Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen  (gelezen 17746 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Prachtig Albert!
Helemaal duidelijk zo.

Voor mij is het nu afwachten tot ik nieuwe antislipbandjes ontvang van de winkelier. Dat zou best even kunnen duren.
Het is overigens van belang dat het precies de goede zijn.
Dit vanwege een regelmatig rijgedrag en ook vanwege een goede stroomafname van de andere assen.

@bellejt
Goed om te horen dat het type luidspreker weinig uitmaakt voor de geluidskwaliteit.

@Dave
Ik heb even een lijmtestje uitgevoerd. Het lijkt erop dat de omhullingen inderdaad van polystyreen zijn.
De lijm van Revell die ik in huis heb, is daar dus ook prima voor te gebruiken.

Inmiddels wordt het me ook duidelijker wat de bedoeling is van die membraan. Die is waarschijnlijk bedoeld om kortsluiting van de luidspreker met het chassis te voorkomen.
Als ik de membraan zou verwijderen dan win ik maar ongeveer 3mm aan diepte die daarmee op maximaal 8mm komt. Het luidsprekertje zonder extra ring is al 7mm diep. Dus er is niet eens ruimte voor een extra ring (ten behoeve van een betere weergave van de lage tonen).

Een eerste geluidstest uitgevoerd met de speaker provisorisch in de loc, waarbij de achterwand van de de speaker nog niet vastgelijmd is.
Het geluid klinkt redelijk. Maar nog steeds minder dan van mijn Mehano Class 66 uit 2004 met LokSound v3.0.

Op een Duits Youtube-filmpje heeft iemand een deel van de onderzijde van de loc weggefreesd om meer diepte te creëren en tevens 2 luidsprekers toegepast. Ik begrijp nu wel een beetje waarom.

Groet, Bas

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Waarom koop je niet gewoon een grote ovalen luidspreker en gebruik de originele klankkast van de Mehano, dit model van luidspreker zit ook in uw Class 66.
Ze hebben die ook voor de V4 en V5. 4 Ohm dus. Dit model dus ESU 50334.
Voor 6,95 euro kan je ze bv. kopen bij Marnan.



wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Dank!
Deze tip houd ik zeker in gedachten.

Misschien maakt het niet uit.....
Ps: je kan daar gewoon een standaard ronde LS in monteren.Als die voor de weerstandswaarde maar juist is.Heb ze hier in alle maten en waarden liggen en getest.Weinig verschil in deze lok.
......maar als de daartoe bestemde ruimte met een precies passende LS gevuld wordt, misschien toch weer wel.
Wat ik in ieder geval weet is dat mijn Mehano Class 66 (met eenzelfde soort LS) een overtuigende sound heeft.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
De vervangende antislipbandjes van Mehano die ik toegestuurd kreeg van de winkelier, blijken niet te passen.
Heel vreemd.....
(De winkelier denkt gelukkig wel mee in oplossingen. Geen klagen daarover)

Piko 56027 is dan een optie, gezien de goede ervaringen van Albert.
Wat ik alleen niet zeker weet of deze van voldoende dikte zijn voor op mijn baan met rails van Peco code 75.
(N.B. volgens het instructiefilmpje van Albert is het ook mij gelukt een bandje te monteren zonder het draaistel te demonteren (y))

Dit is dan ook nog een andere optie.
En anders Bullfrogsnot erop. Dan heb je een custom ASB gemaakt. Potje kost wel wat, maar het spul werkt prima.
Heb jij Gerke (en/of anderen) ervaring met het opbrengen.
Volgens dit Amerikaanse instructiefilmpje zou het eenvoudig moeten zijn.
Toch heb ik mijn twijfels als ik kijk naar de ronddraaiende wielen (ergens vanaf minuut 6). Het resultaat ziet er namelijk niet gelijkmatig uit in vergelijking met de wielen zonder asb's.

Groet, Bas

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Hoi Bas,
Als je doorkijkt naar het eind dan geeft de maker vanaf minuut 14 nog een tip over hoe je het spul gelijkmatiger kunt verdelen met een prikkertje.
Ik heb er geen ervaring mee. Het valt of staat met hoe nauwkeurig je het aan kunt brengen.
En leuk te lezen dat mijn video geholpen heeft een nieuw bandje om te leggen. Het Piko bandje houd het goed.

Succes en ik ben benieuwd of er hier mensen zijn met ervaring met Bullfrog Snot.

Groeten,
Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
Ik heb recent bij mijn Sloveense leverancier een oudere variant van de Blue Tiger aangeschaft, €80 is niet te duur!
Daar blijken twee versies van te zijn: de oudere versie heeft (te weinig licht gevende)
gloeilampverlichting en een 8 polige decoder, de latere versie heeft de veel betere Ledverlichting
en een 21 polige decoder.
Openen van deze oude versie met 4 tandenstokers is een peulenschil, mits je de juiste 4 lipjes weet te manipuleren'.
Tandenstokers insteken aan de binnenzijde, om de kap naar buiten te duwen zodat de openingen in de zijwand over de 4 nokken van het frame heenkomen. Dat is door de draaistellen wat lastig maar werkt wel.
Ik had gelukkig veel hulp van de hierboven gedane verwoede pogingen om het ding netjes open te krijgen.
Dank hiervoor! Ik heb hem met een Esu Loksound5 uitgerust en het siliconen opvulstuk onder de motor voorzien
van een rechthoekig gat waar de minispeaker van Esu inpast.
Deze speaker zou volgens de leverancier beter presteren dan een grote ronde speaker die in het frame past.

Heb wel maar een één speaker-opvulstukje gebruikt i.v.m. de beperkt hoogte tussen onderkant motor en frame.
Het geluid is prima, zonder resonanties. Zelf nog een cabineled ingebouwd om de bestuurder wat bij te lichten.
In een later stadium ga ik nog met microleds in de weer, want het licht is echt knudde...
François

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Als je doorkijkt naar het eind dan geeft de maker vanaf minuut 14 nog een tip over hoe je het spul gelijkmatiger kunt verdelen met een prikkertje.
Ik kan de man slecht verstaan (mede vanwege de herrie van die motor).
Wat ik begrijp is dat je beter vanaf de zijkant kunt werken om de flenzen vrij te houden.

Maar stel dat het mislukt of niet helemaal naar tevredenheid is, is het spul dan ook weer te verwijderen?
Moet je alsnog het draaistel demonteren.....

.... ik ben benieuwd of er hier mensen zijn met ervaring met Bullfrog Snot.
Ik ook!

..... Ik heb hem met een Esu Loksound5 uitgerust en het siliconen opvulstuk onder de motor voorzien
van een rechthoekig gat waar de minispeaker van Esu inpast.
Deze speaker zou volgens de leverancier beter presteren dan een grote ronde speaker die in het frame past.
Heb wel maar een één speaker-opvulstukje gebruikt i.v.m. de beperkt hoogte tussen onderkant motor en frame.
Het geluid is prima, zonder resonanties.
François
Klinkt goed Francois!
En dank voor je verhaal.

Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22197
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Alweer een mooi project Bas.
Ik hou je lekker in de gaten  :police: :police:
Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Een projectje tegen wil en dank....(dat ik bij een loc "zo uit de winkel" niet had verwacht).

En reken maar dat ik omgekeerd jou ook de gaten hou :police:

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Het is pas nu dat ik eindelijk de beschikking het over antislipbandjes van Piko 56027.

Wat ik al een beetje vreesde blijkt het geval.
Ook deze bandjes zijn niet dik genoeg. In mijn geval blijven de flenzen daarom ratelen over de railstoeltjes (Peco code 75).

Ik denk dat ik uiteindelijk (tegen wil en dank) toch aangewezen ben op Bullfrog Snot.

Of ik zou de flenzen van de wielen met antislipbandjes een tikkeltje moeten afdraaien. In mijn optiek is dat echter een minder goede oplossing omdat de wielen met antislipbandjes op het loopvlak dan theoretisch hun kleinere diameter behouden ten opzichte van de wielen zonder antislipbandjes.

Groet, Bas

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
had ik hier de link naar mehano onderdelen nog niet gezet ?  bij deze  :  http://krmelj.net/index.asp?p=zel_pro&sk=H0&gr=Spare%20parts
Greetings,salutations,groetjes,

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Jazeker, in bericht 34.
En sterker nog, ik heb je link doorgestuurd naar de winkelier.

Vervolgens kreeg ik deze bandjes toegestuurd.

Veel te smal dus. (Een van de van meet af gebroken originele bandjes ligt er ter info bij).

Misschien had ik de loc wel per omgaande moeten retourneren naar de winkelier vanwege de kapotte antislipbandjes.
Maar ik had al weken op moeten wachten vanwege vertraagde uitlevering. Dan kost het me moeite om nog weer langer te moeten wachten.

Daarnaast denk ik gebreken vaak maar beter zelf te kunnen oplossen. Vermoedelijk ben ik kritischer dan de meeste winkeliers. Alleen daarom al.
Maar in dit geval was er overduidelijk sprake van een gebrek met die gebroken antislipbandjes.
Deze winkelier is me overigens wel ter wille. Ga ik niks van zeggen.

Groet, Bas

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
je hebt de verkeerde gekregen .Moet zijn : Traction tyre 7mm x 1,5mm
Greetings,salutations,groetjes,

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Ik had de winkelier dit plaatje gestuurd (inclusief de link).

Het leek me precies de goede maat met wieldiameter van 12mm en breedte (uitsparing tbv) asb 1,2mm
Naar aanleiding daarvan kreeg ik dus die smalle asb's toegestuurd. Dus niet bepaald wat ik voor ogen had.

Maar volgens jou zouden dit de goede moeten zijn?

Lijkt me eerlijk gezegd toch twijfelachtig omdat deze asb's 1,5mm breed zijn en bovendien een diameter van slechts 7mm hebben.

Nog even ten overvloede de wielmaten:
- wieldiameter loopvlak: 12mm
- breedte sparing tbv asb's: 1,2mm
- diepte sparing tov loopvlak (= blijvende dikte asb): 0,5mm

Ik ben heel benieuwd wat ik toegestuurd zou krijgen als ik dat 2e plaatje naar de winkelier zou mailen.....
(Ik heb er dus nog niet zo veel vertrouwen in)

Groet, Bas

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407


Als je de juiste ASB niet kunt vinden dan is misschien Bullfrog snot een oplossing

http://www.bullfrogsnot.com/proddetail.asp?prod=SNOT

Arjan