Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06
  

Auteur Topic: Laag-Baarlo  (gelezen 57825 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #165 Gepost op: 08 March 2024, 22:04:57 »
....maar er zijn ook situaties waarbij een hogere maximum toegestane snelheid van toepassing is. Dat is namelijk afhankelijk van de wisselhoek van betreffende wissels.
Geldt b.v. voor de Engelse wissels aan de oostkant van Rotterdam Centraal. Die hebben niet de standaardhoek van 1:9. maar zijn 1:12. Daar is voor gekozen om te zorgen dat goederentreinen voldoende vaart kunnen maken voordat ze de tunnel in duiken. Anders bestaat de kans dat ze er aan de andere kant niet meer uit komen.
Die wissels hebben bewegende kruisstukken omdat strijkregels bij deze flauwe wisselhoek onvoldoende garantie geven dat een trein op de juiste route blijft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #166 Gepost op: 08 March 2024, 22:50:41 »
Nou, een goederentrein gaat vanzelf wel vaart maken. Daar heb je een sneller passerend engelswissel niet voor nodig.
Tis meer om de de reizigerstreinen sneller te laten vertrekken. Je mag toch pas sneller dan 40km/h rijden als je met de kont van de trein de perrons gepasseerd bent.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4980
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #167 Gepost op: 09 March 2024, 09:16:19 »
@chris: Maar wat je zegt snijdt weinig hout... bij een traject omlaag/imhoog geldt toch ook behoud energie, dus er is een voordeel. De tijdwinst voor vertrekkende reizigerstreinen is verwaarloosbaar en de 40 is niet absoluut  :angel: die wordt juist bepaald door de wisselgeometrie.

Of ben jij bekend met een voorschrift dat aan oostzijde rdam cs daadwerkelijk niet sneller mag worden gereden dan op andere emplacementen, zonder de door Klaas genoemde aanpassingen?
« Laatst bewerkt op: 09 March 2024, 09:43:11 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #168 Gepost op: 09 March 2024, 09:34:40 »
Wat ik schreef is gebaseerd op wat ik indertijd heb gelezen in een krantenartikel. Was een interview met een hotemetoot van NS.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4980
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #169 Gepost op: 09 March 2024, 10:48:01 »
In dit verband ook interessant: https://www.ovmagazine.nl/nieuws/prorail-effect-minder-wissels-nog-onzeker

Overigens moet ik ook denken aan een figuur in 1 van die kleine modelbaanboekjes reeks, met emplacement vroeger en nu; laatste had minder parallele verbindingen, dus minder wissels. Reden die daar ook werd genoemd; dan heeft de wisselwachter iets meer tijd om hendels om te zetten en bij te komen tussen de passerende treinen door ;D met motoren en automatische wisselbesturing, lijkt mij anno nu zoals ook eerder gezegd/genoemd dat onderhoud en storingsgevoeligheid de grootste motivatie is; die hogere snelheid staat los van het aantal of dat je wel/niet Engelse wissels gebruikt. Uiteraard heb je bij hogere snelheid, langere wissels nodig en ben je op bestaande emplacementen eerder ruimtebeperkt. 

PS volgens mij kleine modelbaan serie deel 5; modelspoorwegen goed ontworpen  ;D
« Laatst bewerkt op: 09 March 2024, 10:51:41 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Dash 8

  • The light at the end of the tunnel is a freight train coming your way
  • Offline Offline
  • Berichten: 154
    • http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=kopstation2.jpg
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #170 Gepost op: 09 March 2024, 14:43:45 »
Het gaat een beetje een non discusie worden.
Het is jouw baan jouw wereld  en je stopt engelse wisels waar het uitkomt.
Kijk eens bij station Utrecht en Dordrecht vol met die dingen.
Ik vind jouw plan heel mooi

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4980
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #171 Gepost op: 09 March 2024, 17:52:03 »
Zeggen dat het non-discussie is en vervolgens wel een standpunt innemen  ;D

Volgens mij is het ondertussen ook wel duidelijk geworden/gemaakt aan dat het prima kan en volgens mij is iedereen het er over eens dat het een heel fraai project is  :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2678
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #172 Gepost op: 11 March 2024, 13:25:51 »
Tjonge, wat een (kleine) opmerking al teweeg kan brengen  ;D. Het was niet mijn bedoeling een hele omsomming te triggeren waar ze allemaal wel niet liggen, wat overigens wel mijn opmerking bevestigd. De genoemde Engelse wissels liggen vaak nabij stations en niet zozeer in de hoofdbaan/vrije baan.

Van mijn vorige baan heb ik gemerkt dat ik het niet fraai vind om een Engels wissel met volle snelheid te berijden, bij mijn Engelse wissels (FLM Profi) liep het toch niet lekker en was er een grotere kans op ontsporing. Dat leerpuntje wilde ik aangeven. Uiteraard is het aan Mark om de keuze te maken en hoe het optisch staat is ook een belangrijk punt. Het belangrijkste is dat er over nagedacht is. Dat voorkomt fouten  (y)

Groeten,
Rogier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #173 Gepost op: 11 March 2024, 14:07:16 »
Op de vrije baan is er meestal genoeg ruimte, zodat Engelse wissels daar niet nodig zijn.
Als je treinen ontsporen op een Engels wissel, dan ligt dat aan het wissel. in mijn vorige baan had ik een zelfgebouwd Engels wissel en daarop heb ik nooit een ontsporing gehad. Was wel de tweede poging, het eerste exemplaar bevatte wat onzorgvuldigheden en is daarom voor straf in de kliko verdwenen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4980
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #174 Gepost op: 11 March 2024, 14:10:52 »
Van mijn vorige baan heb ik gemerkt dat ik het niet fraai vind om een Engels wissel met volle snelheid te berijden....

Rechtdoor...? Of afbuigend? Scheelt nogal..

En over de discussie; leerzaam, toch?  :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2678
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #175 Gepost op: 12 March 2024, 09:38:24 »
@Klaas: inderdaad, dat bedoelde ik. Dus de opmerking die ik Mark wilde meegeven, is dat stuk vrije baan of deel van een emplacement? Maar hij heeft al aangegeven het fraaier te vinden, dus daarmee is de discussie klaar  ;)

@Vincent: ik had/heb zelf FLM profi liggen. Op beide manieren vond ik het niet fraai rijden, bij afbuigend gaan ze erg haaks de bocht om (en dat terwijl ik smalspoor gewend ben  ;D ;D), en rechtdoor had/heeft het materieel de neiging omhoog te komen en lijkt het toch alsof mijn treinen er niet soepel (weerstand, dus snelheidsverlies) er doorheen reden. Inmiddels zou ik het anders doen (die baan is bedacht en gemaakt toen ik 13 was  ;) ). Vandaar.

De discussie is zeker leerzaam, daar is ook niks mis mee  (y)

Groeten,
Rogier

Mark Lin

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • De trein laat heel wat sporen na.
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #176 Gepost op: 15 March 2024, 21:00:14 »
Dus de opmerking die ik Mark wilde meegeven, is dat stuk vrije baan of deel van een emplacement?
Geen van beide. Op de vrije baan liggen per definitie geen wissels en bedoeld stuk betreft geen deel van het emplacement. Dit stuk maakt onderdeel uit van het baanvak (door mij aangeduid als 4-sporige paradebaan) gelegen nabij het emplacement.

Maar hij heeft al aangegeven het fraaier te vinden, dus daarmee is de discussie klaar  ;)
Naast het feit dat ik in dit geval de toepassing van een Engels wissel in plaats van twee gewone wissels inderdaad fraaier vind, probeer ik zoveel mogelijk de realiteit te benaderen. Gebleken is dat in het grootbedrijf op verschillende locaties Engelse wissels zijn toegepast op een baanvak gelegen nabij een emplacement.


@ Klaas Zondervan + Chris Westerduin + Vincent + Dash 8
Bedankt voor jullie reacties. :)
« Laatst bewerkt op: 15 March 2024, 21:07:46 door Mark Lin »
H0 2R= NS IVa
H0 2R= NS IIb
H0 2R= DB IIIb

Laag-Baarlo https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93480

Mark Lin

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • De trein laat heel wat sporen na.
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #177 Gepost op: 15 March 2024, 21:02:28 »
4-sporige schaduwstation niveau 2


De radius van het hart van de keerlus betreft grotendeels 600 millimeter en de hart op hart afstand van de sporen betreft grotendeels 60 millimeter.

Met betrekking tot de op de keerlus bevindende sporen zijn de volgende radiussen van toepassing:
•   spoor 1 = grotendeels 510 millimeter
•   spoor 2 = grotendeels 570 millimeter
•   spoor 3 = grotendeels 630 millimeter
•   spoor 4 = grotendeels 690 millimeter
H0 2R= NS IVa
H0 2R= NS IIb
H0 2R= DB IIIb

Laag-Baarlo https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93480

Mark Lin

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • De trein laat heel wat sporen na.
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #178 Gepost op: 12 April 2024, 21:17:36 »
Ten behoeve van het 4-sporige schaduwstation niveau 2 zijn de volgende handelingen verricht.


•   oppervlakken van houten stroken geëgaliseerd

•   oppervlakken van houten stroken geschilderd

•   hartlijnen van sporen op houten stroken afgetekend

•   gaten voor wisselaandrijvingen op houten stroken afgetekend

•   gaten voor wisselaandrijvingen in houten stroken gemaakt

•   kurkstroken voor sporen op maat gemaakt

•   kurkstroken voor sporen op houten stroken aangebracht








H0 2R= NS IVa
H0 2R= NS IIb
H0 2R= DB IIIb

Laag-Baarlo https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93480

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #179 Gepost op: 12 April 2024, 21:27:24 »
Het schilderen van de houten stroken, wat is daar het nut van?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.