Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:01:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
07 July 2025, 23:57:36
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 July 2025, 23:43:49
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
07 July 2025, 23:37:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 July 2025, 23:17:23
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Klaas Zondervan
07 July 2025, 23:02:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
07 July 2025, 22:48:21
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Benelux795
07 July 2025, 22:22:31
365 "Het is weekend foto's" door Frank 123
07 July 2025, 21:36:40
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
07 July 2025, 21:31:10
Piko 2025 door Benelux795
07 July 2025, 20:45:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
07 July 2025, 20:30:00
Roco Plan T door NL-modelspoor
07 July 2025, 19:58:16
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door RobbertJan
07 July 2025, 19:20:30
US diorama in H0 door Ronald Halma
07 July 2025, 19:15:10
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bask185
07 July 2025, 18:28:20
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
07 July 2025, 15:47:08
keerlusproblemen door Nico Hoogerwerf
07 July 2025, 15:28:28
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rico [momfer]
07 July 2025, 15:10:13
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
07 July 2025, 14:53:16
Sfeer op je modelbaan door RobVille
07 July 2025, 14:32:37
NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
07 July 2025, 14:27:14
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
07 July 2025, 13:20:49
Frans loodsje et cetera door Noordernet
07 July 2025, 13:13:16
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
07 July 2025, 13:05:22
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
07 July 2025, 12:22:12
Roco 290 digtaliseren door Herb73
07 July 2025, 12:12:54
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Bahn-AG
07 July 2025, 12:00:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
07 July 2025, 11:01:04
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
07 July 2025, 10:57:40

Auteur Topic: Dachbodenheim in N - zijlijnstation  (gelezen 215162 keer)

Hansepansje

• Offline Offline
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #90 Gepost op: 17 July 2008, 10:55:16 »
@All,

Om snel van dat veel te opvallende witte gips af te komen, ben ik maar snel met verf en kwast in de weer gegaan.
Met zeer verdunde zwarte acrylverf eerst een donkere onderlaag aangebracht. Doel is vooral om te zorgen dat de voegen lekker donker worden.
Dat het niet helemaal egaal wordt is geen ramp. Sterker nog, dat is juist goed, want in het echt ben ik nog nooit helemaal egaal gekleurde muren tegengekomen.
Alleen al deze eerste stap verandert de aanblik van de muur volkomen.

Laat de muur na deze stap goed drogen. Het kan best zijn dat het gips zo sterk absorbeert dat je nog een keer met de verdunde zwarte verf aan de slag mag om de muur donker genoeg te krijgen.

Volgende stap is dan om de stenen in de muur weer op te lichten. Hiervoor heb ik een kwast met stevige haren gebruikt, en vervolgens met witte verf iets gedaan dat het midden houdt tussen tamponeren en dry-brushen: een beetje witte acrylverf op de top van de kwast en dan de meeste verf er weer af tikken (kwast loodrecht – dus niet smeren) op een stuk keukenpapier. Vervolgens met de kwast weer loodrecht op de muur her en der de stenen al ‘tikkend’ van iets verf voorzien. Als je net met een vers beetje verf begint houd je iets meer wit over, daarna wordt het meer grijs. Het is een kwestie van gewoon proberen en rustig aan doen. Beter drie keer een klein beetje verf tot het naar je zin is, dan in een keer teveel verf erop.

Hieronder een detailopname van hetzelfde stukje muur als hierboven, maar dan na de behandeling met witte verf. De voegen zijn donker gebleven en de lichtere stenen zorgen voor een mooi contrast.

Tot slot nog een overzichtsplaatje waarop wat meer muur te zien is.
Ik heb ervoor gekozen om de gipsen muren eerst op hun plek te plakken en pas dan te verven. Dan kun je er beter voor zorgen dat de kleur van de verschillende muren wat meer op elkaar aansluit.

Omdat ik van achter naar voren werk, kan ik de hoofdbaan nog even gebruiken om wat spulletjes neer te leggen. Om er beter bij te kunnen heb ik zoals je ziet alleen de bovenleidingmastjes wel even van hun plek gehaald.

Dat laatste blijft nog even zo, voor als ik straks de aansluitende helling tussen de steunmuur en de hoofdbaan ga maken (met kippegaas, gipsverband, etc.). En als die helling er ligt wordt het tijd om de ballast tussen de steunmuur en het voorste spoor van het zijlijnstation verder aan te brengen, en kan ik lekker met groen aan de gang. Plannen genoeg dus!

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #91 Gepost op: 17 July 2008, 11:39:26 »
De detailfoto ziet er perfect uit Hans!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #92 Gepost op: 17 July 2008, 13:14:34 »
Héél gaaf! Is leuk he? Beetje verf op je gipsen muur, en kijk eens wat dat doet. Ik sta er zelf ook altijd verbaasd van.

Maarre.......die curved muur. Kan ik die mal niet een keer van je lenen? ;)

J

Hansepansje

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 17 July 2008, 14:14:29 »
Tuurlijk! Als ik bij je langskom neem ik de mal gewoon mee.

Groets, Hans

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 17 July 2008, 16:25:25 »
Ziet er weer puik uit die muur,  :D
ben benieuwd naar de vorderingen

(Krab nu op m'n achterhoofd bij het bedenken dat ik al
maaaaanden niets aan mijn n-baan heb gedaan :P)

Grtz,

Tis

Beusi

• Offline Offline
  • Pindakaas is lekker
« Reactie #95 Gepost op: 17 July 2008, 17:19:05 »
hehe hetzelde hier hoor T.spat. Die muur ziet er goed uit! maar wat ga je aan die kieren doen?

Hansepansje

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 12 August 2008, 23:49:09 »
... maar wat ga je aan die kieren doen?

Tijdens m'n vakantie heb ik nog eens goed naar dergelijke muren gekeken. En wat blijkt: soms lijkt het wel of ze grote stukken gemetselde muur tegen elkaar hebben gezet, en dan zit er een doorlopende verticale voeg tussen (die heet geloof ik een 'dilletatievoeg').
Maar ik denk dat ik niet voor die optie ga, maar ervoor kies om de kieren zoveel mogelijk weg te werken. Dus nog ietsje opvullen met gips en bijkleuren. Maar de echte 'kier-camouflage' moet komen van het groen wat er op het stukje helling (die er nog moet komen) vlak voor de muur aangebracht gaat worden, plus het groen dat van boven over de rand naar beneden hangt en tussen de voegen groeit.

Op onderstaande foto (eergisteren gemaakt in het Neckar dal) een voorbeeld. In vergelijking met andere steunmuren stond hier maar 'een zeer bescheiden hoeveelheid vegetatie'.

Hopelijk kan ik morgen weer even verder knutselen...

Groets, Hans

Hansepansje

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 13 August 2008, 18:07:49 »
@All,

Het is gelukt: terug van vakantie kon er vandaag nog even aan de baan geknutseld worden!
Zoals al eerder gezegd, het was hoog tijd om de helling voor de steunmuur te gaan realiseren.
Dus begonnen met de basis: een rand karton tegen de steunmuur geplakt om het profiel aan te geven en het kippegaas tegen te bevestigen.
Voor de zekerheid heb ik wel even de bovenleidingmasten weggehaald en de seinen 'omgelegd'.

Hierop het gipsverband aangebracht voor een stevige bodem.

Omdat het lekker vlot ging, gelijk het deel voor de hoofdbaan ook maar gedaan. Dus kippegaas...

... en weer gipsverband.

Tot zover even de vorderingen tot op dit moment.
Volgende stap is over het gipsverband een laagje gips aan te brengen. Misschien gaat dat vanavond nog lukken.

Groets, Hans

Hansepansje

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 16 August 2008, 23:25:43 »
... Dus ik ben voorzichtig begonnen met een projectje om hier wat aan te doen, maar da's nogal een gepriegel. (Ik heb al eens een BR218 Citybahn onder handen genomen, maar in een BR212 is nog minder ruimte...)
Wanneer dit wat oplevert dan zal ik er een berichtje over plaatsen. In de categorie 'Pimp my train' ofzo ;)

Hoi Michiel,

Zoals beloofd zou ik bij je terugkomen als mijn 'BR212 sluitlichten project' wat heeft opgeleverd. Nou, daar ben ik dan!

Aanleiding voor jouw reactie waren de beige sluitlichten op m'n BR212:

Je suggestie om hier met een stipje verf wat aan te doen heb ik niet opgevolgd, maar ik ben aan het priegelen geslagen met smd-ledjes, 3 witte en 2 rode.

Ik zal in een draadje nog uit de doeken doen wat ik precies gedaan heb, maar hier alvast een foto van het resultaat:

Aan een kant van deze BR212 heb ik nu dus werkende front- en sluitseinen. Jippie!

Groets, Hans

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 16 August 2008, 23:45:41 »
Ziet er strak uit, echt licht is in zo'n geval altijd beter als nep licht, groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #100 Gepost op: 17 August 2008, 11:17:56 »
Hans,

het blijft een topbaan! Helemaal goed, die sfeer op jouw Dachboden!

Hansepansje

• Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 18 August 2008, 19:45:01 »
... Wanneer dit wat oplevert dan zal ik er een berichtje over plaatsen. In de categorie 'Pimp my train' ofzo ;)

@All,

Het beloofde draadje is er inmiddels in genoemde categorie.

Groets, Hans

Hansepansje

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 28 August 2008, 22:53:55 »
@All,

Na het uitstapje met de sluitlichten van de BR212 kon ik gisteravond weer verder met de baan. De gipslaag lag er stralend wit bij, hoog tijd dus om wat kleur in het geheel te brengen.
Met een klodder witte verf en een beetje zwart op m’n ‘palet’ on the fly grijs gemaakt en hiermee de strook langs de rails en wat stukken helling gekleurd.

Daarna een grote klodder oker erbij, en vervolgens de rest van de helling voorzien van diverse tinten groen. Daarmee is de helling klaar om vervolgens van allerlei soorten groene groeisels te voorzien.

Vervolgens maar eens een begin gemaakt met ballasten. Op een stuk waar de rails iets verder uit elkaar liggen (bij twee wissels – op de rest van de ‘Paradestrecke’ heb ik de rails dichter bij elkaar gelegd dan de standaardafstand) eerst met een pinset wat plukjes gras in druppels lijm gedrukt.

Daarna langs de rails en ertussen ballast gestrooid en dit vervolgens ingelijmd met ernstig verdunde houtlijm.

Toen was de avond wel zo ongeveer om en kon de boel lekker drogen.

Groets, Hans

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 28 August 2008, 22:58:16 »
Dat gaat wel wat worden zo, leuk dat er weer( nou ja zo heel lang was het nu ook weer niet geleden maar toch) wat gebeurd, groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Hansepansje

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 08 September 2008, 10:22:54 »
@All,

Afgelopen weekend had ik gelukkig weer wat tijd om nog even verder te gaan met grassen en ballasten. Eerst het stukje langs de hoofdbaan afgemaakt, en toen weer terug naar het onderwerp van dit draadje, het zijlijnstation.

Het stukje tussen de voorste rails en de steunmuur lag er nog kaal bij, en daar is nu wat aan gedaan: Eerst wat gras geplaatst (gewoon met in pincet plukjes gras in druppels onverdunde houtlijm gedrukt), en daarna aangevuld met ballast.
Een close-up…

en een doorkijkje.

Volgende stap is om de aangebrachte ballast met pigmentpoeders wat te vervuilen.

Ondertussen ben ik al begonnen met het klaarmaken van het nodige groen dat z’n plek moet krijgen op de ballast, over de steunmuur heen en op de helling beneden richting de hoofdbaan. Daar gaat toch best weer tijd in zitten. En als je nog geen groene vingers hebt, dan krijg je die vanzelf :)

Verder ben ik er nog niet uit of ik op de steunmuur nog een hekje ga plaatsen. In Duitsland wordt daar rond het spoor aanmerkelijk minder kwistig mee gestrooid dan bij ons in Nederland. Kennelijk gaat men in Duitsland er nog van uit dat de mensen zelf ook nog nadenken en uit hun doppen kijken ;)

Groets, Hans