hoven

• Offline Offline
    • Foto's van treinen
« Reactie #383 Gepost op: 02 January 2023, 14:37:23 »
Deel 2 Velsen Zeeweg

De befaamde tandartspraktijk

passage stoomtrein naar IJmuiden. Ja, er stond iemand op de abri...

Woning 9A onderweg, gezien richting IJmuiden

Wordt vervolgd.

borotof

• Offline Offline
« Reactie #384 Gepost op: 02 January 2023, 20:24:07 »
inderdaad Karel. Zoals beschreven uitgevoerd. Zo veel mogelijk haaks voor het gewenste object en op de juiste hoogte. Zo niet, dan niet  ;D Uitgeprint en geplakt valt het nauwelijks op. Enige toen actuele reclames bevonden zich toen op de modules van wijlen Nico Lollinga die station Leerdam had nagebouwd. En de reclames waren zelfs aanpasbaar.
Maar kniesoren blijf je houden.

Tsja, je zult ook nog wel analoog rijden denk ik dan maar.

grtz rob

Karben

• Offline Offline
« Reactie #385 Gepost op: 02 January 2023, 20:55:12 »
Ach, die truc is medio 80-er jaren gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 02 January 2023, 20:56:45 door Karben »
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

R v/d Hoven

• Offline Offline
    • Foto's van treinen
« Reactie #386 Gepost op: 03 January 2023, 08:40:10 »
Deel 3: naar IJmuiden Julianakade
De volgorde van de foto's is ook zoals ik die dag gewandeld heb. Geen ander vervoer tot mijn beschikking en ik wou de lijn zelf ook helemaal aflopen om te zien wat er allemaal veranderd was sinds mijn laatste rit over de lijn, overdag met de mat'46 op de laatste dag (nee, geen foto's van want ik had geen toestel...)

De verrassing van de dag: de stoomtrein neemt ook de viswagens mee. Logisch, gebeurde toen ook op elke zaterdag maar ik had op een slag met een diesel er tussendoor gehoopt.

Rustig langs het kanaal gewandeld en gewacht tot de trein weer terug kwam. Bootjes kijken, boterhammen eten en op tijd opstaan voor de foto

Halte Julianakade ziet er maar kaal uit, zonder bovenleiding.

En daar gaat de stoomtrein weer terug naar Haarlem. Mooiste plaat van de dag met het licht 'goed' en de trein in de boog. Volgens mij stopte de trein hier niet maar het lijkt alsof iemand de trein toch wil verlaten. Geen idee eigenlijk meer wat er verder gebeurde...

Wordt vervolgd.

Simon Stenneberg

• Offline Offline
  • Dieselpower rules!
« Reactie #387 Gepost op: 03 January 2023, 08:59:22 »

Mooi Raymond  (y)
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Bert van Hooff

• Offline Offline
  • aan de beperking herkent men de meester
« Reactie #388 Gepost op: 03 January 2023, 09:06:01 »
Dank voor de foto’s.
Ik weet nog dat deze stoomtrein reed. Was met een vriend kijken die niets met treinen had, maar ik ben later alleen wezen kijken (en genieten).
Was er ook geen model treinen show in een vishal?
Ik heb nog staan praten met een oudere man die alle varianten van de blokkendoos had gebouwd op basis van de oude Roco versie.

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #389 Gepost op: 03 January 2023, 10:20:06 »
@Raymond,

Is foto 1 van je bericht nou Velsen - IJmuiden Oost?