Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
Vandaag om 01:16:19
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 01:00:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
27 August 2025, 23:39:58
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Duikeend
27 August 2025, 23:36:29
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door hervé
27 August 2025, 23:11:59
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door maartenvdb
27 August 2025, 23:01:02
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
27 August 2025, 22:41:43
Opstelbaan door HenkN
27 August 2025, 22:20:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
27 August 2025, 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
27 August 2025, 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
27 August 2025, 21:55:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
27 August 2025, 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
27 August 2025, 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
27 August 2025, 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
27 August 2025, 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 August 2025, 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
27 August 2025, 20:56:01
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
27 August 2025, 20:49:05
Database software door AlbertG
27 August 2025, 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
27 August 2025, 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
27 August 2025, 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 August 2025, 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
27 August 2025, 19:29:10
Rheinburg, TP V/VI door Joz
27 August 2025, 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
27 August 2025, 17:32:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
27 August 2025, 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
27 August 2025, 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
27 August 2025, 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
27 August 2025, 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
27 August 2025, 15:29:09
  

Auteur Topic: Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving  (gelezen 1043 keer)

Marco Staartjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving
« Gepost op: 31 March 2020, 21:53:47 »
Voor mijn NS DE-5 ben ik nu bezig met de motorwagen.
Net als in werkelijkheid wil ik in het model ook hier de motor plaatsen.

Zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91945.msg3222105211#msg3222105211

Als donorlok heb ik een Piko BR119 model genomen.
Het toekomstige motorrijtuig is echter ongeveer 7 cm langer dan de donorlok.

De kardanaandrijving dient dus verlengd te worden.

Mijn eerste gedachte was om dat zodanig te doen dat de motor netjes in het midden zit. Dus beide kardan-assen verlengen (situatie 2)

Echter, het is natuurlijk minder werk om de motor aan één zijde dichter bij het draaistel te zetten, zodanig dat de kardan-as op die positie niet aangepast hoeft te worden (situatie 3).



Dit heeft natuurlijk tot gevolg dat de andere kardan-as extra lang zal moeten worden.

Aangezien er hier de nodige zelfbouwers zitten (en dit mogelijk al eens hebben toegepast):

Levert dat problemen op?
zoja, welke?
Zijn er nog andere zaken waarmee ik dan rekening moet houden?

PS, de foto betreft niet de donorlok. Het is een plaatje dat ik nog ergens op mijn harde schijf had staan...

Marco.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26745
    • Pagina van klaas
Re: Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving
« Reactie #1 Gepost op: 31 March 2020, 22:04:44 »
Dat moet kunnen. In de Roco Blokkendoos is dezelfde constructie toegepast, 1 korte en 1 lange cardanas.

Onderdelenblad. Onderdelen 8 en 18.
« Laatst bewerkt op: 31 March 2020, 22:13:07 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6347
  • ***
Re: Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving
« Reactie #2 Gepost op: 31 March 2020, 22:17:50 »
Moet geen probleem zijn. Cardanas doorzagen, stukje messing buis er tussen lijmen ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2583
Re: Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving
« Reactie #3 Gepost op: 31 March 2020, 22:19:38 »
lijkt mij ook geen probleem. kijk anders hier is. dat is hoe ik mijn cardans maak. je mag me ook een pm doen als je meer hulp nodig hebt ;)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Marco Staartjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
Re: Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving
« Reactie #4 Gepost op: 01 April 2020, 17:05:22 »
OK, als ROCO het doet, kan ik dat dus ook doen.

En één kardan-as verlengen zou inderdaad ook het probleem niet mogen zijn.

Eigenlijk is de vraag ontstaan toen ik aan het overwegen was om het gehele motorblok van de donorlok te gebruiken en deze in te bouwen in het DE-5 motorrijtuig.
Het is natuurlijk veel makkelijker om een groot Zamak motorblok aan één zijde aan te passen, dan aan beide zijden (enkel om de motor netjes in het midden te krijgen).
Maar of ik dat ook daadwerkelijk ga doen, weet ik nu nog niet...

Marco.