Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Doneren
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€172.50
Per saldo:
€-77.50
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen
Kalender
Plaatje uploaden
Hoe werkt plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Filmwedstrijd
Youtube kanaal
Modelspoorwinkels
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
sncf231e
Vandaag
om 22:01:19
Vraagje over Roco NS 1100, 63655
door
meino
Vandaag
om 21:59:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 21:57:59
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
door
FritsT
Vandaag
om 21:45:34
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
door
GD
Vandaag
om 21:37:08
Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
door
Mitchell
Vandaag
om 21:36:51
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
door
Reinier Z.
Vandaag
om 21:35:29
ESU Ecos 2 uit te breiden om meerdere treinen handbediend te laten rijden?
door
1200blauw
Vandaag
om 21:35:11
NS ICNG (1:220)
door
lrrw
Vandaag
om 21:33:07
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 21:19:16
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
door
Daan!
Vandaag
om 20:50:22
Waar in de wereld is Mme. Sousterre?
door
72sonett
Vandaag
om 20:33:26
Noch 2021
door
Falcon10
Vandaag
om 20:28:51
Kellerstein; een nieuwe baan in H0
door
freekvo
Vandaag
om 20:20:42
NPE Modellbau 2021
door
Falcon10
Vandaag
om 20:16:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
mass am see
Vandaag
om 20:09:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
laurent
Vandaag
om 20:05:27
Nieuws over oud spul in Colombia
door
Joost O
Vandaag
om 20:01:35
IR lichtsluis van Modelbouwled, handleiding gevraagd.
door
VvKan
Vandaag
om 19:59:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 19:53:22
Falkenheim
door
Wim Vink
Vandaag
om 19:52:49
Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder?
door
spock
Vandaag
om 19:21:26
Mat '36, 445. Zelfbouw.
door
GerardvV
Vandaag
om 19:10:19
Station Delft N spoor 1/160 zelfbouw
door
johnny
Vandaag
om 18:52:42
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog
door
bosje77
Vandaag
om 18:29:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
NS264
Vandaag
om 18:19:05
Viessmann-Kibri-Vollmer 2021, nieuws van de fabrikant
door
charp
Vandaag
om 18:11:25
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
door
Pauldg
Vandaag
om 18:05:41
Frans loodsje et cetera
door
Noordernet
Vandaag
om 17:53:25
Brawa 2021
door
TonM
Vandaag
om 17:52:28
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Laag-Baarlo
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Laag-Baarlo (gelezen 6449 keer)
Mark Lin
Offline
Berichten: 53
H0 2R= NS IVa
Laag-Baarlo
«
Gepost op:
15 mei 2020, 21:45:17 »
Gelogd
De trein laat heel wat sporen na.
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 5895
Forummoderator
Re: Laag-Baarlo
«
Reactie #1 Gepost op:
15 mei 2020, 22:35:47 »
Benieuwd wat dit gaat worden
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Mark Lin
Offline
Berichten: 53
H0 2R= NS IVa
Re: Laag-Baarlo
«
Reactie #2 Gepost op:
12 juni 2020, 22:12:19 »
Geschiedenis
In 1875 zijn in Nederland al diverse spoorlijnen gerealiseerd zowel op
particulier initiatief als op initiatief van staatswege. Door de
geografische ligging van deze spoorlijnen ontstaat geen rechtstreekse
verbinding tussen Arnhem en Apeldoorn.
Aangezien bedoelde rechtstreekse verbinding om economische
redenen noodzakelijk is, heeft de overheid besloten dat deze tot
stand dient te komen.
Ten behoeve van de realisatie van betreffende spoorlijn zal de
daarvoor benodigde grond onteigend dienen te worden. Het
merendeel van de te onteigenen grond is in het bezit van
landgoedeigenaar baron Hendricus van Heeckeren. De overheid is
met genoemde eigenaar een minnelijke schikking aangegaan met
inwilliging van de door voornoemde eigenaar gestelde eis dat het
dorp Laag-Baarlo, welk gelegen is langs de aan te leggen spoorlijn, zal
worden voorzien van een station.
Laag-Baarlo is een dorp in de Nederlandse gemeente Ede gelegen in
de provincie Gelderland. Het dorp ligt in het oosten van de gemeente
onder het gehucht Woeste Hoeve. De naam Baerloo komt al voor op
een kaart uit de twaalfde eeuw. Nabij het huidige dorp is op deze
kaart Hoog Baerloo en Laag Baerloo ingetekend. De eerste bewoning
gebeurt pas in de vijftiende eeuw. Sinds 1750 is er sprake van een
landgoed en een dorp genaamd Laag-Baarlo en het bestond destijds
uit heide en bossen met woningen en boerderijen. Het dorp bevindt
zich aan de noordoostelijke zijde van dit landgoed.
(Bron:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoog-Baarlo
.)
Gelogd
De trein laat heel wat sporen na.
Mark Lin
Offline
Berichten: 53
H0 2R= NS IVa
Re: Laag-Baarlo
«
Reactie #3 Gepost op:
10 juli 2020, 21:24:24 »
Bepaling
Thema
dubbelsporige hoofdlijn met reizigersstation plus goederenstation, paradebanen en schaduwstations
Land
Nederland
Spoorwegmaatschappij
Nederlandse Spoorwegen
Tijdperk
IVa
Spoorgrootte
H0
Spanningssysteem
2-rail gelijkspanning
Besturingssysteem
analoge besturing
Sporenplan
hart op hart afstand van sporen op baanvak betreft 50 mm; hoofdlijn wordt in principe geleid over wissels in doorgaande stand; radius van hart baanlichaam betreft minimaal 750 mm; in bogen wordt verkanting van spoor toegepast; hellingspercentage betreft ongeveer 2 %; in horizontale en verticale alignement worden overgangsbogen toegepast
Gelogd
De trein laat heel wat sporen na.
Mark Lin
Offline
Berichten: 53
H0 2R= NS IVa
Re: Laag-Baarlo
«
Reactie #4 Gepost op:
07 augustus 2020, 20:37:49 »
Sporenplan
Bij het ontwerp zijn de volgende criteria in acht genomen: de hart op hart afstand van de sporen op het baanvak betreft 50 millimeter; de hoofdlijn wordt in principe geleid over wissels in doorgaande stand; de radius van het hart van het baanlichaam betreft minimaal 750 millimeter; in de bogen wordt verkanting van het spoor toegepast; het hellingspercentage betreft ongeveer 2 procent; in het horizontale en het verticale alignement worden overgangsbogen toegepast.
De dubbelsporige hoofdlijn is ontworpen als een zogenaamd hondenbot, gesitueerd op 2 niveaus, met een traject van ongeveer 48 meter, verdeeld in 8 blokken, voorzien van 16 seinen en 48 wissels.
Het ontwerp bevat een reizigersstation plus goederenstation met 3 doorgaande perronsporen plus 3 doorgaande opstelsporen plus 2 korte kopsporen, een 4-sporige paradebaan, een schaduwstation met 4 doorgaande opstelsporen, een 2-sporige paradebaan, een schaduwstation met 8 doorgaande opstelsporen en een schaduwstation met 4 doorgaande opstelsporen plus 2 korte kopsporen.
De perronsporen en de opstelsporen zijn geschikt voor treinen met een maximale lengte van 240 centimeter en de kopsporen zijn geschikt voor treinen met een maximale lengte van 30 centimeter respectievelijk 90 centimeter.
Plattegrond niveau 1; onzichtbare traject (grijs gemarkeerd)
Plattegrond hellingbaan; onzichtbare traject (grijs gemarkeerd) plus zichtbare traject
Plattegrond niveau 2; zichtbare traject plus onzichtbare traject (grijs gemarkeerd)
Gelogd
De trein laat heel wat sporen na.
Ronald Halma
Team Mitropa
Offline
Berichten: 11758
Modelrailroading is fun!
Re: Laag-Baarlo
«
Reactie #5 Gepost op:
07 augustus 2020, 22:05:18 »
Prachtig getekend, mijn complimenten
Maar..... gezien de schaalverdeling die je aangeeft heb je je wisselverbindingen veel te kort en te klein getekend en daarmee vreselijk optimistisch. Je geeft aan H0 te gaan doen, in die schaal is een beetje wissel al gauw 25 cm en dan heb ik het over de kortere variant. Ik zou dan ook daar nog even kritisch naar kijken en de lengtes aanpassen aan het systeem dat je gaat gebruikne.
Verder een mooi plan!
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn projecten op BNLS
Mijn blog!
Mijn USA reizen
Reinier Z.
Offline
Berichten: 3110
Re: Laag-Baarlo
«
Reactie #6 Gepost op:
07 augustus 2020, 23:10:58 »
Het is een beetje lastig te meten, maar ik schat de wissels toch op een lengte van ongeveer 25 cm hoor, lijkt me prima. Het zou natuurlijk handig zijn als we horen welk railsysteem er gebruikt gaat worden.
Gelogd
Reinier
Machinist Johan
Online
Berichten: 1769
gevorderd beginner
Re: Laag-Baarlo
«
Reactie #7 Gepost op:
08 augustus 2020, 00:35:18 »
Mooi sporenplan! Heb je er wel rekening mee gehouden dat door diverse wisselverbindeingen een keerlus ontstaat?
Gelogd
spoorzeven
Offline
Berichten: 3562
Re: Laag-Baarlo
«
Reactie #8 Gepost op:
08 augustus 2020, 11:11:03 »
Mark, kun je aangeven welk railmateriaal je in gedachten hebt?
Gelogd
Groet, Frank
Mark Lin
Offline
Berichten: 53
H0 2R= NS IVa
Re: Laag-Baarlo
«
Reactie #9 Gepost op:
14 augustus 2020, 23:18:19 »
@ Ronald
Bedankt voor jouw complimenten.
Het sporenplan is op schaal 1:20 getekend, maar bij het plaatsen van de afbeeldingen op dit forum gaat die verhouding verloren, daarom heb ik op die afbeeldingen een schaalverdeling gemaakt. Aan de hand van die schaalverdeling kan je zien dat de wissels ongeveer 25 centimeter lang zijn. Dat wordt vooral duidelijk als je de afbeeldingen vergroot. Er is rekening gehouden met de lengte van de verschillende wissels van het toe te passen railsysteem. Bovendien had ik met betreffende fysieke wissels al gecontroleerd of het sporenplan als zodanig kon worden uitgevoerd.
Bedankt voor jouw commentaar.
@ Reinier
Het is inderdaad wat lastig meten aan de hand van de getoonde schaalverdeling, maar je hebt de wissels op de goede lengte geschat.
Het toe te passen railsysteem betreft Peco Streamline Code 100.
@ Machinist Johan
Bedankt voor jouw compliment.
Ik ben mij ervan bewust dat door de verschillende wisselverbindingen zogenaamde keerlussen ontstaan. Bij het leggen van de sporen zal daarmee uiteraard rekening worden gehouden.
Bedankt voor jouw opmerking.
@ Frank
Het toe te passen railsysteem betreft Peco Streamline Code 100.
Gelogd
De trein laat heel wat sporen na.
Ronald Halma
Team Mitropa
Offline
Berichten: 11758
Modelrailroading is fun!
Re: Laag-Baarlo
«
Reactie #10 Gepost op:
15 augustus 2020, 00:01:40 »
Citaat van: Mark Lin op 14 augustus 2020, 23:18:19
@ Ronald
Bedankt voor jouw commentaar.
Graag gedaan, volg met interesse
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn projecten op BNLS
Mijn blog!
Mijn USA reizen
Frank 123
Offline
Berichten: 1493
Re: Laag-Baarlo
«
Reactie #11 Gepost op:
15 augustus 2020, 08:49:58 »
Mooi plan,
ga het volgen
Gelogd
En we stomen door....
Patrick1975
Offline
Berichten: 2002
Re: Laag-Baarlo
«
Reactie #12 Gepost op:
15 augustus 2020, 09:31:20 »
inderdaad mooi plan. Ga het ook volgen
Gr.Patrick
Gelogd
Have fun every day, before you know it's..........
Mark Lin
Offline
Berichten: 53
H0 2R= NS IVa
Re: Laag-Baarlo
«
Reactie #13 Gepost op:
21 augustus 2020, 20:33:18 »
@ Frank 123 + Patrick
Bedankt voor jullie complimenten.
Gelogd
De trein laat heel wat sporen na.
Christoph
Online
Berichten: 2915
Re: Laag-Baarlo
«
Reactie #14 Gepost op:
21 augustus 2020, 21:36:42 »
Inderdaad een leuk plan, als ik het goed gemeten heb wordt je modelbaan dus 4mx4m.
Ik ga het voorlopig volgen, ben heel benieuwd wat en hoe dat in de ruimte gepositioneerd wordt. Dus ik hoop dat je de foto's gaat showen aan ons.
Groeten,
Christoph
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Laag-Baarlo