Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 10:48:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 161105 keer)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #120 Gepost op: 06 april 2021, 18:09:51 »
Maar goed, dan hebben we het dus over 'onwaarheden' in jouw ogen. Het is zeker mogelijk dat adviesbureaus opschrijven wat de opdrachtgevers graag horen. Aan de andere kant komt het ook wel voor dat activisten de werkelijkheid naar de eigen kant oprekken.

Dat mag allemaal en ik ben het met Huibert eens dat het een zinnige aanvulling is op de geschiedschrijving. Maar ook niet meer dan dat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • Flickr fotopagina
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #121 Gepost op: 06 april 2021, 18:41:11 »
Echter: het ene onder toezicht van de gemeente Velsen (die de spoorlijn zagen als een potentiele rondweg om de woonkern van Driehuis), het tweede onder toezicht van de provincie (die de spoorlijn zagen als mogelijkheid tot het aanleggen van een vrije HOV-busbaan).

Hiermee wordt toch (indirect) gesuggereerd dat de adviesbureaus niet integer te werk zijn gegaan, zonder inhoudelijke onderbouwing. Dat mag je prima uiten, maar neigt in mijn ogen toch naar een persoonlijke vete/gram halen. Zonde, want ik vind het best interessant. Daarom ben ik het ook eens met Henk.

die beide een negatief beeld schetsten over het voortbestaan van de spoorlijn

Ik heb het idee dat er binnen andere kaders gekeken is naar het voortbestaan; wet- en regelgeving is behoorlijk veranderd (maatschappij ook) en naar de huidige staat kan ik mij voorstellen dat voor het opnieuw in dienst nemen van de lijn als onderdeel van het hoofdspoorwegnet men er vanuit moet gaan dat deze compleet vernieuwd moet worden en dat er veel meer voorzieningen bij moeten komen zoals geluidschermen, milieumaatregelen, etc. In dienst nemen als museumorganisatie is een ander verhaal en sneller haalbaar, maar vraagt nog steeds behoorlijk wat werk en investering.

Dat er economisch potentieel is geloof ik graag, maar of het ook rendabel is en welke partij de risico's en verantwoordelijkheden (private vs. publieke organisaties) draagt is iets anders. Overheden moeten investeringen met publiek geld verantwoorden en dan is, helaas, een busbaan vaak (en zeker niet altijd) een economisch beter alternatief voor de maatschappij als het om lage reizigersaantallen. Wel leuk om te lezen dat er een serieuze poging is gedaan rond Sail en dat er gereden is met een sik.

Groet, Laurens
« Laatst bewerkt op: 06 april 2021, 18:43:03 door Sikje248 »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #122 Gepost op: 08 april 2021, 11:30:35 »
Als ik het goed gelezen heb was het wèl een lijntje dat structureel hoog eindigde in het lijstje verlieslijdende spoorlijnen. Maar ja, andere financiële-ramp-lijntjes op dat lijstje zijn nog steeds in bedrijf. Toendertijd kon je ook niet gokken dat Zutphen-Winterswijk ooit een pracht van een halfuursdienst zou krijgen i.p.v. stilgelegd te worden!
Jammer dat het bij IJmuiden niet gelukt is.

Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #123 Gepost op: 08 april 2021, 18:09:34 »
Bureaucratie kan voor en tegen je werken,indien het laatste dan kan je springen en over water lopen dan win je t nooit.
Feit is ,we zullen nooit alle ins en outs kennen,en die worden ook nooit meer openbaar gemaakt.
Persoonlijk denk ik dat er met wat flexibele mensen en wel willende gemeente's/spoor instantie's iets winstgevends van te maken was geweest.
Maar na het snelle reageren van partijen is een potentieel herstarten op serieuze schaal verknalt nog voor men met de ogen heeft geknipperd.
Zo vlot mogelijk de lijn "onherstelbaar" verbouwen,zodat het re activatie kostenplaatje "te duur" zou uit vallen,dat is ook een "oplossing"
Met de denkwijzes en personen die dit hebben bedacht en hun blijvende invloed op hun zetel in de democratie,zal dit plaatje nooit veranderen.
Als de inwoners en een frisse wind in de bestuursplekkendie invloed uit oefenen uitblijven,dan zal er steeds meer verdwijnen omdat "het in de geijkte ogen enkel overlast en en geen geld" oplevert.
Winst is te behalen op meer vlakken dan enkel een berekening bruto/netto,tourisme,meer werk voor lokale mensen,nieuwe mensen dier vanwege werk willen komen wonen,minder vrachtwagens,ofwel inkomsten waar de tunnelvisie persoon niet naar kijkt.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #124 Gepost op: 10 april 2021, 13:44:38 »
Prima verwoordt Floris  (y)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • Flickr fotopagina
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #125 Gepost op: 10 april 2021, 15:06:01 »
ofwel inkomsten waar de tunnelvisie persoon niet naar kijkt

Die punten worden tegenwoordig wel degelijk meegenomen in zo'n afweging, omdat dit soort afwegingen vaak op basis van een Maatschappelijk Kosten-BatenAnalyse (MKBA) plaats vinden.
Maar ook binnen deze analyse is er ruimte voor interpretatie en afbakening, met google vind je meer informatie.

Zo vlot mogelijk de lijn "onherstelbaar" verbouwen,zodat het re activatie kostenplaatje "te duur" zou uit vallen,dat is ook een "oplossing"

Hiermee lijk je in mijn ogen te suggereren dat de busbaan zo neergelegd is om te voorkomen dat in de toekomst de spoorlijn nog in gebruik genomen kan worden, maar kan het niet gewoon zo zijn dat dit het beste (reizigerspotentieel, kosten, overlast omgeving, grondeigendom, etc.) tracé voor de bus is?

Maar ja, andere financiële-ramp-lijntjes op dat lijstje zijn nog steeds in bedrijf.

Ik vermoed dat het te maken heeft met het regionaal aanbesteden van deze lijnen en beschikbare OV-alternatieven. Provincies maken deze afwegingen los van elkaar en de overige vervoersdiensten in het OV-netwerk hebben daar grote invloed op. Lijkt niet altijd logisch, maar gelukkig wordt afgelopen jaren weer meer geïnvesteerd in regionale lijnen door de provincies.

Groeten, Laurens

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #126 Gepost op: 10 april 2021, 16:25:50 »
Reizigerspotentieel is er volgens mij nauwelijks voor de bus. Hij mijdt de kernen zorgvuldig.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #127 Gepost op: 10 april 2021, 16:31:26 »
Laurens, een busroute zoals over deze busbaan kan  alleen succesvol zijn als er noodzaak toe is. Snel van IJmuiden naar Haarlem bv.
In de regel denk ik dat de gemiddelde passagier meer heeft aan een verbinding dicht bij huis.
Wat nu gebeurt, over het algemeen, is het strekken van lijnen (niet meer door de dorpen maar langs de dorpen). Wat ik als buschauffeur als gevolg zie, is minder passagiers. In feite voldoet men met het strekken aan het  vooroordeel dat een bus vertrekt van waar je niet bent en gaat naar waar je niet moet zijn.
De provincie Groningen lijkt dat goed in de gaten te hebben. Daar rijdt men snel en stopdiensten.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #128 Gepost op: 10 april 2021, 16:35:16 »
De busbaan langs Driehuis en IJmuiden is 750m langer dan de route door Driehuis. Tel daar bij op dat het stuk tussen het stadhuis en de Briniostraat maar 30km/h gereden mag worden en de tijdwinst is weg. Dat heb ik op verschillende manier geconstateerd: reistijd 75 vs 385 vergeleken maar ook fysiek doordat lijn 3 nog wel door Driehuis gaat en de 3 wel eens sneller was dan mijn 385.
Maar de gemeente heeft wel R-Net, een busbaan en een opgeknapte winkelstraat en route naar het strand.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #129 Gepost op: 10 april 2021, 16:51:42 »
Als ik het goed gelezen heb was het wèl een lijntje dat structureel hoog eindigde in het lijstje verlieslijdende spoorlijnen. Maar ja, andere financiële-ramp-lijntjes op dat lijstje zijn nog steeds in bedrijf. Toendertijd kon je ook niet gokken dat Zutphen-Winterswijk ooit een pracht van een halfuursdienst zou krijgen i.p.v. stilgelegd te worden!
Jammer dat het bij IJmuiden niet gelukt is.
Dat vind ik ook jammer, ik had graag 10 bakken IRM langs het kanaal zien rijden om de vele bedachte cruisepassagiers te vervoeren naast een standaard halfuursdienststoptrein. Over het goederenvervoer heb ik mijn twijfels; als ik zie dat in de Westhaven de meeste aansluitingen niet eens in gebruik zijn, waarom zou dan in IJmuiden wel het nodige vervoer zijn? Maar misschien had het staalvervoer vanaf Tata dan wel hierheen gereden.

Zo vlot mogelijk de lijn "onherstelbaar" verbouwen,zodat het re activatie kostenplaatje "te duur" zou uit vallen,dat is ook een "oplossing"
Tussen het stoppen van Lovers en de ombouw tot busbaan zit 15 jaar, als je dat vlot wilt noemen....

Reizigerspotentieel is er volgens mij nauwelijks voor de bus. Hij mijdt de kernen zorgvuldig.
Waar worden die kernen dan gemeden?

De provincie Groningen lijkt dat goed in de gaten te hebben. Daar rijdt men snel en stopdiensten.
Die reden ook op IJmuiden - Haarlem, tegenwoordig is het één buslijn. Geen idee wat tegenwoordig de reistijd daarvan is, ik gebruik geen bus meer maar vroeger deed de snelbus er nog geen 25 minuten over.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #130 Gepost op: 10 april 2021, 17:28:11 »
Hiermee lijk je in mijn ogen te suggereren dat de busbaan zo neergelegd is om te voorkomen dat in de toekomst de spoorlijn nog in gebruik genomen kan worden, maar kan het niet gewoon zo zijn dat dit het beste (reizigerspotentieel, kosten, overlast omgeving, grondeigendom, etc.) tracé voor de bus is?
Mijn inziens is gekeken naar wat de toekomst voor het doodgemaakte trace ( als spoorlijn) nog kon zijn,uitkomst als spoorlijn 0
En ja als die ruimte er dan toch ligt ,vul m dan merendeels met asfalt en verkoop het als busbaan, "everybody wins"  ::)

Tussen het stoppen van Lovers en de ombouw tot busbaan zit 15 jaar, als je dat vlot wilt noemen....
Bureaucratie is nooit vlot geweest als het gaat om van iets wat onbruikbaar is (gemaakt) ,dat om te zetten naar een nieuw idee incl uitvoering om er wel "iets" van te maken.
Het vlotte slaat dan ook vaak op zorgen dat iets wat in bepaalde ogen onwenselijk is geworden,zo vlot mogelijk te vernachelen zodat een nieuw idee wat kan werken met het bestaande,te duur word om uit te voeren voor die nieuwe partij.
Daarna gaat alles traaag,want ambtenaren zijn nou eenmaal niet snel te krijgen in besluitvoering,tenzij de 1 of andere iets word voorgehouden waar ze zelf beter van worden.

Om een spoors iets te gebruiken als voorbeeld,vanaf het moment tot nu,hoeveel is er echt gedaan/tastbaar om bij maastricht de spoorlijn te hergebruiken om er met trams over te rijden,incl naar belgie rijden ?
Het verhaal sappi hoelang heeft het geduurd vanaf het 1ste moment dat men de spoorlijn wilde hergebruiken,tot het echt rijden van de 1ste trein ?
Wat hebben enkel deze 2 random voorbeelden gekost ?

het opknappen en verlengen van stamlijn roosendaal,hoelang is men over die dingen aan het praten geweest van de 1ste keer  dat iemand een idee had,tot uitvoer ?
(waarbij helaas die verlenging zover ik weet,nooit in gebruik is genomen door het bedrijf wat spoorvervoer nieuw leven in wilde blazen daar.)
En wat heeft dit gekost om de ambtenaren zich erover te laten buigen ? )

Mijn mening is dat ambtenarij snel geld verslind,maar traag is bij concrete afspraken maken en dingen vlot uitvoeren.
Waardoor enig initiatief van mensen met een plan word verzopen in een put omdat het voorwerk teveel kost en het te traag af raakt waardoor men niks kan gaan (terug)verdienen van hun investering.

Zoals ik al eerder typte:
Winst is te behalen op meer vlakken dan enkel een berekening bruto/netto,tourisme,meer werk voor lokale mensen,nieuwe mensen die er vanwege nieuw werk willen komen wonen,minder vrachtwagens,ofwel inkomsten waar de tunnelvisie persoon niet naar kijkt.

Maar ik ben dan ook maar een ouwe zeikerd,die waarschijnlijk alles verkeerd ziet,en er niks van snapt  ::)  :-X
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #131 Gepost op: 10 april 2021, 17:59:39 »
Nou, je komt vooral met wat vage algemeenheden over 'de ambtenarij', maar voegt niks toe aan de discussie over de IJmuider spoorlijn. Dat kan ook niet, want je weet daar niet meer van dan de meesten hier, inclusief mezelf.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
    • Mijn website
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #132 Gepost op: 10 april 2021, 18:27:10 »
Erg jammer van het verdwijnen van de IJmuider spoorlijn is dat Driehuis nu nog maar één station heeft; volgens mij was Driehuis het dorp met de meeste stations per inwoner.
Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #133 Gepost op: 11 april 2021, 18:28:21 »
voegt niks toe aan de discussie over de IJmuider spoorlijn. Dat kan ook niet, want je weet daar niet meer van dan de meesten hier, inclusief mezelf.
Het enigste wat ik concreet toevoeg is hoe ik het zie dat ambtenarij voor je of tegen je werkt,dat klopt.
Al is het wel zo dat je door veel te lezen en het horen van verhalen van mensen die langs die lijn (hebben gewoond/gewerkt) dat het beeld wat ik schets(mijn inziens) wel heel behoorlijk klopt.
Zowel de genoemde vooroordelen ,als de tegenwerking.
Maar goed het is een gepasseerd station,en het spoor (zover het er nog ligt)zal daar nooit meer worden gebruikt.
Tijd dus om terug te keren naar wat als......  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
    • Mijn website
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #134 Gepost op: 11 april 2021, 19:15:51 »
Dit draadje brengt nu de herinnering boven aan een zeer prematuur idee ontstaan na de Lovers periode om het trace tussen Santpoort Noord en IJmuiden te gaan gebruiken voor een toeristische (stoom) trein op 15 inch spoor waarbij vanaf station IJmuiden een verlenging werd gemaakt via Dokweg, Kromhoutstraat en Strandweg naar het strand. Een en ander volgens het voorbeeld van de Romney, Hythe and Dymchurch (https://www.rhdr.org.uk/) of Ravenglass And Eskdale Railway (https://ravenglass-railway.co.uk/) in Engeland. Er vonden wat gesprekken plaats en een globale kosten inschatting is gemaakt waarna het idee weer ten grave werd gedragen. Was achteraf wel leuk geweest!

Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/