Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Philotrain NS6001-6006 door orientexpress
Vandaag om 07:13:55
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 06:37:33
Ik kom er niet uit... zelfbouw schakelprint door Martijn1974
Vandaag om 05:21:17
keerlusproblemen door Lobomotion69
Vandaag om 02:59:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:43:22
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Joz
Vandaag om 01:44:01
Rijnstraat door Rob Ellerman
Vandaag om 00:45:49
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Modellbahnwagen
25 June 2025, 23:52:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
25 June 2025, 23:41:28
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 June 2025, 23:24:05
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
25 June 2025, 23:19:04
US diorama in H0 door Wim Vink
25 June 2025, 23:07:26
Aachenau West door wob
25 June 2025, 22:49:40
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
25 June 2025, 22:49:00
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door sncf231e
25 June 2025, 22:35:35
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
25 June 2025, 21:48:01
Verschil leveranciers DCC decoders? door Sven
25 June 2025, 21:03:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
25 June 2025, 20:44:13
Maasmuiden Haven door 741230
25 June 2025, 20:43:17
Een nieuw begin door Frits C
25 June 2025, 19:14:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
25 June 2025, 18:52:08
NZH A 1001 - 1004 door Rob Ellerman
25 June 2025, 17:32:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
25 June 2025, 16:43:07
20 jaar BNLS door Bor de Wolf
25 June 2025, 16:40:25
Vraag iz ballast door Voske
25 June 2025, 16:23:59
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
25 June 2025, 15:54:54
lais dcc decoder aan sluiten door Martijn193
25 June 2025, 15:51:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
25 June 2025, 15:22:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
25 June 2025, 13:39:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VulcanRaven
25 June 2025, 12:16:09
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 266971 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #360 Gepost op: 19 December 2022, 21:10:12 »
Ha dank je, dat is dan een mooie toevalstreffer. Mooi dat dat treinstel meteen wordt geïdentificeerd (y) Van die botsing waarbij de 212 aan zijn eind kwam heb ik geloof ik wel eens een foto gezien.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #361 Gepost op: 30 December 2022, 11:35:38 »




Vandaag een mooie foto die in 1956 werd gemaakt vanaf de papierfabriek van Van Gelder in Velsen-Noord. We kijken naar het zuidwesten en zien rechts de opengedraaide spoorbrug. Verder naar links op de achtergrond de kenmerkende lange overkapping van station Velsen-IJmuiden Oost. Links daarvan de goederenloods van Van Gend & Loos. Het lijkt op het eerste gezicht alsof de foto in het midden niet helemaal scherp is, maar dat komt door de rook/stoom uit het voorbijvarende vrachtschip. Direct achter dit schip zien we vlakbij de kanaalkant een kolenhandel, waar een paar kolenwagens voor de deur staan. Deze kolenwagens hebben via het intussen bekende straatspoortje, dat nog vóór Velsen-IJmuiden Oost aftakte en langs het talud naar beneden liep, hun bestemming bereikt.

Foto C. van der Meulen; Beeldcollectie van de gemeente Velsen via NHA, NL-HlmNHA_1098_KNA001003288
Directe link naar de originele foto: https://hdl.handle.net/21.12102/45C88CBCFB8F11DF9E4D523BC2E286E2

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 808
  • Steel is king!
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #362 Gepost op: 30 December 2022, 12:07:30 »
Op de voorgrond bij het schip en de loodsen aan de rechterzijde ligt ook spoor. Duidelijk geen 'normaal treinspoor' Iemand enig idee waar dit voor werd gebruikt?
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8443
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #363 Gepost op: 30 December 2022, 12:08:51 »
Bij de papierfabriek lag een smalspoornet, verdere info heb ik nu niet bij me daarover.

Edit: op industriespoor.nl staat een PDF met artikel erover maar die kan ik niet openen om de een of andere reden.
« Laatst bewerkt op: 30 December 2022, 12:13:48 door Rick »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #364 Gepost op: 30 December 2022, 12:24:33 »
Ik heb van de ritten met de SSN 65018 naar/van IJmuiden op 15 augustus 1987 opnames (incluis de rit met de viswagens). In die serie zitten ook opnames van de spoorlijn zonder stoomtrein, visafslag, haltegebouwen etc. Ook met het opmerkelijke "kruiswissel" te Santpoort Noord.
Ik heb daarna op 26 maart 1988 enige dia's gemaakt van de lijn vanaf station IJmuiden naar Velsen-Zeeweg en op die dag waren ze o.a. bezig met het aanpassen van het sporenverloop rondom de oude halte Julianakade.

Is het oké om de scans van die dia's in dit draadje te plaatsen? In series van enkele plaatjes per locaties per keer?

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #365 Gepost op: 30 December 2022, 12:37:06 »
Ook met het opmerkelijke "kruiswissel" te Santpoort Noord.

Dat was geen kruiswissel maar een beweegbaar kruis. Daar lagen er meer van en Nederland. Onder andere bij Breukelen voor dat daar de viersporigheid er was. Ik heb daar nog onderhoud aan gedaan. Dat het kruis beweegbaar was gaf het voordeel dat er met hogere snelheden over gereden kon worden. Je kon / kan er alleen in de rechdoorstand over heel rijden.

Ik heb nog een foto gevonden van een beweegbaar kruis in Eefden.




De bouw van Berkendam is begonnen.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4546
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #366 Gepost op: 30 December 2022, 12:49:10 »
Dat was geen kruiswissel maar een beweegbaar kruis.

En dan functioneert zoals in h0 een Engels wissel?

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #367 Gepost op: 30 December 2022, 12:50:47 »
Nog een stukje gevonden over Santpoort Noord.

Een link naar de site van Klassieke beveiliging.

https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenSptn.htm

Onderaan dit artikel staan wat foto's van het bedientoestel wat op het plaatskaarten kantoor stond. Wissel 22 was het beweegbare kruis daar.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #368 Gepost op: 30 December 2022, 12:52:59 »
Reactie op Daan:


Nee, want het is geen Engels wissel. Het lijkt een beetje op twee normale wissels.
« Laatst bewerkt op: 30 December 2022, 13:11:08 door Spoorrelais »
De bouw van Berkendam is begonnen.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4546
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #369 Gepost op: 30 December 2022, 13:01:42 »
Ah precies! Lovers ging bijvoorbeeld ook altijd vanuit IJmuiden terug over spoor 1, naar 2 en vervolgens naar 3 om te halteren. Vandaar mijn vraag.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11624
    • Mijn fotoarchief
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #370 Gepost op: 30 December 2022, 13:07:21 »



Vandaag een mooie foto die in 1956 werd gemaakt vanaf de papierfabriek van Van Gelder in Velsen-Noord.

Grappig, daar had mijn opa in de jaren vijftig een hoge managementfunctie. Hij woonde met zijn vrouw en kinderen in IJmuiden.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #371 Gepost op: 30 December 2022, 14:53:30 »
Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat de fotograaf die deze foto maakte, ook een aantal foto's heeft gemaakt van de fabriek zelf en de mensen die er werkten op dat moment?



Dat was geen kruiswissel maar een beweegbaar kruis. Daar lagen er meer van en Nederland. Onder andere bij Breukelen voor dat daar de viersporigheid er was. Ik heb daar nog onderhoud aan gedaan. Dat het kruis beweegbaar was gaf het voordeel dat er met hogere snelheden over gereden kon worden. Je kon / kan er alleen in de rechdoorstand over heel rijden.

Ik heb nog een foto gevonden van een beweegbaar kruis in Eefden....



Grappig, dit had ik nog nooit gezien  :)



« Laatst bewerkt op: 30 December 2022, 14:55:12 door Rondje_HO »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #372 Gepost op: 30 December 2022, 16:02:14 »


Is het oké om de scans van die dia's in dit draadje te plaatsen? In series van enkele plaatjes per locaties per keer?

Groet, Raymond van den Hoven

Wat mij betreft heel graag Raymond!  (y)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8430
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #373 Gepost op: 30 December 2022, 16:29:09 »
Reactie op Daan:


Nee, want het is geen Engels wissel. Het lijkt een beetje op twee normale wissels.
Waarom is dit kruis beweegbaar, stelbaar?

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #374 Gepost op: 30 December 2022, 16:50:44 »
Zie:

... Dat het kruis beweegbaar was gaf het voordeel dat er met hogere snelheden over gereden kon worden. Je kon / kan er alleen in de rechdoorstand over heel rijden.
...