Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
Martijnstein
Vandaag
om 00:04:33
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
Ronald A.
18 November 2025, 23:41:27
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
VictorPM
18 November 2025, 23:37:24
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor
door
Joz
18 November 2025, 23:30:58
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
rjr
18 November 2025, 23:21:49
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten?
door
Sikko
18 November 2025, 23:14:59
Gezocht decals wit op transparant
door
ruudns
18 November 2025, 23:02:37
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
Schachbrett
18 November 2025, 23:02:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
18 November 2025, 23:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sneek
18 November 2025, 22:33:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
18 November 2025, 22:24:13
Mijn geweatherde modellen
door
Zandmannetje390
18 November 2025, 22:23:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Wim1969
18 November 2025, 22:18:43
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
18 November 2025, 22:04:15
Aachenau West
door
wob
18 November 2025, 22:01:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
wob
18 November 2025, 21:51:49
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
18 November 2025, 21:40:00
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
18 November 2025, 21:06:58
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Modellbahnwagen
18 November 2025, 20:41:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Modellbahnwagen
18 November 2025, 20:38:11
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken
door
klusser
18 November 2025, 19:56:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
WimC
18 November 2025, 19:33:19
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor?
door
Thom
18 November 2025, 18:58:29
Artitec 6300
door
Gerke
18 November 2025, 17:48:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Gerke
18 November 2025, 17:44:13
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
18 November 2025, 17:40:47
Rondom Charlois
door
Alewijn
18 November 2025, 16:44:55
De RTM in 2008 en ver daarvoor
door
Eric B
18 November 2025, 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum
door
Peter J K
18 November 2025, 15:46:54
worm en wormwiel - worm en tandwiel?
door
Herb73
18 November 2025, 15:15:16
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving (gelezen 1102 keer)
Marco Staartjes
Offline
Berichten: 309
Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving
«
Gepost op:
31 March 2020, 21:53:47 »
Voor mijn NS DE-5 ben ik nu bezig met de motorwagen.
Net als in werkelijkheid wil ik in het model ook hier de motor plaatsen.
Zie:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91945.msg3222105211#msg3222105211
Als donorlok heb ik een Piko BR119 model genomen.
Het toekomstige motorrijtuig is echter ongeveer 7 cm langer dan de donorlok.
De kardanaandrijving dient dus verlengd te worden.
Mijn eerste gedachte was om dat zodanig te doen dat de motor netjes in het midden zit. Dus beide kardan-assen verlengen (situatie 2)
Echter, het is natuurlijk minder werk om de motor aan één zijde dichter bij het draaistel te zetten, zodanig dat de kardan-as op die positie niet aangepast hoeft te worden (situatie 3).
Dit heeft natuurlijk tot gevolg dat de andere kardan-as extra lang zal moeten worden.
Aangezien er hier de nodige zelfbouwers zitten (en dit mogelijk al eens hebben toegepast):
Levert dat problemen op?
zoja, welke?
Zijn er nog andere zaken waarmee ik dan rekening moet houden?
PS, de foto betreft niet de donorlok. Het is een plaatje dat ik nog ergens op mijn harde schijf had staan...
Marco.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26969
Re: Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving
«
Reactie #1 Gepost op:
31 March 2020, 22:04:44 »
Dat moet kunnen. In de Roco Blokkendoos is dezelfde constructie toegepast, 1 korte en 1 lange cardanas.
Onderdelenblad
. Onderdelen 8 en 18.
«
Laatst bewerkt op: 31 March 2020, 22:13:07 door Klaas Zondervan
»
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
ruudns
Offline
Berichten: 6388
***
Re: Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving
«
Reactie #2 Gepost op:
31 March 2020, 22:17:50 »
Moet geen probleem zijn. Cardanas doorzagen, stukje messing buis er tussen lijmen
.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Duikeend
Team forummoderators
Offline
Berichten: 2606
Re: Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving
«
Reactie #3 Gepost op:
31 March 2020, 22:19:38 »
lijkt mij ook geen probleem. kijk anders
hier
is. dat is hoe ik mijn cardans maak. je mag me ook een pm doen als je meer hulp nodig hebt
Gelogd
Groetjes, Ferenc
mijn knutsels
,
1500 in parts
en een
hondekop
Marco Staartjes
Offline
Berichten: 309
Re: Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving
«
Reactie #4 Gepost op:
01 April 2020, 17:05:22 »
OK, als ROCO het doet, kan ik dat dus ook doen.
En één kardan-as verlengen zou inderdaad ook het probleem niet mogen zijn.
Eigenlijk is de vraag ontstaan toen ik aan het overwegen was om het gehele motorblok van de donorlok te gebruiken en deze in te bouwen in het DE-5 motorrijtuig.
Het is natuurlijk veel makkelijker om een groot Zamak motorblok aan één zijde aan te passen, dan aan beide zijden (enkel om de motor netjes in het midden te krijgen).
Maar of ik dat ook daadwerkelijk ga doen, weet ik nu nog niet...
Marco.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving