Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Mark D.
Vandaag om 15:34:59
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 15:29:09
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 15:21:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:57:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 14:51:30
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 14:50:57
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:07:59
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door hervé
Vandaag om 14:06:59
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:49:01
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door WimC
Vandaag om 13:28:14
Spoor 0 meterspoor door maartenvdb
Vandaag om 13:26:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bollen neus
Vandaag om 12:34:38
Opstelbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:20:05
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:15:39
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Bert55
Vandaag om 12:07:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:21:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 11:10:17
Duitser met hoedje (Beurs Houten) door Vonkentrekker
Vandaag om 10:48:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:05:13
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 08:39:10
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:30:51
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 07:44:30
Wissel decoder WD8D door henk
Vandaag om 07:40:18
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366) door trainiac
Vandaag om 06:14:44
RTM in 0m door Jan den Haan
26 August 2025, 23:26:25
trix vraagje door Quinzeedied
26 August 2025, 23:20:13
VSM Oostenrijkers door WesleyMunnik
26 August 2025, 22:58:37
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door prutser
26 August 2025, 22:44:00
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
26 August 2025, 22:32:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
26 August 2025, 22:06:32
  

Auteur Topic: Automatische koppeling  (gelezen 15681 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #60 Gepost op: 06 August 2020, 14:45:56 »
ja, bij heuvelen trekken ze dus niet alleen de koppeling los maar draaien ze neem ik aan ook de kranen dicht.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Automatische koppeling
« Reactie #61 Gepost op: 06 August 2020, 14:53:44 »
Niet bij treinen, bij het breken van de trein wil je juist dat de treinleiding ontlucht en daardoor de remmen aanslaan.
Dat is de veiligheid in dit systeem.

Groeten Arjen

Ja uiteraard, zal de warmte zijn...Zo heb ik me wel eens afgevraagd hoe sabotagegevoelig dat systeem eigenlijk is, stel remproef is gedaan, machinist zit in z'n cabine, ik draai de luchtkraan van de eerste wagon dicht, merkt een machinist dat of pas bij de eerste remming als er niets gebeurt...?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22535
Re: Automatische koppeling
« Reactie #62 Gepost op: 06 August 2020, 14:57:12 »
Het wordt in ieder geval hoog tijd voor wat beters. Maar het draadje begon ook met een test op dat punt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1420
Re: Automatische koppeling
« Reactie #63 Gepost op: 06 August 2020, 16:04:39 »
Maar als er nog steeds iemand allerlei zaken met het handje of voet moet verbinden/lossen of een pedaal indrukken dan is er nog steeds niets automatisch aan. ARBO technisch misschien beter maar voor de rest surrogaat .

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #64 Gepost op: 06 August 2020, 16:26:36 »
Nouja, die arbowinst (en dus ook tijdwinst) kan al prima de moeite zijn, qua de boel serieus automatiseren wordt in de ruwe praktijk van t goederenvervoer al gauw een onderhoudsbloedbad. Of denk je meer in de richting van een soort systeem met een grote profi-koppeling met ontkoppelrails enzo? (Misschien dat die stomme dingen dan door de grotere traagheid van 1:1-treinen eindelijk fatsoenlijk aankoppelen zonder dat je dr met 200 km/u tegenaan moet raggen, maar dat even terzijde)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22535
Re: Automatische koppeling
« Reactie #65 Gepost op: 06 August 2020, 16:41:03 »
Het ging hier even over de Amerikaanse klauwkoppeling die natuurlijk ook honderdzoveel jaar geschiedenis meetorst. In de tweede link uit de openingspost gaat het wel degelijk om een koppeling die ook de luchtleiding automatisch verbindt.

https://www.bahnonline.ch/361/gueterverkehr-startschuss-fuer-die-digitale-automatische-kupplung/
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26742
    • Pagina van klaas
Re: Automatische koppeling
« Reactie #66 Gepost op: 06 August 2020, 16:52:55 »
Maar als er nog steeds iemand allerlei zaken met het handje of voet moet verbinden/lossen of een pedaal indrukken dan is er nog steeds niets automatisch aan. ARBO technisch misschien beter maar voor de rest surrogaat .
Wanneer vind je het dan automatisch? Bij het aankoppelen is het een kwestie van tegen elkaar aan rijden en alles is doorverbonden. Bij het ontkoppelen net zo, maar dan zal er toch iemand actie moeten ondernemen om de zaak los te krijgen. Ik zou niet weten hoe je dat voor elkaar kan krijgen zonder menselijk ingrijpen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #67 Gepost op: 06 August 2020, 17:18:43 »
nou, een ontkoppelrail, of bij klauwkoppelingen een magneet onder t spoor  ;D

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22535
Re: Automatische koppeling
« Reactie #68 Gepost op: 06 August 2020, 17:20:03 »
Een elektronisch brein zal dat ook wel kunnen. Koploper krijgt het met de juiste koppelingen ook voor elkaar.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #69 Gepost op: 06 August 2020, 17:21:37 »
ja, moet je wel weer allerlei electronicabrol in goederenwagens bouwen, lijkt mij iets dat je liever niet doet. Maar wellicht ist niet zo'n bezwaar meer, als je t goedkoop genoeg maakt zodat je t wekelijks kan vervangen. bedoel, tis leuk en aardig zo'n plan, ergens in zwitserland of hier op de kijfhoek lijkt t aardig haalbaar, maar op t roemeense platteland moet je ook de hele zooi ombouwen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22535
Re: Automatische koppeling
« Reactie #70 Gepost op: 06 August 2020, 17:24:08 »
Als ik het goed lees is dat toch te bedoeling. Maar goed, ze gaan niet voor niets eerst maar eens twee jaar testen met 24 wagens.

Het echte voordeel voor de modeltijdperk 7 rijders is natuurlijk dat we dan misschien ook natuurgetrouwe koppelingen kunnen hebben.
« Laatst bewerkt op: 06 August 2020, 17:29:42 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #71 Gepost op: 06 August 2020, 18:07:16 »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22535
Re: Automatische koppeling
« Reactie #72 Gepost op: 06 August 2020, 20:20:42 »
 ;D
Het zal trouwens wel tijdperk 8 of 9 worden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Automatische koppeling
« Reactie #73 Gepost op: 06 August 2020, 22:12:19 »
De winst bij het gebruik van een AK lijkt me te zitten in het koppelen bij het samenstellen van een trein of het plaatsen van de lok ervoor. Als je daar geen extra personeel voor nodig hebt is dat de grote vereenvoudiging.
Ontkoppelen zal gaan om een enkele wagon, een aantal wagons of de hele trein van de lok af, dit zal nog wel een tijdje mensenwerk blijven. Want dat kan op elke plek in de trein moeten plaatsvinden, om dat volledig te automatiseren zullen erg veel systemen gekoppeld moeten worden. Alleen ontkoppelen van de lok zal in eerste instantie door de machinist gedaan kunnen worden. Voor een ontkoppeling verder in de trein vanuit de lok zul je minimaal iets van een sturingsbus met een module (en energievoorziening en .....) in elke wagon nodig hebben.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26742
    • Pagina van klaas
Re: Automatische koppeling
« Reactie #74 Gepost op: 06 August 2020, 22:25:27 »
Een belangrijk voordeel van een AK lijkt mij dat de rangeerder niet meer tussen de wagens hoeft te kruipen. Daar zijn wel allerlei veiligheidsmaatregelen voor bedacht maar het blijft riskant.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.