Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:25:01
4 ledjes op één voorweerstand? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:46:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 09:34:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 09:32:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:25:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 09:24:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:18:00
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 09:16:39
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Servé
Vandaag om 08:52:24
Piko 2025 door VAM65
Vandaag om 08:42:23
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door Loki
Vandaag om 08:04:27
Problemen met digitale koppeling Roco door Ben
Vandaag om 08:02:09
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 07:11:20
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:09:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
16 September 2025, 22:05:09
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
16 September 2025, 21:46:50
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
16 September 2025, 21:45:57
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door R1954
16 September 2025, 21:41:04
Halling aandrijvingen door Sven
16 September 2025, 21:39:03
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
16 September 2025, 21:21:45
Raadplaatje door grossraumwagen
16 September 2025, 20:41:04
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
16 September 2025, 20:17:13
Wielen bruineren. Hoe? door Ronald Halma
16 September 2025, 20:15:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
16 September 2025, 19:45:27
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Ferdinand Bogman
16 September 2025, 19:20:13
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
16 September 2025, 19:05:36
De Projecten van RetroJack door MOVisser
16 September 2025, 18:57:25
The Summer of 69 door MOVisser
16 September 2025, 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 September 2025, 18:39:37
Aachenau West door wob
16 September 2025, 18:06:47
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 296196 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 904
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #570 Gepost op: 27 February 2023, 11:19:30 »
Hmm, daar zeg je zo wat... Ik ben niet zo goed ingevoerd in het seinwezen, maar het lijkt bij nadere beschouwing inderdaad een ander sein. Toch denk ik wel dat dit ongeveer de plek is waar de aftakking heeft gelegen, als je het bekijkt ten opzichte van de gashouders.

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1141
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #571 Gepost op: 27 February 2023, 17:34:58 »



± 1966. Hier ↑ staat de haltechef al klaar om het kaartje te controleren van de ook nu weer weinig talrijke reizigers. Ook deze man zal, net als zijn collega bij Velsen-Zeeweg, geen heel drukke baan hebben gehad.

Een opvallend aspect van de halte was wel, dat één perron tussen de sporen in lag, zonder dat het een echt middenperron was: de reizigers konden vanaf dit perron alleen in de treinen richting IJmuiden stappen, aan de andere kant stond een hek.
(1983, fotograaf onbekend) Op de achtergrond ligt in de grote sluis één van de twee zusterschepen Tor Britannia en Tor Scandinavia, die voor de Zweedse ‘TOR LINE’ een veerdienst tussen Amsterdam en Göteborg (Zweden) onderhielden. Deze karakteristieke en sierlijke schepen waren jarenlang een bekend gezicht in IJmuiden. Later vertrokken ze niet meer vanuit Amsterdam, maar vanuit een nieuwe terminal in IJmuiden zelf.
De halte had maar één echte ingang, vanaf de IJmuiderstraatweg. Aan de andere kant van het spoor lag de drukke Kanaaldijk, ook nu nog een drukke autoweg, waar men via een hekje ook bij de halte kon komen, maar omdat auto’s hier (officieel) niet mochten stoppen en het ook niet voor de hand lag om langs de autoweg te gaan lopen, zullen er niet veel reizigers van die kant zijn gekomen. 
Opvallend waren de fraaie bovenleidingmasten langs de IJmuidenlijn, die bij de elektrificatie in 1927 werden geplaatst en tot de opheffing van de reizigersdienst in 1983 zijn blijven staan. Ze hebben het dus een hele tijd uitgehouden in de winderige, zilte zeelucht:


(± ca. 1965, fotograaf onbekend)

Hier ↑ rolt een treinstel Mat36 met bestemming Haarlem-Amsterdam de halte binnen. Links op de achtergrond is één van de grote gashouders van het Gasbedrijf Velsen te zien. Het Gasbedrijf zelf heeft een stukje verderop ook enige tijd een eigen aftakking gehad die parallel aan de hoofdlijn lag, en waar meestal ’s nachts treinen met propaan werden gelost. Dit zijspoor heeft er maar kort gelegen, het is in de tweede helft van de jaren 50 aangelegd en was begin jaren 60 alweer verdwenen, toen door de komst van het aardgas de aanvoer van propaan niet meer nodig was. 
De beide gebouwtjes op de halte zullen het tot ongeveer begin jaren ’70 hebben uitgehouden, er kwam toen een simpele abri voor in de plaats. Vanaf dat moment ook werden er geen kaartjes meer verkocht, reizigers konden vanaf toen in de trein door de conducteur een kaartje laten schrijven en afrekenen. Deze abri heeft er nog verbazend lang gestaan; pas een paar jaar geleden is deze (intussen wel grondig gevandaliseerd) uiteindelijk verwijderd.


Ik had ergens iets gelezen over dat zijspoor dus ik dacht ik zoek het even op  ;D

Je ziet hier duidelijk het armsein richting IJmuiden staan. nu van de andere kant.
Op de foto met de gaswagen zie je het sein staan dat waarschijnlijk het losspoor beveiligd vermoed ik.
Trouwens het is maar een 'gewone' sik

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7621
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #572 Gepost op: 27 February 2023, 17:58:40 »
Je hebt gelijk Rob, aangepast  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8703
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #573 Gepost op: 27 February 2023, 20:14:10 »
Ik las in het IJmc draadje dat er wordt teruggestoken vanaf IJmuiden.
Grappig dat daar dan een vertakkingssein plus een vertakkingsvoorsein voor wordt gebruikt. Das een hele installatie voor zoon spoortje.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7621
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #574 Gepost op: 27 February 2023, 20:54:52 »
Inderdaad vreemd, maar waar zou dat vertakkingsvoorsein anders voor zijn? De eerste mogelijkheid om echt een andere route te nemen was pas in Santpoort Noord, waar overgestoken kon worden naar het linker spoor richting Haarlem en de spooraansluiting tussen Santpoort Noord en - Zuid.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8703
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #575 Gepost op: 27 February 2023, 22:29:00 »
Ik vermoed dat t voor een vertakking in Velsen stond. In die richting staat het ook..
Vertakkngsseinen werden niet alleen gebruikt voor een richting verandering, maar ook voor spoorverandering.
Voor een fabrieksaansluitng als dit werd het iig niet gebruikt.

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #576 Gepost op: 28 February 2023, 01:14:01 »
Weleens topotijdreis geraadpleegd?



Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7621
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #577 Gepost op: 28 February 2023, 07:36:18 »
Dat is te westelijk Otto, ter hoogte van IJmj, de spooraansluiting van de gasfabriek lag oostelijker, tussen IJmj en IJmc in.

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8703
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #578 Gepost op: 28 February 2023, 07:38:58 »
Dat denk ik ook. Dit is de gasfabriek  niet.
En als antwoord op Otto's vraag: nee, ik kende het niet.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8529
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #579 Gepost op: 28 February 2023, 07:53:58 »
Ik ken het wel maar wist niet dat er een spoor via een onderdoorgang naar de kanaaloever liep. Of lees ik dat verkeerd?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7621
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #580 Gepost op: 28 February 2023, 08:04:13 »
Ik kende het al wel.
En het bevestigd m.i. wat Huub schreef over Velsen ...

Na de opening van de Velsertunnel is het emplacement van Vij aangepast waarna er inderdaad een vertakking was in het spoor van IJm richting Hlm.


Vij Topotijdreis 1960


Vij Topotijdreis 1961
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8529
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #581 Gepost op: 28 February 2023, 08:19:25 »
Dat lijkt me een tekenfout: https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenVij.htm
voor het viaduct lag wel een set overloopwissels, zou het sein daar voor zijn geweest?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 904
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #582 Gepost op: 28 February 2023, 09:05:17 »
Tussen Velsen-IJmuiden Oost en Casembrootstraat, net voorbij de boog, lag ook een overloopwissel:



Foto J.C. de Jongh, 1954. Op zeker moment is deze overloopmogelijkheid verdwenen, maar ik weet niet precies wanneer. Mogelijk al vlak na het verdwijnen van de spoorbrug.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5590
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #583 Gepost op: 28 February 2023, 11:41:40 »
Dat ligt zeer voor de hand. Die overloop had toen geen functie meer. Ook het inhaalspoor in Velsen-IJmuiden Oost, de reden dat er een vertakkingssein stond langs het spoor IJmuiden - Santpoort, is toen opgebroken, samen met alle andere wijzigingen met het verdwijnen van de brug. Dat vertakkingssein stond hoogstwaarschijnlijk iets voor de plek waar Jan de Jongh stond toen hij bovenstaande foto van het tweetje mat '46 maakte.
De andere spooraansluiting, dus niet die van de gasfabriek, was volgens SporenplanOnline (NS in 1965) voor de Vismaatschappij Neerlandia. 
Groet, Frank

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8703
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #584 Gepost op: 28 February 2023, 12:55:32 »
Maar voor die overloop was het vertakkingssein  niet. Dat sein geldt ws voor deze situatie, waarmee de tekening klopt:



Foto komt uit Rick's link bij Klassieke beveiliging.
En correctie. Dit is de andere ka t van Vij.... Sorry.
Ook op sporenplan.nl geen oplossing voor het IJmuidens vertakkingssein.
« Laatst bewerkt op: 28 February 2023, 13:03:21 door Huup »