Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:58:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:55:31
Plux 22 connectoren door RICROO
Vandaag om 15:53:36
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:51:26
Warmkast voor de AnyCubic resin printer. door MOVisser
Vandaag om 15:39:47
Ronald bouwt een 2-turnout Inglenook door Ronald Halma
Vandaag om 15:35:27
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 15:34:23
RC poetstrein radiografisch bestuurd in h0 door BR24
Vandaag om 15:23:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:16:34
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 15:03:27
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door becasse
Vandaag om 14:45:09
de drie hoefijzers connectie door odaoda
Vandaag om 14:42:57
Terug naar spoor Ho 1/87 Duits door MOVisser
Vandaag om 14:37:40
Snelheid regelen decoder 611573 door borotof
Vandaag om 14:36:47
MODELSPOOR 2024 by MTD - 19 & 20 oktober 2024 in Edegem (B) door Frank Bunnik
Vandaag om 14:11:35
Win Digipet en LZV 200 centrale werkt ineens niet meer door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:56:10
Open dag MSG ‘s Hertogenbosch door Peter.v.L
Vandaag om 12:59:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 12:51:51
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 12:40:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:32:12
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 12:25:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 12:19:07
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat door hervé
Vandaag om 11:49:41
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 11:41:06
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:35
openen Liliput(?) rijtuigen door Dick55
Vandaag om 11:32:05
Modules van Kees Gorter door Biessendorf
Vandaag om 11:30:39
46210 draai zwenk dak wagen door ES44C4
Vandaag om 10:35:01
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 10:31:51
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Rick
Vandaag om 10:23:26

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 211139 keer)

Vislijn

• Offline Offline
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #420 Gepost op: 12 January 2023, 15:37:32 »
Interessante info, over die bunkers in het duingebied!

Hier nog een foto van één van de havensporen in IJmuiden:

Het is 17 december 1964, en we zijn hier (als ik het goed zie) op de Haringkade, die diagonaal door het havengebied loopt. Een enorme peilbrug, die waarschijnlijk net door één van de plaatselijke constructiebedrijven is afgeleverd,  wordt door de straten vervoerd met behulp van meerdere trucks. Op de voorgrond zien we het spoor dat langs de Haringkade loopt en zich verder naar het zuidwesten nog eens zal vertakken naar de Industriestraat en de Loggerstraat (noordelijke kade van de Haringhaven). Verderop staat op het spoor een goederenwagen.

Foto Beeldbank De Boer via NHA, nr. NL-HlmNHA_1478_02064A00_08

Van dat spoor op de Loggerstraat zijn niet veel foto's te vinden. Hieronder zien we het:

We kijken in noordoostelijke richting, hier in 1985. Beeldcollectie van de gemeente Velsen via NHA, nr. NL-HlmNHA_1098_824.

Nog een foto van het IJmuidense havengebied dan maar:

Het is hier 1962, een man is met een zeis aan het maaien langs het spoor ter hoogte van de watertoren, waarvan een stukje van de basis uiterst rechts nog net zichtbaar is. Het is hetzelfde spoor als hierboven, het loopt richting de Haringkade en verder. Uiterst links en rechts liggen ook twee sporen, maar die zijn niet goed zichtbaar. Het linker gaat richting de Trawlerkade, het rechter volgt de Dokweg en vertakt zich vervolgens richting de Kromhoutstraat en Strandweg. Zie pag. 18 van dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94916.msg3222343711#msg3222343711). Rechts twee fraaie NZH-bussen en daar bovenuit steekt het torentje van de Visserijschool, nu Zee- en Havenmuseum. Een sfeervol plaatje.

Beeldbank De Boer via NHA, nr. NL-HlmNHA_1478_01805A02_06
« Laatst bewerkt op: 12 January 2023, 18:21:00 door Vislijn »

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #421 Gepost op: 12 January 2023, 16:13:33 »
zeker fraai de 2 bussen, maar wat en waarvoor is een peilbrug, kom van de andere kant van het land tegen de duitse grens en die kennen ze hier niet .

mvgr Evert

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #422 Gepost op: 12 January 2023, 17:42:33 »
Ik denk dat het een constructie is die over een bassin van het een of ander gemonteerd wordt en als een soort loopbrug fungeert waar vanaf metingen (peilen) verricht kunnen worden op de inhoud van dat bassin.

Leuk draadje dit overigens en hulde aan degene die het uitlegt: ik heb bij de meeste geschiedenisdraadjes vaak moeite om enig beeld te vormen bij de omgeving/waar het spoor lag omdat de schrijver er vaak net iets te gemakkelijk vanuit gaat dat iedereen wel weet waar straat zus of zo of 'fabriek x' staat of gestaan heeft, maar in dit draadje volg ik alles met belangstelling omdat ik het ook kan plaatsen. Het scheelt dat ik minstens 1 keer per jaar in IJmuiden kom en de route van het spoor twee keer volledig gelopen heb, dat wel, maar toch.

IJmc

• Offline Offline
  • Take It Or Leave It
« Reactie #423 Gepost op: 12 January 2023, 17:56:23 »
Die brug zal dan wel voor de verlenging van de pier bedoeld zijn.
https://hsvijmuiden.mijnhengelsportvereniging.nl/over-ons/bouw-pier.html

hrp

• Offline Offline
« Reactie #424 Gepost op: 12 January 2023, 18:30:15 »
zeker fraai de 2 bussen, maar wat en waarvoor is een peilbrug, kom van de andere kant van het land tegen de duitse grens en die kennen ze hier niet .
mvgr Evert

Nou, ik woon in het westen en ben toch ook benieuwd waar zo'n peilbrug toe dient.
De grote Van Dale geeft net als het grote internet geen uitsluitsel.
Maar het antwoord komt vast hieronder!

Ronald
Groet,
      Ronald

Vislijn

• Offline Offline
« Reactie #425 Gepost op: 12 January 2023, 18:46:42 »
Volgens mij wordt zo'n brug inderdaad gebruikt bij het profileren van een damwand, in dit geval de pier. Via de link die Arnie hierboven plaatste is hierover wat meer info te vinden. Op het eerste plaatje van die site zie je de peilbrug in actie, goed mogelijk dat het precies dezelfde is.

Ik moet toegeven dat ik het ook heb moeten opzoeken 😉

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #426 Gepost op: 12 January 2023, 21:03:51 »
Die twee daar op 't veld: man met zeis, vrouw die benieuwd zijnd toekijkt. Wat wordt daar gezeisd?

Cor--24

• Offline Offline
  • Vier het leven, het duurt maar even.
« Reactie #427 Gepost op: 13 January 2023, 10:04:53 »
Gezien het fruitkistje ernaast, waarschijnlijk gras voor Flappie voor de kerst.  :angel:
Mvg.

Cor

Vislijn

• Offline Offline
« Reactie #428 Gepost op: 13 January 2023, 11:11:26 »
Hopelijk niet de enkels van die mevrouw ;-)

Ploeger

• Offline Offline
« Reactie #429 Gepost op: 14 January 2023, 12:04:31 »
rouwstation
Nog wat aanvullingen op het rouwstation Westerveld, en de speciale spoorverbinding vanuit Amsterdam uit mijn archief.

In het maandblad Amstelodamum, jaargang 50 (1963) besteedt Q.W. van Hoorn enkele pagina's aan de begraafplaats en de trein. Voor het vervoer van de extra trein werd door de HIJSM Hfl 100,- in rekening gebracht, later verhoogd naar Hfl 125,-.

Uit het artikel heb ik bijgaande tekst uit een brochure uit 1906 overgenomen, wat meer inzicht geeft in de gang van zaken. Niet duidelijk wordt hoe na het verblijf van de gasten van 3 kwartier tot 1 uur op de begraafplaats de extra trein weer gereed kon staan voor de terugreis. Even in herinnering brengen dat Westerveld alleen één kopspoortje had, met zover ik weet geen omloop mogelijkheid.

Hierbij als voorbeeld van de aankondiging van de extra trein een bericht uit het Algemeen Handelsblad van 19 augustus 1910.

De NV Westerveld had dus ook een eigen station in Amsterdam. In het genoemde artikel van Van Hoorn zijn afbeeldingen van die stations opgenomen. Dit lijken mij latere artist impressions.

Van het Amsterdamse station bestaan zo ver ik weet geen goede foto's. Op enkele foto's van het CS is het in de achtergrond te zien. De beste afbeelding is deze fraaie plaat van Jacob Olie, gedateerd 21 november 1895 (bron Stadsarchief Amsterdam).

Uitsnede:

In Amsterdam zal men tevergeefs zoeken naar sporen van dit Rouwstation. Het is, inclusief het gebouw aan de De Ruyterkade zelf, compleet verdwenen door de aanleg van de tweede overkapping. 

Ten slotte nog een plaatje van het voormalige rouwstation uit 1929 tijdens de uitvaart van toneelspeler Willem Royaards (foto Internationaal Persfoto Bureau N.V., collectie stadsarchief Amsterdam).

en deze uit  1098 - Beeldcollectie van de gemeente Velsen, Noord Hollandsarchief, Inventarisnummer NL-HlmNHA_1098_9522

Ik heb in 2014 nog een onderzoek ingesteld langs de verlaten spoorbaan, maar er was destijds geen enkele aanwijzing waar de aftakking precies gelegen heeft, d.w.z. geen verspringing van het hek langs de spoorbaan of andere sporen. Het zal ergens ter hoogte van de hier zichtbare kasten moeten zijn geweest. Dus kort na de overweg.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #430 Gepost op: 14 January 2023, 16:47:09 »
Mooie foto van hoe Amsterdam Centraal er toen uitzag met maar één overkapping.  :)
Zou de loc van de rouwtrein niet zijn omgelopen bij Velsen-IJmuiden Oost? Dat lijkt me de dichtstbijzijnde mogelijkheid.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

VictorPM

• Offline Offline
« Reactie #431 Gepost op: 14 January 2023, 16:54:15 »
Mooie foto van hoe Amsterdam Centraal er toen uitzag met maar één overkapping.  :)
Je mist inderdaad iets  :D

Groet, Victor

Vislijn

• Offline Offline
« Reactie #432 Gepost op: 16 January 2023, 11:33:06 »
Nog wat aanvullingen op het rouwstation Westerveld, en de speciale spoorverbinding vanuit Amsterdam uit mijn archief.

[...]

Erg interessant, dank voor het delen!

Vislijn

• Offline Offline
« Reactie #433 Gepost op: 16 January 2023, 12:26:06 »

[...]

Bij het zoeken kwam ik wel wat tegen, waaronder:

- kolenwagens bij de vishal
- een sleepje ketelwagens bij het station
- losse koelwagen en rongenwagens aan de Strandweg
- twee gesloten wagens in de Industriestraat

Hoi Rick,

Bij het teruglezen van dit draadje kwam ik deze heel oude post van je tegen. Hoewel ik best veel foto's van de IJmuidenlijn heb, komt geen van deze plaatjes mij bekend voor. Ik ben er heel benieuwd naar, dus mocht je ze nog eens tegenkomen, dan houd ik me graag aanbevolen, of misschien kun je er hier naar linken of ze hier plaatsen?

Groeten
Niels

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #434 Gepost op: 16 January 2023, 12:32:00 »
Eh ja, waar zag ik die ook alweer? Ik zal eens zoeken, ik heb ze allemaal van internet.  :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.