Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Keuze voor rails en goedkoop inkopen  (gelezen 7386 keer)

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Keuze voor rails en goedkoop inkopen
« Gepost op: 11 september 2015, 21:01:38 »
Hallo allemaal!

Ik zal mij snel voorstellen, ik ben Arvid en sinds kort is mijn interesse in modeltreinen weer aangewakkerd. Vroeger veel gespeeld met de oude treinen van mijn vader, en wat materiaal van mijn broer, maar wegens de hoge prijs en gebrek aan zakgeld/loon (of andere prioriteiten, dat kan ook) heb ik de hobby geruime tijd links laten liggen.

Nu toch maar weer langzaam een start gemaakt, baanplan ontworpen, eerste locomotief aangeschaft, ontwerp voor modulebakken gemaakt, maar nu loop ik tegen het volgende probleem aan; wat voor rails kan ik het beste aanschaffen, en hoe kan ik dat zo goedkoop mogelijk doen? Ik ben al druk bezig geweest om internet af te zoeken, maar de voorlopige berekening die ik nu heb voor rails voor mijn baanplan komt op 375 ~ 400 euro! Dat vind ik nogal wat!

Het formaat van het baanplan is 3,50 x 0,60, dus niet heel groot. Ik wil met h0 rijden (N heb ik altijd iets te klein gevonden) en uiteindelijk de overstap naar digitaal maken (we leven tenslotte in het digitale tijdperk).

Afgezien de vraag hoe ik de prijs voor rails wat omlaag kan houden, vroeg ik mij ook technisch iets af. Gezien ik in eerste instantie analoog bezig zal zijn, kwam ik langs dit intrigerende stukje techniek om toch met meerdere locs te kunnen rijden, misschien niet tegelijk, maar het zorgt wel voor afwisseling. Is dit mogelijk bij meerdere soorten wissels, of zit ik dan vast aan Fleischmann?

Groet voor allen!
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Keuze voor rails en goedkoop inkopen
« Reactie #1 Gepost op: 11 september 2015, 21:25:40 »
Wissels zijn wissels, maakt niet uit welk merk het is.

Voor rails: wat heb je nu in de kast liggen? Dat oude messing spul is met een railgum makkelijk weer schoon te krijgen

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Keuze voor rails en goedkoop inkopen
« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2015, 21:31:47 »

....kwam ik langs dit intrigerende stukje techniek om toch met meerdere locs te kunnen rijden, misschien niet tegelijk, maar het zorgt wel voor afwisseling. Is dit mogelijk bij meerdere soorten wissels, of zit ik dan vast aan Fleischmann?


Welkom Arvid, maar wat bedoel je nu precies met dit stukje tekst? Je verwijst naar iets wat er niet staat of zichtbaar is?

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Keuze voor rails en goedkoop inkopen
« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2015, 23:43:11 »
Ik heb helemaal geen rails in de kast liggen, dus ik heb de vrije keus. Echter, de loc die ik gekocht heb is voor twee-rails, dus dat is wel iets om in de gaten te houden.

En Ronald, je hebt helemaal gelijk, vergeten de link toe te voegen. Bij deze: http://www.nproject.org/nl/algemene-tips/fleischmann-denkende-wissels.html
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Keuze voor rails en goedkoop inkopen
« Reactie #4 Gepost op: 12 september 2015, 00:30:31 »
Da's Normaal schaal...paar honderd euro aan rails ben je toch wel kwijt ongeacht de schaal..of je moet een baanplan hebben van 3 meter flex en een wissel...

Stealthgun

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: Keuze voor rails en goedkoop inkopen
« Reactie #5 Gepost op: 12 september 2015, 00:58:40 »
Ik vrees ook dat je minimaal wel rond die 350-400 gaat zitten ongeacht het merk.

Wat je wel kan doen is kijken op marktplaats er zijn wel wat mensen die hun oude rails verkopen voor een zachterprijsje maar dan heb je wel minder (vrije) keuze in welk rails je krijgt.

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Keuze voor rails en goedkoop inkopen
« Reactie #6 Gepost op: 12 september 2015, 01:36:50 »
Nou ja, wat rails betreft krijg ik wel de antwoorden waar ik al bang voor was. Vreemd, ik had altijd voor ogen dat de locs het meest zouden kosten.

En wat betreft merken, kan je (behalve Märklin) alles door elkaar gebruiken? Wissels van Peco, engelse wissel van Fleischmann, bochten van Roco, rechte stukken van Tillig etc? Puur als voorbeeld hoor!
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Keuze voor rails en goedkoop inkopen
« Reactie #7 Gepost op: 12 september 2015, 02:36:41 »
Ik heb op marktplaatst best wat kunnen vinden. Ik was op zoek naar peco code 75 rails en dat is best wel goed spul. Als iemand het verkoopt is het normaliter "dus" ook iemand die er goed mee om is gegaan. Elke avond even op marktplaats zoeken en binnen een maand kan je aardig wat bij elkaar gekocht hebben.

Ik werk even vanuit m'n geheugen, maar volgens mij heb ik zo'n 25 stukken flexrail voor een euro of 50 gekocht (en daar bovenop een multimaus+trafo en drie wagons; het zijn vooral dat soort combi-aankopen die interessant zijn als je iemand aanbied het *morgen* op te halen en een groot deel in één keer te  kopen). Dus... 2.50 per meter, max. Ik had nog 4 stukken liggen en daarmee had ik wel genoeg.

Ook via marktplaats een zestal wissels en twee driewegwissels gekocht. Euro of 40 of 50 voor het hele zooitje? Nog een stuk of vier wissels nieuw gekocht.

Nou, zeg 200 euro, alles bij elkaar qua rails? En da's met het kwalitatief superdeluxe peco code 75 spul!

Dus... minimaal 2x per dag marktplaats met goede zoektermen in jouw buurt afzoeken zodat je gelijk een bod kan doen en kan zeggen dat je aan het eind van de (volgende) middag handje-contantje langs komt... Daar kwam ik in ieder geval een eind mee.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Keuze voor rails en goedkoop inkopen
« Reactie #8 Gepost op: 12 september 2015, 07:08:02 »
Wat de prijzen betreft: Flexrails is per meter het goedkoopste.

Dat denkende wissel systeem werkt op basis van een schuivende contactstrip onder het wissel. De nietjes die erop zitten om dat uit te schakelen verbinden de rails permanent met elkaar.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Keuze voor rails en goedkoop inkopen
« Reactie #9 Gepost op: 12 september 2015, 07:18:45 »
En Ronald, je hebt helemaal gelijk, vergeten de link toe te voegen. Bij deze: http://www.nproject.org/nl/algemene-tips/fleischmann-denkende-wissels.html

Daarmee bepaalt de wisselstand of een stuk spoor stroom krijgt. Typisch Fleischmann, maar dat is omdat je het net zo goed met schakelaars kan regelen. Veel analoogrijders hebben een knoppenbord met een sjabloon van de baan en daarin verwerkt drukschakelaars voor de wissels en tuimelschakelaars om stukken spoor van stroom te voorzien. Op die manier kan je treinen op de baan laten stilstaan, terwijl een andere trein rijdt. Vaak hebben mensen dan een tweetal rijtrafo's, zodat er op elektrisch geïsoleerde stukken van de baan twee treinen tegelijk op de baan kunnen rijden.

Mijn advies is om wel gelijk digitaal te gaan rijden. De mogelijkheden zijn echt groter en flexibeler. Wissels kan je gewoon analoog gaan bedienen. Niet al te duur digitaal beginnen doe je met een digitale startset of met een digitaal apparaat dat door een handelaar uit zo'n startset is gehaald.

En rails is hiet goedkoop, dat klopt. Maar het is ook letterlijk de basis van de baan. Een defecte lok is ëën ding; een defect wissel dat je weer moet uitbouwen is een stuk vervelender. Alle moderne rails is wel goed. Het is een beetje een uitruil tussen robuustheid en natuurgetrouwheid. Maar als het ligt, dan ligt het en kan er eigenlijk weinig stuk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Keuze voor rails en goedkoop inkopen
« Reactie #10 Gepost op: 12 september 2015, 16:50:24 »
Ik was inderdaad al een beetje op marktplaats wezen kijken, maar tot nu toe nog weinig resultaat. Ik was alleen een beetje bang dat je dan niet precies weet wat je krijgt, en hoe iemand ermee om is gegaan. Maar goed, ik kan natuurlijk altijd even langs komen om dat eens goed te bekijken.

Wat betreft het digitale stuk; op dit moment bezit ik één locomotief + rijtuigen waar ik daadwerkelijk mee wil rijden, en een simpele, analoge startset met een dieseltje en een ovaaltje spoor. Digitaal is dus (nog) niet de moeite waard. Als ik echter de rails aangeschaft heb, kan ik weer rondkijken voor meer rollend materieel, en dan staat een digitale startset zeker hoog op mijn verlanglijstje. Het gaat allemaal stapje voor stapje, want het is een dure hobby en ik heb helaas geen geldboompje in de tuin.

De vraag over de wissels was puur om op korte termijn wat meer rijplezier te hebben.. een passagierstrein heen en weer laten rijden gaat ook vervelen, maar als ik in de tussentijd mijn dieseltje kan laten rangeren, dan heb ik tijdens het sparen voor meer materieel ook nog wat te doen  :)

Groet, Arvid
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2332
Re: Keuze voor rails en goedkoop inkopen
« Reactie #11 Gepost op: 12 september 2015, 20:22:35 »
Wat voor rails gaat het worden? Op marktplaats staan wel een paar serieuze
handelaren waar je betrouwbaar kan kopen.
Have fun every day, before you know it's..........

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Keuze voor rails en goedkoop inkopen
« Reactie #12 Gepost op: 12 september 2015, 20:39:25 »
Tot nu toe nog geen keuze gemaakt. Ik begrijp dat Tillig Elite mooie rails schijnt te zijn, ik heb ook veel positieve verhalen over Peco code 75 gehoord, dus waarschijnlijk een van deze twee. Peco lijkt de goedkoopste wissels te hebben, dat is wel een plus (niet dat het zoveel scheelt maar toch :P )
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Keuze voor rails en goedkoop inkopen
« Reactie #13 Gepost op: 13 september 2015, 08:19:49 »
Ik zou pas een keuze maken als je de diverse rails in de hand hebt gehouden. Dan kan je zien wat jij het mooiste vindt. Naast Peco en Tillig kan je nog kijken naar Piko A Gleis of Rocoline zonder bedding.

Wat betreft het digitale stuk; op dit moment bezit ik één locomotief + rijtuigen waar ik daadwerkelijk mee wil rijden, en een simpele, analoge startset met een dieseltje en een ovaaltje spoor. Digitaal is dus (nog) niet de moeite waard.

Gezien je je laatste zin kan digitaal juist wel interessant zijn:

De vraag over de wissels was puur om op korte termijn wat meer rijplezier te hebben.. een passagierstrein heen en weer laten rijden gaat ook vervelen, maar als ik in de tussentijd mijn dieseltje kan laten rangeren, dan heb ik tijdens het sparen voor meer materieel ook nog wat te doen  :)

Met digitaal hoef je namelijk niet de baan compleet te verbouwen in blokken, denkende wissels of andere zaken. Het is gewoon aansluiten, loks erop een de boel onafhankelijk van elkaar laten rijden. Zie ook even mijn bericht in een ander draadje: Analoog / digitaal. Daar zit een herbeginner met bijna dezelfde vragen als jij. ;) En neem eens een kijkje in de Encyclopedie van deze website: Baanbesturing digitaal en analoog.

O ja: Je oude materieel, ik weet niet hoe oud het is, maar dat kan op de lagere railsoorten als Peco 75 gaan ratelen. Dat ligt aan het materieel. Dat moet je proefondervindelijk uitvinden.... Wil je met oud materiaal blijven rijden dan zal je daar even naar moeten kijken:   Rail (spoorstaaf), hoogte en materiaal

Succes.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Keuze voor rails en goedkoop inkopen
« Reactie #14 Gepost op: 13 september 2015, 14:25:39 »
Oke, tijd dus om komende week even langs de hobby speciaalzaak hier in Zwolle te gaan, en een keuze te maken tussen rails. Ik neem aan dat de beste man wel meer verkoopt dan alleen Märklin of Roco. Helaas ben ik niet in het bezit van een auto (of rijbewijs zelfs), dus het zal of daar vandaan moeten komen, of toch online gekocht moeten worden.

Over het digitale stuk, heb ik al aangegeven dat zodra ik de rails heb dat hoogstwaarschijnlijk de volgende prioriteit het omzetten naar digitaal zal komen. Of dat in de vorm van een complete set is, of toch alleen een mulitmaus plus decoder voor mijn loc zal worden, dat weet ik nog niet. Ik heb een mooie set gezien met een TEE RAm treinstel die ik wel graag zou willen, maar daar betaal je natuurlijk ook meteen voor. Keuze's, keuze's en nog meer keuze's..

Het oude materieel heb ik niet meer, dat heeft mijn broer meegenomen na de verhuizing. Maar dat is zo'n beetje allemaal Märklin spul, en ik heb de keuze voor tweerail al snel gemaakt. Ik denk dus niet dat lagere railsoorten een probleem gaat worden, maar het is altijd goed om in de berekening mee te nemen, dank!

Oh, en toevallig kwam ik gisteren terecht in je draadje over jou project, dat ziet er erg goed uit en heb ik meteen een bookmark van gemaakt als naslagwerk. Klasse!
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0