Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie! door moonlicht
Vandaag om 23:00:43
Hoe groen was de groene E-loc 1000-? door Peter Kleton
Vandaag om 22:57:25
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 22:41:17
DR5000 Problemen met Hoge locomotiefadressen door John18
Vandaag om 22:35:12
Projekt 083-338 door mwdb
Vandaag om 22:30:23
Mislukte DJH/ModelLoco projecten gezocht door NS8714
Vandaag om 22:21:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door marctrein
Vandaag om 22:12:58
Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen? door Nullem
Vandaag om 22:10:29
LS Models World MW1802, Parijs - Amsterdam, enkele vragen door mDDM
Vandaag om 21:56:57
VERPLAATST: ESU 194, rijdt deze door Fleischmann Profi 6120 bochten? door Bert van Gelder
Vandaag om 21:53:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
Vandaag om 21:50:45
Even voorstellen: nieuwe baan: Ernum, Marklin H0 analoog 2.70x2.90 U vorm x 2 door MOVisser
Vandaag om 21:42:07
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door MOVisser
Vandaag om 21:38:38
Rijtuigen op De Meer door mDDM
Vandaag om 21:38:12
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:38:06
Autotransporter autoslaaptrein D141 begin jaren ‘60... door mDDM
Vandaag om 21:03:47
Fleischmann Profi-rails, productie wordt gestaakt! door 44
Vandaag om 20:44:45
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door NS264
Vandaag om 20:36:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bigboynl
Vandaag om 20:27:18
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 20:15:27
Trafo na laten kijken? door Patrick Smout
Vandaag om 19:55:36
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 19:20:15
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 19:09:35
Wasbenzine/residu door Overet
Vandaag om 19:07:54
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door Hendrik Jan
Vandaag om 18:49:31
Waldberg : Revived. door Rondje_HO
Vandaag om 18:42:39
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:31:21
Rheinburgh, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:49:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:35:45
NL baan: Frotterdam in h0 door schienenbus2012
Vandaag om 17:29:36
  

Auteur Topic: Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving  (gelezen 329 keer)

Marco Staartjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
    • Südharz-Eisenbahn
Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving
« Gepost op: 31 maart 2020, 21:53:47 »
Voor mijn NS DE-5 ben ik nu bezig met de motorwagen.
Net als in werkelijkheid wil ik in het model ook hier de motor plaatsen.

Zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91945.msg3222105211#msg3222105211

Als donorlok heb ik een Piko BR119 model genomen.
Het toekomstige motorrijtuig is echter ongeveer 7 cm langer dan de donorlok.

De kardanaandrijving dient dus verlengd te worden.

Mijn eerste gedachte was om dat zodanig te doen dat de motor netjes in het midden zit. Dus beide kardan-assen verlengen (situatie 2)

Echter, het is natuurlijk minder werk om de motor aan één zijde dichter bij het draaistel te zetten, zodanig dat de kardan-as op die positie niet aangepast hoeft te worden (situatie 3).



Dit heeft natuurlijk tot gevolg dat de andere kardan-as extra lang zal moeten worden.

Aangezien er hier de nodige zelfbouwers zitten (en dit mogelijk al eens hebben toegepast):

Levert dat problemen op?
zoja, welke?
Zijn er nog andere zaken waarmee ik dan rekening moet houden?

PS, de foto betreft niet de donorlok. Het is een plaatje dat ik nog ergens op mijn harde schijf had staan...

Marco.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18920
    • Pagina van klaas
Re: Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving
« Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2020, 22:04:44 »
Dat moet kunnen. In de Roco Blokkendoos is dezelfde constructie toegepast, 1 korte en 1 lange cardanas.

Onderdelenblad. Onderdelen 8 en 18.
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2020, 22:13:07 door Klaas Zondervan »
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5481
  • ***
Re: Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving
« Reactie #2 Gepost op: 31 maart 2020, 22:17:50 »
Moet geen probleem zijn. Cardanas doorzagen, stukje messing buis er tussen lijmen ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Duikeend

  • Offline Offline
  • Berichten: 635
Re: Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving
« Reactie #3 Gepost op: 31 maart 2020, 22:19:38 »
lijkt mij ook geen probleem. kijk anders hier is. dat is hoe ik mijn cardans maak. je mag me ook een pm doen als je meer hulp nodig hebt ;)
Huidige projectje: mijn knutsels en een 1500 in parts

Marco Staartjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
    • Südharz-Eisenbahn
Re: Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving
« Reactie #4 Gepost op: 01 april 2020, 17:05:22 »
OK, als ROCO het doet, kan ik dat dus ook doen.

En één kardan-as verlengen zou inderdaad ook het probleem niet mogen zijn.

Eigenlijk is de vraag ontstaan toen ik aan het overwegen was om het gehele motorblok van de donorlok te gebruiken en deze in te bouwen in het DE-5 motorrijtuig.
Het is natuurlijk veel makkelijker om een groot Zamak motorblok aan één zijde aan te passen, dan aan beide zijden (enkel om de motor netjes in het midden te krijgen).
Maar of ik dat ook daadwerkelijk ga doen, weet ik nu nog niet...

Marco.