BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: freekvo op 11 februari 2020, 15:44:17

Titel: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 11 februari 2020, 15:44:17
Zo'n anderhalf jaar geleden heb ik mijn oude baan afgebroken (zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60329.msg3221921384#msg3221921384 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60329.msg3221921384#msg3221921384)) in verband met het verkopen van onze toenmalige woning. Dat was op zich geen ramp want ik zat een beetje 'vast' met die oude baan.

Vlak voor afgelopen Kerst zijn we in ons nieuwe huis getrokken. Eigenlijk wilden we kleiner gaan wonen maar dat is niet echt gelukt. We zijn gewoon voor dit (voor ons 2-en veel te grote) huis gevallen; we zien het dan maar als een ruime bungalow met 2 slaapkamers met daarboven ook nog 4 ruime slaapkamers.
Die ruimte is natuurlijk ideaal voor een nieuwe treinbaan; die gaat er dan ook komen. In de woonkamer hebben we boven de eethoek een vide van 6,60 m breed en 4,20 m diep en dat is in mijn ogen een ideale treinenruimte. Alles ligt uit het zicht maar je trekt je toch niet helemaal terug als je aan het knutselen slaat. Vanwege de schuine kanten is voor de trein 'maar' 5,10 m x 4,20 m beschikbaar (bij een baanhoogte van 70 cm).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3169-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3169-2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3164-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3164-2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3162-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3162-2.jpg)

NB De foto's zijn genomen met een groothoeklens dus het is wel iets vertekend.

Uiteraard gaan de bedden nog weg als in de bovenslaapkamers vloerbedekking is gelegd (gebeurt deze week).

Qua baanplan heb ik al snel iets in elkaar gezet maar daar komt later wel een apart topic voor.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aantekening-2020-02-11-151420.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aantekening-2020-02-11-151420.jpg)

Ik zit nog wel met een vraag. De vloer van de vide bestaat uit houten planken met daarop hardboardplaten met lijmresten van de oude vloerbedekking. Ik weet nog niet wat ik voor vloerbedekking ga leggen. Die vloer moet wel enigszins een dempend effect hebben, makkelijk schoon te houden zijn en ook snel en eenvoudig te leggen. De hoogte mag maximaal 2,5 cm zijn ivm de deur.
Voorlopig zit ik te denken aan (groene) isoboard platen met daarop een (goedkope) laminaatvloer. Dan hoef ik ook niets af te lakken o.i.d. Maar wellicht heeft iemand nog een ander goed idee? Ik hoor het graag.
Titel: Re: Een nieuw begin
Bericht door: mass am see op 11 februari 2020, 15:52:14
Hoi Freek,


Eem mooie ruimte waarvan menig treinliefhebber droomt, laminaat is wel gehorig misschien gedacht aan novilon demt en is makkelijk schoon te houden.


mvgr Evert en Bas
Titel: Re: Een nieuw begin
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 februari 2020, 16:12:34
Met dat geluid zou het best eens mee kunnen vallen. Ik heb zelf ook een zolder met planken vloer en daarop groene platen en parket. De baan steunt aan de achterkant op de wanden. Aan de voorkant staan er stalen pootjes onder. Die zijn van 15mm CV buis gemaakt. In het parket en de groene plaat heb ik gaten van 16mm geboord waar die pootjes in staan. De pootjes staan dus direct op de vloerplanken. Soms laat ik de treinen rondrazen en dan ga ik in de slaapkamer daaronder op bed liggen luisteren. Niks van te horen.

Ik zou die vloer wel grondig aanpakken als je er laminaat op gaat leggen. Dus al die hardboard platen er eerst af. Ik weet het, het is een pokkenwerk want je moet duizend spijkertjes uit de vloer trekken.
Titel: Re: Een nieuw begin
Bericht door: iarnrod op 11 februari 2020, 16:17:38
Leuk!

Maar waarom eigenlijk die wissels in de onderste lus en niet aan de lus van het station/parkeersporen?
En je kan het dan met 2 wissels minder doen.


Gr,
Jan
Titel: Re: Een nieuw begin
Bericht door: Dennis. op 11 februari 2020, 16:48:20
Succes met de bouw!

Over de hardboard vloer zou ik gewoon een ondervloer knallen met laminaat eroverheen. Over de lijmresten zou ik me niet al te druk maken zo lang ze niet te grof zijn en voor grote oneffenheden zorgen. Mocht het geheel meer dan 2,5 cm omhoog komen zou ik gewoon met een cirkelzaag een stukje aan de onderkant afhalen.

groet Dennis
Titel: Re: Een nieuw begin
Bericht door: freekvo op 11 februari 2020, 18:00:20
Maar waarom eigenlijk die wissels in de onderste lus en niet aan de lus van het station/parkeersporen?
En je kan het dan met 2 wissels minder doen.

Ik heb snel wat getekend zonder er bij na te denken. Jouw tip ga ik zeker gebruiken maar zoals  gezegd maak ik daar wel een apart topic voor. Eerst 2 1/2 week 'overwinteren' in Spanje (omdat we nog heel veel moeten klussen willen we niet een paar maanden wegblijven).
Titel: Re: Een nieuw begin
Bericht door: Overet op 11 februari 2020, 18:51:10
Een hoogte van 70cm is niet echt ideaal. Ik snap dat een hogere baan ten koste gaat van de rijlengte, maar misschien nog een nachtje over slapen .....  ;)

Tom
Titel: Re: Een nieuw begin
Bericht door: freekvo op 11 februari 2020, 18:59:23
Goed dat je dat zegt. Ik twijfel nog tussen 70 en 80 cm hoogte. Nu werk ik onder de tafel op een monteursbed, dus dan maakt, denk ik, die 10 cm niet zoveel uit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot_20200211-185602_Samsung-Internet.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot_20200211-185602_Samsung-Internet.jpg)
Titel: Re: Een nieuw begin
Bericht door: Overet op 11 februari 2020, 19:25:02
Inderdaad fijn als je comfortabel onder de baan kan werken, maar de hoogte is ook bepalend voor hoe je de baan en treinen ziet. Uit vogelperspectief of meer vanuit een positie waar je het gevoel krijgt 'in' de modelwereld te staan.

Tom
Titel: Re: Een nieuw begin
Bericht door: Frank 123 op 11 februari 2020, 19:54:19
Wat de hoogte betreft: ik was mijn oude baan ook op zo’n 70 cm hoogte begonnen. Er onder werken kon maar was altijd kiezen uit liggen en er net niet lekker bijkomen of half hangend er onder zitten wat niet echt comfortabel was.

Heb mijn nieuwe baan van de wand (en schuine kap) gehaald en ben begonnen op een hoogte van 1 meter. Zowel onder als naast de baan veel gemakkelijke en comfortabeler om aan te werken. Ben er dus alleen maar blij mee. En zoals eerder hier ook al gemeld.. hoogste punt van het spoor komt straks op circa 1,5 meter hoog en landschap nog iets daar boven. Ik verwacht dat je dan echt opgaat in de baan.
Titel: Re: Een nieuw begin
Bericht door: Remco_Nzo op 11 februari 2020, 19:58:22
Ik ben altijd gecharmeert van die 'island' style banen, dus niet alleen langs de wanden van de ruimte, maar met zo'n druppel in het midden
(http://www.trevordalleyreviews.com/wp-content/uploads/2015/02/track.jpg)
Dan kun je mooie vloeiende lange lijnen maken en zorgen dat je niet in 1 keer de hele baan kunt overzien.

Ik heb met veel plezier alle videos van mpeterll op youtube zitten bekijken. Hij heeft zelf een baan, maar maakt ze ook in opdracht van klanten. Hier is een voorbeeld https://youtu.be/hFBydNKaV5U?t=424

Helaas heb ik daar zelf de ruimte niet voor - maar een mens moet wat te dromen hebben.

Ik denk dat je met zo'n ruimte je lol op kan  (y)

Remco.
Titel: Re: Een nieuw begin
Bericht door: freekvo op 11 februari 2020, 20:21:23
Dat ziet er idd erg leuk uit. Nu wil ik ook met meerdere niveaus werken (schaduwstation(s) op onderste niveau) en dat gaat wellicht makkelijker als ik de baan wat hoger maak (100 cm is dan eerder reëel).


Titel: Baanplan La Vie de la Reine - H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 29 maart 2020, 11:37:39
Hier is het voorlopig idee van mijn baanplan dat ik wil maken op de vide van onze nieuwe woning aan de Koninginneweg (vandaar de naam van mijn ontwerp).

Nadere informatie over de ruimte etc. volgt nog.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_182.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_182.jpg)

Titel: Re: Baanplan La Vie de la Reine - H0 Fleischmann profi
Bericht door: Ronald Halma op 29 maart 2020, 12:34:43
Misschien wat info, tijdperk, land, wat wil je precies?
Titel: Re: Baanplan La Vie de la Reine - H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 29 maart 2020, 15:23:45

Eerst even een update wat betreft de ruimte. Alle opslagen spullen zijn inmiddels uit de ruimte gehaald en ik heb een ondervloer gelegd voor (goedkoop) laminaat. Dat laminaat gaan we komende week bekijken en hopelijk ook kopen en leggen.

Het raamkozijn en ramen in deze ruimte zijn de afgelopen 20 jaar volgens ons niet meer aangeraakt of schoongemaakt. Dus dus eerst weer gangbaar gemaakt, schoongemaakt, geschuurd en geplamuurd en voor de eerste keer in de grondverf gezet. Dat is dan gelijk al een heel ander gezicht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3178_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3178_5.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3179_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3179_3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3180_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3180_3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3181_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3181_1.jpg)

Verder heb ik ook al een groot deel van mijn treinspullen uit de opslag gehaald en mijn vitrinekast opgehangen en gevuld.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rps20200329_141638.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rps20200329_141638.jpg)

Dit is overigens nog lang niet alles.
Zoals je hieraan kunt zien, is een groot deel van mijn materieel Frans van alle leeftijden (maar geen stoomlocs). En dat is dan ook het thema van mijn baan: Frans zonder stoom met een vleugje wat anders (o.a. een uit de toon vallende Sprinter - een oud verjaardagscadeau - en een eveneens niet bijpassend tandradtrein.

Net als mijn vorige baan La Domaine Convexe (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60329.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60329.0)) wordt het een fantasiebaan, niet te ingewikkeld qua baanplan, digitaal en met zoveel mogelijk Franse scenery (maar ook dat hou ik graag simpel).

Ik heb mijn oorspronkelijke baanplan aangepast naar een "island-style" baan (idee van Remco_Nzo) gewoon omdat dat kan en het maakt het baanplan wat levendiger.
Ik heb weer wat opstelsporen toegevoegd t.o.v. het vorige baanplan.

[(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_184.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_184.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel3_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel3_12.jpg)

Ik ben aan de 'bovenkant' wat beperkt vanwege de ruimte achter de deur (gaat naar binnen open) en de ramen waar ik bij moet kunnen komen. Bij de ramen kan ik niet veel meer dan een aantal (2 tot mogelijk 4) sporen naast elkaar laten lopen.

Qua 'betafeling' komt het er dan ongeveer zo uit te zien (niet echt goed uitgemeten). Grijs zijn de treintafels, alleen weet ik niet hoe ik in Floorplanner ronder of schuine hoeken kan maken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel2_22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel2_22.jpg)

Echt 'spannend' is het allemaal nog niet. Het is me nog wat te vlak en saai. Maar ik weet nog niet zo goed waar en wat ik op een ander niveau zou willen plaatsen. Ook een klim- (of daal-)spiraal lijkt me wel een uitdaging om te maken maar ook daar heb ik nog geen ideeën bij, eerlijk gezegd.
Titel: Re: Baanplan La Vie de la Reine - H0 Fleischmann profi
Bericht door: HansQ op 29 maart 2020, 15:50:00
ALs ik zoveel ruimte had, zou ik een 2-sporige "parade-strecke" maken in een lichte boog achterin helemaal van links naar rechts en die ten opzichte van de achterkant "schuin" leggen zodat de baan minder kunstmatig aandoet. Het is niet iedereen gegeven een lange trein natuurgetrouw te laten rijden, maak gebruik van die mogelijkheid! :)
Titel: Re: Baanplan La Vie de la Reine - H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 29 maart 2020, 17:32:15
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt maar als er (op mijn plaatje) sporen komen van linksboven naar rechtsonder dan kan ik daar achter alleen maar bij komen door er steeds onder door te kruipen. En dat wil ik niet, eerlijk gezegd.

Ik heb het baanplan n u wel iets aangepast door langs de balustrade doorlopend 2 sporen te maken; dat geeft toch ook al een parade-baan van ca. 3,5 m. De achterste laat ik dan op + 10 cm lopen wat overigens wel tot gevolg heeft dat de onderste opstelsporen een daling gaan krijgen incl. de wissels. Maar als ik de onderplaat als één geheel ga zagen lijkt me dat niet zo'n groot probleem (hoop ik).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_185.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_185.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel1_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel1_6.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel2_23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel2_23.jpg)
Titel: Re: Baanplan La Vie de la Reine - H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 30 maart 2020, 15:57:37
Ik doe toch maar geen verhoogde baan langs de balustrade, denk ik. Verder heb ik bij het begin van de middelste poot van de E 2 kruiswissels geplaatst zodat ik op beide sporen langs de balustrade rechtdoor kan rijden.
Verder wil ik rechtsboven een tandradbaan gaan maken zodat er toch nog wel een niveauverschil in gaat komen.

Dan komt het baanplan er zo uit te zien:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel-1_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel-1_2.jpg)

En in 3D:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel-3D.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel-3D.jpg)

Ik wil dit dan in fases gaan opbouwen zodat er al vrij snel met de treinen gereden kan gaan worden.

Fase 1:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel-1a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel-1a.jpg)

Fase 2:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel-1b_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel-1b_1.jpg)

En fase 3 wordt dan misschien eerst het complete station + opstelsporen op de onderste poot of misschien toch eerst de tandradbaan rechtsboven.

Laat maar horen wat jullie hiervan vinden.
Titel: Re: Baanplan La Vie de la Reine - H0 Fleischmann profi
Bericht door: mwdb op 30 maart 2020, 22:37:01
Hallo Freek,

Een hele mooie en ook uitdagende ruimte om in te delen en ook heel plezierig om in te werken lijkt me, want je hebt indirect toch contact met de woonkamer dmv. de vide.
Dat is ook meteen wat mij opvalt: als je een deel van de geplande baan tegen de balustrade aan gaat zetten, hoe ziet het er dan later van beneden af uit: komt er een soort achtergrond, dan kijk je dus tegen een plaat aan, of blijft het open en zie je dan een beetje landschap? En van onderaf kijk je tegen de onderkant van de baan aan.
Misschien een idee om de ruimte langs die balustrade een beetje vrije ruimte te houden, al zal het maar smal wezen, zodat je van beneden af je baan niet kan zien en je zelf dus langs dat hek kan komen als je aan het werk bent en ook naar beneden kan kijken.
Misschien vanaf links als een soort halfvrijstaande U-vorm bouwen, waarbij je vanaf de deur gezien naar rechts volledig toegang houdt tot de dakkapel, daar kun je ook een werktafel maken, die heb je zeker bij zo'n groot project wel nodig.
Het is maar een idee, je hebt ruimte zat dus dat hoef je niet vol te bouwen.

Succes met de verdere planning,

Groeten, Michiel
Titel: Re: Baanplan La Vie de la Reine - H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 31 maart 2020, 15:16:13
Hallo Michiel,
Je hebt gelijk dat je van onderen geen fraai zicht naar boven gaat krijgen.  Nu lopen de zichtlijnen in de woonkamer gelukkig van de vide af en niet naar de vide toe. Als het echt storend wordt, maak ik de balustrade wel dicht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rps20200331_150725.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rps20200331_150725.jpg)

De vide wordt overigens niet volgebouwd; elke poot van de E krijgt een aparte tafel. De doorrijsporen leg ik op een strook van 15-20 cm breed. En dus kan ik tussen de poten van de E naar beneden kijken. Ik wil die E-vorm wel graag houden.
Titel: Re: Baanplan La Vie de la Reine - H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 14 april 2020, 15:45:22
Naast allerlei andere werkzaamheden in ons nieuwe huis ben ik de afgelopen weken ook druk bezig geweest met het klaarmaken van de vide. Nadat de ondervloer voor het laminaat is gelegd, is de laminaatvloer zelf gelegd. Op de foto's lijkt het een soort donkerbruin maar het is in werkelijkheid een soort donkergrijs. Het is wel een goedkoop laminaat en dat merk je direct bij het leggen daarvan. Afijn, het ligt er in.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200403_164534.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200403_164534.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200403_164557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200403_164557.jpg)

En natuurlijk moet er dan ook een goede verlichting komen; dit zijn 2700k led-balken van de bouwmarkt dus dat geeft een warm-wit licht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200405_101151.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200405_101151.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200405_101209.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200405_101209.jpg)

Nu is het tijd om alle spullen uit de opslag te gaan halen. Dat wordt straks nog wel een gepuzzel wat waar in zit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200405_101229.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200405_101229.jpg)

En dan moet de eerste tafel in elkaar gezet worden. De zijribben zijn 10 cm stroken die ik heb gezaagd uit een plaat multiplex van 15 mm. De poten komen van mijn oude baan. Deze tafel is 110 x 110 cm.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200410_171404.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200410_171404.jpg)

Hierop komt een blad van 18 cm multiplex en dat gebruik ik ook voor de smallere rijstroken (nodig om bij het raam te kunnen komen) en voor de andere tafels.

Ik had zaterdag de 2e treintafel (of eigenlijk -tje want deze is maar 55 x 55 cm en is alleen bedoeld voor een dubbele bocht) in elkaar gezet. Deze komt tegen de balustrade aan te staan en mijn vrouw was not amused over het uitzicht van onderen af. Een beetje gelijk had ze wel want ik gebruik verschillende reststukken hout en dan krijg je geverfd (zwart en wit) en ongeverfd hout door elkaar. Dus ik heb de onderkanten toch maar een kleurtje meegegeven. Gelukkig hadden we nog een halve emmer ossenbloedrode latexverf over dus dat heb ik er maar opgesmeerd. het resultaat is prima.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200412_155842.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200412_155842.jpg)

Waarschijnlijk dek ik later de balustrade aan de videkant nog af met zwart doek. Dan kijk je niet zo tegen de onderkant van de tafels aan.

Op 1e Paasdag heb ik met mijn kleinzoon van 14 jr het traject dat op deze tafels + tussenstuk wordt gereden, uitgelegd. Er moest nl. nog een tussenstuk gezaagd worden met 2 schuine hoeken en dat kon ik alleen maar met de uitgelegde rails zelf bekijken. En dan heb je opeens dit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200412_153737.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200412_153737.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200412_153747.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200412_153747.jpg)

En zo ziet het er dan uit met mijn werk- en bedieningstafel aangeschoven onder het raam.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200412_153921.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200412_153921.jpg)

En natuurlijk konden we het niet laten om wat huisjes (het werden zo'n beetje alle huisjes) en bomen neer te zetten gewoon om de sfeer weer een beetje te proeven. Is dan wel een voordeel als je stukken van de oude treinbaan gebruikt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200412_155617.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200412_155617.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200412_155638.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200412_155638.jpg)

Het rijden met de treinen gaat nog niet lukken. Eerst moet het eerste rondje van fase 1 af zijn en dan moeten we ook eerst de rails schoon poetsen want die door het stil liggen wel erg smerig geworden.
Titel: Re: Baanplan La Vie de la Reine - H0 Fleischmann profi
Bericht door: Jeronimos op 14 april 2020, 17:24:09
Hoi Freek,

Het rode gedeelte van het plafond van de vide, had je dat niet beter een lichte kleur (bijv. wit) kunnen geven?
Titel: Re: Baanplan La Vie de la Reine - H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 14 april 2020, 17:53:09
De kleur is ossenbloedrood, een donkere kleur dus.
Daar hebben we bewust voor gekozen omdat het plafond in de woonkamer ca. 5 m hoog is. De bedoeling was om door een donkere kleur het plafond wat 'naar beneden' te halen. Dat is overigens niet gelukt; in het donker lijkt het plafond eindeloos hoog :-)

We wilden het plafond eerst donker antracietgrijs spuiten maar dat is dus een andere kleur geworden.
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: Jeronimos op 14 april 2020, 21:27:31
Dat begrijp ik, maar door een lichtere kleur te kiezen voor de vide, maak je het daar lichter. Waardoor je er beter kunt hobbyen. (Den ik dan).
Als de trein rijdt, ja dan wil je misschien ook iets doen met "nacht" en verlichting.
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 15 april 2020, 09:03:11
Tsja, het is een keuze van onze interieuradviseurs (mijn vrouw en dochter in dit geval) en daar wil ik geen ruzie mee.......
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: MDG op 15 april 2020, 17:07:43
^ ;D

Zodoende dan ieder tevreden houden. Denk dat er tegenwoordig daglicht lampen genoeg zijn, en de één heeft alles over voor zijn baan en de ander wil gewoon lekker hobbyen.

Benieuwd naar de vooruitgang!

Max
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 15 april 2020, 17:39:20
En zo is het  ;)

Ik heb bewust niet gekozen voor daglicht-licht; persoonlijk vind ik dat een beetje te wit.
En ik heb jaren onder warm tl-licht geknutseld en deze 2700k buizen benaderen dat een beetje. Voor mij prettig om bij te hobbyen; voor een andere misschien net even te 'warm'.
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: Thai-Bundesbahn op 15 april 2020, 18:37:57
Mooie afmetingen voor je nieuwe baan Freek. Veel succes en plezier tijdens de bouw.  (y)
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: Romavami op 16 april 2020, 07:59:32
Hoi Freek,

de eerste stappen zijn gezet. Ik ben erg benieuwd hoe het uiteindelijke baanplan gaat worden. Mooie ruimte heb je er voor.
Ik blijf je volgen.

Succes, Rob
Titel: Re: Baanplan La Vie de la Reine - H0 Fleischmann profi
Bericht door: Marc tramt op 16 april 2020, 08:37:01
Nog even over het baanplan:
ALs ik zoveel ruimte had, zou ik een 2-sporige "parade-strecke" maken in een lichte boog achterin helemaal van links naar rechts en die ten opzichte van de achterkant "schuin" leggen zodat de baan minder kunstmatig aandoet. Het is niet iedereen gegeven een lange trein natuurgetrouw te laten rijden, maak gebruik van die mogelijkheid! :)
Hier kan ik me wel in vinden. Dit betekent niet dat je de baan diagonaal door de ruimte moet leggen maar het oogt nu wat stijfjes. De sporen niet evenwijdig aan de bakken en de wanden leggen en/of in een lichte boog maakt het wat losser, natuurlijker en swingender.

Even grofweg voor het idee:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel-vb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel-vb.jpg)

Verder heb ik bij het begin van de middelste poot van de E 2 kruiswissels geplaatst
Engelse wissels  8)


Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 16 april 2020, 08:59:08
Ik ben het helemaal met je eens dat het baanplan wat 'stijfjes' oogt. ik ben daar ook nog niet helemaal uit. Ondanks de oppervlakte ben ik door de schuine wanden toch wel een beetje beperkt. Ik wil nl. wel overal goed bij kunnen komen zonder te moeten kruipen of zo. Verder wil ik ook nog een paar (stelling)kasten in deze ruimte kwijt, dus de achterwand (in het baanplan de R-wand) wil ik daarvoor gebruiken.
En het gaat me ook meer om het hobbyen dan om een natuurgetrouwe baan.

En ja, kruiswissel of Engelse wissel...... daar is al veel overgeschreven. Fleischmann heeft het zelf over een 'dubbel-kruiswissel' wat op zich ook een rare term is (zie de nrs. 6164 t/m 6167: http://www.fleischmann-ho.nl/xtra-info/profirails.htm (http://www.fleischmann-ho.nl/xtra-info/profirails.htm)).
Ik zal 'kruiswissel' blijven gebruiken; gewoon omdat ik dat nu eenmaal zo gewend ben  :P
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: Marc tramt op 16 april 2020, 09:08:43
Jaa, door Fleischmann en consorten is dit de Nederlandse taal in gerommeld. Een betere vertaler had een hoop ellende voorkomen.  8)
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: spoorijzer op 16 april 2020, 09:27:22
Hoi Freek,

Ik ben het met Mark eens, door sporen niet evenwijdig met de voorzijde van de tafels te leggen, maar bv licht diagonaal of in een lichte boog krijg je een natuurlijker effect. Spoorlijnen in het echt liggen ook nooit 100% recht tot de eerstvolgende bocht. Vooral aan de bovenzijde heb je hier prachtig de ruimte voor! Of bv het spoor aan de voorzijde iets verlagen en die aan de achterzijde verhogen? Ook zou ik proberen de bogen zo ruim mogelijk te maken, bv R3 en R4 of zelfs met flexrail. Dat ziet er direct fraaier uit.

Daarnaast, in de middelste tafel van je E, hier zou je (liefst diagonaal) een soort dijk of wandje kunnen maken. Of een kleine berg? Hierdoor kan je aan beide kanten een compleet andere scenery doen, bv aan de ene kant een klein stationnetje en aan de andere kant een haven? De ene kant dorp, de andere kant berg? Dat maakt het ook veel minder statisch en dus leuker om te zien.

Weet je al wat je wil qua land, streek? Gezien je materieel zou ik Duitsland of Frankrijk (Eifel) verwachten? Of wil je liever een Nederlandse baan? Het is handig om ook daarmee rekening te houden voordat je je tafels definitief in elkaar schroeft. Als je bijvoorbeeld spoor wilt verlagen is dat nu handiger dan achteraf.

In elk geval vind ik het een leuk plan, omdat je mooi lange trajecten hebt. Daar komen je treinen mooi uit lijkt me.

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 16 april 2020, 10:00:03
Ik zal waarschijnlijk al bouwende nog wel het een en ander aan het baanplan wijzigen.
Qua land/streek wordt het een beetje fantasie-Frans. Ik heb tot nu toe alleen maar Franse huisjes (hetzij van Faller hetzij in Frankrijk gekocht) op een foeilelijk (vind ik nu) groot Duits station na (Bad Dürkheim) maar dat is ook een kwestie van smaak.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_190.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_190.jpg)

Is een kwestie van smaak maar ik vind dit gebouw veel te somber om eerlijk te zijn.

Gelukkig heb ik deze ook nog (met aanbouw).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel2_25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel2_25.jpg)

En deze:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Resize_of_20160328_180202_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Resize_of_20160328_180202_1.jpg)

Qua treinstellen heb ik:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel3_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel3_14.jpg)

Van links naar rechts:

- 2 x Capitole
- TGV Atlantique (Lima)
- TEE Inox met CC 40101
- Oriënt Express met BB 67001
- Oriënt Express met BB 67554
- TGV  Sud Est
- TEE Grand Comfort met BB 15063

Niet op de foto:
- TGV Atlantique (Jouef)
- TGV La Poste

En dan rijdt er ook nog een NS Sprinter (of niet).

En mijn laatste aanwinst in 2016 was een SNCF Z 9509 van Jouef.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel4_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel4_4.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel5_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel5_3.jpg)

Alles digitaal. Dus Frans maar wel alles qua tijdperk door elkaar 8) Gewoon wat ik zelf qua treinstel mooi vind en niet omdat het zo hoort.
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: spoorijzer op 16 april 2020, 10:31:32
Hoi Freek,

Frans dus, duidelijk. En je moet vooral doen wat je zelf wilt, het is jouw baan uiteindelijk ;D. Ook in een Frans landschap zijn leuke elementen om treinen te laten verdwijnen, grote graansilo's, bergen/heuvels, bruggen etc. Dat zal je treinbaan minder saai maken.

Succes met het verdere ontwerpen!

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 16 april 2020, 12:28:44
Komt goed. Ik heb nog een doos vol met gipsverband en daar kun je leuke dingen van maken  ;D
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 16 april 2020, 18:01:42
Ik heb m8jn 'werkplek' inmiddels ook al behoorlijk ingericht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rps20200416_175332.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rps20200416_175332.jpg)

Ook is het onderstel van tafel #3 in elkaar gezet. Althans een deel want deze moet nog 60 cm langer worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rps20200416_175411.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rps20200416_175411.jpg)

Omdat het zulk mooi weer was, was het tijd voor wat anders: de ontmanteling van de balkonbalustrade. Deze was èn niet al te best meer (mag ook wel na 45 jr) èn we vinden hem erg lelijk. Daar komen later gewoon 3 horizontale kunststof planken (antraciet).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rps20200416_175500.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rps20200416_175500.jpg)
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: spoorijzer op 17 april 2020, 10:54:45
Moet ook gebeuren Freek!

Ik snap nu waarom je de tafel bij je werktafel smal wil houden. Dan is veel landschap daar ook wat lastiger.

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 17 april 2020, 12:29:29
Ik moet ook bij de ramen kunnen blijven komen. De werk- en bedieningstafel staan daarom op wieltjes.

Misschien maak ik van dat smalle stuk wel een tunnel of gras met bomen of beide...
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 25 april 2020, 17:07:25
We zijn al weer een week verder waarin een heleboel in en rond ons huis is gedaan (maar daar gaat dit niet over).
Ik ben vandaag met de grote treintafel boven bezig geweest. Mijn kleinzoon heeft me gisteren een grote plaat gezaagd (moest 15 cm af omdat daar een groot gat zat) en ik heb vandaag een wat kortere plaat gezaagd. De tafel is nu in totaal 300 cm lang en 122 cm breed. Ik heb een halve stellingkast op hoogte afgezaagd; dan heb ik gelijk wat bergruimte aan de kopse kant van de tafel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200425_161150.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200425_161150.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200425_161203.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200425_161203.jpg)


Deze tafel is groot genoeg om alle Franse huisjes etc. op kwijt te kunnen (maar dat gaan we natuurlijk niet op deze manier doen).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200425_162357.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200425_162357.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200425_162430.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200425_162430.jpg)

Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 27 april 2020, 13:11:48
Er moet natuurlijk een ringleiding aangelegd worden onder de baan. Bij mijn vorige treintafel had ik die gemaakt van elektradraad en grote (voor de elektradraad) en kleine (voor de draden naar de rails) kroonsteentjes.

Ik wilde dat nu eens anders gaan doen. Wel elektradraad maar geen kroonsteentjes Bij Aliexpress liep ik tegen deze quick connectors aan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_192.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_192.jpg)

Uiteraard gaat er naar de rails geen dikke elektrakabel dus daar ik heb een 1 mm stekkerpen van Conrad geprobeerd. Deze (samen met de steekschoenen van 1 mm) gebruik ik heel veel om verbindingen onder de tafel te maken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200426_114113.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200426_114113.jpg)

En dit is dan het resultaat: een muurvaste verbinding onder de tafel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200426_114205.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200426_114205.jpg)

De elektradraad wil ik dan door kleine schroefoogjes onder de tafel door laten lopen. Dat geeft me dan gelijk wat ruimte voor deze connectors.

Overigens heb ik ook nog deze connectors in bestelling staan maar die zijn nog niet geleverd. Daar vind ik dan ook nog wel een bestemming voor.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel2_26.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel2_26.jpg)
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: Romavami op 28 april 2020, 14:15:27
Ook een mooie oplossing, Freek.

Groet Rob
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 april 2020, 14:23:54
De elektradraad wil ik dan door kleine schroefoogjes onder de tafel door laten lopen.
Advies: beide draden van je digitale ringleiding samen door een oog. Niet elke draad apart door een oog.
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 28 april 2020, 15:32:32
Klaas, best een goed advies. Ik weet eigenlijk niet waarom ik beide draden apart door schroefogen wil leiden. Hooguit dat dat mooier staat, maar who cares aan de onderkant van de tafel?

Probleem is dat ik al een doosje met kleine schroefoogjes heb gekocht zonder bon.
Heb je, behalve het extra werk, nog een speciale reden voor je advies?
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: Bert V op 28 april 2020, 18:48:18
Freek,

Een kleine tip: gebruik voor die Scotch lock's een waterpomptang i.p.v. een combinatietang. Met een waterpomptang kun je veel vlakker aanknijpen en dan schieten ze niet zo gauw scheef of knijpen ze maar half.
Met die haakse variant heb ik niet zulke goede resultaten dus als je ze gebruikt, meet dan altijd direct door of je wel goed contact hebt. Daar wil het nog wel eens aan schorten.

Groeten,
Bert
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 april 2020, 19:07:29
Heb je, behalve het extra werk, nog een speciale reden voor je advies?
De achterliggende reden is een elektromagnetisch effect. Een draad waar stroom door loopt heeft een magnetisch veld rond zich. De ogen vormen ijzeren ringen rond de draad die ook gemagnetiseerd worden. Bij gelijkstroom hoeft dat geen probleem te zijn, maar de digitale stroom keert een paar duizend keer per seconde om. De magnetisering van de ogen moet ook steeds omkeren en dat kan elektrische reflecties in de draad veroorzaken.
Als je beide draden samen door het oog steekt raak je dit effect kwijt. De stromen in de twee draden zijn tegengesteld gericht en heffen elkaars magneetveld op. De ogen worden niet meer gemagnetiseerd en het probleem is over.
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 29 april 2020, 10:10:55
OK, ik snap (ongeveer) wat je bedoelt.

Dan ga ik toch maar voor deze plastic zelfklevende clips van Conrad (die ik waar nodig ook met een schroefje vast kan zetten).
Ik kwam er vandaag pas achter  dat ik daar nog een behoorlijke voorraad van heb liggen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Conrad_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Conrad_1.jpg)
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 29 april 2020, 19:56:44
Vandaag heb ik eerst maar even de rails op de grote tafel uitgelegd; nu kan ik in ieder geval een rondje rijden. Het is nog tijdelijk; de buitenste bocht moet nog van 6131-rails gemaakt worden en de andere bochten schuiven dan naar binnen op, maar jemig € 5,40 voor een lullig stukje rails is best wel prijzig vind ik. Dan maar op zoek gaan naar 2e-hands rails dus.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200429_175649.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200429_175649.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200429_175659.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200429_175659.jpg)


Ook ben ik bezig geweest met de ringleiding onder de tafel. Het is niet zo strak geworden als ik eigenlijk had gewild; het ziet er zelfs een beetje rommelig uit. Maar afijn, het ligt niet in het zicht en boven je hoofd werken met een dubbel focus bril is best wel verrekte lastig  :)
Maar het functioneert wel met de knijp-connectors. Bij sommige krijg ik 2 stekkerpennen in 1 gaatje maar soms ook niet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200429_170630.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200429_170630.jpg)
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 30 april 2020, 17:58:06
ook stom: heb ik opeens kortsluiting in mijn baan. Maar ja, deze kruiswissels is natuurlijk vragen om moeilijkheden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel-1_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel-1_2_1.jpg)
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: Romavami op 30 april 2020, 20:50:37
Hoi Freek,

als ik het goed zie dan heb je twee keerlussen en dus sluiting als je er geen module voor gebruikt.
En die 6131 is inderdaad behoorlijk duur. Zeker als je er 10 nodig hebt voor een 180 graden bocht.
Ik heb ze 2e hands via Ebay en Ebay-kleinanzeige kunnen kopen. En anders flexrails nemen.

Groet Rob
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 30 april 2020, 21:03:47
Ik heb ergens gelezen dat de flexrails niet meer wordt gemaakt. Uiteraard is het nog wel hier en daar op voorraad. Ik heb een klein voorraadje ingeslagen.
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: BAD op 30 april 2020, 21:11:49
Volgens mij kan je de hoek linksonder en linksboven gebruiken voor een keerlus module en kan je de kruisingen gewoon laten zitten
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 april 2020, 21:57:46
Volgens de website van Fleischmann wordt de flexibele profirail niet meer gemaakt, maar is er nog wel voorraad.
Maar waarom zit je zo gebakken aan profirail? Vergeleken met andere merken is het vreselijk duur spul.
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 01 mei 2020, 09:09:02
Klaas, ik ben het helemaal met je eens dat de FM profi-rails erg duur is. Maar het punt is dat ik daar best nog wel een grote voorraad van heb liggen. Alleen mis ik bepaalde stukken die ik wel in mijn baanplan heb meegenomen.

Ik ben ook niet zo goed thuis in andere merken rails. Welke laat zich bijvoorbeeld goed combineren met de profi-rails en is aanmerkelijk goedkoper? Ik zou daar wel eens mee willen experimenteren maar weet niet waar te beginnen.
Lijkt me wel lastig om op die manier een baanplan te maken in SCARM maar ook daar is vast wel een mouw aan te passen (gewoon 'uit de losse pols' ontwerpen).

Wat betreft de keerlussen: die haal ik er weer uit. In mijn allereerste ontwerp zaten die ook niet. Ik wil ook helemaal geen keerlus in mijn baan. Ik wilde alleen maar de kruis(Engelse)wissels gebruiken die ik heb liggen en dat pakte dus verkeerd uit.
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: Marc tramt op 01 mei 2020, 09:23:05
Je hoeft andere rails en Profi niet 'door elkaar' te gebruiken. Je kunt ook besluiten één deel (één tafel?) met nieuwe rails te doen en de rest met je voorraad Profi.

Rail blijft een persoonlijke keuze maar ik ben erg gecharmeerd van Peco. Ooit begonnen met Fleischman Modellgleis en als herintreden daarom (uiteraard) op Profi overgestapt. Maar ik knapte af op de flexen (zijn alles behalve flexibel) en de rare korte bielzen Daarna Roco en Peco gaan gebruiken.
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 01 mei 2020, 10:01:53
Dat is natuurlijk ook een idee :-)
Is de overgang van FM Profi naar Peco makkelijke te maken? Lijkt me dat daar toch wel enig hoogteverschil in zit?
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: Ronald Halma op 01 mei 2020, 10:09:49
Freek, ik ben zelf ook een groot fan van Peco. Maar Piko heeft een speciaal overgangs railstuk Van Fleischmann Profi naar Piko.

Maar ik snap je "paniek" niet helemaal, er is nog een (grote) voorraad aan Profirail, waarom niet aanvullen wat je nog nodig hebt? Het wordt nioet meer geproduceerd maar er ligt nog genoeg bij de diverse winkeliers. Ja, dat kost even geld ;)
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 01 mei 2020, 11:02:21
Ow, er is geen paniek hoor. Ik ben alleen alle opties aan het overwegen. Maar ik denk dat ik het goedkoopste uit ben als ik mijn eigen voorraad profi-rails ga gebruiken en dan maar mn baanplan ga aanpassen aan de rails die ik heb.

Ik heb voor de buitenbocht op de middelste tafel al de volgende oplossing bedacht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_193.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_193.jpg)

En daarmee is ook het probleem van de keerlussen opgelost.
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: Martijn_vK op 01 mei 2020, 11:35:09
Is het dan niet handiger cq leuker om de doorgaande rails te annuleren en vanaf beide kanten via het schiereiland te rijden? Zo wordt de baanlengte voor een standaard rondje meteen een stuk groter.
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 01 mei 2020, 13:09:35
Dat zou kunnen, ja. Maar voorlopig is de baan nog zo:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_194.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_194.jpg)

Ik vind het op zich ook wel leuk om een heel lang stuk te hebben als een soort 'paradebaan'. Deze ligt dan langs de balustrade van de vide en is vanaf beneden nog net zichtbaar.
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 01 mei 2020, 15:28:32
Ik had deze Jouef Panorama trein nog in een verhuisdoos liggen. Ik heb daar jaren geleden geprobeerd om een decoder in te bouwen maar het enige wat ik me nog kan herinneren dat dat heel veel problemen gaf. Welke problemen dat dan exact waren, kan ik me niet meer herinneren.

Maar ik vind hem te leuk om niets mee te doen. Kennelijk zit er wel een decoder in gelet op de 2 draadjes aan de buitenkant. Ik meen me te herinneren dat daar binnenin geen ruimte meer voor was (wel raar met zulke dunne draadjes natuurlijk).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200501_150322.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200501_150322.jpg)


Ik wilde eerst het locadres uitlezen met mijn Intellibox I maar die optie heb ik helemaal niet (wel volgens de manual) (?) En dus heb ik maar een nieuw locadres ingevoerd en dat ging goed.
En hij rijdt ook nog redelijk. Ondanks de grote lengte gaat hij goed door de bochten (zie de foto hierboven). Het is natuurlijk wel een oud beestje en Jouef en dat rijdt anders dan een veel nieuwere FM of Lima loc. Op sommige wissels hapert hij wel (of stopt); kennelijk krijgt hij net even geen stroom.

Is een leuk priegelproject voor later: o.a. inbouw ledverlichting voor en achter  :P
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: Romavami op 02 mei 2020, 23:45:07
Hoi Freek,

dat hij hapert op sommige wissels kan ook veroorzaakt worden door de wissel zelf. Bij profi-wissels komt dat wel vaker voor.
Ik heb dat probleem ook bij een paar wissels. Bij die wissels los je dat het eenvoudigste op door direct achter de wissel weer aan te sluiten op de ringleiding.
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 03 mei 2020, 09:49:54
Hi Rob, de haperingen zijn met name op de rails die ik afgelopen week heb gelegd. Die rails komt zo uit de verhuisdoos, is nog niet schoongemaakt, ligt los en er zijn nog geen verbindingen met de ringleiding.
Dus dat gaat wel goed komen. Het viel me alleen op omdat de andere locs zonder problemen over die wissels rijden.
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 03 mei 2020, 11:42:54
Keerlussen blijven lastig; zelfs in mijn gewijzigde baanplan loop ik er weer tegen aan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_196.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_196.jpg)

Dan maar op deze manier:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel2_27.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel2_27.jpg)

Het 'lulletje' aan de binnenring wordt een industriespoortje voor oud materieel waar verder niet mee gereden wordt/kan worden.
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 03 mei 2020, 16:47:18
In een ander draadje werd ik er op gewezen dat op mijn TGV La Poste de antislipbandjes ontbraken.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93284.msg3222114707#msg3222114707 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93284.msg3222114707#msg3222114707)

Ik ben nog eens verder gaan kijken en er ontbreken op veel meer locs en treinstellen de antislipbandjes. Kennelijk zijn die in de loop van de (ongebruikte) jaren verstaft o.i.d. Ik vond het ook al vreemd dat mijn 5-delige TGV Sud-Est niet vooruit te branden was met alleen maar slippende wielen. Ook mijn Oriënt Express met 4 wagons kwam niet vooruit (kun je nagaan hoe lang ik eruit ben geweest om niet direct aan de antislipbandjes te denken.)
Ik had nog wel een voorraadje liggen maar en welke van de 15 verhuisdozen? Bij mijn speurtocht vond ik ook nog een potje Bullfrog Snot en na 5 jaar was dat nog steeds 'vloeibaar'. Op zich is dat handiger omdat je dan niet de boel hoeft te slopen om het bandje om het wieltje te leggen. Maar dat is mij in het verleden eigenlijk nog nooit gelukt, het werd alleen maar een grote knoeiboel. Ik heb nu nog eens goed naar een instructiefilmpje op YouTube gekeken en het nog eens geprobeerd. En zowaar, het is me nog gelukt ook.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200502_153618_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200502_153618_1.jpg)

Na het opbrengen moeten de wielen nog 15 minuten op matige snelheid ronddraaien en daarna moet de boel nog een nacht drogen.
Het resultaat is dat mijn 5-delige TGV met slippende wielen nu prima rondjes kan draaien. Hetzelfde geldt voor mijn Oriënt Express.

Klik hier voor een filmpje van de TGV (https://youtu.be/_p2Jqwj1Qnc)
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: VAM65 op 03 mei 2020, 17:04:45
Gefeliciteerd!
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 mei 2020, 17:36:04
Ik vond het ook al vreemd dat mijn 5-delige TGV Sud-Est niet vooruit te branden was met alleen maar slippende wielen.
Bekend effect als de rubber bandjes ontbreken. Een model waar alleen maar gewone wielen op zitten zonder bandjes rijdt een stuk beter.
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: Zsjoske op 03 mei 2020, 18:57:44
@Freek, 

Waarom leg je niet een kruising op de plaats van het wissel ( rood omcirkeld ) en verplaats dat wissel naar de buitenbaan.  Dan is je keerlus probleem gelijk weg.

Met het wissel boven je rood omcirkelde wissel kunnen je dan bepalen op je trein links of rechtsom je station binnen rijdt.

Gr. Jos
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 03 mei 2020, 19:23:18
Klinkt wel interessant maar volgens mij levert dat toch weer een keerlus op. Of zie ik dat verkeerd?
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: Zsjoske op 03 mei 2020, 19:36:38
@Freek,

Als je een gewone standaard geïsoleerde kruising gebruikt levert dat geen keerlus op. Volg het traject van het sporenplan maar.

Het zal iets moeilijker zijn met automatiseren.

Gr. Jos

Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 04 mei 2020, 09:21:19
@Jos,

Je bedoelt zoiets (ik heb het plan iets simpeler gemaakt):

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_198.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_198.jpg)

Ik denk inderdaad dat dat goed gaat! En het ziet er nog veel leuker uit ook. Ga ik deze week eens uitproberen.
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 05 mei 2020, 11:52:07
Het idee van de kruisingen geeft een hele nieuwe dynamiek aan mijn baanplan.
Dank aan de bedenker daarvan!

Ik heb het gelijk maar even toegepast op het uiteindelijke baanplan (hieronder vereenvoudigd weergegeven) en volgens mij moet dat op deze manier ook goed gaan zonder keerlussen, toch?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_199.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_199.jpg)
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: Romavami op 05 mei 2020, 16:43:28
Hoi Freek.

Als je één van de spoorstaven op de tekening rood maakt en de ander blauw en die blijft volgen...……..
Toch geen keerlussen...

Groet Rob
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 05 mei 2020, 16:59:42
@Rob. Lekker ouderwets kleuren....  ;D

Maar één spoorstaaf rood is genoeg. De andere (zwart) gat dan vanzelf goed.

Afijn, geen keerlussen. Ik ben blij. Nu straks hoe ik dat met die kruisingen ga doen in Rocrail. Maar  dat is vast wel mogelijk.
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: Bert V op 05 mei 2020, 17:26:56
Hallo Freek,

Dit gaat inderdaad prima. Maar let wel op dat je geen overloopwissels in de middelste "uitstulping" gaat maken want dan heb je volgens mij wel weer een keerlus (hondebot principe).

Groeten,
Bert
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 05 mei 2020, 18:01:40
Hi Bert. Nee, in met middenstuk blijven de sporen strikt gescheiden.
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: Thai-Bundesbahn op 05 mei 2020, 18:40:39
Hoi Freek,

Leuk om al die baanplannen en bijbehorende discussie te zien en te lezen. Ik vroeg me af of bij je laatste baanplan (tussen beide kruiswissels) een station-spoor is.
Ik weet niet hoe lang jouw treinen zijn maar 1,20 m is wel een beetje kort. Maar misschien rijd je juist met korte treintjes....dan is het natuurlijk prima.
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 06 mei 2020, 11:07:28
Hi Ed,

Dit wordt uiteindelijk de bedoeling:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_200.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_200.jpg)

De baan is dus een E-vorm waarbij de bovenste en middelste poot van de E nu klaar zijn.
Ik weet nog niet of ik het station bij de opstelsporen in de middelste poot of in de onderste poot ga maken (maar dus niet op het rechte stuk tussen de kruisingen).

In werkelijkheid kan de vorm en lengte iets afwijken van het schema. Ik heb net even gemeten en de opstelsporen in de middelste poot zijn nu 130-160 cm lang. Mijn langste treinstel is ca. 130 cm lang dus dat gaat wel passen.
ik zou op zich wel met langere treinstellen willen rijden maar ik rij alleen met personenrijtuigen met verlichting (die ik er dan zelf in maak). De stroomafnemers op de assen zorgen best wel voor veel weerstand dus veel verder dan loc + 4 personenrijtuigen kom ik niet.
Ik heb in het verleden nog wel deze oplossing bedacht: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60329.msg3221651275#msg3221651275 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60329.msg3221651275#msg3221651275)
Ik moet nog uitzoeken of ik daarmee misschien met meer rijtuigen kan gaan rijden. Ook zoek ik eigenlijk nog naar wat kleinere 2-polige stekkers + contra's.
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: Bert V op 06 mei 2020, 13:11:10
Hallo Freek,

Citaat
De stroomafnemers op de assen zorgen best wel voor veel weerstand dus veel verder dan loc + 4 personenrijtuigen kom ik niet

Stroomvoerende koppeling geen optie? Ik heb dat bij enkele stammetjes gebruikt en dat scheelt aanzienlijk in de rolweerstand. Ik heb ze per twee stroomvoerend aan elkaar gekoppeld maar meer is ook goed mogelijk. Hangt dan uiteraard wel af van wat je voor verlichting gebruikt.

Groeten,
Bert
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 06 mei 2020, 17:31:26
In mijn wagons zit led-verlichting die ik zelf heb gemaakt (zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60329.msg3221556503#msg3221556503 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60329.msg3221556503#msg3221556503)).

De stroomafnemers maak ik ook zelf, zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60329.msg3221560666#msg3221560666 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60329.msg3221560666#msg3221560666). Op deze manier is er veel minder weerstand dan met de 'officiële' stroomafnemers en het werkt (in combinatie met de elco) prima.

Stroomvoerende koppelingen is natuurlijk de ultieme oplossing, maar:
- ik heb nogal veel oud materieel (Roco, Lima en Jouef) zonder NEM 362 schachten. Het lijkt me niet eenvoudig om daarop dat soort koppelingen te installeren.
- los daarvan: ik vind een prijs van ca. € 15 per set wel heel erg veel.

Ik koppel de wagons eigenlijk nooit los, dus in het ergste geval maak ik een 'vaste' bevestiging tussen de wagons. Maar vooreerst zou een oplossing met ieniemiene kleine stekkertjes een goed oplossing zijn. Eigenlijk zoiets als er nu tussen de wagons van mijn FM sprinter zit (kan ik nu niet laten zien). Of zoiets als aan een decoder maar dan 2-polig met een uiteraard ook een contra.
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: Bert V op 06 mei 2020, 20:13:48
Helder verhaal. Inderdaad zijn de stroomvoerende koppelingen gebaseerd op de NEM schacht dus met ouder materieel heb je er niets aan, althans niet zonder andere verbouwingen.

Die prijs van € 15 die je noemt is voor de Viessmann koppelingen. Er zijn echter ook veel goedkopere versies verkrijgbaar van o.a. REE-models, maar dat terzijde.

Bij onze Chinese vrienden zijn volgens mij nog wel kleinere stekkertjes/contrastrekkertjes verkrijgbaar. Een korte zoektocht op micro connector 2 pin leverde de nodige hits op met connectors van 1,25 tot 1,5 mm, toch weer aanmerkelijk kleiner dan degene die je in je andere draadje liet zien.

Groeten,
Bert
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 07 mei 2020, 11:05:32
Ik zag dat REE-models ook magnetische koppelingen heeft (misschien bedoelde je die juist wel). Dat lijkt me ook erg handig, maar ja, bij mij zal dat op de meeste wagons niet gaan passen.

Ik heb nog niet in China gezocht maar wel in NL en ik kwam daarbij deze connectors tegen: https://opencircuit.nl/Product/Micro-JST-2-Pin-1.25mm-male-female-connector (https://opencircuit.nl/Product/Micro-JST-2-Pin-1.25mm-male-female-connector). Ik kan niet zo goed inschatten hoe groot die zijn maar bij een prijs van € 1,95 per 5 sets kan ik me er geen bult vallen. Dat zijn bijna 'Chinese' prijzen  ;)

Ik krijg ze vandaag of morgen binnen dus ik zal wel even laten weten of deze connectors wat zijn.
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 08 mei 2020, 12:03:53
De micro-connectoren zijn binnen. Deze zijn wel heel erg klein t.o.v. de andere die ik al had maar dat was ook precies de bedoeling.
Ik heb een tandenstoker ter vergelijking er bij gelegd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200508_112553.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200508_112553.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200508_112642.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200508_112642.jpg)

De vaste draadjes zijn wel vrij stug dus ik moet nog ervaren hoe dat dan gaat in de bochten.

Nu kan ik beginnen met het inbouwen van de verlichting maar dan  moet ik wel eerst weten hoe ik de wagons open krijg. Zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93383.new#new (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93383.new#new).
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 10 mei 2020, 16:21:07
De afgelopen 2 dagen ben ik bezig geweest met het 'bemensen' van de wagons. Ik had gelukkig nog een voorraadje 'sitting people' uit China. Volgens mij is dit formaat N want ik hoefde nu geen voetjes te amputeren (wat ik wel bij de H0-Chineesjes moest doen). Hier en daar nog wel een armpje als er een leuning in de weg zat.......

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200510_134057.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200510_134057.jpg)


Uiteraard moet ook de verlichting ingebouwd worden want daar is het allemaal om begonnen. Dat betekent een hoop priegel-soldeerwerk. Gelukkig heb ik hulp van een soldeerstandaard en een chirurgische klem (anders brand ik elke keer m'n vingers).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200510_145606.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200510_145606.jpg)

Na het soldeerwerk ziet het er dan zo uit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200510_143845.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200510_143845.jpg)

De eerste wagon heeft nu led-verlichting.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200510_144234.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200510_144234.jpg)

En dit is de  verbinding tussen de wagons (connector zit aan de bovenkant):

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200510_144152.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200510_144152.jpg)

En dan heeft wagon nr 2 ook verlichting met stroom uit wagon nr 1.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200510_144244.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200510_144244.jpg)

En heleboel soldeerwerk later zijn alle 6 wagons voorzien van verlichting terwijl de stroom maar bij 1 wagon  wordt afgenomen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200510_154153.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200510_154153.jpg)

NB De achterste wagon (bagagewagen) heeft uiteraard geen verlichting.
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 12 mei 2020, 16:47:01
Ik had nog een Jouef SNCF Z 9500 treinstel voor regionaal vervoer liggen die ik 4 jaar geleden al had aangeschaft, digitaal gemaakt en voorzien van ledverlichting (voor en achter). Dit zijn foto's op mijn oude baan van 4 jaar terug.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Resize_of_20160430_171827_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Resize_of_20160430_171827_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Resize_of_20160430_171907_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Resize_of_20160430_171907_1.jpg)

Ik heb er maar weinig mee gereden want het achterste treinstel liep steeds uit de baan en ik wist niet waar het aan lag.
Ik kwam deze weer tegen in een verhuisdoos en gelijk uitgeprobeerd. Ook op deze baan hetzelfde probleem helaas. Ik heb de achterste nu verzwaard met lood en iets van het frame weggeveild en nu loopt dit treinstel super! Hoe simpel kan het soms zijn.

Hier een filmpje van een rijdend treinstel:

https://www.youtube.com/v/NqMoJKuGufA&feature=youtu.be
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: Romavami op 12 mei 2020, 23:55:30
Leuk setje Freek
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: Bert V op 13 mei 2020, 13:23:50
Hallo Freek,

Eerder merkte je op dat de draadjes aan die connectors nogal stug leken. Hoe gaat het nu in de praktijk? Loopt het allemaal een beetje soepel in de bochten? En zou dat denk je ook zo zijn bij rijtuigen met vouwbalgen? Mij lijkt voor sommige stammetjes van mij deze oplossing ook wel wat dus hoor graag jouw ervaring hiermee.

Groeten,
Bert
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 13 mei 2020, 14:28:51
Hallo Bert. Ik had in de SNCF Z 9500 nog een grotere connector gebruikt. Dat ziet er dan zo uit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200513_140344.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200513_140344.jpg)

In verhouding ziet die er best wel groot uit maar bij het aankoppelen schuif ik de connector door de balg van de voorste wagon naar binnen (die is open dus ik heb niets weggebroken).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200513_135811.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200513_135811.jpg)

Dit treinstel rijdt in de (kleinste) bochten zonder problemen.

Zoals geschreven heb ik in de kleine personenwagons de kleine connector gebruikt. Van dichtbij:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200513_140310.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200513_140310.jpg)

In sommige wagons zat bovenin al een gaatje, in andere wagons heb ik een gaatje van 3 mm geboord. De 2 draadjes kunnen daar 'ruim' in bewegen. Ondanks dat de draadjes inderdaad wat styg zijn merk je daar in de bochten helemaal niet van. Hier een filmpje waarbij het trein door de kleinste bocht rijdt.

https://www.youtube.com/v/6BSU1VbHIn0&feature=youtu.be


Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: Bert V op 13 mei 2020, 15:38:20
Hallo Freek,

Bedankt voor de terugkoppeling. Ik ga ook maar eens een paar van die connectortjes bestellen.
Leuk treinstel trouwens die Jouef  (y)

Groeten,
Bert
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 13 mei 2020, 16:46:27
Gewoon bestellen, uiteindelijk kosten ze ook nog eens heel weinig. En ze worden ook nog eens supersnel geleverd.
Ik ben benieuwd of het in jouw geval ook een oplossing is.

Die Jouef vond ik indertijd té leuk om niet te kopen ondanks dat ik eigenlijk al teveel treinstellen had. Maar dit treinstel zien we elk jaar rijden in Frankrijk vlakbij onze (vaste) camping in de buurt van Chambéry. En ja, dan mag die niet ontbreken op een (overwegend) Franse baan  ;)
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: Rondje_HO op 13 mei 2020, 17:11:25
>>  maar bij het aankoppelen schuif ik de connector door de balg van de voorste wagon naar binnen ...


Dat is wel een handige oplossing. Ook al zou je de kop aan een zijde open moeten maken, dan is het nog netter dan een losse stekker tussen twee rijtuigen.
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 13 mei 2020, 17:45:00
Hallo Martijn.
Ik heb het in het verleden ook al eens met stekkerpennen en steekschoenen geprobeerd maar dat was best wel onhandig:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60329.msg3221649682#msg3221649682 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60329.msg3221649682#msg3221649682)

Vervolgens heb ik de grotere connectoren gebruikt en dat werkt al een stuk makkelijker.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60329.msg3221651275#msg3221651275 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60329.msg3221651275#msg3221651275)

Maar ik denk inderdaad dat ik bij deze wagons ook de kleinere connectoren ga gebruiken en dan een opening in de wagon maak waar ik ze in kan schuiven zodat je ze tijdens het rijden niet ziet. Goed idee! Het zijn toch oude wagons, ook al ben ik er door het bijzondere karakter ervan wel een beetke aan gehecht.

Zag ik het nu goed op Flickr en heb jij spiksplinternieuwe Capitole-wagons? Maar dan moet er ook nog wel de juist loc bij hebben  ;D
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 07 juni 2020, 11:34:02
Naast allerlei klussen in en rond ons huis ben ik qua treinbaan vooral bezig geweest met het schoonmaken, vastleggen en op de ringleiding aansluiten van de rails. Een tijdrovend karweitje waar weinig eer aan te behalen is (behalve dat de treinen nu storingsvrij kunnen rondrijden) maar het moet toch gebeuren.

In navolging van Romavani heb ik mijn beeldscherm aan de zijwand van de dakkapel gehangen met een tv-beugel die ik nog ongebruikt had liggen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200606_111344.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200606_111344.jpg)

Ik moest wel een soort 'trekontlasting' maken om te voorkomen dat het gewicht aan maar 1 of 2 houten schrootjes kwam te hangen. Misschien niet de meest fraaie oplossing maar wel effectief (denk ik).

Zo heb ik meer werkruimte voor mezelf gecreëerd. Enig nadeel: de monitor hangt wel een beetje hoog (kon helaas niet lager) en voor iemand met een dubbelfocusbril is dat best wel lastig. Misschien moet ik nu toch maar eens gaan denken aan een aparte beeldschermbril. Dat is misschien ook handiger bij het boven je hoofd werken onder de tafel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200606_112117.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200606_112117.jpg)


De eerste 6 wissels heb ik nu ook aangesloten op de eerste DR4018 van mijn vorige baan. Ik was wel een beetje vergeten hoe ik deze aan moest sluiten en welke trafo ik daarvoor gebruikte. Gelukkig kwam er langzaam iets bovendrijven. Ik gebruikte in het verleden deze transformator en die zat nog in een verhuisbox.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Titan_108_Transformator_Universal_60_VA_4_Ampere_auch_fuer_Digital_a_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Titan_108_Transformator_Universal_60_VA_4_Ampere_auch_fuer_Digital_a_1.jpg)

En in dit draadje heb ik hier jaren geleden al een vraag over gesteld: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66614.msg3221611672#msg3221611672 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66614.msg3221611672#msg3221611672).

Toen was het aansluiten eigenlijk heel simpel en werkte de DR4018 in één keer goed met mijn Intellibox.

Het is wel een beetje een wirwar van draden geworden maar dit zit onder de tafel en in principe hoef ik hier niet meer iets aan te doen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200606_174617.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200606_174617.jpg)
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: Ronald Halma op 07 juni 2020, 11:50:20
Misschien moet ik nu toch maar eens gaan denken aan een aparte beeldschermbril. Dat is misschien ook handiger bij het boven je hoofd werken onder de tafel.

Een beeldschermbril is precies voor dat wat de naam zegt; beeldscherm ;) Ik denk dat de afstand die je nu hebt misschien net te groot is voor zo een bril, daar zou ik wel even navraag naar doen mocht je echt die bril aan willen schaffen. Ze zijn immers ook niet echt goedkoop.
Voor onder de tafel is eigenlijk maar 1 optie goed; geen bril ;) Voor heel dichtbij zet ik 'm maar af maar ik zie veraf niet goed en heb een leesgedeelte in de bril, multifocaal dus. En daarmee zie ik zonder bril en dichtbij superscherp.

Over je bedrading; die zou ik iets netter wegwerken en labelen. Je zult zien dat bij een storing je juist daar moet zijn wat je nu niet geordend hebt. Hoe ik dat weet?  ;D :) ;)
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 juni 2020, 12:04:44
Als ik zulke draden zie die vrij door de ruimte zijn gespannen dan scroll ik maar gauw door. Doet pijn aan mijn ogen. 8)
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: Deetrein op 07 juni 2020, 12:08:33
Inderdaad, een onbedachtzame beweging...... :-\
Als je in ieder geval maar een vaste kleurcodering gebruikt.

Mvg, Erich
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: Ronald Halma op 07 juni 2020, 12:18:59
Waarbij dit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/freekbaan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/freekbaan.jpg)

Zo dichtbij een aansluiting not-done is. Het lijkt nl op een koppeling en dat is vragen om moeilikheden. Of ik zie het verkeerd dan heb ik niks gezegd ;)
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 07 juni 2020, 13:34:09
Waarbij dit:
[foto verwijderd]
Zo dichtbij een aansluiting not-done is. Het lijkt nl op een koppeling en dat is vragen om moeilikheden. Of ik zie het verkeerd dan heb ik niks gezegd ;)

Dat is inderdaad een koppeling die doorloopt onder de volgende tafel. Ik maak die met stekkerpennen geïsoleerd met krimpkous. Zo maak ik alle verbindingen onder de tafel als draden (bijv. van wissels) te kort zijn.

En ja, ik zie nu ook dat de draden wel erg kriskras door elkaar lopen. Ik ga dat nog wel netter maken.

Het werken met het hoge beeldscherm gaat best wel goed. Ik ben nu bezig om mijn baanplan in te voeren in Rocrail.
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 10 juni 2020, 20:03:42
Hehe...... ik ben eindelijk zover dat ik alle rails en wissels van fase 1 heb schoongemaakt; de rails op diverse plaatsen aan de ringleiding heb aangesloten en alle wissels eveneens heb aangesloten op de wisseldecoders.

Verder heb ik het baanplan ingevoerd in Rocrail en de instellingen in Rocrail met hulp van het Rocrailforum goed gezet.De wissels en locs zijn nu ook via Rocrail aan te sturen;alle melders (reedcontacten) moeten nu nog geplaatst worden.

Hieronder ter illustratie het baanplan en het in Rocrail aangemaakt spoorplan (met de niet-aangesloten melders).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_206.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_206.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel2_29.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel2_29.jpg)
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: Romavami op 10 juni 2020, 20:50:12
Hoi Freek,

ik had je al een tijdje gemist en ook geen updates gezien.
Het zijn soms vervelende karweitjes maar doe je ze niet dan is de ellende niet te overzien.

Voor wat betreft die bril heb Ik nog een tip;

In plaats van een beeldschermbril (die ik heb voor de computer met een redelijk vaste werkafstand) heb ik bij de opticien voor een heel klein prijsje een hobbybril laten maken.
Deze heeft een meer variabele afstand en is vooral voor de priegelklusjes een verademing.

Stay safe, Rob
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 11 juni 2020, 10:56:09
Een hobbybril kende ik nog niet. Ik zal daar eens achteraan gaan.

Ik heb momenteel mijn 'losse' beeldscherm weer teruggezet; dat werkt even wat prettiger bij het aanmaken van het spoorplan in Rocrail. Het hangende beeldscherm gebruik ik dan maar als stationsklok   ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200611_100721.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200611_100721.jpg)

En de rest van de sporen liggen er nu ook netjes bij.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200611_100837.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200611_100837.jpg)

Voorlopig moet ik het hier mee doen. In een later stadium zal aan de L-kant op de foto het baanplan uitgebreid worden.

Ik zit er wel over na te denken om aan die kant een helix te maken tot op de vloer van de vide en dan een oversteek te maken naar de bovenkant van de inpandige raampartij. Dan moet ik alleen ruim 4 meter overbruggen boven onze woonkamer en dat wordt dan een hele uitdaging.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200611_104835.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200611_104835.jpg)

Afijn, dat is allemaal toekomstmuziek...............
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: Romavami op 21 juni 2020, 09:30:28
Maar voorlopig ben je lekker opgeschoten.
Je kan in ieder geval rijden. :D
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 21 juni 2020, 09:44:01
Inderdaad. De komende weken zal er overigens weinig gebeuren, vrees ik.
Druk met de verbouwing van onze carport/berging/garage, het straatwerk rond ons huis en uiteraard ook nog een reis met de caravan.
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: Martijn_vK op 22 december 2020, 19:56:09
Maar dit treinstel zien we elk jaar rijden in Frankrijk vlakbij onze (vaste) camping in de buurt van Chambéry. En ja, dan mag die niet ontbreken op een (overwegend) Franse baan  ;)

Hoi Freek,

Hoe staat het met de baanbouw? Ik haal even bovenstaand citaat aan. Ik heb dezelfde Z 9500 in de vitrine staan. Jeugdsentiment, omdat ik deels ben opgegroeid in de regio waar je het over hebt, op 200 meter van het spoor langs het Lac du Bourget aan de noordkant en ik heb die treinstellen ettelijke honderden keren voorbij zien komen. Evenals natuurlijk de oranje TGV SE en de Corails. Inmiddels is mijn verzameling Franse modellen aardig groot geworden, maar ik heb het wel vooral bij de periode begin jaren '90 gehouden.

In welke plaats is de camping waar je jaarlijks naartoe gaat?
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 23 december 2020, 10:56:14
De baanbouw vordert langzaam maar er valt weinig te melden eerlijk gezegd. Want het solderen van melders/glasschakelaars en het inprogrammeren in Rocrail is niet heel erg spannend.
Bovendien heb ik ook wel een beetje last van 'corona-moeheid'. Er moet hier in huis ook nog het een en ander gebeuren maar daar heb ik eigenlijk (door het grijzige weer en de coronabeperkingen) niet zoveel zin in. En dan ga je ook niet met een fijn gevoel aan je treinbaan zitten knutselen.
Maar de dagen worden vanaf nu weer langer en het weer zal ook wel beter worden. Dan komt de zin vanzelf wel weer terug.

De camping waar we elk jaar naar terug gaan, ligt aan het Lac d'Aiguebelette. Mocht je daar meer over willen weten, stuur dan een pb.
Titel: Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
Bericht door: freekvo op 18 januari 2021, 16:50:33
Rocrail is inmiddels zo goed als ingeregeld dus ik ben nu aan het testen of alles goed werkt. En dan kom je er achter dat sommige locs wel erg veel problemen geven (rijden niet lekker alsof de baan smerig is terwijl andere locs probleemloos doorrijden), dat sommige melders niet iets te krap op de volgende wissel zijn geplaatst, dat sommige wissels toch wel erg vaak haperen etc.
Oftewel: de gewone zaken die je altijd tegen komt bij wat ouder materiaal.

Toch maar even een filmpje van een klein ritje; aan het eind zie je dat de TGV wordt gestart maar wordt tegengehouden door de Capitole die net iets te ver is doorgereden.

https://www.youtube.com/v/YlG0eYPXPmg&feature=youtu.be