Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:17:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door piet keppel
Vandaag om 08:16:10
Ronald doet de Fork Challenge! door spoorijzer
Vandaag om 08:12:03
Sikje 225 door spoorijzer
Vandaag om 08:09:09
365 "Het is weekend foto's" door Jelmer
Vandaag om 08:04:56
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 07:14:31
Railpro 607 door Simon Stenneberg
Vandaag om 06:48:35
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 06:11:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 02:58:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 02:21:00
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Edwin2121992
Vandaag om 00:13:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 00:07:56
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 269971 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #570 Gepost op: 27 February 2023, 11:19:30 »
Hmm, daar zeg je zo wat... Ik ben niet zo goed ingevoerd in het seinwezen, maar het lijkt bij nadere beschouwing inderdaad een ander sein. Toch denk ik wel dat dit ongeveer de plek is waar de aftakking heeft gelegen, als je het bekijkt ten opzichte van de gashouders.

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1127
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #571 Gepost op: 27 February 2023, 17:34:58 »



± 1966. Hier ↑ staat de haltechef al klaar om het kaartje te controleren van de ook nu weer weinig talrijke reizigers. Ook deze man zal, net als zijn collega bij Velsen-Zeeweg, geen heel drukke baan hebben gehad.

Een opvallend aspect van de halte was wel, dat één perron tussen de sporen in lag, zonder dat het een echt middenperron was: de reizigers konden vanaf dit perron alleen in de treinen richting IJmuiden stappen, aan de andere kant stond een hek.
(1983, fotograaf onbekend) Op de achtergrond ligt in de grote sluis één van de twee zusterschepen Tor Britannia en Tor Scandinavia, die voor de Zweedse ‘TOR LINE’ een veerdienst tussen Amsterdam en Göteborg (Zweden) onderhielden. Deze karakteristieke en sierlijke schepen waren jarenlang een bekend gezicht in IJmuiden. Later vertrokken ze niet meer vanuit Amsterdam, maar vanuit een nieuwe terminal in IJmuiden zelf.
De halte had maar één echte ingang, vanaf de IJmuiderstraatweg. Aan de andere kant van het spoor lag de drukke Kanaaldijk, ook nu nog een drukke autoweg, waar men via een hekje ook bij de halte kon komen, maar omdat auto’s hier (officieel) niet mochten stoppen en het ook niet voor de hand lag om langs de autoweg te gaan lopen, zullen er niet veel reizigers van die kant zijn gekomen. 
Opvallend waren de fraaie bovenleidingmasten langs de IJmuidenlijn, die bij de elektrificatie in 1927 werden geplaatst en tot de opheffing van de reizigersdienst in 1983 zijn blijven staan. Ze hebben het dus een hele tijd uitgehouden in de winderige, zilte zeelucht:


(± ca. 1965, fotograaf onbekend)

Hier ↑ rolt een treinstel Mat36 met bestemming Haarlem-Amsterdam de halte binnen. Links op de achtergrond is één van de grote gashouders van het Gasbedrijf Velsen te zien. Het Gasbedrijf zelf heeft een stukje verderop ook enige tijd een eigen aftakking gehad die parallel aan de hoofdlijn lag, en waar meestal ’s nachts treinen met propaan werden gelost. Dit zijspoor heeft er maar kort gelegen, het is in de tweede helft van de jaren 50 aangelegd en was begin jaren 60 alweer verdwenen, toen door de komst van het aardgas de aanvoer van propaan niet meer nodig was. 
De beide gebouwtjes op de halte zullen het tot ongeveer begin jaren ’70 hebben uitgehouden, er kwam toen een simpele abri voor in de plaats. Vanaf dat moment ook werden er geen kaartjes meer verkocht, reizigers konden vanaf toen in de trein door de conducteur een kaartje laten schrijven en afrekenen. Deze abri heeft er nog verbazend lang gestaan; pas een paar jaar geleden is deze (intussen wel grondig gevandaliseerd) uiteindelijk verwijderd.


Ik had ergens iets gelezen over dat zijspoor dus ik dacht ik zoek het even op  ;D

Je ziet hier duidelijk het armsein richting IJmuiden staan. nu van de andere kant.
Op de foto met de gaswagen zie je het sein staan dat waarschijnlijk het losspoor beveiligd vermoed ik.
Trouwens het is maar een 'gewone' sik

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7562
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #572 Gepost op: 27 February 2023, 17:58:40 »
Je hebt gelijk Rob, aangepast  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8495
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #573 Gepost op: 27 February 2023, 20:14:10 »
Ik las in het IJmc draadje dat er wordt teruggestoken vanaf IJmuiden.
Grappig dat daar dan een vertakkingssein plus een vertakkingsvoorsein voor wordt gebruikt. Das een hele installatie voor zoon spoortje.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7562
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #574 Gepost op: 27 February 2023, 20:54:52 »
Inderdaad vreemd, maar waar zou dat vertakkingsvoorsein anders voor zijn? De eerste mogelijkheid om echt een andere route te nemen was pas in Santpoort Noord, waar overgestoken kon worden naar het linker spoor richting Haarlem en de spooraansluiting tussen Santpoort Noord en - Zuid.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8495
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #575 Gepost op: 27 February 2023, 22:29:00 »
Ik vermoed dat t voor een vertakking in Velsen stond. In die richting staat het ook..
Vertakkngsseinen werden niet alleen gebruikt voor een richting verandering, maar ook voor spoorverandering.
Voor een fabrieksaansluitng als dit werd het iig niet gebruikt.

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #576 Gepost op: 28 February 2023, 01:14:01 »
Weleens topotijdreis geraadpleegd?



Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7562
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #577 Gepost op: 28 February 2023, 07:36:18 »
Dat is te westelijk Otto, ter hoogte van IJmj, de spooraansluiting van de gasfabriek lag oostelijker, tussen IJmj en IJmc in.

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8495
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #578 Gepost op: 28 February 2023, 07:38:58 »
Dat denk ik ook. Dit is de gasfabriek  niet.
En als antwoord op Otto's vraag: nee, ik kende het niet.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8470
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #579 Gepost op: 28 February 2023, 07:53:58 »
Ik ken het wel maar wist niet dat er een spoor via een onderdoorgang naar de kanaaloever liep. Of lees ik dat verkeerd?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7562
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #580 Gepost op: 28 February 2023, 08:04:13 »
Ik kende het al wel.
En het bevestigd m.i. wat Huub schreef over Velsen ...

Na de opening van de Velsertunnel is het emplacement van Vij aangepast waarna er inderdaad een vertakking was in het spoor van IJm richting Hlm.


Vij Topotijdreis 1960


Vij Topotijdreis 1961
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8470
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #581 Gepost op: 28 February 2023, 08:19:25 »
Dat lijkt me een tekenfout: https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenVij.htm
voor het viaduct lag wel een set overloopwissels, zou het sein daar voor zijn geweest?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #582 Gepost op: 28 February 2023, 09:05:17 »
Tussen Velsen-IJmuiden Oost en Casembrootstraat, net voorbij de boog, lag ook een overloopwissel:



Foto J.C. de Jongh, 1954. Op zeker moment is deze overloopmogelijkheid verdwenen, maar ik weet niet precies wanneer. Mogelijk al vlak na het verdwijnen van de spoorbrug.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #583 Gepost op: 28 February 2023, 11:41:40 »
Dat ligt zeer voor de hand. Die overloop had toen geen functie meer. Ook het inhaalspoor in Velsen-IJmuiden Oost, de reden dat er een vertakkingssein stond langs het spoor IJmuiden - Santpoort, is toen opgebroken, samen met alle andere wijzigingen met het verdwijnen van de brug. Dat vertakkingssein stond hoogstwaarschijnlijk iets voor de plek waar Jan de Jongh stond toen hij bovenstaande foto van het tweetje mat '46 maakte.
De andere spooraansluiting, dus niet die van de gasfabriek, was volgens SporenplanOnline (NS in 1965) voor de Vismaatschappij Neerlandia. 
Groet, Frank

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8495
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #584 Gepost op: 28 February 2023, 12:55:32 »
Maar voor die overloop was het vertakkingssein  niet. Dat sein geldt ws voor deze situatie, waarmee de tekening klopt:



Foto komt uit Rick's link bij Klassieke beveiliging.
En correctie. Dit is de andere ka t van Vij.... Sorry.
Ook op sporenplan.nl geen oplossing voor het IJmuidens vertakkingssein.
« Laatst bewerkt op: 28 February 2023, 13:03:21 door Huup »