Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 21:32:11
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door 741230
Vandaag om 21:24:24
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:23:08
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door VictorPM
Vandaag om 21:17:20
Rondom Charlois door Forever Rocofan
Vandaag om 21:16:51
Probleem bij inbouw decoder door maartenvdb
Vandaag om 21:14:48
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 21:12:53
Extra functie in Zimo MS450P22 door robschuurhof
Vandaag om 20:42:59
Aachenau West door wob
Vandaag om 20:29:25
Roco AC modellen door Martijn193
Vandaag om 20:12:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door René 4312
Vandaag om 20:11:46
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 19:50:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 19:32:03
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 19:06:01
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 19:05:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 19:04:26
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
Vandaag om 18:22:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:16:25
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ben
Vandaag om 17:51:54
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 17:20:36
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Edsko Hekman
Vandaag om 17:03:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Daafs128
Vandaag om 16:54:16
PB Models, ICR-rijtuigen door Arjan6511
Vandaag om 16:45:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:05:11
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 15:57:41
Wat is dit voor component door bellejt
Vandaag om 15:31:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
Vandaag om 14:59:26
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Eric B
Vandaag om 14:49:32
3 januari NVBS oliebollenrit door thevandijks
Vandaag om 14:32:11
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 14:01:59
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 133594 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9087
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Falkenheim
« Reactie #105 Gepost op: 20 October 2020, 21:50:14 »
Voor mij ook geen ander materiaal meer dan mulitplex of aanverwante soorten.

Wat Frank zegt:

- licht om te sjouwen.
- makkelijk te zagen in elke vorm met elke vorm van zaaggereedschap.

CSX, CDX ook wel bekend als Underlaymentplaten in Nederland.
« Laatst bewerkt op: 20 October 2020, 22:09:01 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2879
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Falkenheim
« Reactie #106 Gepost op: 20 October 2020, 21:53:23 »
Die CDX (underlayment vloerplaten) zijn best wel zware platen ,ik zou voor 9m/m populieren plaat gaan.

Cor

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2327
Re: Falkenheim
« Reactie #107 Gepost op: 20 October 2020, 22:58:20 »
Begin er toch niet aan. Undelayment heb je natuurlijk ook in kwaliteit gradaties, maar niet geschikt voor onze mooie hobby. Het trekt enorm en is alleen geschikt als constructie plaat voor in de bouw.
Neem inderdaad berken of populieren multiplex.

Gr.Patrick
Have fun every day, before you know it's..........

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 4005
  • de hondsrug baan
Re: Falkenheim
« Reactie #108 Gepost op: 21 October 2020, 08:05:02 »
Hoi,

Bas en ik hebben 18 MM populieren plaat gebruikt de constructie is zo gebouwd dat ik overal kan staan en het is beter dan spaanplaat want het maakt bijna geen geluid.



mvgr Evert en Bas

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2707
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #109 Gepost op: 21 October 2020, 09:32:22 »
OK, duidelijk de CDX plaat heeft dus wat nadelen, en ondanks dat het een soort multiplex is, kan dus toch best gegaan worden voor populier of berk multiplex.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4483
Re: Falkenheim
« Reactie #110 Gepost op: 21 October 2020, 10:10:53 »
Ik heb 9 en 12 mm.

12 omdat de bouwmarkt perongeluk de verkeerde maat had besteld.
Ik heb ‘t afgenomen omdat ze het vervelend voor me vinden en het voor de prijs van 9mm kreeg.

Dat is gelijk mijn punt, 9 is genoeg en goedkoper.
Watervast verlijmd is wel handig 
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18530
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Falkenheim
« Reactie #111 Gepost op: 21 October 2020, 11:38:24 »

Naar de poten toe ben ik er nog niet helemaal uit, een voorzichtige telling komt ongeveer op 65 stuks van elk 90 cm hoog, ook weer goed voor ongeveer 60 lopende meter.

65 poten????? Beetje overedreven, vind je niet? Dat kan best een heel stuk minder hoor :)

EDIT onder die 17 steunen kun je langsliggers maken en daar enkele poten onder zetten. Blijft een een ander goed toegankelijk, met al die poten zal dat niet echt lukken.
Verder gewoon Populieren gebruiken, sterk genoeg en vooral licht.
« Laatst bewerkt op: 21 October 2020, 11:40:33 door Ronald Halma »
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2707
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #112 Gepost op: 21 October 2020, 12:54:20 »
Dank al voor de feedback heren.

Heb het schema wat elektronisch aangepast :



De rode bollen zijn ideeën waar de poten te plaatsen ( uitgaand dat we niet op elke kruising van de steunbalken en dwarsbalken een poot zetten, waardoor we aan ene serieus aantal poten komen ). Ik heb de poten momenteel enkel op de buitenzijden en hoeken gezet van de baan zelf. Meestal is om de 2 meter een poot geplaatst in een paar enkele gevallen zal de afstand tussen 2 poten 2,5 meter zijn, en in 1 geval 3 meter.
De steunbalken en dwarsbalken zou ik dmv halfhoutverbindingen op/in elkaar willen maken om zo een dragende constructie te verkrijgen.
Zouden daarvoor de getekende poten voldoende zijn om dit frame dan te dragen ? Of toch maar voor zekerheid elke meter een poot eronder ?

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9087
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Falkenheim
« Reactie #113 Gepost op: 21 October 2020, 13:04:48 »
Als ik uit ga van een module bak die 1,20 mtr draagt zou een afstand van ongeveer een meter genoeg moeten zijn.

Ipv balken dan wel spanten zagen.

Bij de Bnls modulebaan zijn de zijspanten 12 en de voor en achterkant 9 mm populierenmix.

Kijk maar eens bij Frank(123) zijn recente baanopbouw.
« Laatst bewerkt op: 21 October 2020, 13:08:39 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27014
    • Pagina van klaas
Re: Falkenheim
« Reactie #114 Gepost op: 21 October 2020, 13:14:21 »
Je hebt langs de buitenranden ook poten getekend. Zitten daar geen muren waar je de balk aan kunt vastbouten?
Halfhoutverbindingen zou ik niet doen. Je verzwakt dan beide balken op de kruising. Beter 1 laten doorlopen en  de andere daar met hoekijzers of klossen tegenaan zetten.
Er zijn stukken waar de baan 2 meter diep is. Zo lang zijn je armen niet dus je zult er soms op moeten klimmen. Op die plekken moet je extra aandacht besteden aan de poten. Daar niet verder dan 1 meter uit elkaar zetten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4044
Re: Falkenheim
« Reactie #115 Gepost op: 21 October 2020, 13:26:18 »
Ik heb de poten van mijn 0 baan die bij de rand staan, niet direct onder de rand , maar ca 30 cm naar binnen gezet ,omdat je anders ,wanneer je bij de baan staat er steeds tegen aanstoot.
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18530
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Falkenheim
« Reactie #116 Gepost op: 21 October 2020, 13:58:01 »
Ik denk meer dan genoeg mits je die langsdragers gebruikt.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2707
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #117 Gepost op: 21 October 2020, 18:43:43 »
Klaas : aan de linker en rechterkant van de baan staat de baan eigenlijk tegen de muren. Onder en boven niet, daar staat ze 60 cm van de muur af.
Peter : goede opmerking van die 30 cm. Iets waar e eigenlijk niet aan denkt.

Zonet even nieuwe versie gemaakt.
Ik zat me altijd op 1 of andere manier te miszien op dat er iets niet klopte.
En nu weet ik wat het was : ipv het schaduwstation deel als een apart deel van het zichtbare rijgedeelte te zien, zag ik deze altijd samen, en dat is dus fout.
Ik moet dus eigenlijk 2 frames maken : 1 voor het schaduwstation, dat maar deels bedekt zal worden met populier multiplex ( enkel waar de sporen zijn ), en daarbovenop komt vervolgens een 2de deel dat het zichtbare rijgedeelte zal dragen. Echter moet ik voor deze laatste al wel rekening houden met de poten waar dat frame moet op komen te rusten. Merendeel van die poten zullen de poten zijn van het schaduwstation deel, doch een aantal zullen wat anders staan.
Het frame voor het schaduwstation is ietsie anders dan het bovenste frame, omdat er ook een aantal Malm kasten (donkerblauwe rechthoeken) onder de baan gaan staan om oa treinspul in op te slaan. Aangezien deze iets van een goede 70 cm hoog zijn, en het schaduwstation deel op 60 cm boven de vloer komt te liggen, moeten hier min of meer poten rondom gezet worden om het frame te ondersteunen. Voor het rijbaan gedeelte, zullen een paar kortere poten op de Malm kasten zelf komen om vervolgens daar het frame verder op te laten rusten.

Anyway, nieuwe versie dus, van het schaduwstation deel :



Begonnen zal worden met de oranje steunbalken en daarbijhorende poten, de blauwe dwarsbalken zullen vervolgens onderling tussen de oranje blaken het frame gaan verstevigen.
Ga hier denk ik eens verder een avondje over bezinnen, en dan hopelijk jullie niet meer vervelen met een nieuwe versie van het frame ( toch niet van het schaduwstation deel :) )

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9087
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Falkenheim
« Reactie #118 Gepost op: 21 October 2020, 18:58:03 »
Hoi,

Beter nu op tijd inzien dan tijdens de bouw.

Het frame is iets waar je niet meer naar om wilt hoeven kijken.

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6528
Re: Falkenheim
« Reactie #119 Gepost op: 21 October 2020, 19:49:01 »
Hi Falcon,

Om toch nog maar even over je frame te beginnen... hoeveel poten je nodig hebt is mede (of vooral) afhankelijk van de uitvoering van de liggers en dwarsliggers die er op komen. Mijn basis bestaat uit 3 frames van 2,44 x 1,5 meter. Totaal dus ca 7,4 x 1,5 en er staan in totaal 8 poten onder (op de hoeken van de 2 buitenste frames en middelste frame hangt er tussen). Door de hoogte van de ribben waarvan de frames zijn gemaakt en een extra diagonaal (schoor) bij de poten is dit sterk en stabiel zat.

Succes, Frank
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)