Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Ronaldk
Vandaag om 21:31:18
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
  

Auteur Topic: Laag-Baarlo  (gelezen 57730 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26635
    • Pagina van klaas
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #165 Gepost op: 08 March 2024, 22:04:57 »
....maar er zijn ook situaties waarbij een hogere maximum toegestane snelheid van toepassing is. Dat is namelijk afhankelijk van de wisselhoek van betreffende wissels.
Geldt b.v. voor de Engelse wissels aan de oostkant van Rotterdam Centraal. Die hebben niet de standaardhoek van 1:9. maar zijn 1:12. Daar is voor gekozen om te zorgen dat goederentreinen voldoende vaart kunnen maken voordat ze de tunnel in duiken. Anders bestaat de kans dat ze er aan de andere kant niet meer uit komen.
Die wissels hebben bewegende kruisstukken omdat strijkregels bij deze flauwe wisselhoek onvoldoende garantie geven dat een trein op de juiste route blijft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #166 Gepost op: 08 March 2024, 22:50:41 »
Nou, een goederentrein gaat vanzelf wel vaart maken. Daar heb je een sneller passerend engelswissel niet voor nodig.
Tis meer om de de reizigerstreinen sneller te laten vertrekken. Je mag toch pas sneller dan 40km/h rijden als je met de kont van de trein de perrons gepasseerd bent.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #167 Gepost op: 09 March 2024, 09:16:19 »
@chris: Maar wat je zegt snijdt weinig hout... bij een traject omlaag/imhoog geldt toch ook behoud energie, dus er is een voordeel. De tijdwinst voor vertrekkende reizigerstreinen is verwaarloosbaar en de 40 is niet absoluut  :angel: die wordt juist bepaald door de wisselgeometrie.

Of ben jij bekend met een voorschrift dat aan oostzijde rdam cs daadwerkelijk niet sneller mag worden gereden dan op andere emplacementen, zonder de door Klaas genoemde aanpassingen?
« Laatst bewerkt op: 09 March 2024, 09:43:11 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26635
    • Pagina van klaas
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #168 Gepost op: 09 March 2024, 09:34:40 »
Wat ik schreef is gebaseerd op wat ik indertijd heb gelezen in een krantenartikel. Was een interview met een hotemetoot van NS.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #169 Gepost op: 09 March 2024, 10:48:01 »
In dit verband ook interessant: https://www.ovmagazine.nl/nieuws/prorail-effect-minder-wissels-nog-onzeker

Overigens moet ik ook denken aan een figuur in 1 van die kleine modelbaanboekjes reeks, met emplacement vroeger en nu; laatste had minder parallele verbindingen, dus minder wissels. Reden die daar ook werd genoemd; dan heeft de wisselwachter iets meer tijd om hendels om te zetten en bij te komen tussen de passerende treinen door ;D met motoren en automatische wisselbesturing, lijkt mij anno nu zoals ook eerder gezegd/genoemd dat onderhoud en storingsgevoeligheid de grootste motivatie is; die hogere snelheid staat los van het aantal of dat je wel/niet Engelse wissels gebruikt. Uiteraard heb je bij hogere snelheid, langere wissels nodig en ben je op bestaande emplacementen eerder ruimtebeperkt. 

PS volgens mij kleine modelbaan serie deel 5; modelspoorwegen goed ontworpen  ;D
« Laatst bewerkt op: 09 March 2024, 10:51:41 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Dash 8

  • The light at the end of the tunnel is a freight train coming your way
  • Offline Offline
  • Berichten: 154
    • http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=kopstation2.jpg
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #170 Gepost op: 09 March 2024, 14:43:45 »
Het gaat een beetje een non discusie worden.
Het is jouw baan jouw wereld  en je stopt engelse wisels waar het uitkomt.
Kijk eens bij station Utrecht en Dordrecht vol met die dingen.
Ik vind jouw plan heel mooi

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #171 Gepost op: 09 March 2024, 17:52:03 »
Zeggen dat het non-discussie is en vervolgens wel een standpunt innemen  ;D

Volgens mij is het ondertussen ook wel duidelijk geworden/gemaakt aan dat het prima kan en volgens mij is iedereen het er over eens dat het een heel fraai project is  :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2678
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #172 Gepost op: 11 March 2024, 13:25:51 »
Tjonge, wat een (kleine) opmerking al teweeg kan brengen  ;D. Het was niet mijn bedoeling een hele omsomming te triggeren waar ze allemaal wel niet liggen, wat overigens wel mijn opmerking bevestigd. De genoemde Engelse wissels liggen vaak nabij stations en niet zozeer in de hoofdbaan/vrije baan.

Van mijn vorige baan heb ik gemerkt dat ik het niet fraai vind om een Engels wissel met volle snelheid te berijden, bij mijn Engelse wissels (FLM Profi) liep het toch niet lekker en was er een grotere kans op ontsporing. Dat leerpuntje wilde ik aangeven. Uiteraard is het aan Mark om de keuze te maken en hoe het optisch staat is ook een belangrijk punt. Het belangrijkste is dat er over nagedacht is. Dat voorkomt fouten  (y)

Groeten,
Rogier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26635
    • Pagina van klaas
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #173 Gepost op: 11 March 2024, 14:07:16 »
Op de vrije baan is er meestal genoeg ruimte, zodat Engelse wissels daar niet nodig zijn.
Als je treinen ontsporen op een Engels wissel, dan ligt dat aan het wissel. in mijn vorige baan had ik een zelfgebouwd Engels wissel en daarop heb ik nooit een ontsporing gehad. Was wel de tweede poging, het eerste exemplaar bevatte wat onzorgvuldigheden en is daarom voor straf in de kliko verdwenen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #174 Gepost op: 11 March 2024, 14:10:52 »
Van mijn vorige baan heb ik gemerkt dat ik het niet fraai vind om een Engels wissel met volle snelheid te berijden....

Rechtdoor...? Of afbuigend? Scheelt nogal..

En over de discussie; leerzaam, toch?  :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2678
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #175 Gepost op: 12 March 2024, 09:38:24 »
@Klaas: inderdaad, dat bedoelde ik. Dus de opmerking die ik Mark wilde meegeven, is dat stuk vrije baan of deel van een emplacement? Maar hij heeft al aangegeven het fraaier te vinden, dus daarmee is de discussie klaar  ;)

@Vincent: ik had/heb zelf FLM profi liggen. Op beide manieren vond ik het niet fraai rijden, bij afbuigend gaan ze erg haaks de bocht om (en dat terwijl ik smalspoor gewend ben  ;D ;D), en rechtdoor had/heeft het materieel de neiging omhoog te komen en lijkt het toch alsof mijn treinen er niet soepel (weerstand, dus snelheidsverlies) er doorheen reden. Inmiddels zou ik het anders doen (die baan is bedacht en gemaakt toen ik 13 was  ;) ). Vandaar.

De discussie is zeker leerzaam, daar is ook niks mis mee  (y)

Groeten,
Rogier

Mark Lin

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • De trein laat heel wat sporen na.
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #176 Gepost op: 15 March 2024, 21:00:14 »
Dus de opmerking die ik Mark wilde meegeven, is dat stuk vrije baan of deel van een emplacement?
Geen van beide. Op de vrije baan liggen per definitie geen wissels en bedoeld stuk betreft geen deel van het emplacement. Dit stuk maakt onderdeel uit van het baanvak (door mij aangeduid als 4-sporige paradebaan) gelegen nabij het emplacement.

Maar hij heeft al aangegeven het fraaier te vinden, dus daarmee is de discussie klaar  ;)
Naast het feit dat ik in dit geval de toepassing van een Engels wissel in plaats van twee gewone wissels inderdaad fraaier vind, probeer ik zoveel mogelijk de realiteit te benaderen. Gebleken is dat in het grootbedrijf op verschillende locaties Engelse wissels zijn toegepast op een baanvak gelegen nabij een emplacement.


@ Klaas Zondervan + Chris Westerduin + Vincent + Dash 8
Bedankt voor jullie reacties. :)
« Laatst bewerkt op: 15 March 2024, 21:07:46 door Mark Lin »
H0 2R= NS IVa
H0 2R= NS IIb
H0 2R= DB IIIb

Laag-Baarlo https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93480

Mark Lin

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • De trein laat heel wat sporen na.
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #177 Gepost op: 15 March 2024, 21:02:28 »
4-sporige schaduwstation niveau 2


De radius van het hart van de keerlus betreft grotendeels 600 millimeter en de hart op hart afstand van de sporen betreft grotendeels 60 millimeter.

Met betrekking tot de op de keerlus bevindende sporen zijn de volgende radiussen van toepassing:
•   spoor 1 = grotendeels 510 millimeter
•   spoor 2 = grotendeels 570 millimeter
•   spoor 3 = grotendeels 630 millimeter
•   spoor 4 = grotendeels 690 millimeter
H0 2R= NS IVa
H0 2R= NS IIb
H0 2R= DB IIIb

Laag-Baarlo https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93480

Mark Lin

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • De trein laat heel wat sporen na.
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #178 Gepost op: 12 April 2024, 21:17:36 »
Ten behoeve van het 4-sporige schaduwstation niveau 2 zijn de volgende handelingen verricht.


•   oppervlakken van houten stroken geëgaliseerd

•   oppervlakken van houten stroken geschilderd

•   hartlijnen van sporen op houten stroken afgetekend

•   gaten voor wisselaandrijvingen op houten stroken afgetekend

•   gaten voor wisselaandrijvingen in houten stroken gemaakt

•   kurkstroken voor sporen op maat gemaakt

•   kurkstroken voor sporen op houten stroken aangebracht








H0 2R= NS IVa
H0 2R= NS IIb
H0 2R= DB IIIb

Laag-Baarlo https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93480

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26635
    • Pagina van klaas
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #179 Gepost op: 12 April 2024, 21:27:24 »
Het schilderen van de houten stroken, wat is daar het nut van?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.