Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 161357 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3504
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #165 Gepost op: 15 april 2021, 23:16:32 »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #166 Gepost op: 15 april 2021, 23:44:39 »
Heb je ze al lang online staan, Gerard? Want ze komen mij bekend voor.

Volgens mijn vader zou er trouwens vroeger spoor tot Bad Noord gelegen hebben.

https://hdl.handle.net/21.12102/508DCB44FB8F11DF9E4D523BC2E286E2
met onderin het spoor naar de Haringkade en verder en boven het spoor de Trawlerkade op.
https://hdl.handle.net/21.12102/45CDBAC0FB8F11DF9E4D523BC2E286E2
met weer een blik meer richting Haringkade
Spoorverloop tussen Haringkade en Trawlerkade toch iets anders dan verwacht. Die slinger richting Haringkade kende ik niet.

Leuke anekdote... Ik tikte de naam van mijn opa in, wat ook in de bedrijfsnaam zat... Kom ik jeugdfoto's van hem tegen in het archief. :o Leuke verrassing vandaag. Uiteindelijk via een andere weg ook een oude foto van het bedrijf gevonden.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #167 Gepost op: 16 april 2021, 01:30:54 »
Als je op de link klikt, naar rechts scrollen, dan komt de bewuste foto na een paar klikken.
(ik ging 'natuurlijk' eerst naar links, veel leuke oude foto's. Er stonden toch architectonische schoonheden tussen. In jaren '70 en '80 erg rommelig gebied. Anderhalf jaar geleden weer eens door het oude deel gereden, ziet er nu wel weer aardig uit, maar natuurlijk jammer, dat allerlei sporen verdwenen zijn- Laurent, bedankt voor het schematische sporenoverzicht).

gr. Frank
Als je de URL uit de browser kopieert dan kopieer je eigenlijk de zoekopdracht die tot de bedoelde foto in het archief leidde, alleen worden die archieven nog weleens aangevuld en zorgen de algoritmes er ineens voor dat als je een dag later op de link klikt je ineens bij hele andere foto's uit komt ;) Oftewel, elke dag kom je weer bij een andere foto uit en dat heb je dus niet als je de link kopieert onder de knop met twee schakels :)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #168 Gepost op: 16 april 2021, 07:49:06 »
Zo lagen de sporen volgens de topografische kaart uit 1969 ...



Bron: Topotijdreis.nl
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #169 Gepost op: 16 april 2021, 07:55:29 »
Leuk, dan zat ik er dichtbij met mijn tekening. Het is in de loop van de tijd wel aangepast.

En nog een eigen post van vroeger:
Een keer is de loc die de vistrein kwam brengen ontspoord op een wissel, aangezien de trein nog op de overweg stond is een tweede loc gekomen om de wagens daarvan af te slepen. De terugweg reed de vistrein toen met 2 2200'n in dubbeltractie.





Later kwamen er ook 6400'n de vistrein halen en brengen.




N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #170 Gepost op: 16 april 2021, 21:35:51 »
En in het kader van terugkijken.... In de publicatie "Spoor naar '75' (uit 1969) van de NS stonden deze regels over de IJmuider lijn:

De lijn lag dus al in de jaren '60 onder het vergrootglas.
No dress rehearsel, this is our life.

Dadwo

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #171 Gepost op: 18 april 2021, 01:50:51 »
Kan het toch niet laten.
Wil niet dat mijn kennis en inzicht in de geschiedenis van de IJmuiderlijn verloren gaat.
Daarom pak ik de/het draad(je) toch maar weer op.
Eerst dit: Laurent en Rick, jullie hebben de sporen geprojecteerd op een recente kaart van IJmuiden, er is echter zoveel veranderd dat daar geen passende weergave op te maken is.
EricB, jouw weergave is redelijk; echter, dit is een summiere weergave van de sporen die in IJmuiden gelegen hebben.
Hoe het emplacement IJmuiden er in werkelijkheid heeft uitgezien is te zien op deze tekening van sporenplan.nl en is, zoals je kunt zien, “iets” uitgebreider.



Marc tramt, de tekst die je laat zien is een onderdeel van de “kolderverhalen” die steeds weer gebezigd werden om o.a. andersdenkenden de mond te snoeren.
Steeds weer (en die is ook hier op het forum alweer langsgekomen) werd gezegd ‘de trein ligt te ver van de woonwijken af, die gaat er helemaal omheen’!
Waarom is de tekst een kolderverhaal?, nou heel eenvoudig dan had de trein aan de andere kant van IJmuiden gelopen en had dan nog verder van het merendeel van de woonwijken gelegen!
Op de volgende foto is te zien hoe perfect de spoorlijn in het begin was gesitueerd.
Eerst even “reclame” maken als voorwaarde voor plaatsing, nee ze verkopen niets maar het is een site met prachtige oude foto’s voor liefhebbers (foto’s.serc.nl).


Rechts Oud-IJmuiden met het station en in de punt onderin de elektriciteitscentrale die er de oorzaak van was dat  de IJmuiderlijn al zo vroeg geëlektrificeerd werd.
Links de watertoren met het begin van de groeiende bebouwing, later verder als een soort “lintbebouwing” die langs de spoorlijn en het Noordzeekanaal plaatsvond.
De uitbreiding van de bebouwing, feitelijk gestopt door de spoorlijn Haarlem/Alkmaar (Velserspoorbrug) is later steeds in zuidelijke richting gegaan tot aan de “Kennemerduinen” waar het grondgebied van Velsen ophield.
Enerzijds was het belang van de spoorlijn de afvoer van vis en de aanvoer van materialen om de visserij en de daar omheen opererende bedrijven te kunnen laten functioneren.
Daarnaast het passagiersvervoer dat voor een flink deel bestond uit handelaren, opkopers en zakenlieden uit heel Nederland maar ook daarbuiten.
Hoe belangrijk IJmuiden was mag blijken uit het feit dat toen het “Bell-telefoonhuisje” (met 2 telefoonaansluitingen) in gebruik werd genomen, heel Amsterdam (toch een wereldhavenstad) 5 telefoonaansluitingen kende.
Steeds betere verbindingen (telefoon etc.) zorgde ervoor dat steeds minder mensen “lijfelijk” naar IJmuiden moesten komen en daarmee nam natuurlijk ook het passagiersvervoer af.
Toen ook nog eens de groei van de verkeersmiddelen toenam (brommers, scooters, motoren, auto’s bussen) bleef er alleen een vaste groep forenzen over die in de ochtend en avond van de trein gebruik maakten en werd dat de reden om het passagiersvervoer te staken.
Een factor die echter daarnaast een rol speelt maar steeds over het hoofd wordt gezien is het feit dat de NS een openbaar vervoer ”monopolie” nastreefde en inmiddels verworven heeft.

Zo ik dacht het maar meteen goed te doen als ik weer even meedeed.
Kees

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #172 Gepost op: 18 april 2021, 10:01:55 »
Citaat
Een factor die echter daarnaast een rol speelt maar steeds over het hoofd wordt gezien is het feit dat de NS een openbaar vervoer ”monopolie” nastreefde en inmiddels verworven heeft.
Ik zal niet op de hele set van halve waarheden en foute conclusies reageren, maar als voorbeeld deze maar. De NS heeft een vervoerstaak vanuit de (landelijke) overheid. Diezelfde overheid verdeelt de OV waar zij verantwoordelijk voor zijn aan meerdere partijen, van wie de NS het hoofdnet toegewezen heeft gekregen. Het hoofdnet voldoet echter niet aan de definitie van een monopolie. Andere belangen heeft de NS zelf afgestoten (zoals het belang in Syntus)  Daarnaast heeft de NS in het streekvervoer, waar ze in de 60-er jaren een bijna monopolie had, na het losweken van VSN en daarmee alle buslijnen geen belang meer. Zelfs QBuzz en de HTM aandelen zijn recent weer afgestoten. Dus van een monopolie, met concurrenten als Deutsche Bahn(Arriva), Transdev (Connexxion) en Keolis is in NL op het OV gebied geen sprake en vertoont de NS, door het afstoten van OV aandelen, nou niet echt het gedrag van een monopolist. Volgens mij zit dat beeld meer in jouw perceptie.

dirkjan

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #173 Gepost op: 18 april 2021, 10:11:32 »
Marc tramt, de tekst die je laat zien is een onderdeel van de “kolderverhalen” die steeds weer gebezigd werden om o.a. andersdenkenden de mond te snoeren.
Steeds weer (en die is ook hier op het forum alweer langsgekomen) werd gezegd ‘de trein ligt te ver van de woonwijken af, die gaat er helemaal omheen’!
Waarom is de tekst een kolderverhaal?, nou heel eenvoudig dan had de trein aan de andere kant van IJmuiden gelopen en had dan nog verder van het merendeel van de woonwijken gelegen!

Probeer eens op de inhoud te discussiëren Kees en niet mensen weg te zetten met “kolderverhalen”.
In eerst instantie lag de spoorlijn centraal, maar door de verplaatsing van het centrum van IJmuiden van oud-IJmuiden naar Lange Nieuw, kwam de spoorlijn wel buiten de kern te liggen. Als IJmuiden een spoorlijn had willen houden voor personenvervoer, had het de spoorlijn moeten verleggen vanaf misschien al wel overweg Zeeweg of Velsen-IJmuiden Oost.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #174 Gepost op: 18 april 2021, 10:20:00 »
Het gaat inmiddels over compleet verschillende tijdperken.

Kees heeft het in zijn laatste bericht vooral over een periode die heel ver voor de sluiting van de lijn ligt en daar dus niet zoveel over zegt. Uit de rest maak ik op dat ten tijde van de sluiting het vervoer daadwerkelijk heel beperkt was geworden.
Ten tijde van de sluiting had NS een monopolie, omdat dat ook al vrij lang daarvoor zo was bepaald. Daar hoefde NS dus niet meer naar te streven. Het verband met de sluiting van de lijn ontgaat me.
Inmiddels heeft NS dat monopolie niet meer, zeker niet op dit type lijn. Als het lijntje was blijven bestaan, denk ik niet dat NS daar nog had gereden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #175 Gepost op: 18 april 2021, 10:44:56 »
Ja het grappige is dus dat NS de suggestie doet om de spoorlijn te verleggen om het bereik te vergroten en hem zo rendabeler te maken.

Volgens mij lag in die tijd de beslissing over sluiten van spoorlijnen bij het ministerie van Verkeer & Waterstaat, en had NS niet zoveel te zeggen.
« Laatst bewerkt op: 18 april 2021, 10:57:17 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #176 Gepost op: 18 april 2021, 11:17:21 »
Dat klopt en ook dat gaat om verschillende tijdperken. Begin jaren tachtig moest Neelie nog een gat in de begroting dichten en daartoe moesten verliesgevende lijnen sluiten. NS mocht nog wel suggesties doen welke lijnen dan in aanmerking kwamen, maar meer ook niet. De Tweede Kamer ging akkoord met het staken van het reizigersvervoer op de lijn naar IJmuiden in 1983.

De discussie over spoor danwel busbaan was dus 15 jaar later onder heel andere omstandigheden. Toen was het een regionale en lokale discussie geworden waar Kees zich in heeft geweerd, maar niet zijn zin heeft gekregen.
« Laatst bewerkt op: 18 april 2021, 11:39:04 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #177 Gepost op: 18 april 2021, 12:05:07 »
Ik zag nu pas de foto's van Gerard, een feest van herkenning. Als ik vis ging halen in IJmuiden, mocht ik altijd graag rondslenteren daar.
Van de historie wist ik niets, dankzij Vislijn is me veel duidelijk geworden.

Kleine anekdote uit de tijd van de sluiting van die lijn: ik had in IJmuiden en Velzen een paar vrienden wonen, die werkten en studeerden in Haarlem. Die gingen allemaal met de bus: die was goedkoper en in de meeste gevallen ook nog sneller. Dus toen over sluiting gesproken werd kon hen dat geen lor schelen, ze hadden niets met die trein. Waar ze alleen niet op gerekend hadden: tegelijk met de sluiting werden allerlei busroutes herzien en, erger nog, de zone-indeling van dat gebied omgegooid. Gevolg: na de sluiting was het busritje naar Haarlem duurder dan een toenmalige treinrit, en de bus deed er ook langer over.
Groet!  Frans

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #178 Gepost op: 18 april 2021, 16:57:06 »
Eerst dit: Laurent en Rick, jullie hebben de sporen geprojecteerd op een recente kaart van IJmuiden, er is echter zoveel veranderd dat daar geen passende weergave op te maken is.
Hoe het emplacement IJmuiden er in werkelijkheid heeft uitgezien is te zien op deze tekening van sporenplan.nl en is, zoals je kunt zien, “iets” uitgebreider.

Zo ik dacht het maar meteen goed te doen als ik weer even meedeed.
Niet goed dus want ik geeft zelf al aan dat de sporen van het stationsemplacement op Sporenplan staan en dat die me te priegelig werden om te tekenen. De luchtfoto die ik heb gebruikt is inderdaad een recente foto, daarom gaan sporen dwars door gebouwen en over wegen heen. Maar waar het juist om ging was hoe de sporen in de haven liepen en juist die staan niet op de tekening die jij geplaatst hebt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #179 Gepost op: 21 januari 2022, 15:19:25 »
Het is de hoogste tijd om weer eens verder te gaan met deze draad. We waren gebleven bij de halte Casembrootstraat, nu gaan we verder in de richting van de volgende halte, Julianakade (IJmj). We zagen al dat de haltes aan de IJmuidenlijn talrijk waren en dicht bij elkaar lagen, en dat is hier niet anders: de afstand tussen de haltes Casembrootstraat en IJmuiden-Julianakade is slechts 1.4 kilometer.

We gaan op weg, en dit keer zal ik, omdat ik de lezers zo lang heb laten wachten, extra veel foto’s invoegen  :).

Het traject tussen de twee haltes is tot aan de Julianakade kaarsrecht en loopt langs de oever van het Noordzeekanaal, parallel aan de Kanaaldijk.


[↑ We kijken hier naar het oosten, in de richting van de halte Casembrootstraat. Naast het vrachtschip is op de achtergrond de spoorbrug nog zichtbaar. Ca. 1955. Ansichtkaart, fotograaf onbekend]



[↑ Treinstel 353 is onderweg van de halte Casembrootstraat naar de Julianakade, 28 juni 1979. Hondekoppen zag je in die tijd niet vaak meer op de IJmuidenlijn. Foto Bart van ’t Grunewold via Flickr https://www.flickr.com/photos/bartgrunewold/8841553793/in/photolist-qSWg5H-etigUD-r44cVF-r48puq-r1V2mN-r44dDK-qSWgwK-rPJhgX-rPJgXR-f4uoXp-etms3S]




[↑ Treinstel Plan V in de boog, vlak voor binnenkomst op de halte Julianakade, augustus 1983. Foto Bert Gortemaker via railromantiek.nl, http://www.railromantiek.nl/p-zw-ijmuiden.htm ]

Al snel begint het spoor in zuidelijke richting af te buigen en wordt de halte Julianakade bereikt. De halte Julianakade werd voor reizigers geopend in 1927, vlak nadat de lijn was geëlektrificeerd, maar heette oorspronkelijk IJmuiden-Oost:



Wie nu IJmuiden op de kaart ziet liggen zal die naam misschien niet direct begrijpen, maar dit was ooit de oostgrens van IJmuiden, de plaats hield ooit bij deze plek op. IJmuiden was toen nog alleen het oudste, meest westelijke gedeelte, direct aan de zee en havens, het stuk dat we nu Oud-IJmuiden noemen. Ten oosten hiervan lag Velseroord, dat later bij IJmuiden werd getrokken. Toen het station Velsen, dat kilometers oostelijker lag (en waar we in een vorige aflevering uitgebreid bij stilgestaan hebben), werd omgedoopt tot Velsen-IJmuiden Oost, was de verwarring compleet en werd het tijd om deze halte hier een andere naam te geven: Julianakade. Om het nog ingewikkelder te maken kreeg de halte Julianakade later weer een andere naam, zij het tijdelijk: van 1942 tot 1945 heette de halte “IJmuiden Zuiderkade”. Dit was natuurlijk op last van de Duitse bezetter, die niets van het Nederlandse Koningshuis wilde weten en elke associatie ermee wilde uitwissen. Hiervan heb ik geen foto’s kunnen vinden.

Al voor de opening voor reizigersverkeer werden op deze plek goederen overgeslagen en de overweg lag er ook al langer.

De halte Julianakade lag in een bocht, met de perrons in ‘bajonetligging’, dus niet tegenover elkaar.
Direct aan de overweg lag op het perron voor de richting Haarlem een plaatskaartenkantoortje, van waaruit de overwegwachter annex stationschef vervoerbewijzen verkocht. Verderop op hetzelfde perron was een halfopen wachtruimte:



[↑ Ca. 1955, fotograaf onbekend]

Omdat maar weinig reizigers vanaf halte Julianakade de trein zullen hebben genomen naar het volgende (eind)station IJmuiden, dat letterlijk op loopafstand lag, was er op het andere, noordelijke perron geen overdekte wachtruimte of andere voorzieningen, hier werd eigenlijk alleen maar uitgestapt.



[↑ Een groen treinstel Plan V op weg naar Haarlem houdt halt, 24 april 1968. De bomen worden nog met de hand omhoog gedraaid door de overwegwachter. Links de wachterswoning. Foto Beeldbank De Boer via Noord-Hollands Archief, cat. NL-HlmNHA_1478_06099K00_06]



[↑ Overweg, plaatskaartenkantoor/wachtpost en wachterswoning op 20 februari 1960. Op de achtergrond de Hoogovens. Foto R. Ankersmit via KlassiekeBeveiliging.com, https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenIJm.htm]

Naast de overweg stond (en staat nog steeds) het gebouw van de oude elektriciteitscentrale van het Provinciaal Elektriciteitsbedrijf Noord-Holland (PEN).



[↑ Spoorwegovergang met plaatskaartenkantoor gezien in westelijke richting, 1970. Rechts is met bloemen de tekst “Per spoor mooi Nederland door” en het oude NS-logo gemaakt. Geweldig toch? Foto collectie Gemeente Velsen via het Noord-Hollands Archief, cat. NL-HlmNHA_1098_KNA001008937. Directe link: https://hdl.handle.net/21.12102/535289A0FB8F11DF9E4D523BC2E286E2]



[ ↑ Hier het interieur van het houten plaatskaartenkantoortje annex wachtpost in 1968. Beeldbank De Boer via Noord-Hollands Archief, cat. NL-HlmNHA_1478_06182K01_11]

Vanaf begin jaren 70 zou de kaartverkoop langs de lijn worden gestopt en moesten reizigers hun kaartje in de trein bij de conducteur kopen.
Rond dezelfde tijd werd het aardige plaatskaartenkantoortje vervangen door iets moderners, dat helaas niet veel om het lijf had:


[↑ Treinstel Mat46 op de Julianakade, fotograaf onbekend, 1983]

De wachtruimte verderop op het perron zal bij die gelegenheid ook zijn verdwenen.



[Rond 1973 werd ook de wachterswoning buiten gebruik gesteld, en deze zou al snel in verval raken - maar vervolgens nog wel jaren blijven staan, zeker tot in 1976. Foto Roelof Hamoen coll. Evert Petter]



[↑ Halte Julianakade met de voormalige PEN-centrale. 1972. Collectie Gemeente Velsen via Noord-Hollands Archief, NL-HlmNHA_1098_KNA001008938]



[↑ Gezien vanaf de andere kant, met de oude elektriciteitscentrale achter de rug van de fotograaf. December 1969, foto coll. Gem. Velsen via NH Archief, cat. KNA001004597]



[↑ De oude PEN-centrale kreeg na de sluiting (er werd aan de overkant van het kanaal, bij Velsen-Noord, een veel grotere nieuwe centrale in gebruik genomen) een nieuwe bestemming als theater/podium. In lijn met de tijdgeest van deze jaren werd het podium ‘Witte Tejater” genoemd. Een fraai industrieel gebouw als je het mij vraagt, streng en somber, maar op een mooie manier. Foto februari 1979, Collectie Gemeente Velsen via NH archief, NL-HlmNHA_1098_KNA001008942 ]



[↑ Erg lang waren de perrons niet. We kijken hier in de richting van het eindstation IJmuiden. Ca. 1983, fotograaf onbekend]



[↑ Treinstel 447 staat klaar om te vertrekken naar eindstation IJmuiden, 23 augustus 1983. Foto Bart van ’t Grunewold via Flickr, https://www.flickr.com/photos/bartgrunewold/16328975523/in/pool-2219726@N22/]

Van de halte Julianakade is tegenwoordig helemaal niets meer terug te vinden. Alleen de nog steeds bestaande centrale markeert de plek waar de halte gelegen heeft. Dit gebouw staat tegenwoordig leeg, nadat het theater na stopzetting van de gemeentelijke sibsidie de deuren heeft moeten sluiten. Als dat maar goed gaat...

De volgende keer reizen we, net als het bovenstaande treinstel, verder naar station IJmuiden.




« Laatst bewerkt op: 21 januari 2022, 17:11:00 door Vislijn »