Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 00:29:59
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:05:15
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 00:01:01
Lima IRM pimpen door W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
09 July 2025, 22:59:45
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Klaas Zondervan
09 July 2025, 22:54:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Scratchbuilt
09 July 2025, 22:49:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
09 July 2025, 22:46:39
Klein baantje 1200x1200mm door Scratchbuilt
09 July 2025, 22:18:03
Een NS 5500 knutselen door janw
09 July 2025, 21:49:12
S88n bus splitsen door Dave.......
09 July 2025, 21:46:44
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
09 July 2025, 20:22:35
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
09 July 2025, 20:02:21
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 July 2025, 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
09 July 2025, 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
09 July 2025, 19:35:28
Sfeer op je modelbaan door Frits C
09 July 2025, 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
09 July 2025, 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
09 July 2025, 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
09 July 2025, 17:34:00
Roco 290 digtaliseren door Herb73
09 July 2025, 16:31:45
Vreemd probleem door RobVille
09 July 2025, 15:51:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
09 July 2025, 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
09 July 2025, 15:40:46
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
09 July 2025, 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
09 July 2025, 13:00:33
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
09 July 2025, 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
09 July 2025, 12:04:32
  

Auteur Topic: Automatische koppeling  (gelezen 15477 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #60 Gepost op: 06 August 2020, 14:45:56 »
ja, bij heuvelen trekken ze dus niet alleen de koppeling los maar draaien ze neem ik aan ook de kranen dicht.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 795
Re: Automatische koppeling
« Reactie #61 Gepost op: 06 August 2020, 14:53:44 »
Niet bij treinen, bij het breken van de trein wil je juist dat de treinleiding ontlucht en daardoor de remmen aanslaan.
Dat is de veiligheid in dit systeem.

Groeten Arjen

Ja uiteraard, zal de warmte zijn...Zo heb ik me wel eens afgevraagd hoe sabotagegevoelig dat systeem eigenlijk is, stel remproef is gedaan, machinist zit in z'n cabine, ik draai de luchtkraan van de eerste wagon dicht, merkt een machinist dat of pas bij de eerste remming als er niets gebeurt...?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Re: Automatische koppeling
« Reactie #62 Gepost op: 06 August 2020, 14:57:12 »
Het wordt in ieder geval hoog tijd voor wat beters. Maar het draadje begon ook met een test op dat punt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1414
Re: Automatische koppeling
« Reactie #63 Gepost op: 06 August 2020, 16:04:39 »
Maar als er nog steeds iemand allerlei zaken met het handje of voet moet verbinden/lossen of een pedaal indrukken dan is er nog steeds niets automatisch aan. ARBO technisch misschien beter maar voor de rest surrogaat .

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #64 Gepost op: 06 August 2020, 16:26:36 »
Nouja, die arbowinst (en dus ook tijdwinst) kan al prima de moeite zijn, qua de boel serieus automatiseren wordt in de ruwe praktijk van t goederenvervoer al gauw een onderhoudsbloedbad. Of denk je meer in de richting van een soort systeem met een grote profi-koppeling met ontkoppelrails enzo? (Misschien dat die stomme dingen dan door de grotere traagheid van 1:1-treinen eindelijk fatsoenlijk aankoppelen zonder dat je dr met 200 km/u tegenaan moet raggen, maar dat even terzijde)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Re: Automatische koppeling
« Reactie #65 Gepost op: 06 August 2020, 16:41:03 »
Het ging hier even over de Amerikaanse klauwkoppeling die natuurlijk ook honderdzoveel jaar geschiedenis meetorst. In de tweede link uit de openingspost gaat het wel degelijk om een koppeling die ook de luchtleiding automatisch verbindt.

https://www.bahnonline.ch/361/gueterverkehr-startschuss-fuer-die-digitale-automatische-kupplung/
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26614
    • Pagina van klaas
Re: Automatische koppeling
« Reactie #66 Gepost op: 06 August 2020, 16:52:55 »
Maar als er nog steeds iemand allerlei zaken met het handje of voet moet verbinden/lossen of een pedaal indrukken dan is er nog steeds niets automatisch aan. ARBO technisch misschien beter maar voor de rest surrogaat .
Wanneer vind je het dan automatisch? Bij het aankoppelen is het een kwestie van tegen elkaar aan rijden en alles is doorverbonden. Bij het ontkoppelen net zo, maar dan zal er toch iemand actie moeten ondernemen om de zaak los te krijgen. Ik zou niet weten hoe je dat voor elkaar kan krijgen zonder menselijk ingrijpen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #67 Gepost op: 06 August 2020, 17:18:43 »
nou, een ontkoppelrail, of bij klauwkoppelingen een magneet onder t spoor  ;D

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Re: Automatische koppeling
« Reactie #68 Gepost op: 06 August 2020, 17:20:03 »
Een elektronisch brein zal dat ook wel kunnen. Koploper krijgt het met de juiste koppelingen ook voor elkaar.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #69 Gepost op: 06 August 2020, 17:21:37 »
ja, moet je wel weer allerlei electronicabrol in goederenwagens bouwen, lijkt mij iets dat je liever niet doet. Maar wellicht ist niet zo'n bezwaar meer, als je t goedkoop genoeg maakt zodat je t wekelijks kan vervangen. bedoel, tis leuk en aardig zo'n plan, ergens in zwitserland of hier op de kijfhoek lijkt t aardig haalbaar, maar op t roemeense platteland moet je ook de hele zooi ombouwen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Re: Automatische koppeling
« Reactie #70 Gepost op: 06 August 2020, 17:24:08 »
Als ik het goed lees is dat toch te bedoeling. Maar goed, ze gaan niet voor niets eerst maar eens twee jaar testen met 24 wagens.

Het echte voordeel voor de modeltijdperk 7 rijders is natuurlijk dat we dan misschien ook natuurgetrouwe koppelingen kunnen hebben.
« Laatst bewerkt op: 06 August 2020, 17:29:42 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #71 Gepost op: 06 August 2020, 18:07:16 »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Re: Automatische koppeling
« Reactie #72 Gepost op: 06 August 2020, 20:20:42 »
 ;D
Het zal trouwens wel tijdperk 8 of 9 worden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Automatische koppeling
« Reactie #73 Gepost op: 06 August 2020, 22:12:19 »
De winst bij het gebruik van een AK lijkt me te zitten in het koppelen bij het samenstellen van een trein of het plaatsen van de lok ervoor. Als je daar geen extra personeel voor nodig hebt is dat de grote vereenvoudiging.
Ontkoppelen zal gaan om een enkele wagon, een aantal wagons of de hele trein van de lok af, dit zal nog wel een tijdje mensenwerk blijven. Want dat kan op elke plek in de trein moeten plaatsvinden, om dat volledig te automatiseren zullen erg veel systemen gekoppeld moeten worden. Alleen ontkoppelen van de lok zal in eerste instantie door de machinist gedaan kunnen worden. Voor een ontkoppeling verder in de trein vanuit de lok zul je minimaal iets van een sturingsbus met een module (en energievoorziening en .....) in elke wagon nodig hebben.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26614
    • Pagina van klaas
Re: Automatische koppeling
« Reactie #74 Gepost op: 06 August 2020, 22:25:27 »
Een belangrijk voordeel van een AK lijkt mij dat de rangeerder niet meer tussen de wagens hoeft te kruipen. Daar zijn wel allerlei veiligheidsmaatregelen voor bedacht maar het blijft riskant.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.