Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 10:20:39
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Scratchbuilt
Vandaag om 10:20:14
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door MJ11
Vandaag om 10:15:07
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Teun
Vandaag om 10:06:22
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 10:02:17
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
19 Toen door Arjan6511
Vandaag om 08:54:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
  

Auteur Topic: voor- en nadelen van verschillende types rails?  (gelezen 13498 keer)

UdV

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
  • h0, 2 rail, NS tijdperk IV
voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Gepost op: 05 januari 2012, 22:20:26 »
Hallo allemaal,

Zoals jullie hier <  http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41416.0.html  > kunnen lezen, ben ik een herintreder. Nou wil het geval dat ik vroeger Fleischmann Modellgleis gebruikte maar dat is niet meer verkrijgbaar. Eigenlijk een zegen voor mij, want nu ben ik gedwongen iets beters te kopen.

Ik weet dat de vraag welk type rails het beste is, al heel vaak gesteld is. Ik heb dan ook het nodige kunnen lezen op dit forum en navraag gedaan bij winkeliers en op internet gezocht. Wat ik nu wil doen is een opsomming geven welke types rails er zijn met hun voor- en nadelen en welk type ik over denk om zelf te kopen. Dan ben ik benieuwd of ik het goed begrepen heb en of ik een logische keuze maak. Oh ja, ik ben 2-railer dus ik kijk alleen naar 2-rail systemen. In willekeurige volgorde:

Tillig Elite: Bijbehorend ballastbed los verkrijgbaar, profielhoogte 2,07 mm, h.o.h. afstand 59 mm. Mooie en kwalitatief goede rails. Het heeft de naam om bewerkelijk te zijn en niet geschikt voor mensen zonder ervaring. Ik heb geen tegenbogen kunnen vinden voor hun wissels dus dat wordt flexrails gebruiken. Ik heb iets tegen flexrails, ik heb liever vormvaste rails, dat lijkt me steviger en makkelijker.

Peco code 83: Zonder ballastbed, profielhoogte 2,1 mm, h.oh. afstand 52 mm? (deze weet ik niet zeker). Mooie en kwalitatief goede rails. Wissels gaan echter vrij zwaar om en kosten erg veel stroom (2 tot 2,5 A), dat is meer dan een standaard wisseldecoder kan leveren. Sommige mensen beweren dat het omleggen van een wissel veel geluid maakt, anderen ontkennen dat. Er zijn geen rechten en bochten, alleen flexrails. Al met al kies ik hier niet voor.

Roco Geoline: met ballastbed, profielhoogte 2,1 mm, h.oh. afstand 76,5 mm. kwalitatief zeer goede rails, erg geschikt voor kinderen. Door het holle ballastbed verdwijnen wisselmotortjes en snoeren uit het zicht. De hart op hart afstand van deze rails is echter 76,5 mm, niet alleen is dat inefficiënt ruimtegebruik maar ook totaal niet overeenkomstig de werkelijkheid. Ze bieden een beperkt assortiment. Daarnaast vind ik persoonlijk deze rails bijzonder lelijk.

Roco Line: Zonder ballastbed, profielhoogte 2,1 mm, h.oh. afstand 61,6 mm. Ook kwalitatief goede rails, ziet er mooi uit. Het assortiment is erg uitgebreid. De wissels hebben problemen met wielen type RP25 maar die heb ik niet.

Fleischmann Profigleis: Met ballastbed, profielhoogte 2,5 mm, h.o.h. afstand 63,5 mm. Deze rails is duur en voor de prijs krijg je niets extra's (ja, een ballastbed dat er redelijk uit ziet). De bielzen zijn eigenlijk iets te kort en het ballast is aan de grote kant maar het is het mooiste 'aangekoekte' ballastbed dat verkrijgbaar is. Veel mensen rapporteren problemen met wissels en met name de engelse wissels en wissels in lange wisselstraten geven problemen. Het puntstuk van de wissels is van plastic en dus niet te polariseren. In de wissels schijnt een complex mechaniek te zitten. Ze hebben wel een uitgebreid assortiment.

Piko A-gleis: zonder ballast, profielhoogte 2,5 mm, h.o.h. afstand 61,9 mm. Ziet er best aardig uit en is in verhouding tot de rest goedkoop. Piko wisselaandrijvingen schijnen niet al te best te zijn en de verbindingsstukjes tussen de rails gaan uitlubberen bij vaak in- en uit elkaar schuiven van de rails. Ik vind hun assortiment niet zo uitgebreid.

Trix C-gleis: Met ballastbed, profielhoogte 2,1 mm, h.o.h. afstand 64,3 mm. Is afgeleid van Märklin C-gleis zonder de puco's. Op zich niets mis met deze rails, behalve dat het net als Fleischmann Profigleis erg duur is. Voor dat geld krijg je niets extra's. Het is minder mooi dan Fleischmann Profigleis maar mooier dan de rest met 'aangekoekt' ballastbed.

Al met al kies ik voor Roco Line. Het ziet er mooi uit, heeft een onwijs groot assortiment, is normaal geprijsd, overal verkrijgbaar en is erg betrouwbaar.
Als je tot zover bent gekomen met lezen, bedankt daarvoor. Ik ben benieuwd of deze opsomming klopt.

met vriendelijke groeten,

Ulco

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #1 Gepost op: 05 januari 2012, 22:41:39 »
Mooie opsomming!

Toevoeging: voor Roco Line zijn er geëtste puntstukken voor RP25 wielen
 - # 98019 voor 10 graden wissels e.d. (voorbeeld)
 - # 98020 voor 15 graden wissels e.d. (voorbeeld)
Zelf heb ik er overigens geen ervaring mee.

Groeten,
Erik

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #2 Gepost op: 05 januari 2012, 22:45:44 »
Opsomming klopt wel aardig zo. Goede keus ook. Als ik als eis zou stellen dat ik geen flex wil gebuiken, zou ik ook bij Rocoline uitkomen.
Reinier

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #3 Gepost op: 05 januari 2012, 23:00:10 »
Ik heb iets tegen flexrails, ik heb liever vormvaste rails, dat lijkt me steviger en makkelijker.
Steviger niet, tenzij je de rails los wil leggen, makkelijker zeker. Je beperkt je echter wel tot de standaard boogstralen die Roco levert en die zijn niet conform de realiteit. Wel bruikbaar voor schaduwsporen uiteraard maar gebruik van alleen maar standaard bogen geeft, naar mijn mening in elk geval, een wat star baanplan met krappe bogen.
No dress rehearsel, this is our life.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #4 Gepost op: 05 januari 2012, 23:35:16 »
Ik zou een paar dingen willen aanvullen

- Roco Line : nooit wat gemerkt van problemen met RP25 wielen. Zelfs de beruchte Artitec Plan E's gaan hier prima door de 15graden wissels en engelsman, een snelle test met een nog te leggen 10graden wissel idem dito.
- Piko A-gleis heeft ook kunststof puntstukken
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21671
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #5 Gepost op: 06 januari 2012, 07:05:15 »
Het ontspoort niet snel, maar het wiel zakt even weg in het puntstuk.

Wat betreft Peco ter aanvulling. De wissels gaan moeizaam om vanwege de ingebouwde wisselsteller. Maar die kun je eruit wippen en dan is er wat dat betreft geen verschil met Rocoline of Tillig. Kun je ook zelf de aandrijving kiezen. Wat er dan weer ontbreekt zijn de extra isolerende maatregelen die je bij de wissels met metalenpuntstuk moet nemen om korsluiting te voorkomen. Staat allemaal keurig in de gebruiksaanwijzing, maar het is even wennen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #6 Gepost op: 06 januari 2012, 07:51:01 »
Ulco,
De hart-op-hart afstanden die je in je openingspost geeft, kloppen niet. Zie hier.

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1221
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #7 Gepost op: 06 januari 2012, 08:03:32 »
Rocoline is in flex met houten bielzen of met betonnen bielzen te krijgen.

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #8 Gepost op: 06 januari 2012, 08:04:54 »
Vergeet peco code 75 niet. streamline heet dat geloof ik. de code 83 rail die je noemt is voor de amerikaanse markt bedacht. die leggen alles met flex...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

UdV

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
  • h0, 2 rail, NS tijdperk IV
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #9 Gepost op: 06 januari 2012, 08:11:30 »
Iedereen bedankt voor de informatie tot zover. Misschien ga ik later ook wel flexrails gebruiken maar het lijkt me zo bewerkelijk. En hoe krijg je het in de gewenste vorm? Hoe krijg je bijvoorbeeld exact een tegenboog van een wissel? Hoe krijg je sowieso een bocht die precies rond is en ook nog overal precies dezelfde afstand heeft tot de naastgelegen rail?

Ulco,
De hart-op-hart afstanden die je in je openingspost geeft, kloppen niet. Zie hier.

Wat klopt er dan niet? Het enige verschil t.o.v. de encyclopedie is dat ik zeg dat Rocoline een hart op hart afstand heeft van 61,6 mm. Kijk maar op de website van Roco: bocht R2 is 358 mm, bocht R3 is 419,6 mm, bocht R4 is 481,2 mm. Dat is in mijn ogen toch echt een verschil van 61,6 mm.

groeten van Ulco

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #10 Gepost op: 06 januari 2012, 08:26:13 »
Een boog hoeft uiteraard niet exact een cirkel (rond) te zijn, dat komt in het echt ook nauwelijks voor. Om die reden oogt een baan met flauwe bogen veel natuurlijker dan een met starre standaard bochten.
Exacte afstand tussen de sporen kun je zelf een afstandhoudertje voor maken; houten latje van de juiste afmeting als afstandhouder gebruiken. Voor tegenbogen van wissels kun je eventueel wel de standaardbogen gebruiken.
No dress rehearsel, this is our life.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #11 Gepost op: 06 januari 2012, 09:48:59 »
@Marc Tramt, niet om het een of ander maar welke fabrikant buiten Roco levert wel standaard boogstralen conform de realiteit?? Heb je de boogstralen van het grote voorbeeld wel eens bekeken en welke particuliere modelspoorbaan voldoet aan die "eis". Zelfs Railz-Miniworld voldoet daar niet aan en ook Miniatur-Wunderland in Hamburg niet.

Rob Bogers
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #12 Gepost op: 06 januari 2012, 09:53:29 »
Hallo,
Wat bedoel je met "tegenbogen"? Is dat de bocht na een wissel om de sporen weer parallel te krijgen?
Ik leg trouwens alles met Fleischmann profi flex.

groet, Albert.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15421
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #13 Gepost op: 06 januari 2012, 09:55:42 »
Iedereen bedankt voor de informatie tot zover. Misschien ga ik later ook wel flexrails gebruiken maar het lijkt me zo bewerkelijk. En hoe krijg je het in de gewenste vorm?

Daar zijn mallen voor die je bocht in de gewenste radius leggen. Nog makkelijker; een potloodlijn trekken en die netjes volgen ;)

p-kokkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 256
    • Wassertalbahn Roemenië in schaal 0e
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #14 Gepost op: 06 januari 2012, 10:07:45 »
Hallo,

Ik ben momenteel zeer tevreden over de Piko A rails. Het argument dat het niet zo uitgebreid is vind ik eigenlijk geen probleem. Door de overzichtelijkheid van het programma is het juist heel makkelijk te plannen en te leggen. En wat betreft het uitlubberen van de raillasjes; dat zal waarschijnlijk wel bij meerdere merken voorkomen als je het voortdurend in en uit elkaar schuift. Gewoon een kwestie van in elkaar schuiven en er dan niet meer aankomen, lijkt mij...

Groet uut Dijkhuizen,

Pascal
Volg de bouw van mijn nieuwe Roemeense Smalspoor beursbaan via https://www.facebook.com/romanianmodelrailroad/