BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: VerduijnvdWouden op 16 juli 2020, 14:37:24
-
Beste lezers,
Ik wil gaan herbeginnen met mijn oude hobby. Nu heb ik altijd fleischman rail gehad maar ik raak gefrustreerd van het altijd maar oppoetsen en schoonmaken van de rails Ik heb overigens geen rails meer aangezien ik het in het verleden verkocht heb Nu wil ik dus herbeginnen maar wil een goede keuze maken in de rail soort HO
Graag advies in deze
gr Aart
-
Hoi :) Dat is een vraag die best vaker wordt gesteld. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur (ikzelf Fleischmann Profigleis want lekker makkelijk) dus je zal waarschijnlijk net zoveel voorkeuren krijgen als reacties. Maar misschien kun je wel iets vinden in onderstaande topics:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93068.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87133.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=85522.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=74170.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=73561.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=75078.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66095.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82724.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93597.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=41425.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=41228.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=40277.0
Vr. groet, Martijn.
-
Een belangrijke vraag is ook wat er op die rails moet gaan rijden. Heb je nog locs, wagonnen of rijtuigen uit het verleden die je nu weer wilt gebruiken, of zijn die ook verkocht en begin je met een schone lei?
Tom
-
Hoi Martijn
Heb nog wat wagons en 1 loc over Maar die krijg ik wel weer rijdend
bedankt voor je rectie.
-
Dat rijden zal wel lukken Aart, maar er wordt bedoeld hoe oud het materieel is.
Oudere modeltreinen kunnen hoge flenzen aan de wielen hebben, die op moderne rail op de de railbevestiging loopt.
Er zijn verschillende railhoogtes, o.a. aangegeven met een code, zoals code 100 of code 83.
Op code 100 (2,5 mm hoog, zoals Fleischmann rail) kunnen de meeste oude treinen rijden.
Op code 83 (2,1 mm hoog, bijv. Trix C-rail) ratelen de oude modeltreinen met hoge flenzen.
Ook op wissels wil het wel eens mis gaan.
Wanneer je nieuwe treinen gaat kopen, geen probleem.
Ga je voor oudere tweedehands treinen, iets om op te letten
Veel plezier met de hobby en vooraf goed inlezen.
Mvg, Erich
-
HO Profirails van Fleischmann wordt helaas niet meer geproduceerd. Er zijn nu alleen nog restvoorraden verkrijgbaar.
-
Hallo Aart,
... maar ik raak gefrustreerd van het altijd maar oppoetsen en schoonmaken van de rails...
Poetsen/schoonmaken zul je niet aan ontkomen... Maar met moderne rails zal het waarschijnlijk minder nodig zijn.
Als de oude Fleischmann rail de messing rail was (Modellgleis? ik ben niet zo bekend met Flm) dan zal er regelmatig poetsen inderdaad noodzakelijk zijn. Moderne rails is vaak nikkelzilver en dat oxideert minder snel.
Daarnaast zijn er nog trukjes zoals het gebruik van een drupje ATF wat de noodzaak tot poetsen ook flink vermindert. Zoek maar eens op "ATF" hier op het forum.
Daarnaast helpt regelmatig stofzuigen (met de hand of met een schoonmaaktrein) ook om het ergste vuil weg te halen voordat het vastkoekt aan wielen en rails.
Groet, Wim
-
HO Profirails van Fleischmann wordt helaas niet meer geproduceerd. Er zijn nu alleen nog restvoorraden verkrijgbaar.
We worden anders nu nog steeds dood gegooid met marklin M* rails. Ik had deze week weer een mail binnen voor m'n MSV, iemand wilt weer van zijn M-rails af met onder anderen 14,58 meter aan rechte 180mm stukken. Die zijn al 20 jaar niet meer gefabriceerd.
Die profi's zal je ook nog wel een tijdje kunnen verkrijgen op beurzen.
Bas
-
de vraag "wil je ook met oud materieel rijden?" en daarom voor wat grovere rails kiezen heeft ook een andere kant, namelijk "wil je in de toekomst ook met nieuwer materieel kunnen rijden?" want dan valt fleischmann profi sowieso af, omdat de wissels niet aan de normen voldoen en steeds meer materieel daar dus niet overheen wil.
-
Is dat zo ??? (niet dat ik je niet geloof, ik heb er alleen nog nooit van gehoord) Ik heb zat nieuw materieel maar tot nu toe nog niets gemerkt dat bepaalde merken niet over de Profi wissels rijden. Met welk merk zou dat dan zijn? Niet dat ik straks alles in Profi heb aangelegd en dat ik alles weer af kan breken ;D
-
De hH0O-discussie heb ik verplaatst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94238.0) :)
Reinout-als-moderator
-
Ik heb een oude Fleischmann BR80 die af en toe over de rails ratelt, vanwege de te hoge flenzen. Meestal zoeken de railwielen door hun conische vorm vanzelf het midden van de rails op en ratelen ze niet. Dus dat geratel hoor ik af en toe. Het is voor mijn geen reden om het ding buiten dienst te stellen. :angel:
Echter weet ik dat Profirails en dan heb ik het over de kruiswissels en bochtwissels in het bijzonder niet door alle H0 locs goed worden genomen. Sterker nog zelfs Fleischmann locs zoals mijn eigen BR103 liepen er soms uit. Tegenwoordig kan je met een decoder de snelheid van de loc zo instellen dat er minder gauw ontsporingen ontstaan. Ook op de wat gevoeligere ontspoorplekken.
-
Ja die kruiswissels geven vaak problemen, die heb ik eruit geknikkerd. Maar de gebogen wissels kan ik niet anders oplossen. En zeker niet met een ander merk rails :-\
-
Ik heb nooit problemen gehad met profirail ook niet met de kruiswissel, zowel oud als nieuw rijmateriaal.
Wel problemen gehad met wisselaandrijving
-
Ik had het op kruiswissels wel eens met grote stomers, bv. een Roco br. 01 met van die voorloopwielen. Dit wilde nog wel eens ontsporen en dan gelijk kortsluiting veroorzaken.
-
Loop ook wel beetje tegen probleem van welk railsoort aan.
Wat is een beetje gangbaar materiaal in dit tijdperk om zelf te ballasten en
goede stroomgeleiding.
Wanneer ga je gecodeerde rails gebruiken?
Gr Koen.
-
Ik had het op kruiswissels wel eens met grote stomers, bv. een Roco br. 01 met van die voorloopwielen. Dit wilde nog wel eens ontsporen en dan gelijk kortsluiting veroorzaken.
nou, dan ken je t probleem dus. ;)
De profirail is gemaakt op het oude materieel van fleischmann dat de wielen wat dichter bij elkaar had dan modern NEM-spul, en dr staat me bij dat de nem-norm daarvoor ook niet zo lang geleden nog en keer naar boven is aangepast. Geloof oud fleischmann 14,1 mm tussen de wielen en nem minstens 14,3 mm of tegenwoordig 14,4 mm (maar dr zijn vast lui hier die de getallen beter in hun hoofd hebben zitten, ik meet de boel nooit maar als ik aan een as heb zitten rotzooien probeer ik m daarna altijd even uit op een wissel op mn baan). Gevolg is dat modernere assen op het puntstuk op een profi-wissel de verkeerde kant op kunnen omdat ze teveel speling hebben. Als ik op werk weleens klachten hoor van klanten over ontsporingen hoor ik de collega die dat regelt al zuchten "oh, dat is er zeker weer een met profirail".
Om nu nog met profirail te beginnen lijkt me dus geen goed idee, ook omdat t dus uit productie gaat/is.
Welk soort rails wel te gebruiken is een beetje afhankelijk van wat je ermee wilt en waar je t wilt halen. Gebruik zelf peco code 75 wissels en flexrail, prima spul alleen moet je de wissels qua aansluitingen een beetje ombouwen en de verkrijgbaarheid is een beetje moeizaam bij modelspoorwinkels dus je bent op houten of internet aangewezen. (das sowieso iets fascinerends, alles dat ik als absoluut basismateriaal beschouw is consequent niet te koop bij modelspoorzaken. Peco rail, tortoise wisselmotoren, kadee-koppelingen, styreenplaat per vierkante meter, deftige scenery (grasjes, struikjes etc), gewoon wat simpele schakelaartjes... alleen stapels treinen die ik niet wil hebben en bergen reetborstelbomen en plastic vakwerkhuisjes)
-
Koen, wat bedoel je met gecodeerde rails?
-
Precies wat Floris zegt, code 75, code 100 etc.
Qua Electronica heb ik nog steeds 2 linkerhanden, snap wel hoe analoog en digitaal werken maar weet niet waar de klepel hangt.
Als ik dan wat zou moeten doen aan wisselbedienig.
Mijn keus is vooral gericht op industrieel spoor waarvan de helft niet zichtbaar tussen beton of overwoekerd met gras.
Vind het dan zonde om (duurdere) rails te kiezen als er nauwelijks stukken vrije baan zijn.
-
De code geeft de hoogte van de spoorstaaf aan in duizendsten van een inch. Dus code 75 is 75/1000 inch = 1,9 mm. Code 100 is 100/1000 inch = 2,54 mm. Ze hadden het ook in millimeters kunnen aangeven, maar het stelsel met codegetallen is verzonnen in de USA en in Europa wordt dat vaak overgenomen.
Wat je kiest is een kwestie van smaak. Zelf kies ik de laagst mogelijke, dat is code 75. In de USA wordt veel met code 70 gewerkt, maar daar is de flenshoogte kleiner dan in Europa. Bij ons gaat dat niet werken met flenzen van 1,2 mm.
Maar als het je niet stoort dat de rails een stukje te hoog zijn dan kies je voor code 100, daar zul je in ieder geval geen problemen krijgen met ratelende flenzen.
-
De keuze voor Peco 75 wordt wel sterker hierdoor.
Op zich mooi materiaal en geometrie vooral de y-wissel is handig in ontwerpplan.
-
juist, en industrie is meestal een kwestie van heel veel bouwwerk en relatief weinig spoor, dus je kunt heel dure rails nemen en per uur hobby-geploeter goedkoop uit zijn. Bovendien is peco code 75 eigenlijk helemaal niet duur vergeleken met andere merken, of althans, tis me nooit als zodanig opgevallen.
-
Ik gebruik al jaren alleen nog maar Peco code 75. En dan alleen maar de flexrails. Wissels bouw ik zelf van dezelfde railstaven. Ik hou dus veel stukjes bielzenmat over.
-
Ja die kruiswissels geven vaak problemen, die heb ik eruit geknikkerd
Ik had het op kruiswissels wel eens met grote stomers, bv. een Roco br. 01 met van die voorloopwielen. Dit wilde nog wel eens ontsporen en dan gelijk kortsluiting veroorzaken.
Als je een kruiswissel goed aanlegt is er geen enkel probleem.
Zorgen dat de 4 wissels goed in lijn liggen en dat het kruis goed op de 4 afbuigende sporen van de wissels aansluiten.
Dan hobbelt echt alles er wel goed overheen.
Eventueel kan je een dun stukje styreen rondt het puntstuk leggen zodat de wielen niet in een "gat" vallen.
-
Ik vermoed dat met kruiswissels Engelse wissels worden bedoeld.
-
... alleen moet je de wissels qua aansluitingen een beetje ombouwen en de verkrijgbaarheid is een beetje moeizaam bij modelspoorwinkels dus je bent op houten of internet aangewezen. (das sowieso iets fascinerends, alles dat ik als absoluut basismateriaal beschouw is consequent niet te koop bij modelspoorzaken. Peco rail, tortoise wisselmotoren, kadee-koppelingen, styreenplaat per vierkante meter, deftige scenery (grasjes, struikjes etc), gewoon wat simpele schakelaartjes... alleen stapels treinen die ik niet wil hebben en bergen reetborstelbomen en plastic vakwerkhuisjes)
@Floris,
Helemaal mee eens. Misschien is het een idee in Rotterdam bij Miniworld een filiaal te openen van Hattons. Maar dan graag ook Britse treintjes. 😀
Gr, Hans
-
Ik vermoed dat met kruiswissels Engelse wissels worden bedoeld.
Dat zou best kunnen maar dat schrijven ze niet :angel: ;D
-
Bedankt voor de info ben weer een stuk wijzer.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kruiswissel.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kruiswissel.png)
Kruiswissel: Vier wissels met een kruispunt.
-
(das sowieso iets fascinerends, alles dat ik als absoluut basismateriaal beschouw is consequent niet te koop bij modelspoorzaken. Peco rail, tortoise wisselmotoren, kadee-koppelingen, styreenplaat per vierkante meter, deftige scenery (grasjes, struikjes etc), gewoon wat simpele schakelaartjes... alleen stapels treinen die ik niet wil hebben en bergen reetborstelbomen en plastic vakwerkhuisjes)
Hear, hear. (y)
Hier ook een fan van Peco-rail. Verbaas me ook redelijk over de matige verkrijgbaarheid én de prijzen in Nederland. Zelfs voor een enkele wissel of een flex in spoor 0 loont het al om zelf in Engeland te bestellen. Ook voor de levertijd hoef je dat niet te laten. Maar ja, de gemiddelde modelspoorder puzzelt liever eindeloos met stukjes kant-en-klaar rail.
-
ja he. Moeten we eigenlijk eens een draadje over beginnen gewoon om lekker te zeuren, om te zorgen dat winkeliers nog harder gaan zuchten over dit forum, want goeie kans dat de spullen die ik basismateriaal vind aan de straatstenen niet kwijt te raken zijn vanwege t bedenkelijk niveau van de modelspoordelarij hier te lande.
-
... bedenkelijk niveau van de modelspoordelarij hier te lande.
Ja, jouw modelknutsels stellen inderdaad niet veel voor.
-
@Floris,
Helemaal mee eens. Misschien is het een idee in Rotterdam bij Miniworld een filiaal te openen van Hattons. Maar dan graag ook Britse treintjes. 😀
Gr, Hans
Vroeger kocht ik Peco code 55 rail bij Meijer & Blessing. Als ze daar geen Peco meer in het assortiment hebben, doet dat vermoeden dat de vraag na mijn verhuizing instorte. ;D
-
Ik heb ook wel eens een blauwe maandag wat gehandeld in modelspoorspul, waaronder Peco rails. Dat raakte ik aan de straatstenen niet kwijt, vanwege de prijs. Mijn inkoopprijs bij de Nederlandse importeur was nagenoeg hetzelfde als de consumentenprijs bij Hattons. Nou zullen grote modelspoorzaken wellicht een betere inkoopprijs krijgen dan ik kreeg, maar als je weinig marge krijgt óf een (te) hoge prijs moet vragen, kan ik me voorstellen dat de handel in Peco niet zo erg interessant is voor een Nederlandse handelaar.
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94268.msg3222136970;topicseen#msg3222136970
maar even een nieuw draadje begonnen zodat we daar lekker door kunnen dreinen, want een beginner heeft niet zoveel aan zulke verhalen denk ik...
@Reinier: tja, dat zou inderdaad een goeie reden zijn ja...
-
Er zijn gewoon te weinig modelspoorbouwers die in de gaten hebben wat voor geweldig spul ze bij Peco maken.
-
Het is niet dat ik Peco niet heel mooi vind (want dat vind ik wel) maar je moet er ook de ruimte voor hebben en vaardigheid. Met Profirail kan ik nu eenmaal veel meer rij-mogelijkheden maken op mijn beperkte ruimte en dan gaat dat bij mij voor het realisme.
-
is dat zo? ik wil juist flexrail omdat ik daarmee krapper kan gaan dan R1. ;D