Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Martijn193
Vandaag om 07:25:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:59:04
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 164342 keer)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4500
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #180 Gepost op: 21 januari 2022, 16:18:21 »
Mooi Bart!

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #181 Gepost op: 21 januari 2022, 16:59:13 »
Da's best genieten hoor, om dit te lezen en te bekijken!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 732
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #182 Gepost op: 21 januari 2022, 18:48:41 »
Kijk, dat is leuk om te horen  :)

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #183 Gepost op: 21 januari 2022, 19:29:20 »
Het traject tussen de twee haltes is tot aan de Julianakade kaarsrecht en loopt langs de oever van het Noordzeekanaal, parallel aan de Kanaaldijk.

Kaarsrecht?
Thv IJmc zaten wel knikken, ja ik ben erg ;D.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 732
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #184 Gepost op: 21 januari 2022, 19:50:54 »
Ja, de sporen weken voor het middenperron van IJmc even uiteen, maar het traject zelf was kaarsrecht  ;D

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #185 Gepost op: 21 januari 2022, 20:02:50 »
Maar even zonder gekheid, altijd leuk om het oude terug te zien.
De RK Gregoriuskerk stond er nog.

ca.gorter

  • Offline Offline
  • Berichten: 743
    • Modeltrein spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #186 Gepost op: 21 januari 2022, 20:25:51 »


Zo kwam er de verandering. Nu is het een wandelpad geworden.
Halte Casembrootstraat

aad52

  • Offline Offline
  • Berichten: 263
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #187 Gepost op: 22 januari 2022, 10:50:18 »
Allemaal weer mooie foto's van hoe het eens was.... (y)

M.vr.groet,

Aad

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7519
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #188 Gepost op: 22 januari 2022, 12:13:54 »
Kaarsrecht?
Thv IJmc zaten wel knikken, ja ik ben erg ;D.









 ;D
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2022, 12:20:49 door Huup »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 732
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #189 Gepost op: 24 januari 2022, 14:55:59 »
Nog even een kleine aanvulling op de bovenstaande 'aflevering': waarom lag de halte IJmuiden-Julianakade eigenlijk in zo'n fraaie boog?



[Foto W. Beukenkamp, september 1983. We zien hier de halte vanaf het noordelijke perron voor de richting IJmuiden. De trein nadert vanuit het oosten. Let ook op de fraaie bovenleidingsportalen - toen nog steeds de oorspronkelijke uit 1927]

Oorspronkelijk liep het spoor hier rechtdoor, verder langs de kanaalkant, omdat het eerste station IJmuiden, sinds 1883, op een heel andere plek lag, namelijk aan de sluizen, ter hoogte van de Oranjestraat. Dit oorspronkelijke station lag voor de deur van het destijds bekende hotel "Nommer Een" dat voor het station ook als wachtruimte en restauratie fungeerde. Van dit eerste station zijn geen duidelijke foto's van dichtbij bekend. Zoals ik in de eerste post van dit draadje al schreef, hoopte men dat bootreizigers hier de trein zouden nemen naar Amsterdam (v.v.), maar in de praktijk voeren de schepen na het passeren van de sluizen gewoon door naar Amsterdam. Dat zette dus geen zoden aan de dijk en men besloot een nieuw station IJmuiden te bouwen, dicht bij de visafslag, omdat het vervoer van vis per spoor veelbelovend leek. Dat was een goede inschatting en in 1898 werd het nieuwe station, dat een stuk zuidelijker lag, in gebruik genomen. Maar over dit station IJmuiden later meer. We weten nu waar de boog bij bij de Julianakade vandaan komt.

Deze luchtfoto hieronder laat het mooi zien (hij staat hierboven ook al ergens maar hier is hij in een groter formaat):



[Foto KLM, Collectie Gemeente Velsen via NH-Archief, cat.nr. NL-HlmNHA_1098_KNA001003125, directe link https://hdl.handle.net/21.12102/45A56246FB8F11DF9E4D523BC2E286E2]

[klik op de foto voor groter formaat] Rechts het Noordzeekanaal, rechtsboven kunnen we de twee vuurtorens onderscheiden. Linksonder de nog steeds bestaande watertoren, op de achtergrond staat er nog één. Waar het spoor van de kanaaloever afbuigt lag halte Julianakade. We kunnen het stationsgebouwtje zien staan. Het is op deze foto uit ca. 1928 nog goed te zien dat het spoor hier tot een jaar of dertig eerder nog rechtdoor liep. Nu loopt het door een geul zuidwaarts, onder de Julianabrug door, om na een boog naar rechts het stationsemplacement van IJmuiden te bereiken.

Zelfs op deze foto uit 1983 (staat ook hierboven) kun je je, 85 jaar later, nog goed voorstellen dat de lijn hier ooit rechtdoor liep:



Hopelijk binnenkort meer.


« Laatst bewerkt op: 24 januari 2022, 15:53:44 door Vislijn »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7519
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #190 Gepost op: 24 januari 2022, 16:18:26 »
Interessant lijkt mij ook de vraag waarom een halte IJmj zo vlak voor het eindstation?

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4500
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #191 Gepost op: 24 januari 2022, 16:24:04 »
Volgens mij kun je dat ook van de stations Casembroodstraat en Velsen Zeeweg zeggen.
Ik denk zelf dat dat voorkomt uit dat de trein bij de aanleg werd gebruikt als nu de bus wordt gebruikt. Maar dat is een gok.

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 817
  • mekkerend het leven door
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #192 Gepost op: 24 januari 2022, 16:30:33 »
Toen mijn ex en ik nog in IJmuiden woonden (1971) zeiden we dat niet Rotterdam de eerste metro had maar IJmuiden  ;)
Groet,

Gerard

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 732
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #193 Gepost op: 24 januari 2022, 17:42:55 »
Ja, dat zou je bijna wel zeggen ja. Een soort Randstadrail of Zoetermeerlijn, maar dan veel eerder.

De haltes Velsen-Zeeweg, Casembrootstraat en Julianakade zijn alledrie in 1927 in gebruik genomen en het is niet toevallig dat dat ook het jaar is waarin de lijn werd geëlektrificeerd.
De elektrische treinen konden veel sneller optrekken dan de stoomtreinen van toen, daarom werd het mogelijk om veel meer haltes aan te doen. Het lijkt me dat ze daar ook wel weer snel van terugkwamen, want ik geloof niet dat er daarna nog veel lijnen zijn ontstaan met zoveel haltes zo dicht op elkaar.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4500
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #194 Gepost op: 06 maart 2022, 19:05:52 »
De IJmuider Courant vraagt zich af waarom er in 1989 een Plan E mee reed in de vistrein: Link

Weet iemand hier dat?

Ik dacht zelf misschien ter gelegenheid van NS150? Edit: Kan niet, want die Plan E's hadden geen reclamebanen.
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2022, 19:12:18 door Daan! »