Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:17:24
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
Vandaag om 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:57:27
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 16:36:22
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:32:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 16:19:33
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 15:38:09
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:11:04
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 11:06:46
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:35:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rob Bennis
Vandaag om 10:29:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
04 July 2025, 23:09:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 July 2025, 23:07:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
04 July 2025, 22:57:07
Nijmegen in h0 door raymond erdtsieck
04 July 2025, 22:05:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 July 2025, 21:10:51
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
04 July 2025, 19:23:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
04 July 2025, 17:15:32
5 juli SSN Bello festival express door Seinhuis
04 July 2025, 16:53:46
  

Auteur Topic: Railkeuze  (gelezen 7216 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8918
    • Midland
Re: Railkeuze
« Reactie #15 Gepost op: 18 July 2020, 12:30:09 »
Loop ook wel beetje tegen probleem van welk railsoort aan.

Wat is een beetje gangbaar materiaal in dit tijdperk om zelf te ballasten en
goede stroomgeleiding.

Wanneer ga je gecodeerde rails gebruiken?

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 18 July 2020, 12:31:46 door NS264 »
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Railkeuze
« Reactie #16 Gepost op: 18 July 2020, 12:34:26 »
Ik had het op kruiswissels wel eens met grote stomers, bv. een Roco br. 01 met van die voorloopwielen. Dit wilde nog wel eens ontsporen en dan gelijk kortsluiting veroorzaken.
nou, dan ken je t probleem dus.  ;)
De profirail is gemaakt op het oude materieel van fleischmann dat de wielen wat dichter bij elkaar had dan modern NEM-spul, en dr staat me bij dat de nem-norm daarvoor ook niet zo lang geleden nog en keer naar boven is aangepast. Geloof oud fleischmann 14,1 mm tussen de wielen en nem minstens 14,3 mm of tegenwoordig 14,4 mm (maar dr zijn vast lui hier die de getallen beter in hun hoofd hebben zitten, ik meet de boel nooit maar als ik aan een as heb zitten rotzooien probeer ik m daarna altijd even uit op een wissel op mn baan). Gevolg is dat modernere assen op het puntstuk op een profi-wissel de verkeerde kant op kunnen omdat ze teveel speling hebben. Als ik op werk weleens klachten hoor van klanten over ontsporingen hoor ik de collega die dat regelt al zuchten "oh, dat is er zeker weer een met profirail".

Om nu nog met profirail te beginnen lijkt me dus geen goed idee, ook omdat t dus uit productie gaat/is.

Welk soort rails wel te gebruiken is een beetje afhankelijk van wat je ermee wilt en waar je t wilt halen. Gebruik zelf peco code 75 wissels en flexrail, prima spul alleen moet je de wissels qua aansluitingen een beetje ombouwen en de verkrijgbaarheid is een beetje moeizaam bij modelspoorwinkels dus je bent op houten of internet aangewezen. (das sowieso iets fascinerends, alles dat ik als absoluut basismateriaal beschouw is consequent niet te koop bij modelspoorzaken. Peco rail, tortoise wisselmotoren, kadee-koppelingen, styreenplaat per vierkante meter, deftige scenery (grasjes, struikjes etc), gewoon wat simpele schakelaartjes... alleen stapels treinen die ik niet wil hebben en bergen reetborstelbomen en plastic vakwerkhuisjes)
« Laatst bewerkt op: 18 July 2020, 12:44:50 door Floris Dilz »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26600
    • Pagina van klaas
Re: Railkeuze
« Reactie #17 Gepost op: 18 July 2020, 12:46:52 »
Koen, wat bedoel je met gecodeerde rails?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8918
    • Midland
Re: Railkeuze
« Reactie #18 Gepost op: 18 July 2020, 12:51:04 »
Precies wat Floris zegt, code 75, code 100 etc.

Qua Electronica heb ik nog steeds 2 linkerhanden, snap wel hoe analoog en digitaal werken maar weet niet waar de klepel hangt.

Als ik dan wat zou moeten doen aan wisselbedienig.

Mijn keus is vooral gericht op industrieel spoor waarvan de helft niet zichtbaar tussen beton  of overwoekerd met gras.

Vind het dan zonde om (duurdere) rails te kiezen als er nauwelijks stukken vrije baan zijn.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26600
    • Pagina van klaas
Re: Railkeuze
« Reactie #19 Gepost op: 18 July 2020, 13:01:42 »
De code geeft de hoogte van de spoorstaaf aan in duizendsten van een inch. Dus code 75 is 75/1000 inch = 1,9 mm. Code 100 is 100/1000 inch = 2,54 mm. Ze hadden het ook in millimeters kunnen aangeven, maar het stelsel met codegetallen is verzonnen in de USA en in Europa wordt dat vaak overgenomen.

Wat je kiest is een kwestie van smaak. Zelf kies ik de laagst mogelijke, dat is code 75. In de USA wordt veel met code 70 gewerkt, maar daar is de flenshoogte kleiner dan in Europa. Bij ons gaat dat niet werken met flenzen van 1,2 mm.

Maar als het je niet stoort dat de rails een stukje te hoog zijn dan kies je voor code 100, daar zul je in ieder geval geen problemen krijgen met ratelende flenzen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8918
    • Midland
Re: Railkeuze
« Reactie #20 Gepost op: 18 July 2020, 13:07:09 »
De keuze voor Peco 75 wordt wel sterker hierdoor.

Op zich mooi materiaal en geometrie vooral de y-wissel is handig in ontwerpplan.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Railkeuze
« Reactie #21 Gepost op: 18 July 2020, 13:22:13 »
juist, en industrie is meestal een kwestie van heel veel bouwwerk en relatief weinig spoor, dus je kunt heel dure rails nemen en per uur hobby-geploeter goedkoop uit zijn. Bovendien is peco code 75 eigenlijk helemaal niet duur vergeleken met andere merken, of althans, tis me nooit als zodanig opgevallen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26600
    • Pagina van klaas
Re: Railkeuze
« Reactie #22 Gepost op: 18 July 2020, 16:54:11 »
Ik gebruik al jaren alleen nog maar Peco code 75. En dan alleen maar de flexrails. Wissels bouw ik zelf van dezelfde railstaven. Ik hou dus veel stukjes bielzenmat over.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8105
Re: Railkeuze
« Reactie #23 Gepost op: 19 July 2020, 11:31:55 »
Ja die kruiswissels geven vaak problemen, die heb ik eruit geknikkerd
Ik had het op kruiswissels wel eens met grote stomers, bv. een Roco br. 01 met van die voorloopwielen. Dit wilde nog wel eens ontsporen en dan gelijk kortsluiting veroorzaken.
Als je een kruiswissel goed aanlegt is er geen enkel probleem.
Zorgen dat de 4 wissels goed in lijn liggen en dat het kruis goed op de 4 afbuigende sporen van de wissels aansluiten.
Dan hobbelt echt alles er wel goed overheen.
Eventueel kan je een dun stukje styreen rondt het puntstuk leggen zodat de wielen niet in een "gat" vallen.
Gr.
Eric

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22469
Re: Railkeuze
« Reactie #24 Gepost op: 19 July 2020, 11:45:47 »
Ik vermoed dat met kruiswissels Engelse wissels worden bedoeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6483
Re: Railkeuze
« Reactie #25 Gepost op: 19 July 2020, 11:49:45 »
... alleen moet je de wissels qua aansluitingen een beetje ombouwen en de verkrijgbaarheid is een beetje moeizaam bij modelspoorwinkels dus je bent op houten of internet aangewezen. (das sowieso iets fascinerends, alles dat ik als absoluut basismateriaal beschouw is consequent niet te koop bij modelspoorzaken. Peco rail, tortoise wisselmotoren, kadee-koppelingen, styreenplaat per vierkante meter, deftige scenery (grasjes, struikjes etc), gewoon wat simpele schakelaartjes... alleen stapels treinen die ik niet wil hebben en bergen reetborstelbomen en plastic vakwerkhuisjes)

@Floris,

Helemaal mee eens. Misschien is het een idee in Rotterdam bij Miniworld een filiaal te openen van Hattons. Maar dan graag ook Britse treintjes. 😀

Gr, Hans

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8105
Re: Railkeuze
« Reactie #26 Gepost op: 19 July 2020, 11:53:42 »
Ik vermoed dat met kruiswissels Engelse wissels worden bedoeld.
Dat zou best kunnen maar dat schrijven ze niet  :angel: ;D
Gr.
Eric

VerduijnvdWouden

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Railkeuze
« Reactie #27 Gepost op: 19 July 2020, 12:15:08 »
Bedankt voor de info ben weer een stuk wijzer.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Railkeuze
« Reactie #28 Gepost op: 19 July 2020, 13:37:17 »

Kruiswissel: Vier wissels met een kruispunt.
« Laatst bewerkt op: 19 July 2020, 13:39:18 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10747
Re: Railkeuze
« Reactie #29 Gepost op: 19 July 2020, 14:08:53 »
(das sowieso iets fascinerends, alles dat ik als absoluut basismateriaal beschouw is consequent niet te koop bij modelspoorzaken. Peco rail, tortoise wisselmotoren, kadee-koppelingen, styreenplaat per vierkante meter, deftige scenery (grasjes, struikjes etc), gewoon wat simpele schakelaartjes... alleen stapels treinen die ik niet wil hebben en bergen reetborstelbomen en plastic vakwerkhuisjes)
Hear, hear.  (y)
Hier ook een fan van Peco-rail. Verbaas me ook redelijk over de matige verkrijgbaarheid én de prijzen in Nederland. Zelfs voor een enkele wissel of een flex in spoor 0 loont het al om zelf in Engeland te bestellen. Ook voor de levertijd hoef je dat niet te laten. Maar ja, de gemiddelde modelspoorder puzzelt liever eindeloos met stukjes kant-en-klaar rail.
« Laatst bewerkt op: 19 July 2020, 16:02:03 door Marc tramt. Reden: Typo »
No dress rehearsel, this is our life.