Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 21:09:01
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
Vandaag om 20:44:22
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Theovh
Vandaag om 20:33:40
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
Vandaag om 20:24:46
"Nederlandse" modellen door Pauldg
Vandaag om 20:07:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 20:03:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 19:02:32
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:00:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door puntenglijder
Vandaag om 18:58:57
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door JohnRobertGrunn
Vandaag om 18:31:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Marco1044
Vandaag om 18:10:03
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
  

Auteur Topic: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen  (gelezen 17862 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2424
  • Aachenau West
Ik heb een poging ondernomen met dubbele antislipbandjes.
Dat lijkt geen succes.
Het loopvlak van het wiel blijkt niet geheel rond. Dat is zichtbaar aan het op en neer bewegen van het draaistel bij het proefrijden.

Ik heb dus ook het draaistel weer in elkaar gezet en gemonteerd.
Maar naar later bleek het draaistel niet goed in elkaar te zitten. Daardoor zaten de assen niet goed vast.

Het goed monteren van het draaistel blijkt nog niet zo eenvoudig. In tegenstelling tot wat ik dacht zit er aan de achterzijde geen klikverbinding maar een soort haakverbinding.
Het element moet er dus eerst aan de achterzijde in gehaakt worden. Dat is het draaipunt. En dan draaien en aan de voorzijde vastklikken.
Tegelijkertijd moet je de zaak aan de zijkanten uitbuigen.
Ondertussen moeten de wielen goed blijven liggen zodat de stroomafnemers er niet achter vandaan komen.

Eigenlijk lukt dit alleen met meerdere handjes. Of je moet het hele draaistel in de bankschroef zetten of zoiets.
Tot nu toe is het mij nog niet gelukt.

Omdat het zo gecompliceerd is wil ik ook dat de antislipbandjes helemaal oké zijn. Het bevrijden van de wielen en daarna inbouwen is veel teveel werk.

Ik overweeg de antislipbandjes van het tweede draaistel maar te verwisselen zoals Albert het opgelost heeft. Ook niet echt simpel overigens.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2424
  • Aachenau West
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder.
« Reactie #46 Gepost op: 11 mei 2020, 20:02:02 »
Ik heb een nieuw slipbandje geplaatst zonder het draaistel verder te demonteren. Als de kap er af is gaat dat prima.
Ik heb een haakje gemaakt aan een stukje verenstaal. Dan vanaf de onderkant het slipbandje langs het wiel naar boven duwen, klein schroevendraaiertje er tussen en dan met het haakje het bandje weer terugtrekken. Zo kun je hem om het wiel trekken.
Ik heb een slipband van Piko 56027 geplaatst, die zitten ook onder de GTW's. Deze past goed en de loc rijdt er ook prima mee. Even afwachten hoe het op de langere termijn gaat.

Succes,
Albert.
Ik vind dit een knap staaltje werk.
Maar ik kan me echter helaas niet voorstellen hoe het werkt.
Als je het bandje weer naar beneden trekt, dan rekt het toch verticaal uit? Dan komt het toch nooit om het wiel te liggen? Zeker als je ook nog eens gehinderd wordt door de remblokken in het wielvlak.

Het alternatief is dus om het draaistel geheel te demonteren.
Dat is ook geen pretje want je moet het flink uitbuigen.

Maar wat nog lastiger blijkt, is om het weer in elkaar te zetten.
Hiervoor heb wat ik hulpmiddelen gebruikt.

In een plankje heb ik sparing gemaakt waar de tandwielkast op z'n kop in past. het plankje is met een lijmtang vastgezet aan het werkblad. Horizontale krachten kunnen zo worden opgevangen.
Het dwarse houtje ligt los. Dat bleek namelijk nodig om de voorkomen dat het bovendeel van de de draaistelomhulling waaraan de contactstrips zitten, naar beneden zouden vallen.
Gebruik je dat houtje niet dan schieten de contactstrips om de haverklap voor de wielen uit.


Hier zie je het draaistel in de hulpconstructie.
De montage is zojuist gelukt.


Het buitendeel van het draaistel moet je er dus aan de achterzijde schuin in klikken. En dan door het naar voren te draaien aan de voorzijde vastklikken.
Bij die draaibeweging moet je een stevige horizontale kracht uitoefenen (om redenen waarvan de tandwielkast in de sparing wordt gezet). Tevens moet het buitendeel aan weerszijden horizontaal gespreid worden. Al die tijd moeten de wielen rustig blijven liggen om te voorkomen de contactstrips weer voor de wielen schieten. Daarbij moet dus ook het dwarsliggende houtje op z'n plek blijven want anders ook dan schieten die contactstrips weer voor de wielen.

Ik ben blij dat er geen verdere schade ontstaan is.
Er zitten nu voorlopig dubbele antislipbandjes op. De loop daarvan valt niet tegen, maar het kan beter. Dus eigenlijk moeten die bandjes vervangen worden.
En sowieso moeten de bandjes van het andere draaistel ook nog worden vervangen.

Hopelijk lukt dat volgens de methode van Albert want ik zie er tegenop nog eens 2 keer een draaistel te moeten demonteren en weer in elkaar te zetten. Ik weet nu weliswaar wat ik kan verwachten, maar het blijven riskante klusjes.

Voordat ook nog maar iets doe aan die antislipbandjes moet ik eerst zeker te weten de juiste exemplaren te hebben.
Albert heeft succes met de Piko 56027 die ik dan ook zou moeten bestellen.
Wat ik echter nog zou moeten navragen is of deze absoluut zeker dik genoeg zijn om niet te gaan ratelen op Peco code 75.

Groet, Bas

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5814
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder.
« Reactie #47 Gepost op: 12 mei 2020, 09:08:08 »

Ik vind dit een knap staaltje werk.
Maar ik kan me echter helaas niet voorstellen hoe het werkt.


Eigenlijk zoals hij het beschrijft. Lok op de kop, bandje naar beneden duwen, vasthouden en weer naar boven om het wiel trekken.

Gr, Ben.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2424
  • Aachenau West
Het zal wel een kwestie van gewoon proberen zijn.

Eerst maar eens de goede anti-slipbandjes zien te verwerven.

De oplossing met dubbele anti-slipbandjes is in ieder geval niet naar tevredenheid.
Je hoort de wielen zonder bandjes op het spoor slaan.

Dat is overigens een geluid dat ik ook ken van andere locs en waarvan ik me al vaak afgevraagd heb waar dat vandaan kwam.
Van anti-slipbandjes dus die niet helemaal rond zijn of andere onregelmatigheden daaromtrent.

Dat sommige modelspoorders hun wielen met anti-slipbandje meteen vervangen door normale, kan ik me steeds beter voorstellen.
Je levert wel wat trekkracht in, maar als je voldoende reserve hebt is dat geen probleem.
En de stroomafname wordt er ook nog eens door verbeterd.

Deze Blue Tiger zou waarschijnlijk wel zonder kunnen, want alle 6 assen worden aangedreven.
Maar vooralsnog ga ik geen nieuwe assen bestellen. ;D

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2424
  • Aachenau West
Intussen heb ik ook maar eens gecheckt of de in te bouwen sounddecoder ESU V5.0 naar behoren werkt.

Het meeste is naar tevredenheid. Zo hier en daar wijken de functies af van hetgeen in de gebruikershandleiding van de Blue Tiger vermeld staat.

Zo wordt bijvoorbeeld de sluitverlichting aan de ene zijde richtingsafhankelijk geschakeld met F5 en aan de andere zijde met F8.
Prima zo.

Maar wat helaas niet werkt, dat zijn de zwaailichten die via F15 geactiveerd zouden moeten worden.

Nu kan het zo zijn dat die op de een of andere manier defect zijn. Ik acht de kans daartoe echter vrij klein, want ze werken geen van beide. Of het zou toch ergens een losse aansluiting moeten zijn (in een splinternieuwe loc)?

Op welke pin van de 21 MTC decoder de zwaailichten zitten, is voor mij niet te achterhalen. Dan kan ik ook niet functiemappen (wat sowieso al lastig is zonder locprogrammer van ESU).

Ik hoop maar dat het staatje opgesteld is ten tijde van het uitbrengen van het model van Mehano, nog voor de versie 5.0 van ESU. Wie weet is er bij versie 5.0 wel het een en ander gewijzigd.
Ik ga in ieder geval maar eens contact zoeken met ESU.

Volledigheidshalve hierbij nog even de gebruikershandleiding, nog zonder staatje maar wel met het bedradingsschema.

Groet, Bas

trabiarie

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Hallo Bas

Op beide file's van Esu loksound 4 en 5  , staat op F15 de rookgenerator , er staat alleen niet bij op welke functie uitgang deze zit.
F5 is aux 2 en F8 is aux 1. dus op een van de overgebleven uitgangen zouden de zwaailampen moeten zitten welke volgens de file de rookgenerator aanstuurt.
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2020, 18:29:10 door trabiarie »

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2424
  • Aachenau West
Ik begrijp dat het dus waarschijnlijk niet aan de versie van de Loksound ligt.

Gesteld dat de desbetreffende leds oké zijn inclusief aansluitingen en weerstanden (waar ik vooralsnog toch maar vanuit ga), dan heeft het met de instellingen van de decoder te maken.

Allereerst zou je dan moeten weten op welke pin de zwaailichten zitten.
De rest is dan een kwestie van functiemappen.

Ik hoop maar dat ESU me verder kan helpen. Ik heb me al op hun forum aangemeld.

Groet, Bas

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
Hier een printscreen van de function mapping van de V5 Loksound.
Er staat van zwaailichten niets op.



wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2424
  • Aachenau West
Inderdaad.
Het betreft bovendien een logische functie (en dus geen fysieke uitgang).
Dan is het ook logisch dat het zwaailicht geen signaal vertoont.

De sluitverlichting functioneert nu bij mij op F5 en F8 (AUX1 resp. AUX2). Dat klopt ook met het schema (maar overigens niet met de papieren handleiding van ESU waarin F5 voor "zware last" staat)
Dan zou het voor de hand liggen dat de zwaailichten op AUX3 staan.
En als dat waar is dan zou AUX3 naar F15 omgezet moeten worden met behulp van functiemapping.

Het is handig om dat zeker te weten alvorens het mappingcircus in te gaan.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2424
  • Aachenau West
Via het forum van ESU heb ik de te veranderen CV's doorgekregen.
Super!
De zwaailichten werken nu.

Het blijkt inderdaad zo te zijn dat de zwaailichten op AUX 3 zijn aangesloten.

Hierbij het lijstje:


Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2424
  • Aachenau West
Nu de decoder naar behoren blijkt te werken, kan de luidspreker worden ingebouwd.
Het is alweer jaren geleden dat ik zoiets voor het laatst deed. Inmiddels zijn de luidsprekers heel veel kleiner geworden.

Ik begrijp niet wat de constructeurs in gedachten hadden bij deze loc.
Een foto.

De klankkast van de loc -- ik neem maar aan dat het de klankkast is -- ligt ernaast.
Is het de bedoeling dat daar de luidspreker van ESU in gelijmd wordt?
Deze "klankkast" moet overigens sowieso teruggeplaatst worden, want daar rust straks de motor op.

Vervolgens ligt er een soort membraan. Als je die verwijdert, dan kom je in de ruimte van de geperforeerde onderzijde van de loc (zie volgende foto).


Wat voor functie heeft die membraan? Wordt het geluid erdoor versterkt?
Als de membraan blijft zitten heb je maar heel weinig diepte, namelijk de diepte van de klankkast. Eigenlijk te weinig om de motor terug te kunnen plaatsen.
Als je de membraan verwijdert krijg je extra diepte voor de luidspreker van ESU. Die kun je dan "ophogen" met een of twee ringetjes erbij, voor een beter geluid.

Een andere vraag betreft de resonantie. Er hoeft maar iets los te zitten en het geluid vervormt. Ook wat dat betreft heb ik mijn twijfels over het laten zitten van de membraan.
Maar ook als de luidspreker in de klankkast gelijmd wordt is dat niet zonder risico. Want die klankkast ligt namelijk ook los in het frame. Door het gewicht van motor wordt die weliswaar naar beneden gedrukt, maar een resonantie (met vervorming als gevolg) heb je zomaar te pakken.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en ervaringen.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2424
  • Aachenau West
Vooralsnog geen reactie(s) op mijn vorige vragen........?
Dan een andere (wat minder specifieke) vraag over de speakertjes van ESU:

Heeft iemand van jullie ervaring met het lijmen van de klankkast inclusief bijbehorende ringetjes?
ESU beveelt een kunststoflijm aan, bijvoorbeeld UHU Plast Speciaal.
Wat ik hierover lees is dat het geschikt is voor polystyreen.

Dat hoeft omgekeerd natuurlijk niet te betekenen dat de klankkastelementjes van ESU ook van polystyreen zijn.
Ik vermoed zelfs van niet.

Wat in ieder geval belangrijk schijnt te zijn voor de geluidskwaliteit, is dat alle naden goed dicht komen te zitten.

De lijm van UHU (uit Duitsland) is op zich wel verkrijgbaar. Maar als er een gemakkelijk in NL te verkrijgen alternatief is (bijvoorbeeld hobbylijm) dan heeft dat mijn voorkeur. (Geen levertijden, geen verzendkosten)

Groet, Bas

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
gewoon samen plakken met doorschijnende plakband.

Ps: je kan daar gewoon een standaard ronde LS in monteren.Als die voor de weerstandswaarde maar juist is.Heb ze hier in alle maten en waarden liggen en getest.Weinig verschil in deze lok.
Greetings,salutations,groetjes,

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3858
Heel simpel, in de tijd dat de loc uitkwam waren de luidsprekers gewoon zo groot.
Deze rechthoekige zit bv ook in mijn ICE-vt.

Die gaatjes zorgen ervoor dat t geluid mooi weg kan.

Ik heb nu lijm van Tamiya, superdun en snel drogend.
Dit zuigt mooi in alle kieren en je ESUklankkast is mooi luchtdicht!
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Ik heb een korte video gemaakt ter demonstratie van hoe ik het anti slip bandje vervangen heb. Ik hoop dat het duidelijk is.
https://youtu.be/6opk2qvpZBM

Groeten,
Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker