Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen  (gelezen 17731 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
« Reactie #90 Gepost op: 27 september 2020, 11:50:02 »
Het blijkt dat er zich inderdaad contactpunten voor de luidspreker op de printplaat bevinden!
Dat maakt het aansluiten van de luidspreker een stuk gemakkelijker. De aansluitdraden zijn nu tenminste lang genoeg.
Ik vind het overigens wel vreemd dat die info nergens in de gebruiksaanwijzing terug te vinden is.

Verder heb ik zitten dubben hoe ik de luidspreker gegarandeerd kortsluitvrij kan monteren.
De totale beschikbare ruimte tussen klankkast (van de loc) en het frame bedraagt namelijk maar 6mm. En dat is ook precies de minimale diktemaat van de luidspreker. Het risico is dus levensgroot dat de contacten van de luidspreker ongewild het frame toch raken.
Liefst ging ik niet aan het frame frezen. Maar ja, voor een bevredigend resultaat kon het bijna niet anders. Dus ik ben toch aan de slag gegaan.

Bij werkzaamheden aan het frame is het maar beter de loc volledig te ontmantelen.
Het is verstandig om vooraf wat foto's te maken. Dat helpt straks bij het weer in elkaar zetten.


In het midden kijk je bovenop de klankast. De bruine draden zijn van de luidspreker die er provisorisch in zit.


Liefst had ik ik het frame intact gelaten. Ik had een geel kartonnetje gesneden waarmee kortsluiting kon worden voorkomen zonder te hoeven frezen.
De doorlaatopening van het geluid wordt hiermee echter beperkt. Verder komt de erboven liggende motor de diktemaat van het kartonnetje hoger te liggen. Geen ramp, maar ook niet ideaal.


Het kale frame, zonder kartonnetje.


De klankkast van de luidspreker ligt op het frame.
Dit om te bepalen hoeveel materiaal er moet worden weggehaald.


Done!


Het "roostermateriaal" is 4mm dik. Met een figuurzaag koste het me meer dan een kwartier om 1 "staaf" door te zagen.
Er dat terwijl er in totaal 10 stuks moesten worden doorbroken....
Met een slijpschijfje ging het daarna sneller, zij het dat schijfje te groot was om er helemaal doorheen te komen. Met de figuurzaag kon het karweitje vervolgens weer worden afgemaakt.

Voordeel van deze oplossing is dat de luidspreker (theoretisch) met 4mm kan worden opgedikt. Dat komt de weergave van de lage tonen ten goede (als ik de gebruiksaanwijzing van ESU mag geloven).
Ook wordt de klankkast van de loc nu nergens meer afgedekt.
Ik ben benieuwd hoe het geluid straks zal klinken.

Eerst nog wat vijlwerk om het netjes af te maken.
En voor de zekerheid zet ik ook nog een laagje verf op het blanke metaal voor een extra beperking van het risico op kortsluiting.

Wordt vervolgd.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
« Reactie #91 Gepost op: 05 oktober 2020, 18:11:50 »
En weer verder.

Het blanke metaal voorzien van grondverf


Daarna de zwarte verf


De loc weer grotendeels gemonteerd inclusief het luidsprekertje


Ondertussen de wielen nogmaals nagelopen op de anti-slipbandjes.
Drie wielen alsnog voorzien van Bullfrog Snot.
Soms zelfs in meerdere lagen zodat de flenzen niet over de railstoelen van mijn Peco code 75 zouden ratelen.

Testritten om het rijgedrag te checken.
(De tijdelijke stekkertjes zijn nodig voor railspanning op de werktafel, teneinde de wielen te kunnen laten draaien ten behoeve van het aanbrengen van de Bullfrog Snot)


Voor de zekerheid zijn de contactpunten van het luidsprekertjes tenslotte nog voorzien van een laagje transparante lak. Dan zijn ze tenminste elektrisch geïsoleerd.


Tenslotte tevreden?
Laat ik voorop stellen dat ik heel blij ben dat de loc weer op de baan staat, met geluidsdecoder en al. Ditmaal hopelijk voor een wat langere duur.
Een forumlid heeft me enorm geholpen met de juiste sound en met het functiemappen van decoder.
Ook rijdt de loc voor het oog heel mooi en soepel op de baan, zonder te waggelen of zoiets.

De weergave van de sound is me echter tegengevallen. Doordat ik de klankkast van het luidsprekertje heb kunnen verzwaren naar 10mm, had ik een betere weergave verwacht.
Je hoort echter alleen de hoge tonen en dat met veel ruis en met vervorming.
Achteraf gezien had ik de luidspreker beter ondiep (6mm) kunnen laten, zodat die dieper in de loc zou zitten. Ook is het de vraag of ik de membraan die in de loc zat niet beter had kunnen laten zitten.
Hier las ik dat het luidsprekertje van ESU niet zo'n beste reputatie heeft. Had ik dat maar eerder geweten.....

Het is tenslotte wel gelukt de loc ratelvrij te laten rijden op code 75, behalve op een specifiek baandeel met bogen in verkanting. Door de spanning van boog en verkanting komen de railstoelen kennelijk een fractie hoger te liggen. Ik heb meer modellen die daar de railstoelen lichtjes raken.
Ik zou de flenzen dus moeten afdraaien. Zelf ben ik daartoe niet goed geoutilleerd. Maar het vervelendste klusje is nog om de assen, als ze er eenmaal uit geweest zijn, weer in het draaistel te monteren. Ik weet inmiddels hoe dat moet (zie eerder in dit draadje) maar het risico dat er iets afbreekt is groot en daarom geen fijn werkje.
Omdat de loc ook in bogen code 100 enigszins knarst, heb ik het er niet voor over om de  flenzen af te draaien. Perfect wordt het namelijk ook dan nog niet.

Groet, Bas

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
« Reactie #92 Gepost op: 05 oktober 2020, 18:19:43 »
ESU gebruikt in nieuwste versie van de Class 66/77 de V5 met 2 van die sugarcub luidsprekers, en dan is het geluid wel in orde.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
« Reactie #93 Gepost op: 05 oktober 2020, 19:02:34 »
Voor zover ik weet zijn die momenteel nog niet los leverbaar.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
« Reactie #94 Gepost op: 05 oktober 2020, 19:44:58 »
Over het functiemappen hier nog ietsje meer.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
« Reactie #95 Gepost op: 15 november 2020, 17:18:57 »
Het blijft opmerkelijk dat de Mehano Class 66 nergens op het spoor ratelt.

Wat blijkt: de flenzen van de Mehano Class 66 zijn zichtbaar lager dan die van de Mehano Blue Tiger.
Verbazingwekkend.
De Mehano Class 66 is namelijk een model dat veel eerder uitgebracht is dan de Blue Tiger in serie-uitvoering......

Het is me nu in ieder geval duidelijk dat als ik van dat geratel af wil, dat de flenzen moeten worden afgedraaid.
Daar heb ik nu nog even geen trek in omdat het herplaatsen van de assen in de draaistellen een precair klusje gebleken is, waarbij er gemakkelijk iets af kan breken.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Nieuwe problemen met deze Blue Tiger.
Het rechter lampenglas aan de fronten blijkt schuin te staan.

Om daar bij te kunnen moet de kap eraf.
Vervolgens moeten de omlopen eraf. Geen leuke klus want de loc is nogal kwetsbaar.
Als dat gelukt is kijk je aan tegen het plakband onder de cabine, dat dient om het licht af te schermen.


Bij de pijl zie je dat het "glas" niet meer mooi in lijn loopt met het front.
(Op de achtergrond een deel van de losgemaakte omloop)


Ondanks veel proberen (onder andere door het met veel moeite wegnemen van de handgrepen) lukt het helaas toch niet het interieur van de cabine los te krijgen.
Het lampenglas kreeg ik echter gelukkig wel los.
Bij de pijl zal ik moeten gaan zagen om het glas weer mooi in lijn van het front te krijgen. En het dan in 2 losse delen in de kap te lijmen.


De vermoedelijke oorzaak is een te hoge warmteontwikkeling van de LED-verlichting, waardoor het "glas" is kromgetrokken.
Als dit avontuur goed afloopt is het dimmen van de verlichting het eerste wat moet gebeuren.

En pak ik daarna de andere zijde nog aan, waar zich hetzelfde voordoet?
Weet ik nog even niet.

Ik hoop maar dat dit geen post oplevert voor de draad "Dat overkomt mij niet..."

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Ik was er al bang voor....

Deze rode SMD-led heeft het begeven.


Ik heb geen ervaring met het solderen van dit mini-spul.
Ik weet ook niet welk type het is.
En evenmin waar te verkrijgen.

Een reserveonderdeel bestellen behoort tot de mogelijkheden, maar dan krijg je het direct het hele systeem dat in de loc zit er (niet gratis) bij. Kost € 20 exclusief verzendkosten vanuit Duitsland. En dan nog is het de vraag of het spul leverbaar is gezien het feit dat de antislipbanden al niet eens leverbaar blijken.

Ik hou me aanbevolen voor tips.

Ik ben overigens wel blij dat ik regelmatig tests uitvoer. Je moet er toch niet aan denken dat de loc goed en wel gemonteerd op de rails staat en dat dan blijkt dat zo'n LED kapot is.

Groet, Bas

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1126
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Jammer dat je zo aan het sukkelen bent met deze loc.

Het balkje kun je vast zelf wel solderen?
Moet je het alleen nog aan iemand kunnen versturen die het kan solderen. Op de beursstand is er iemand die fijne electronica doet. Mss dat hij je kan helpen? Jan-Peter geloof ik of mss iemand anders hier.

Marc

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Ja, om dat printje los (en later weer vast) te solderen, dat is geen probleem.
Wel jammer (om meerdere redenen overigens) dat het nog wel even zal duren voor er weer beurzen georganiseerd worden.

Als optie bedacht ik me verder nog de mogelijkheid om een rode SMD-met-draad van Digikeijs te gebruiken.
Die zou ik aan de voeding van de print kunnen solderen.
De vraag is alleen of de specificaties van de SMD overeenkomen met het origineel?
En dan zou ook de weerstand van Digikeijs moeten vervallen toch?
Tenslotte lijkt me de juiste polariteit ook van belang, toch?

Maar de mooiste oplossing blijft het vervangen van de SMD, gesoldeerd en wel op de print.

Ik hou me aanbevolen voor verdere suggesties.

Groet, Bas

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 848
    • Mijn YouTube filmpjes
Bas,

Ik heb laatst voor een goede kennis van mij ook een Blue Tiger hersteld. Dit was een van de eerste die Mehano heeft uitgebracht en was voorzien van een Loksound 1 decoder, dus heel oud.
Het geluid deed het niet meer en het licht was vaag zichtbaar.
Dat de verlichting het niet goed meer deed kwam door de gloeilampjes die er in zaten. Daar deze op digitaal bedrijf continue branden waren deze zo heet geworden dat het plastic van de lichtgeleiders was gaan vervormen en wit geworden, deels ook door de lijm die kwistig gebruikt was. Dus daar heb ik een stuk van af moeten zagen en een ledje op gelijmd.
Ik heb er een loksound 5 decoder in gezet met de oude ronde standaard luidspreker van loksound 4. De originele luidspreker was niet bruikbaar want die was 100 Ohm en daarmee blaas je en Loksound 5 op. Loksound 5 trouwens ook Loksound 4 hebben 4 Ohms luidsprekers nodig. Dit is ook de reden waarom jouw geluid zachter klinkt want die sugarcube speakers of Iphone speakers zoals sommige ze noemen zijn 8 Ohms speakers. Om die beter te laten functioneren kan je er een tweede sugarcube er parallel overheen zetten dan is de resultante 4 Ohm van die twee speakers en klinkt het geluid beter en voller.
Om het geluid te verbeteren kan je m.i. op twee manieren doen. De eerste heb ik net beschreven door er een tweede speaker met klankkast er parallel over heen te zetten. Hiervoor moet je wel het rooster nu helemaal weg slijpen om twee speakers naat elkaar te kunnen plaatsen.
De tweede methode is om zo een oude loksound 4 speaker van 4 Ohm te plaatsen.
Dat laatste is wat ik heb gedaan want in het frame was daar de sparing voor aanwezig.

Hier een filmpje waarin de Blue Tiger lekker staat te knorren
<a href="https://www.youtube.com/v/vcuculDTBEA" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/vcuculDTBEA</a>

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Ja Rob, dat geluid is heel karakteristiek. Heel mooi.

In eerste instantie had ik ook twee sugarcubes geplaatst, in dunste uitvoering zodat ik niet aan het frame hoefde te gaan zagen. Het geluid was toen inderdaad beter dan nu met een enkele, wat dikkere sugarcube.
Maar toen ontstond er kortsluiting op het frame.....

Wat de geluidskwaliteit waarschijnlijk ook zal verbeteren is als de speaker wat dieper in het frame ligt. Die ligt nu gelijk met de onderzijde van de loc.

Maar voor ik überhaupt nog ga sleutelen aan het geluid, wil ik nu eerst de verlichting weer in orde maken. Ik moet die kapotte rode SMD zien te vervangen. En die lampglazen moeten worden gecorrigeerd.
(Verder zullen de flenzen enigszins moeten worden afgedraaid, want in sommige bogen toucheren de flenzen het kleinijzer van Peco code 75)

Ik vraag me bij nader inzien wel af hoe het komt dat die lampglazen zijn vervormd. Die SMD-ledjes geven toch nauwelijks warmte af?

Groet, Bas

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 848
    • Mijn YouTube filmpjes
Bas,

Ik vermoed dat de lichtgeleider krom is is getrokken doordat ze de lichtgeleider op de print hebben vastgesmolten. Dit is dus tijdens de 'bouw' van deze loc gebeurt.
Jouw idee om hem in te zagen en terug te buigen/breken en dan overnieuw vast te lijmen is goed. Als je hem terugplaats tijdens het drogen van de lijm dan zal hij goed uitlijnen. Wel spaarzaam met de lijm zijn anders ga je lelijke dingen zeggen ;D

Voor het solderen van smd ledje hoe je niet bang te zijn. Als ik naar je foto's kijk is het een 0602 formaat ledje. Het verwijderen van het ledje  is niet moeilijk. Eerst het printje los solderen van de draadjes. Wel de draadjes even markeren waar wat zat. Maak b.v. een tekeningetje als ruggesteuntje. Het printje uit de lok halen is beter i.v.m. beschadigingen aan de kap. Het printje kan je dan plat op je werkblad leggen en vastzetten met een stukje tape.
Ik heb geen desoldeerspulletjes dus ik doe het verwijderen met mijn gewone soldeer bout. Eerst de soldeer eilandjes met de bout opwarmen tot de tin vloeibaar is. Dat doe ik om en om zodat ze goed warm zijn. Dan hou ik de bout naast het ledje zodanig dat het vertinde deel van de bout beide soldeereilandjes raakt. Met een houten prikkertje duw ik dan tegen het ledje aan om hem weg te duwen. Niet te woest aan de gang gaan ander verniel je de printbanen. Werkt bij mij prima.
Het er op zetten van vervangende led is ook niet zo moeililk. Ik hou het ledje vast in een omkeer pincet en vertin de contactpuntjes. Vervolgens hou ik hem op zijn plek en even met de bout er langs en hij zit vast.
Probeer het eens

Rob
A
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Dank voor je uitgebreide instructie, Rob.

Ik ben geen soldeerwonder. Vooral vertinnen lukt mij niet. Soms bij toeval wel.
Niettemin is het het proberen waard.

Vermoedelijk klopt het wat je zegt over het vastsmelten van de lichtgeleider op het printje, dat dat de oorzaak is van het kromtrekken. Het lijkt inherent aan de constructie van de loc. Aan de andere zijde van de loc doet zich namelijk exact hetzelfde voor.
Dus als ik dit weet te fixen dan wacht mij aan de andere zijde eenzelfde klus (waarbij ik dan maar mag hopen dat daar niet opnieuw leds gaan sneuvelen ;D)

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Een tussenstand.

Via een medeforumlid een paar rode SMD's ontvangen!

En passant ook nog info gekregen hoe zo'n SMD op werking te controleren via mijn multimeter.
Zo leer je nog eens wat!

En zowaar is het me ook gelukt de kapotte SMD te vervangen door de nieuwe. Een beetje scheef (kniesoor ;D), maar werkend en wel.
Of de verbinding voldoende solide is zal nog moeten blijken.
En anders proberen we het opnieuw.

De nieuwe SMD blijkt wel fors groter dan het origineel. Dus of de boel straks achter het "glas" passen wil, is nog even de vraag.

Inmiddels ook geprobeerd het "glas" recht te buigen na het aanbrengen van een zaagsnede. Het element was tevoren al in 2 delen gebroken. Helaas.
En bij de zaagsnede ontstond een los-vast-breuk.
De los-vast-breuk is nu gelijmd, maar het is nog afwachten of de lijm voldoende stevig uit zal harden.



Wat een gedoe, enkel en alleen voor scheefzittend lampglas.
En dan te denken dat het andere front ook nog moet gebeuren.....

Groet, Bas