Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Starten met messing kits door Marco Staartjes
Vandaag om 20:22:55
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Eric v C
Vandaag om 19:58:54
weerstandje en relais door hmmglaser
Vandaag om 19:47:05
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 19:41:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 19:10:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 19:07:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 19:00:51
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
Vandaag om 18:40:41
Treinreizen met m'n vader door HuubvG
Vandaag om 18:35:41
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door maartenvdb
Vandaag om 18:07:29
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:22:20
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Sven
Vandaag om 16:18:53
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
  

Auteur Topic: Railkeuze  (gelezen 6535 keer)

VerduijnvdWouden

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Railkeuze
« Gepost op: 16 juli 2020, 14:37:24 »
Beste lezers,

Ik wil gaan herbeginnen met mijn oude hobby. Nu heb ik altijd fleischman rail gehad maar ik raak gefrustreerd van het altijd maar oppoetsen en schoonmaken van de rails Ik heb overigens geen rails meer aangezien ik het in het verleden verkocht heb Nu wil ik dus herbeginnen maar wil een goede keuze maken in de rail soort HO
Graag advies in deze

gr Aart


Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
Re: Railkeuze
« Reactie #2 Gepost op: 16 juli 2020, 15:04:43 »
Een belangrijke vraag is ook wat er op die rails moet gaan rijden. Heb je nog locs, wagonnen of rijtuigen uit het verleden die je nu weer wilt gebruiken, of zijn die ook verkocht en begin je met een schone lei?

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

VerduijnvdWouden

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Railkeuze
« Reactie #3 Gepost op: 16 juli 2020, 17:12:28 »
Hoi Martijn

Heb nog wat wagons en 1 loc over Maar die krijg ik wel weer rijdend

bedankt voor je rectie.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1601
Re: Railkeuze
« Reactie #4 Gepost op: 16 juli 2020, 19:09:28 »
Dat rijden zal wel lukken Aart, maar er wordt bedoeld hoe oud het materieel is.
Oudere modeltreinen kunnen hoge flenzen aan de wielen hebben, die op moderne rail op de de railbevestiging loopt.
Er zijn verschillende railhoogtes, o.a. aangegeven met een code, zoals code 100 of code 83.
Op code 100 (2,5 mm hoog, zoals Fleischmann rail) kunnen de meeste oude treinen rijden.
Op code 83 (2,1 mm hoog, bijv. Trix C-rail) ratelen de oude modeltreinen met hoge flenzen.
Ook op wissels wil het wel eens mis gaan.

Wanneer je nieuwe treinen gaat kopen, geen probleem.
Ga je voor oudere tweedehands treinen, iets om op te letten

Veel plezier met de hobby en vooraf goed inlezen.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4464
Re: Railkeuze
« Reactie #5 Gepost op: 17 juli 2020, 08:55:55 »
HO Profirails van Fleischmann wordt helaas niet meer geproduceerd. Er zijn nu alleen nog restvoorraden verkrijgbaar.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Railkeuze
« Reactie #6 Gepost op: 17 juli 2020, 09:30:31 »
Hallo Aart,
... maar ik raak gefrustreerd van het altijd maar oppoetsen en schoonmaken van de rails...
Poetsen/schoonmaken zul je niet aan ontkomen... Maar met moderne rails zal het waarschijnlijk minder nodig zijn.

Als de oude Fleischmann rail de messing rail was (Modellgleis? ik ben niet zo bekend met Flm) dan zal er regelmatig poetsen inderdaad noodzakelijk zijn. Moderne rails is vaak nikkelzilver en dat oxideert minder snel.

Daarnaast zijn er nog trukjes zoals het gebruik van een drupje ATF wat de noodzaak tot poetsen ook flink vermindert. Zoek maar eens op "ATF" hier op het forum.

Daarnaast helpt regelmatig stofzuigen (met de hand of met een schoonmaaktrein) ook om het ergste vuil weg te halen voordat het vastkoekt aan wielen en rails.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Railkeuze
« Reactie #7 Gepost op: 17 juli 2020, 09:56:28 »
HO Profirails van Fleischmann wordt helaas niet meer geproduceerd. Er zijn nu alleen nog restvoorraden verkrijgbaar.
We worden anders nu nog steeds dood gegooid met marklin M* rails. Ik had deze week weer een mail binnen voor m'n MSV, iemand wilt weer van zijn M-rails af met onder anderen 14,58 meter aan rechte 180mm stukken. Die zijn al 20 jaar niet meer gefabriceerd.

Die profi's zal je ook nog wel een tijdje kunnen verkrijgen op beurzen.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Railkeuze
« Reactie #8 Gepost op: 17 juli 2020, 15:54:06 »
de vraag "wil je ook met oud materieel rijden?" en daarom voor wat grovere rails kiezen heeft ook een andere kant, namelijk "wil je in de toekomst ook met nieuwer materieel kunnen rijden?" want dan valt fleischmann profi sowieso af, omdat de wissels niet aan de normen voldoen en steeds meer materieel daar dus niet overheen wil.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Railkeuze
« Reactie #9 Gepost op: 17 juli 2020, 16:02:04 »
Is dat zo ??? (niet dat ik je niet geloof, ik heb er alleen nog nooit van gehoord) Ik heb zat nieuw materieel maar tot nu toe nog niets gemerkt dat bepaalde merken niet over de Profi wissels rijden. Met welk merk zou dat dan zijn? Niet dat ik straks alles in Profi heb aangelegd en dat ik alles weer af kan breken  ;D

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7400
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Railkeuze
« Reactie #10 Gepost op: 17 juli 2020, 16:09:03 »
De hH0O-discussie heb ik verplaatst :)

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4464
Re: Railkeuze
« Reactie #11 Gepost op: 17 juli 2020, 18:55:31 »
Ik heb een oude Fleischmann BR80 die af en toe over de rails ratelt, vanwege de te hoge flenzen. Meestal zoeken de railwielen door hun conische vorm vanzelf het midden van de rails op en ratelen ze niet. Dus dat geratel hoor ik af en toe. Het is voor mijn geen reden om het ding buiten dienst te stellen. :angel:

Echter weet ik dat Profirails en dan heb ik het over de kruiswissels en bochtwissels in het bijzonder niet door alle H0 locs goed worden genomen. Sterker nog zelfs Fleischmann locs zoals mijn eigen BR103 liepen er soms uit. Tegenwoordig kan je met een decoder de snelheid van de loc zo instellen dat er minder gauw ontsporingen ontstaan. Ook op de wat gevoeligere ontspoorplekken.
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2020, 19:00:38 door zuylen »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Railkeuze
« Reactie #12 Gepost op: 17 juli 2020, 23:41:34 »
Ja die kruiswissels geven vaak problemen, die heb ik eruit geknikkerd. Maar de gebogen wissels kan ik niet anders oplossen. En zeker niet met een ander merk rails  :-\

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Railkeuze
« Reactie #13 Gepost op: 17 juli 2020, 23:44:45 »
Ik heb nooit problemen gehad met profirail ook niet met de kruiswissel, zowel oud als nieuw rijmateriaal.
Wel problemen gehad met wisselaandrijving

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Railkeuze
« Reactie #14 Gepost op: 18 juli 2020, 11:39:50 »
Ik had het op kruiswissels wel eens met grote stomers, bv. een Roco br. 01 met van die voorloopwielen. Dit wilde nog wel eens ontsporen en dan gelijk kortsluiting veroorzaken.