Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Quinzeedied
Vandaag om 20:21:22
Depot Chur Sand v3.0 jaja weer een nieuwe versie door jzegers
Vandaag om 20:17:43
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Noordernet
Vandaag om 20:05:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:55:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 19:45:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:44:23
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ronald69
Vandaag om 19:44:05
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door BramFokke
Vandaag om 19:40:27
Extra functie in Zimo MS450P22 door VAM65
Vandaag om 19:38:13
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:34:32
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau door Hans Reints
Vandaag om 19:33:09
Loc - tenderverbindin Roco S3/6 door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:15:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:04:58
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Jeroen95
Vandaag om 18:55:23
LĂ€nderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 18:38:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:25:01
Roco traxx 'Eurocity' door the_gold
Vandaag om 18:16:54
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 18:02:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:46:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:17:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 17:04:01
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Herb73
Vandaag om 16:54:09
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald69
Vandaag om 16:28:52
z21 Start opkrikken door Herb73
Vandaag om 14:44:54
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 14:07:41
Goede wensen voor 2026 door R v/d Hoven
Vandaag om 13:59:05
Aachenau West door Peter J K
Vandaag om 12:10:56
Vermogen centrale door Ronald Halma
Vandaag om 11:02:24
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door wob
Vandaag om 10:04:14
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:03:32
  

Auteur Topic: Laag-Baarlo  (gelezen 65371 keer)

Mark Lin

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • De trein laat heel wat sporen na.
    • Laag-Baarlo
Laag-Baarlo
« Gepost op: 15 May 2020, 21:45:17 »
H0 2R= NS IVa
H0 2R= NS IIb
H0 2R= DB IIIb

Laag-Baarlo https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93480

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7788
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #1 Gepost op: 15 May 2020, 22:35:47 »
Benieuwd wat dit gaat worden :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Mark Lin

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • De trein laat heel wat sporen na.
    • Laag-Baarlo
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #2 Gepost op: 12 June 2020, 22:12:19 »
Geschiedenis


In 1875 zijn in Nederland al diverse spoorlijnen gerealiseerd zowel op
particulier initiatief als op initiatief van staatswege. Door de
geografische ligging van deze spoorlijnen ontstaat geen rechtstreekse
verbinding tussen Arnhem en Apeldoorn.
Aangezien bedoelde rechtstreekse verbinding om economische
redenen noodzakelijk is, heeft de overheid besloten dat deze tot
stand dient te komen.
Ten behoeve van de realisatie van betreffende spoorlijn zal de
daarvoor benodigde grond onteigend dienen te worden. Het
merendeel van de te onteigenen grond is in het bezit van
landgoedeigenaar baron Hendricus van Heeckeren. De overheid is
met genoemde eigenaar een minnelijke schikking aangegaan met
inwilliging van de door voornoemde eigenaar gestelde eis dat het
dorp Laag-Baarlo, welk gelegen is langs de aan te leggen spoorlijn, zal
worden voorzien van een station.

Laag-Baarlo is een dorp in de Nederlandse gemeente Ede gelegen in
de provincie Gelderland. Het dorp ligt in het oosten van de gemeente
onder het gehucht Woeste Hoeve. De naam Baerloo komt al voor op
een kaart uit de twaalfde eeuw. Nabij het huidige dorp is op deze
kaart Hoog Baerloo en Laag Baerloo ingetekend. De eerste bewoning
gebeurt pas in de vijftiende eeuw. Sinds 1750 is er sprake van een
landgoed en een dorp genaamd Laag-Baarlo en het bestond destijds
uit heide en bossen met woningen en boerderijen. Het dorp bevindt
zich aan de noordoostelijke zijde van dit landgoed.

(Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoog-Baarlo.)
H0 2R= NS IVa
H0 2R= NS IIb
H0 2R= DB IIIb

Laag-Baarlo https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93480

Mark Lin

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • De trein laat heel wat sporen na.
    • Laag-Baarlo
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #3 Gepost op: 10 July 2020, 21:24:24 »
Bepaling


Thema
dubbelsporige hoofdlijn met reizigersstation plus goederenstation, paradebanen en schaduwstations

Land
Nederland

Spoorwegmaatschappij
Nederlandse Spoorwegen

Tijdperk
IVa

Spoorgrootte
H0

Spanningssysteem
2-rail gelijkspanning

Besturingssysteem
analoge besturing

Sporenplan
hart op hart afstand van sporen op baanvak betreft 50 mm; hoofdlijn wordt in principe geleid over wissels in doorgaande stand; radius van hart baanlichaam betreft minimaal 750 mm; in bogen wordt verkanting van spoor toegepast; hellingspercentage betreft ongeveer 2 %; in horizontale en verticale alignement worden overgangsbogen toegepast
H0 2R= NS IVa
H0 2R= NS IIb
H0 2R= DB IIIb

Laag-Baarlo https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93480

Mark Lin

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • De trein laat heel wat sporen na.
    • Laag-Baarlo
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #4 Gepost op: 07 August 2020, 20:37:49 »
Sporenplan


Bij het ontwerp zijn de volgende criteria in acht genomen: de hart op hart afstand van de sporen op het baanvak betreft 50 millimeter; de hoofdlijn wordt in principe geleid over wissels in doorgaande stand; de radius van het hart van het baanlichaam betreft minimaal 750 millimeter; in de bogen wordt verkanting van het spoor toegepast; het hellingspercentage betreft ongeveer 2 procent; in het horizontale en het verticale alignement worden overgangsbogen toegepast.

De dubbelsporige hoofdlijn is ontworpen als een zogenaamd hondenbot, gesitueerd op 2 niveaus, met een traject van ongeveer 48 meter, verdeeld in 8 blokken, voorzien van 16 seinen en 48 wissels.

Het ontwerp bevat een reizigersstation plus goederenstation met 3 doorgaande perronsporen plus 3 doorgaande opstelsporen plus 2 korte kopsporen, een 4-sporige paradebaan, een schaduwstation met 4 doorgaande opstelsporen, een 2-sporige paradebaan, een schaduwstation met 8 doorgaande opstelsporen en een schaduwstation met 4 doorgaande opstelsporen plus 2 korte kopsporen.

De perronsporen en de opstelsporen zijn geschikt voor treinen met een maximale lengte van 240 centimeter en de kopsporen zijn geschikt voor treinen met een maximale lengte van 30 centimeter respectievelijk 90 centimeter.


Plattegrond niveau 1; onzichtbare traject (grijs gemarkeerd)




Plattegrond hellingbaan; onzichtbare traject (grijs gemarkeerd) plus zichtbare traject




Plattegrond niveau 2; zichtbare traject plus onzichtbare traject (grijs gemarkeerd)

H0 2R= NS IVa
H0 2R= NS IIb
H0 2R= DB IIIb

Laag-Baarlo https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93480

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18547
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #5 Gepost op: 07 August 2020, 22:05:18 »
Prachtig getekend, mijn complimenten (y) (y)

Maar..... gezien de schaalverdeling die je aangeeft heb je je wisselverbindingen veel te kort en te klein getekend en daarmee vreselijk optimistisch. Je geeft aan H0 te gaan doen, in die schaal is een beetje wissel al gauw 25 cm en dan heb ik het over de kortere variant. Ik zou dan ook daar nog even kritisch naar kijken en de lengtes aanpassen aan het systeem dat je gaat gebruikne.

Verder een mooi plan! :) ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #6 Gepost op: 07 August 2020, 23:10:58 »
Het is een beetje lastig te meten, maar ik schat de wissels toch op een lengte van ongeveer 25 cm hoor, lijkt me prima. Het zou natuurlijk handig zijn als we horen welk railsysteem er gebruikt gaat worden.
Reinier

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1805
  • gevorderd beginner
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #7 Gepost op: 08 August 2020, 00:35:18 »
Mooi sporenplan! Heb je er wel rekening mee gehouden dat door diverse wisselverbindeingen een keerlus ontstaat?

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5668
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #8 Gepost op: 08 August 2020, 11:11:03 »
Mark, kun je aangeven welk railmateriaal je in gedachten hebt?
Groet, Frank

Mark Lin

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • De trein laat heel wat sporen na.
    • Laag-Baarlo
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #9 Gepost op: 14 August 2020, 23:18:19 »
@ Ronald
Bedankt voor jouw complimenten.  :)
Het sporenplan is op schaal 1:20 getekend, maar bij het plaatsen van de afbeeldingen op dit forum gaat die verhouding verloren, daarom heb ik op die afbeeldingen een schaalverdeling gemaakt. Aan de hand van die schaalverdeling kan je zien dat de wissels ongeveer 25 centimeter lang zijn. Dat wordt vooral duidelijk als je de afbeeldingen vergroot. Er is rekening gehouden met de lengte van de verschillende wissels van het toe te passen railsysteem. Bovendien had ik met betreffende fysieke wissels al gecontroleerd of het sporenplan als zodanig kon worden uitgevoerd.
Bedankt voor jouw commentaar.  (y)


@ Reinier
Het is inderdaad wat lastig meten aan de hand van de getoonde schaalverdeling, maar je hebt de wissels op de goede lengte geschat.  (y)
Het toe te passen railsysteem betreft Peco Streamline Code 100.


@ Machinist Johan
Bedankt voor jouw compliment.  :)
Ik ben mij ervan bewust dat door de verschillende wisselverbindingen zogenaamde keerlussen ontstaan. Bij het leggen van de sporen zal daarmee uiteraard rekening worden gehouden.
Bedankt voor jouw opmerking.  (y)


@ Frank
Het toe te passen railsysteem betreft Peco Streamline Code 100.
H0 2R= NS IVa
H0 2R= NS IIb
H0 2R= DB IIIb

Laag-Baarlo https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93480

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18547
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #10 Gepost op: 15 August 2020, 00:01:40 »
@ Ronald

Bedankt voor jouw commentaar.  (y)

Graag gedaan, volg met interesse ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6540
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #11 Gepost op: 15 August 2020, 08:49:58 »
Mooi plan,  (y) ga het volgen
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sÄgverket (gepland)

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2327
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #12 Gepost op: 15 August 2020, 09:31:20 »
inderdaad mooi plan. Ga het ook volgen (y)
Gr.Patrick
Have fun every day, before you know it's..........

Mark Lin

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • De trein laat heel wat sporen na.
    • Laag-Baarlo
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #13 Gepost op: 21 August 2020, 20:33:18 »
@ Frank 123 + Patrick
Bedankt voor jullie complimenten.  :)
H0 2R= NS IVa
H0 2R= NS IIb
H0 2R= DB IIIb

Laag-Baarlo https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93480

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3052
    • Zwetdorf in model
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #14 Gepost op: 21 August 2020, 21:36:42 »
Inderdaad een leuk plan, als ik het goed gemeten heb wordt je modelbaan dus 4mx4m.
Ik ga het voorlopig volgen, ben heel benieuwd wat en hoe dat in de ruimte gepositioneerd wordt. Dus ik hoop dat je de foto's gaat showen aan ons.

Groeten,

Christoph