Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Mooi weer om buiten te spelen door HJ
Vandaag om 06:20:18
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
digitaal veranderd in 15 jaar door Lobomotion69
Vandaag om 04:53:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Miniature Holland
Vandaag om 03:47:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Piko 2025 door 5166
17 July 2025, 23:40:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
17 July 2025, 19:40:08
Aachenau West door wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
17 July 2025, 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
17 July 2025, 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50
  

Auteur Topic: Automatische koppeling  (gelezen 15510 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #60 Gepost op: 06 August 2020, 14:45:56 »
ja, bij heuvelen trekken ze dus niet alleen de koppeling los maar draaien ze neem ik aan ook de kranen dicht.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Automatische koppeling
« Reactie #61 Gepost op: 06 August 2020, 14:53:44 »
Niet bij treinen, bij het breken van de trein wil je juist dat de treinleiding ontlucht en daardoor de remmen aanslaan.
Dat is de veiligheid in dit systeem.

Groeten Arjen

Ja uiteraard, zal de warmte zijn...Zo heb ik me wel eens afgevraagd hoe sabotagegevoelig dat systeem eigenlijk is, stel remproef is gedaan, machinist zit in z'n cabine, ik draai de luchtkraan van de eerste wagon dicht, merkt een machinist dat of pas bij de eerste remming als er niets gebeurt...?

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22499
Re: Automatische koppeling
« Reactie #62 Gepost op: 06 August 2020, 14:57:12 »
Het wordt in ieder geval hoog tijd voor wat beters. Maar het draadje begon ook met een test op dat punt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re: Automatische koppeling
« Reactie #63 Gepost op: 06 August 2020, 16:04:39 »
Maar als er nog steeds iemand allerlei zaken met het handje of voet moet verbinden/lossen of een pedaal indrukken dan is er nog steeds niets automatisch aan. ARBO technisch misschien beter maar voor de rest surrogaat .

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #64 Gepost op: 06 August 2020, 16:26:36 »
Nouja, die arbowinst (en dus ook tijdwinst) kan al prima de moeite zijn, qua de boel serieus automatiseren wordt in de ruwe praktijk van t goederenvervoer al gauw een onderhoudsbloedbad. Of denk je meer in de richting van een soort systeem met een grote profi-koppeling met ontkoppelrails enzo? (Misschien dat die stomme dingen dan door de grotere traagheid van 1:1-treinen eindelijk fatsoenlijk aankoppelen zonder dat je dr met 200 km/u tegenaan moet raggen, maar dat even terzijde)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22499
Re: Automatische koppeling
« Reactie #65 Gepost op: 06 August 2020, 16:41:03 »
Het ging hier even over de Amerikaanse klauwkoppeling die natuurlijk ook honderdzoveel jaar geschiedenis meetorst. In de tweede link uit de openingspost gaat het wel degelijk om een koppeling die ook de luchtleiding automatisch verbindt.

https://www.bahnonline.ch/361/gueterverkehr-startschuss-fuer-die-digitale-automatische-kupplung/
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Automatische koppeling
« Reactie #66 Gepost op: 06 August 2020, 16:52:55 »
Maar als er nog steeds iemand allerlei zaken met het handje of voet moet verbinden/lossen of een pedaal indrukken dan is er nog steeds niets automatisch aan. ARBO technisch misschien beter maar voor de rest surrogaat .
Wanneer vind je het dan automatisch? Bij het aankoppelen is het een kwestie van tegen elkaar aan rijden en alles is doorverbonden. Bij het ontkoppelen net zo, maar dan zal er toch iemand actie moeten ondernemen om de zaak los te krijgen. Ik zou niet weten hoe je dat voor elkaar kan krijgen zonder menselijk ingrijpen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #67 Gepost op: 06 August 2020, 17:18:43 »
nou, een ontkoppelrail, of bij klauwkoppelingen een magneet onder t spoor  ;D

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22499
Re: Automatische koppeling
« Reactie #68 Gepost op: 06 August 2020, 17:20:03 »
Een elektronisch brein zal dat ook wel kunnen. Koploper krijgt het met de juiste koppelingen ook voor elkaar.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #69 Gepost op: 06 August 2020, 17:21:37 »
ja, moet je wel weer allerlei electronicabrol in goederenwagens bouwen, lijkt mij iets dat je liever niet doet. Maar wellicht ist niet zo'n bezwaar meer, als je t goedkoop genoeg maakt zodat je t wekelijks kan vervangen. bedoel, tis leuk en aardig zo'n plan, ergens in zwitserland of hier op de kijfhoek lijkt t aardig haalbaar, maar op t roemeense platteland moet je ook de hele zooi ombouwen.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22499
Re: Automatische koppeling
« Reactie #70 Gepost op: 06 August 2020, 17:24:08 »
Als ik het goed lees is dat toch te bedoeling. Maar goed, ze gaan niet voor niets eerst maar eens twee jaar testen met 24 wagens.

Het echte voordeel voor de modeltijdperk 7 rijders is natuurlijk dat we dan misschien ook natuurgetrouwe koppelingen kunnen hebben.
« Laatst bewerkt op: 06 August 2020, 17:29:42 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #71 Gepost op: 06 August 2020, 18:07:16 »

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22499
Re: Automatische koppeling
« Reactie #72 Gepost op: 06 August 2020, 20:20:42 »
 ;D
Het zal trouwens wel tijdperk 8 of 9 worden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Automatische koppeling
« Reactie #73 Gepost op: 06 August 2020, 22:12:19 »
De winst bij het gebruik van een AK lijkt me te zitten in het koppelen bij het samenstellen van een trein of het plaatsen van de lok ervoor. Als je daar geen extra personeel voor nodig hebt is dat de grote vereenvoudiging.
Ontkoppelen zal gaan om een enkele wagon, een aantal wagons of de hele trein van de lok af, dit zal nog wel een tijdje mensenwerk blijven. Want dat kan op elke plek in de trein moeten plaatsvinden, om dat volledig te automatiseren zullen erg veel systemen gekoppeld moeten worden. Alleen ontkoppelen van de lok zal in eerste instantie door de machinist gedaan kunnen worden. Voor een ontkoppeling verder in de trein vanuit de lok zul je minimaal iets van een sturingsbus met een module (en energievoorziening en .....) in elke wagon nodig hebben.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Automatische koppeling
« Reactie #74 Gepost op: 06 August 2020, 22:25:27 »
Een belangrijk voordeel van een AK lijkt mij dat de rangeerder niet meer tussen de wagens hoeft te kruipen. Daar zijn wel allerlei veiligheidsmaatregelen voor bedacht maar het blijft riskant.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.