Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 1753 (nieuw generatie) bevestiging panto's door GerardH
Vandaag om 02:43:43
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc door ArjanB
Vandaag om 02:40:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 02:38:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 00:48:20
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
21 November 2025, 23:32:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door JeanR
21 November 2025, 23:00:03
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
21 November 2025, 22:53:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 1200blauw
21 November 2025, 22:46:56
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door JeanR
21 November 2025, 22:45:14
Spoor- en tramweg parafernalia door GerardvV
21 November 2025, 22:32:47
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
21 November 2025, 22:26:57
lange adressen met esu decoders. door NS2408
21 November 2025, 22:19:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Joz
21 November 2025, 21:45:24
Bahnstrecke 5867 door gdh
21 November 2025, 21:05:21
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
21 November 2025, 20:57:00
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
21 November 2025, 20:55:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
21 November 2025, 20:23:35
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
21 November 2025, 20:01:37
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Sven
21 November 2025, 19:34:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
21 November 2025, 19:26:22
Märklin M tapijtbaan door Mark D.
21 November 2025, 19:00:59
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
21 November 2025, 18:56:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door Scratchbuilt
21 November 2025, 18:50:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Karel466
21 November 2025, 17:39:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
21 November 2025, 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
21 November 2025, 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
21 November 2025, 16:45:03
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
21 November 2025, 16:40:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
21 November 2025, 16:26:27
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
21 November 2025, 15:38:25
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 130407 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9051
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Falkenheim
« Reactie #105 Gepost op: 20 October 2020, 21:50:14 »
Voor mij ook geen ander materiaal meer dan mulitplex of aanverwante soorten.

Wat Frank zegt:

- licht om te sjouwen.
- makkelijk te zagen in elke vorm met elke vorm van zaaggereedschap.

CSX, CDX ook wel bekend als Underlaymentplaten in Nederland.
« Laatst bewerkt op: 20 October 2020, 22:09:01 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2867
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Falkenheim
« Reactie #106 Gepost op: 20 October 2020, 21:53:23 »
Die CDX (underlayment vloerplaten) zijn best wel zware platen ,ik zou voor 9m/m populieren plaat gaan.

Cor

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2327
Re: Falkenheim
« Reactie #107 Gepost op: 20 October 2020, 22:58:20 »
Begin er toch niet aan. Undelayment heb je natuurlijk ook in kwaliteit gradaties, maar niet geschikt voor onze mooie hobby. Het trekt enorm en is alleen geschikt als constructie plaat voor in de bouw.
Neem inderdaad berken of populieren multiplex.

Gr.Patrick
Have fun every day, before you know it's..........

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 4001
  • de hondsrug baan
Re: Falkenheim
« Reactie #108 Gepost op: 21 October 2020, 08:05:02 »
Hoi,

Bas en ik hebben 18 MM populieren plaat gebruikt de constructie is zo gebouwd dat ik overal kan staan en het is beter dan spaanplaat want het maakt bijna geen geluid.



mvgr Evert en Bas

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2704
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #109 Gepost op: 21 October 2020, 09:32:22 »
OK, duidelijk de CDX plaat heeft dus wat nadelen, en ondanks dat het een soort multiplex is, kan dus toch best gegaan worden voor populier of berk multiplex.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4472
Re: Falkenheim
« Reactie #110 Gepost op: 21 October 2020, 10:10:53 »
Ik heb 9 en 12 mm.

12 omdat de bouwmarkt perongeluk de verkeerde maat had besteld.
Ik heb ‘t afgenomen omdat ze het vervelend voor me vinden en het voor de prijs van 9mm kreeg.

Dat is gelijk mijn punt, 9 is genoeg en goedkoper.
Watervast verlijmd is wel handig 
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18437
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Falkenheim
« Reactie #111 Gepost op: 21 October 2020, 11:38:24 »

Naar de poten toe ben ik er nog niet helemaal uit, een voorzichtige telling komt ongeveer op 65 stuks van elk 90 cm hoog, ook weer goed voor ongeveer 60 lopende meter.

65 poten????? Beetje overedreven, vind je niet? Dat kan best een heel stuk minder hoor :)

EDIT onder die 17 steunen kun je langsliggers maken en daar enkele poten onder zetten. Blijft een een ander goed toegankelijk, met al die poten zal dat niet echt lukken.
Verder gewoon Populieren gebruiken, sterk genoeg en vooral licht.
« Laatst bewerkt op: 21 October 2020, 11:40:33 door Ronald Halma »
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2704
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #112 Gepost op: 21 October 2020, 12:54:20 »
Dank al voor de feedback heren.

Heb het schema wat elektronisch aangepast :



De rode bollen zijn ideeën waar de poten te plaatsen ( uitgaand dat we niet op elke kruising van de steunbalken en dwarsbalken een poot zetten, waardoor we aan ene serieus aantal poten komen ). Ik heb de poten momenteel enkel op de buitenzijden en hoeken gezet van de baan zelf. Meestal is om de 2 meter een poot geplaatst in een paar enkele gevallen zal de afstand tussen 2 poten 2,5 meter zijn, en in 1 geval 3 meter.
De steunbalken en dwarsbalken zou ik dmv halfhoutverbindingen op/in elkaar willen maken om zo een dragende constructie te verkrijgen.
Zouden daarvoor de getekende poten voldoende zijn om dit frame dan te dragen ? Of toch maar voor zekerheid elke meter een poot eronder ?

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9051
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Falkenheim
« Reactie #113 Gepost op: 21 October 2020, 13:04:48 »
Als ik uit ga van een module bak die 1,20 mtr draagt zou een afstand van ongeveer een meter genoeg moeten zijn.

Ipv balken dan wel spanten zagen.

Bij de Bnls modulebaan zijn de zijspanten 12 en de voor en achterkant 9 mm populierenmix.

Kijk maar eens bij Frank(123) zijn recente baanopbouw.
« Laatst bewerkt op: 21 October 2020, 13:08:39 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26980
    • Pagina van klaas
Re: Falkenheim
« Reactie #114 Gepost op: 21 October 2020, 13:14:21 »
Je hebt langs de buitenranden ook poten getekend. Zitten daar geen muren waar je de balk aan kunt vastbouten?
Halfhoutverbindingen zou ik niet doen. Je verzwakt dan beide balken op de kruising. Beter 1 laten doorlopen en  de andere daar met hoekijzers of klossen tegenaan zetten.
Er zijn stukken waar de baan 2 meter diep is. Zo lang zijn je armen niet dus je zult er soms op moeten klimmen. Op die plekken moet je extra aandacht besteden aan de poten. Daar niet verder dan 1 meter uit elkaar zetten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4041
Re: Falkenheim
« Reactie #115 Gepost op: 21 October 2020, 13:26:18 »
Ik heb de poten van mijn 0 baan die bij de rand staan, niet direct onder de rand , maar ca 30 cm naar binnen gezet ,omdat je anders ,wanneer je bij de baan staat er steeds tegen aanstoot.
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18437
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Falkenheim
« Reactie #116 Gepost op: 21 October 2020, 13:58:01 »
Ik denk meer dan genoeg mits je die langsdragers gebruikt.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2704
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #117 Gepost op: 21 October 2020, 18:43:43 »
Klaas : aan de linker en rechterkant van de baan staat de baan eigenlijk tegen de muren. Onder en boven niet, daar staat ze 60 cm van de muur af.
Peter : goede opmerking van die 30 cm. Iets waar e eigenlijk niet aan denkt.

Zonet even nieuwe versie gemaakt.
Ik zat me altijd op 1 of andere manier te miszien op dat er iets niet klopte.
En nu weet ik wat het was : ipv het schaduwstation deel als een apart deel van het zichtbare rijgedeelte te zien, zag ik deze altijd samen, en dat is dus fout.
Ik moet dus eigenlijk 2 frames maken : 1 voor het schaduwstation, dat maar deels bedekt zal worden met populier multiplex ( enkel waar de sporen zijn ), en daarbovenop komt vervolgens een 2de deel dat het zichtbare rijgedeelte zal dragen. Echter moet ik voor deze laatste al wel rekening houden met de poten waar dat frame moet op komen te rusten. Merendeel van die poten zullen de poten zijn van het schaduwstation deel, doch een aantal zullen wat anders staan.
Het frame voor het schaduwstation is ietsie anders dan het bovenste frame, omdat er ook een aantal Malm kasten (donkerblauwe rechthoeken) onder de baan gaan staan om oa treinspul in op te slaan. Aangezien deze iets van een goede 70 cm hoog zijn, en het schaduwstation deel op 60 cm boven de vloer komt te liggen, moeten hier min of meer poten rondom gezet worden om het frame te ondersteunen. Voor het rijbaan gedeelte, zullen een paar kortere poten op de Malm kasten zelf komen om vervolgens daar het frame verder op te laten rusten.

Anyway, nieuwe versie dus, van het schaduwstation deel :



Begonnen zal worden met de oranje steunbalken en daarbijhorende poten, de blauwe dwarsbalken zullen vervolgens onderling tussen de oranje blaken het frame gaan verstevigen.
Ga hier denk ik eens verder een avondje over bezinnen, en dan hopelijk jullie niet meer vervelen met een nieuwe versie van het frame ( toch niet van het schaduwstation deel :) )

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9051
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Falkenheim
« Reactie #118 Gepost op: 21 October 2020, 18:58:03 »
Hoi,

Beter nu op tijd inzien dan tijdens de bouw.

Het frame is iets waar je niet meer naar om wilt hoeven kijken.

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6478
Re: Falkenheim
« Reactie #119 Gepost op: 21 October 2020, 19:49:01 »
Hi Falcon,

Om toch nog maar even over je frame te beginnen... hoeveel poten je nodig hebt is mede (of vooral) afhankelijk van de uitvoering van de liggers en dwarsliggers die er op komen. Mijn basis bestaat uit 3 frames van 2,44 x 1,5 meter. Totaal dus ca 7,4 x 1,5 en er staan in totaal 8 poten onder (op de hoeken van de 2 buitenste frames en middelste frame hangt er tussen). Door de hoogte van de ribben waarvan de frames zijn gemaakt en een extra diagonaal (schoor) bij de poten is dit sterk en stabiel zat.

Succes, Frank
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)