Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39

Auteur Topic: Dachbodenheim in N - zijlijnstation  (gelezen 215777 keer)

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #240 Gepost op: 30 June 2009, 12:12:24 »
Dat ziet er goed uit, Hans. :)
Die museum-VT06 kwam van de week ook door Dönsdorf gereden.

Echt mooi te zien, dat N absoluut geen beperkende factor is!

Dat is me al vaker opgevallen. De baan van Alfred Bernschneider is daar ook een goed voorbeeld van. Helaas moest deze ontmanteld worden wegens een verhuizing. Gelukkig zijn er nog foto's van... De fotoseries bij "Kurzweiliges" zijn ook erg mooi om te zien en te lezen.

Groet,
Basilicum

Hansepansje

• Offline Offline
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
« Reactie #241 Gepost op: 01 July 2009, 13:00:50 »
Bedankt voor de complimenten, dame en heren.

Een opmerking van haar kant: de cabine van de vrachtwagen is te schoon.

Je collega heeft gelijk Patrick, op de foto viel het me ook ineens op.
Ik vond de cabine toch nog wat kaal en had al het plan om er 'raamrubbers in te schilderen'. Dus als ik dan toch met zwarte verf bezig ben, kan ik gelijk de gril voorop aanpakken, en de rest van de cabine nog wat 'schmutziger' maken.

Ik moet ook nog ergens wat foto's hebben van de 'huisvlijt van een Wiking artiest' die een aantal jaren geleden via eBay een paar prachtig gedetailleerde vrachtwagens verkocht. Die vond ik zo fraai dat ik de afbeeldingen heb opgeslagen. Wellicht geeft dat nog meer inspiratie.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Sydney

• Offline Offline
« Reactie #242 Gepost op: 02 July 2009, 11:17:32 »
Hoi Tom,

Ik heb snel je link bekeken het het station Rathmannsdorf ziet er leuk uit. Ik zie wel wat overeenkomsten. ;)
Op google maps heb ik ook even gekeken, maar daar lijkt het erop dat de meeste sporen inmiddels zijn verdwenen, en dat alleen het doorgaande spoor er nog ligt. Jammer, maar dat lijkt het lot van veel kleine stations te zijn. :(

Je hebt niet over de afmetingen heen gekeken in m'n topic, want ik heb ze nog niet vermeld. Maar daar valt wat aan te doen! :)
Hieronder een screenprint van m'n baanontwerkp in WinRail, dat je kunt vergroten door erop te klikken. Hierin staan langs de kanten linealen met een verdeling in centimeters.
Hopelijk kun je zo een beetje een beeld krijgen van de verschillende afmetingen.

Het gedeelte op m'n baan dat nu is aangekleed (vnl. rond het zijlijnstation) ligt op de tekening schuin rechtsboven het trapgat. De lichtgroene sporen zijn zichtbaar, de grijze niet. Oranje zijn de dragende latten van de constructie onder de baan.
Zoals je kunt zien ligt het station net over een keerlus heen (grijs). Doordat de baan onder het schuine dak ligt, kan de keerlus - die dus lager ligt - wat verder naar achteren doorlopen.

Als je nog vragen hebt, laat het gerust weten, dan zal ik m'n best doen ze te beantwoorden.

Groets, Hans

Hi Hans ,

Mijn dank voor uw bijdrage en hulp.  Nu kan ik het ongeveer inschatten qua diepte.

Waarschijnlijk heeft u Google Earth gebruikt om te kijken , en inderdaad , de kleine goederenbundel met de twee aanhorende aansluitingen zijn verdwenen.
Maar op mijn projekt gaat dat weer tot leven komen.

Groetjes ,

Tom.

P.S. : uw ontwerp/baan en het oog voor detail mogen gezien zijn.  Prachtig meesterstukje !!!

Hansepansje

• Offline Offline
« Reactie #243 Gepost op: 02 July 2009, 12:55:28 »
Hoi Tom,

Dankjewel voor je complimenten. En natuurlijk succes en plezier gewenst met het realiseren van jouw projekt.
Je begrijpt dat we uitkijken naar een draadje over Rathmannsdorf, zodat we ook jouw vorderingen kunnen volgen. Oude stationnetjes die in model weer tot leven komen zijn een prachtig onderwerp!

@All,
Gisteravond ben ik nog even wat aan het 'groenen' geweest. Binnenkort weer foto's!

Groets, Hans

Hansepansje

• Offline Offline
« Reactie #244 Gepost op: 02 July 2009, 23:19:36 »
@All,

Ondanks de warme ben ik toch weer naar m’n zolder gegaan om het tafereeltje ‘zand, schep en emmertje’ af te ronden.
Ik hoor wel van jullie of dat inderdaad gelukt is.

Allereerst een foto vanuit hetzelfde doorkijkje als eerst om de vrachtwagen nog een keer te bekijken. De cabine ziet er nu ook ‘levensechter’ (lees: minder schoon) uit. ;)

Vervolgens vanuit een ander perspectief nog een plaatje, zodat ook de graafmachine, de muur en de onvermijdelijke braamstruiken beter te zien zijn.

Vervolgens het wat hogerop gezocht, zodat beter te zien is wat zich achter die muur bevindt en afspeelt. De graafmachinist en z’n assistent zijn ingespannen bezig om een bult zand met stenen in de vrachtwagen te lepelen.
Helemaal links is een andere arbeider via een paadje onderweg, waarschijnlijk richting het seinhuis wat daar een klein eindje verderop staat.

Voor de liefhebbers: deze bult, en die ‘linksboven’ in de hoek heb ik gemaakt van een stukje leisteen. Hier kun je met de hand makkelijk schilfers af breken. Vervolgens een handjevol hiervan in een oude koffiemolen, deksel erop (en goed vasthouden) en even laten draaien. Daarna met een zeefje grof en fijn nog even van elkaar scheiden, en je hebt prachtig natuurlijk – en daardoor super echt lijkend – materiaal.

Tenslotte naar de zuidkant van de steenstortplek en vandaar nog een foto gemaakt. Zoals je kunt zien heeft de muur aardig te lijden gehad onder al de bulten zand en stenen die er in de loop van de jaren tegenaan hebben gelegen, en is ‘ie wat naar buiten gedrukt.

Tenslotte nog het beeld wat een machinist ziet (ter hoogte van het seinhuis) die vanuit het zuiden het zijlijnstationnetje komt binnengereden. De railbus staat op z’n eigen kopspoortje, en rechts staan een paar wagons met militair materieel, wachtend om vervoerd te worden naar het oefengebied.

Even ter vergelijking en afsluiting:
Ik vond nog een foto van ruim anderhalf jaar geleden. Er is sinds die tijd toch wel een en ander veranderd. :)

Groets, Hans

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #245 Gepost op: 02 July 2009, 23:30:13 »
Hoi Hans, mooi om die vorderingen zo te zien zeker in vergelijking met oude foto's. Je steen hopen en vrachtwagen zijn mooi geworden, die cabine is erg opgeknapt het verouderen.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Hookies

• Offline Offline
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
« Reactie #246 Gepost op: 02 July 2009, 23:58:12 »
De opmerking bij je laatste foto is een understatement Hans. Wat een veranderingen. Fraai!

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #247 Gepost op: 03 July 2009, 00:07:26 »
Het ziet er schitterend en sfeervol uit!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sydney

• Offline Offline
« Reactie #248 Gepost op: 03 July 2009, 09:10:42 »
Héhé , die laatste foto ...

Volgens mij heeft die graafmachine een zeer grote kuis gehouden.  ;D

Gast , fier : 'Baas , baas , heb ik goed gewerkt vandaag ?'.
Baas , furieus : 'Gij idioot !!! Gij maakte van Dachbodenheim Dagbodemheim !!!
« Laatst bewerkt op: 03 July 2009, 09:24:13 door Sydney »

Hansepansje

• Offline Offline
« Reactie #249 Gepost op: 03 July 2009, 12:58:58 »
 :D  8)  (y)

Tinussie

• Offline Offline
« Reactie #250 Gepost op: 04 July 2009, 09:09:29 »
Ik moet ook nog ergens wat foto's hebben van de 'huisvlijt van een Wiking artiest' die een aantal jaren geleden via eBay een paar prachtig gedetailleerde vrachtwagens verkocht. Die vond ik zo fraai dat ik de afbeeldingen heb opgeslagen. Wellicht geeft dat nog meer inspiratie.

Hans,
Deze is wellicht al bekend bij je maar deze heer maakt erg fraai gesuperde modellen: http://www.horst-klappauf.de/ met op z'n site een behoorlijke database inmiddels (onder 'Katalog')...
mvg Tinussie.

Hansepansje

• Offline Offline
« Reactie #251 Gepost op: 04 July 2009, 13:49:59 »
Hoi Tinussie,

Er zijn kennelijk meer 'Wiking artiesten', want deze kende ik nog niet. Bedankt! Er zitten pracht-exemplaren tussen.  :o

Ik heb de foto's die ik bedoelde gevonden: Als je erop klikt krijg je een wat groter plaatje te zien, met nog wat meer foto's van het betreffende model.

Nogmaals voor de duidelijkheid: dit zijn dus geen vrachtwagens van mij, maar foto's die ik eens van eBay gehaald heb, van een voor mij onbekende 'Wiking artiest'. Ere wie ere toekomt!
Nu ik de foto's weer zie krijg ik al weer kriebels om een van mijn vrachtwagens eens onder handen te gaan nemen.  ::)

Groets, Hans

THSfan

• Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Steinwegsik
« Reactie #252 Gepost op: 04 July 2009, 20:22:50 »
Hallo Hans,

Als je meer foto's zoekt van omgebouwde of zelfgebouwde vrachtwagens en andere voertuigen in N moet je hier maar es kijken.
In de rechter kolom op N-autos klikken, als je vervolgens "Private Um und Eigenbauten" aanklikt heb je een heleboel catagorien.
Daar staan ook de foto's tussen die je hier hebt neergezet.

Groeten,
Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

Hansepansje

• Offline Offline
« Reactie #253 Gepost op: 04 July 2009, 23:28:10 »
Bedankt Oscar voor de link. 'k Heb 'm gelijk bij m'n favorieten gezet.
Nu heb ik genoeg voorbeelden voor de komende tig jaar. ;)

Groets, Hans

Hansepansje

• Offline Offline
« Reactie #254 Gepost op: 31 August 2009, 19:17:57 »

De frontseinen branden nu alle drie dat het een lieve lust is. En de sluitseinen zijn goed zichtbaar, ook overdag.
Nu nog anderhalf treinstel te gaan...

@All,

't Is weer even geleden dat ik hier van me heb laten horen. Zomervakanties blijken vaak niet de tijd waarin ik veel aan de baan kan doen.
Maar inmiddels is het werk weer begonnen, en ben ik af en toe ook al weer op m'n zolder geweest.
Qua landschap heeft dat nog niet geleid tot veel verandering, 't zijn meer wat technische projecten die ik heb opgepakt.
Zo lag er nog anderhalf treinstel waarvan ik de frontseinen wilde vervangen door leds. Inmiddels is dit gereduceerd tot een treinstel. Oftewel, ik heb het andere eind van het eerste treinstel aangepakt.
Hieronder een foto van het treinstel, maar nu van de sluitlichten.

Na dit verlichtingsprojectje ben ik begonnen met iets wat ook met verlichting te maken heeft: Op de baan wil ik diverse groepen verlichting apart kunnen schakelen, vanaf een schakelpaneel en wellicht in de toekomst ook vanaf de computer. De schakeling en de printjes hiervoor had ik al gemaakt, nu ben ik met het paneel begonnen. Altijd weer een uitdaging om een serie gaten van 16mm doorsnee netjes in een plaat aluminium te krijgen...
Maar nu dat lijkt gelukt, moet de hele bedrading worden aangesloten.

Als ik daar wat verder mee ben, komen er waarschijnlijk weer foto's.

Groets, Hans