Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 21:09:01
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
Vandaag om 20:44:22
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Theovh
Vandaag om 20:33:40
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
Vandaag om 20:24:46
"Nederlandse" modellen door Pauldg
Vandaag om 20:07:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 20:03:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
Bouw van materieel 40 treinstellen door puntenglijder
Vandaag om 18:58:57
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door JohnRobertGrunn
Vandaag om 18:31:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Marco1044
Vandaag om 18:10:03
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
  

Auteur Topic: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi  (gelezen 20589 keer)

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #75 Gepost op: 05 mei 2020, 18:01:40 »
Hi Bert. Nee, in met middenstuk blijven de sporen strikt gescheiden.
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5477
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #76 Gepost op: 05 mei 2020, 18:40:39 »
Hoi Freek,

Leuk om al die baanplannen en bijbehorende discussie te zien en te lezen. Ik vroeg me af of bij je laatste baanplan (tussen beide kruiswissels) een station-spoor is.
Ik weet niet hoe lang jouw treinen zijn maar 1,20 m is wel een beetje kort. Maar misschien rijd je juist met korte treintjes....dan is het natuurlijk prima.

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #77 Gepost op: 06 mei 2020, 11:07:28 »
Hi Ed,

Dit wordt uiteindelijk de bedoeling:



De baan is dus een E-vorm waarbij de bovenste en middelste poot van de E nu klaar zijn.
Ik weet nog niet of ik het station bij de opstelsporen in de middelste poot of in de onderste poot ga maken (maar dus niet op het rechte stuk tussen de kruisingen).

In werkelijkheid kan de vorm en lengte iets afwijken van het schema. Ik heb net even gemeten en de opstelsporen in de middelste poot zijn nu 130-160 cm lang. Mijn langste treinstel is ca. 130 cm lang dus dat gaat wel passen.
ik zou op zich wel met langere treinstellen willen rijden maar ik rij alleen met personenrijtuigen met verlichting (die ik er dan zelf in maak). De stroomafnemers op de assen zorgen best wel voor veel weerstand dus veel verder dan loc + 4 personenrijtuigen kom ik niet.
Ik heb in het verleden nog wel deze oplossing bedacht: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60329.msg3221651275#msg3221651275
Ik moet nog uitzoeken of ik daarmee misschien met meer rijtuigen kan gaan rijden. Ook zoek ik eigenlijk nog naar wat kleinere 2-polige stekkers + contra's.
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 850
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #78 Gepost op: 06 mei 2020, 13:11:10 »
Hallo Freek,

Citaat
De stroomafnemers op de assen zorgen best wel voor veel weerstand dus veel verder dan loc + 4 personenrijtuigen kom ik niet

Stroomvoerende koppeling geen optie? Ik heb dat bij enkele stammetjes gebruikt en dat scheelt aanzienlijk in de rolweerstand. Ik heb ze per twee stroomvoerend aan elkaar gekoppeld maar meer is ook goed mogelijk. Hangt dan uiteraard wel af van wat je voor verlichting gebruikt.

Groeten,
Bert

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #79 Gepost op: 06 mei 2020, 17:31:26 »
In mijn wagons zit led-verlichting die ik zelf heb gemaakt (zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60329.msg3221556503#msg3221556503).

De stroomafnemers maak ik ook zelf, zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60329.msg3221560666#msg3221560666. Op deze manier is er veel minder weerstand dan met de 'officiële' stroomafnemers en het werkt (in combinatie met de elco) prima.

Stroomvoerende koppelingen is natuurlijk de ultieme oplossing, maar:
- ik heb nogal veel oud materieel (Roco, Lima en Jouef) zonder NEM 362 schachten. Het lijkt me niet eenvoudig om daarop dat soort koppelingen te installeren.
- los daarvan: ik vind een prijs van ca. € 15 per set wel heel erg veel.

Ik koppel de wagons eigenlijk nooit los, dus in het ergste geval maak ik een 'vaste' bevestiging tussen de wagons. Maar vooreerst zou een oplossing met ieniemiene kleine stekkertjes een goed oplossing zijn. Eigenlijk zoiets als er nu tussen de wagons van mijn FM sprinter zit (kan ik nu niet laten zien). Of zoiets als aan een decoder maar dan 2-polig met een uiteraard ook een contra.
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 850
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #80 Gepost op: 06 mei 2020, 20:13:48 »
Helder verhaal. Inderdaad zijn de stroomvoerende koppelingen gebaseerd op de NEM schacht dus met ouder materieel heb je er niets aan, althans niet zonder andere verbouwingen.

Die prijs van € 15 die je noemt is voor de Viessmann koppelingen. Er zijn echter ook veel goedkopere versies verkrijgbaar van o.a. REE-models, maar dat terzijde.

Bij onze Chinese vrienden zijn volgens mij nog wel kleinere stekkertjes/contrastrekkertjes verkrijgbaar. Een korte zoektocht op micro connector 2 pin leverde de nodige hits op met connectors van 1,25 tot 1,5 mm, toch weer aanmerkelijk kleiner dan degene die je in je andere draadje liet zien.

Groeten,
Bert

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #81 Gepost op: 07 mei 2020, 11:05:32 »
Ik zag dat REE-models ook magnetische koppelingen heeft (misschien bedoelde je die juist wel). Dat lijkt me ook erg handig, maar ja, bij mij zal dat op de meeste wagons niet gaan passen.

Ik heb nog niet in China gezocht maar wel in NL en ik kwam daarbij deze connectors tegen: https://opencircuit.nl/Product/Micro-JST-2-Pin-1.25mm-male-female-connector. Ik kan niet zo goed inschatten hoe groot die zijn maar bij een prijs van € 1,95 per 5 sets kan ik me er geen bult vallen. Dat zijn bijna 'Chinese' prijzen  ;)

Ik krijg ze vandaag of morgen binnen dus ik zal wel even laten weten of deze connectors wat zijn.
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #82 Gepost op: 08 mei 2020, 12:03:53 »
De micro-connectoren zijn binnen. Deze zijn wel heel erg klein t.o.v. de andere die ik al had maar dat was ook precies de bedoeling.
Ik heb een tandenstoker ter vergelijking er bij gelegd.





De vaste draadjes zijn wel vrij stug dus ik moet nog ervaren hoe dat dan gaat in de bochten.

Nu kan ik beginnen met het inbouwen van de verlichting maar dan  moet ik wel eerst weten hoe ik de wagons open krijg. Zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93383.new#new.
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #83 Gepost op: 10 mei 2020, 16:21:07 »
De afgelopen 2 dagen ben ik bezig geweest met het 'bemensen' van de wagons. Ik had gelukkig nog een voorraadje 'sitting people' uit China. Volgens mij is dit formaat N want ik hoefde nu geen voetjes te amputeren (wat ik wel bij de H0-Chineesjes moest doen). Hier en daar nog wel een armpje als er een leuning in de weg zat.......




Uiteraard moet ook de verlichting ingebouwd worden want daar is het allemaal om begonnen. Dat betekent een hoop priegel-soldeerwerk. Gelukkig heb ik hulp van een soldeerstandaard en een chirurgische klem (anders brand ik elke keer m'n vingers).



Na het soldeerwerk ziet het er dan zo uit:



De eerste wagon heeft nu led-verlichting.



En dit is de  verbinding tussen de wagons (connector zit aan de bovenkant):



En dan heeft wagon nr 2 ook verlichting met stroom uit wagon nr 1.



En heleboel soldeerwerk later zijn alle 6 wagons voorzien van verlichting terwijl de stroom maar bij 1 wagon  wordt afgenomen.



NB De achterste wagon (bagagewagen) heeft uiteraard geen verlichting.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2020, 16:40:25 door freekvo »
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #84 Gepost op: 12 mei 2020, 16:47:01 »
Ik had nog een Jouef SNCF Z 9500 treinstel voor regionaal vervoer liggen die ik 4 jaar geleden al had aangeschaft, digitaal gemaakt en voorzien van ledverlichting (voor en achter). Dit zijn foto's op mijn oude baan van 4 jaar terug.





Ik heb er maar weinig mee gereden want het achterste treinstel liep steeds uit de baan en ik wist niet waar het aan lag.
Ik kwam deze weer tegen in een verhuisdoos en gelijk uitgeprobeerd. Ook op deze baan hetzelfde probleem helaas. Ik heb de achterste nu verzwaard met lood en iets van het frame weggeveild en nu loopt dit treinstel super! Hoe simpel kan het soms zijn.

Hier een filmpje van een rijdend treinstel:

<a href="https://www.youtube.com/v/NqMoJKuGufA&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/NqMoJKuGufA&amp;feature=youtu.be</a>
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2020, 14:30:50 door freekvo. Reden: Wijziging youtube-link »
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #85 Gepost op: 12 mei 2020, 23:55:30 »
Leuk setje Freek
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 850
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #86 Gepost op: 13 mei 2020, 13:23:50 »
Hallo Freek,

Eerder merkte je op dat de draadjes aan die connectors nogal stug leken. Hoe gaat het nu in de praktijk? Loopt het allemaal een beetje soepel in de bochten? En zou dat denk je ook zo zijn bij rijtuigen met vouwbalgen? Mij lijkt voor sommige stammetjes van mij deze oplossing ook wel wat dus hoor graag jouw ervaring hiermee.

Groeten,
Bert

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #87 Gepost op: 13 mei 2020, 14:28:51 »
Hallo Bert. Ik had in de SNCF Z 9500 nog een grotere connector gebruikt. Dat ziet er dan zo uit.



In verhouding ziet die er best wel groot uit maar bij het aankoppelen schuif ik de connector door de balg van de voorste wagon naar binnen (die is open dus ik heb niets weggebroken).



Dit treinstel rijdt in de (kleinste) bochten zonder problemen.

Zoals geschreven heb ik in de kleine personenwagons de kleine connector gebruikt. Van dichtbij:



In sommige wagons zat bovenin al een gaatje, in andere wagons heb ik een gaatje van 3 mm geboord. De 2 draadjes kunnen daar 'ruim' in bewegen. Ondanks dat de draadjes inderdaad wat styg zijn merk je daar in de bochten helemaal niet van. Hier een filmpje waarbij het trein door de kleinste bocht rijdt.

<a href="https://www.youtube.com/v/6BSU1VbHIn0&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/6BSU1VbHIn0&amp;feature=youtu.be</a>


Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 850
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #88 Gepost op: 13 mei 2020, 15:38:20 »
Hallo Freek,

Bedankt voor de terugkoppeling. Ik ga ook maar eens een paar van die connectortjes bestellen.
Leuk treinstel trouwens die Jouef  (y)

Groeten,
Bert

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #89 Gepost op: 13 mei 2020, 16:46:27 »
Gewoon bestellen, uiteindelijk kosten ze ook nog eens heel weinig. En ze worden ook nog eens supersnel geleverd.
Ik ben benieuwd of het in jouw geval ook een oplossing is.

Die Jouef vond ik indertijd té leuk om niet te kopen ondanks dat ik eigenlijk al teveel treinstellen had. Maar dit treinstel zien we elk jaar rijden in Frankrijk vlakbij onze (vaste) camping in de buurt van Chambéry. En ja, dan mag die niet ontbreken op een (overwegend) Franse baan  ;)
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.