Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi  (gelezen 20455 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #90 Gepost op: 13 mei 2020, 17:11:25 »
>>  maar bij het aankoppelen schuif ik de connector door de balg van de voorste wagon naar binnen ...


Dat is wel een handige oplossing. Ook al zou je de kop aan een zijde open moeten maken, dan is het nog netter dan een losse stekker tussen twee rijtuigen.

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #91 Gepost op: 13 mei 2020, 17:45:00 »
Hallo Martijn.
Ik heb het in het verleden ook al eens met stekkerpennen en steekschoenen geprobeerd maar dat was best wel onhandig:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60329.msg3221649682#msg3221649682

Vervolgens heb ik de grotere connectoren gebruikt en dat werkt al een stuk makkelijker.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60329.msg3221651275#msg3221651275

Maar ik denk inderdaad dat ik bij deze wagons ook de kleinere connectoren ga gebruiken en dan een opening in de wagon maak waar ik ze in kan schuiven zodat je ze tijdens het rijden niet ziet. Goed idee! Het zijn toch oude wagons, ook al ben ik er door het bijzondere karakter ervan wel een beetke aan gehecht.

Zag ik het nu goed op Flickr en heb jij spiksplinternieuwe Capitole-wagons? Maar dan moet er ook nog wel de juist loc bij hebben  ;D
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #92 Gepost op: 07 juni 2020, 11:34:02 »
Naast allerlei klussen in en rond ons huis ben ik qua treinbaan vooral bezig geweest met het schoonmaken, vastleggen en op de ringleiding aansluiten van de rails. Een tijdrovend karweitje waar weinig eer aan te behalen is (behalve dat de treinen nu storingsvrij kunnen rondrijden) maar het moet toch gebeuren.

In navolging van Romavani heb ik mijn beeldscherm aan de zijwand van de dakkapel gehangen met een tv-beugel die ik nog ongebruikt had liggen.



Ik moest wel een soort 'trekontlasting' maken om te voorkomen dat het gewicht aan maar 1 of 2 houten schrootjes kwam te hangen. Misschien niet de meest fraaie oplossing maar wel effectief (denk ik).

Zo heb ik meer werkruimte voor mezelf gecreëerd. Enig nadeel: de monitor hangt wel een beetje hoog (kon helaas niet lager) en voor iemand met een dubbelfocusbril is dat best wel lastig. Misschien moet ik nu toch maar eens gaan denken aan een aparte beeldschermbril. Dat is misschien ook handiger bij het boven je hoofd werken onder de tafel.




De eerste 6 wissels heb ik nu ook aangesloten op de eerste DR4018 van mijn vorige baan. Ik was wel een beetje vergeten hoe ik deze aan moest sluiten en welke trafo ik daarvoor gebruikte. Gelukkig kwam er langzaam iets bovendrijven. Ik gebruikte in het verleden deze transformator en die zat nog in een verhuisbox.



En in dit draadje heb ik hier jaren geleden al een vraag over gesteld: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66614.msg3221611672#msg3221611672.

Toen was het aansluiten eigenlijk heel simpel en werkte de DR4018 in één keer goed met mijn Intellibox.

Het is wel een beetje een wirwar van draden geworden maar dit zit onder de tafel en in principe hoef ik hier niet meer iets aan te doen.

Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #93 Gepost op: 07 juni 2020, 11:50:20 »
Misschien moet ik nu toch maar eens gaan denken aan een aparte beeldschermbril. Dat is misschien ook handiger bij het boven je hoofd werken onder de tafel.

Een beeldschermbril is precies voor dat wat de naam zegt; beeldscherm ;) Ik denk dat de afstand die je nu hebt misschien net te groot is voor zo een bril, daar zou ik wel even navraag naar doen mocht je echt die bril aan willen schaffen. Ze zijn immers ook niet echt goedkoop.
Voor onder de tafel is eigenlijk maar 1 optie goed; geen bril ;) Voor heel dichtbij zet ik 'm maar af maar ik zie veraf niet goed en heb een leesgedeelte in de bril, multifocaal dus. En daarmee zie ik zonder bril en dichtbij superscherp.

Over je bedrading; die zou ik iets netter wegwerken en labelen. Je zult zien dat bij een storing je juist daar moet zijn wat je nu niet geordend hebt. Hoe ik dat weet?  ;D :) ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #94 Gepost op: 07 juni 2020, 12:04:44 »
Als ik zulke draden zie die vrij door de ruimte zijn gespannen dan scroll ik maar gauw door. Doet pijn aan mijn ogen. 8)

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1596
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #95 Gepost op: 07 juni 2020, 12:08:33 »
Inderdaad, een onbedachtzame beweging...... :-\
Als je in ieder geval maar een vaste kleurcodering gebruikt.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #96 Gepost op: 07 juni 2020, 12:18:59 »
Waarbij dit:



Zo dichtbij een aansluiting not-done is. Het lijkt nl op een koppeling en dat is vragen om moeilikheden. Of ik zie het verkeerd dan heb ik niks gezegd ;)

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #97 Gepost op: 07 juni 2020, 13:34:09 »
Waarbij dit:
[foto verwijderd]
Zo dichtbij een aansluiting not-done is. Het lijkt nl op een koppeling en dat is vragen om moeilikheden. Of ik zie het verkeerd dan heb ik niks gezegd ;)

Dat is inderdaad een koppeling die doorloopt onder de volgende tafel. Ik maak die met stekkerpennen geïsoleerd met krimpkous. Zo maak ik alle verbindingen onder de tafel als draden (bijv. van wissels) te kort zijn.

En ja, ik zie nu ook dat de draden wel erg kriskras door elkaar lopen. Ik ga dat nog wel netter maken.

Het werken met het hoge beeldscherm gaat best wel goed. Ik ben nu bezig om mijn baanplan in te voeren in Rocrail.
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #98 Gepost op: 10 juni 2020, 20:03:42 »
Hehe...... ik ben eindelijk zover dat ik alle rails en wissels van fase 1 heb schoongemaakt; de rails op diverse plaatsen aan de ringleiding heb aangesloten en alle wissels eveneens heb aangesloten op de wisseldecoders.

Verder heb ik het baanplan ingevoerd in Rocrail en de instellingen in Rocrail met hulp van het Rocrailforum goed gezet.De wissels en locs zijn nu ook via Rocrail aan te sturen;alle melders (reedcontacten) moeten nu nog geplaatst worden.

Hieronder ter illustratie het baanplan en het in Rocrail aangemaakt spoorplan (met de niet-aangesloten melders).



Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #99 Gepost op: 10 juni 2020, 20:50:12 »
Hoi Freek,

ik had je al een tijdje gemist en ook geen updates gezien.
Het zijn soms vervelende karweitjes maar doe je ze niet dan is de ellende niet te overzien.

Voor wat betreft die bril heb Ik nog een tip;

In plaats van een beeldschermbril (die ik heb voor de computer met een redelijk vaste werkafstand) heb ik bij de opticien voor een heel klein prijsje een hobbybril laten maken.
Deze heeft een meer variabele afstand en is vooral voor de priegelklusjes een verademing.

Stay safe, Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #100 Gepost op: 11 juni 2020, 10:56:09 »
Een hobbybril kende ik nog niet. Ik zal daar eens achteraan gaan.

Ik heb momenteel mijn 'losse' beeldscherm weer teruggezet; dat werkt even wat prettiger bij het aanmaken van het spoorplan in Rocrail. Het hangende beeldscherm gebruik ik dan maar als stationsklok   ;D



En de rest van de sporen liggen er nu ook netjes bij.



Voorlopig moet ik het hier mee doen. In een later stadium zal aan de L-kant op de foto het baanplan uitgebreid worden.

Ik zit er wel over na te denken om aan die kant een helix te maken tot op de vloer van de vide en dan een oversteek te maken naar de bovenkant van de inpandige raampartij. Dan moet ik alleen ruim 4 meter overbruggen boven onze woonkamer en dat wordt dan een hele uitdaging.



Afijn, dat is allemaal toekomstmuziek...............
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #101 Gepost op: 21 juni 2020, 09:30:28 »
Maar voorlopig ben je lekker opgeschoten.
Je kan in ieder geval rijden. :D
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #102 Gepost op: 21 juni 2020, 09:44:01 »
Inderdaad. De komende weken zal er overigens weinig gebeuren, vrees ik.
Druk met de verbouwing van onze carport/berging/garage, het straatwerk rond ons huis en uiteraard ook nog een reis met de caravan.
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

Martijn_vK

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #103 Gepost op: 22 december 2020, 19:56:09 »
Maar dit treinstel zien we elk jaar rijden in Frankrijk vlakbij onze (vaste) camping in de buurt van Chambéry. En ja, dan mag die niet ontbreken op een (overwegend) Franse baan  ;)

Hoi Freek,

Hoe staat het met de baanbouw? Ik haal even bovenstaand citaat aan. Ik heb dezelfde Z 9500 in de vitrine staan. Jeugdsentiment, omdat ik deels ben opgegroeid in de regio waar je het over hebt, op 200 meter van het spoor langs het Lac du Bourget aan de noordkant en ik heb die treinstellen ettelijke honderden keren voorbij zien komen. Evenals natuurlijk de oranje TGV SE en de Corails. Inmiddels is mijn verzameling Franse modellen aardig groot geworden, maar ik heb het wel vooral bij de periode begin jaren '90 gehouden.

In welke plaats is de camping waar je jaarlijks naartoe gaat?

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #104 Gepost op: 23 december 2020, 10:56:14 »
De baanbouw vordert langzaam maar er valt weinig te melden eerlijk gezegd. Want het solderen van melders/glasschakelaars en het inprogrammeren in Rocrail is niet heel erg spannend.
Bovendien heb ik ook wel een beetje last van 'corona-moeheid'. Er moet hier in huis ook nog het een en ander gebeuren maar daar heb ik eigenlijk (door het grijzige weer en de coronabeperkingen) niet zoveel zin in. En dan ga je ook niet met een fijn gevoel aan je treinbaan zitten knutselen.
Maar de dagen worden vanaf nu weer langer en het weer zal ook wel beter worden. Dan komt de zin vanzelf wel weer terug.

De camping waar we elk jaar naar terug gaan, ligt aan het Lac d'Aiguebelette. Mocht je daar meer over willen weten, stuur dan een pb.
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.