Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Karben
Vandaag om 09:52:02
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door RK
Vandaag om 09:38:48
DR4024 door Josephes
Vandaag om 09:35:08
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
ABLOAD gaat stoppen door Jelmer
Vandaag om 08:30:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Treinreizen met m'n vader door spoorijzer
Vandaag om 08:12:10
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 07:54:53
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door zuylen
Vandaag om 05:02:25
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
NS 8400 van Werps door mwdb
22 april 2024, 23:10:52
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 april 2024, 16:44:20
  

Auteur Topic: The Summer of 69  (gelezen 64037 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5010
  • Team Mitropa - OHMB
Re: The Summer of 69
« Reactie #180 Gepost op: 25 augustus 2020, 20:32:35 »
Het is inderdaad de bedoeling dat de baan een paar keer mee op pad gaat, koud tegen elkaar aanleggen is helaas geen optie door de conversie van vast baanontwerp uit de jaren '60 naar modules anno nu. Door de diverse hoogteverschillen krijg ik afwijkingen in de passing. Dat zou normaliter opgelost worden net een traditionele solide houtconstructie, maar dan wordt de boel te zwaar voor transport. Enfin, de genoemde bielzen zijn reeds in aantocht voor wat experimenteren  (y)
RETROBAHN A.G.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5010
  • Team Mitropa - OHMB
Re: The Summer of 69
« Reactie #181 Gepost op: 27 augustus 2020, 11:48:57 »
Ik denk dat ik een oplossing gevonden heb door een passtukje met uitwendige contacten te maken, wat middels een verende klemverbinding wordt aangebracht.

Dit is ongeveer het idee. Let niet op de kwaliteit van het soldeerwerk, ik heb 1 matje opgeofferd om diverse dingen op te proberen, dus het mooie is er wel af. Ook de contacten zijn niet definitief, hiervoor is ander materiaal onderweg met een vlakke kant zodat het mooi in het railprofiel klemt.


En zo klem je de overgangen er eenvoudig tussen. Het concept an sich bevalt me wel voor dit type baan, ik ga het verder uitwerken.
RETROBAHN A.G.

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
    • opbouw blog treinbaan
Re: The Summer of 69
« Reactie #182 Gepost op: 27 augustus 2020, 17:57:55 »
Ziet er uit als een goed doordacht plan.
Misschien ga ik dit wel van je lenen.  ;D

Groeten Marco

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5010
  • Team Mitropa - OHMB
Re: The Summer of 69
« Reactie #183 Gepost op: 27 augustus 2020, 23:55:41 »
Zodra ik het concept verder uitgewerkt heb zal ik dat zeker delen. Het is voor een "ouderwetse" baan met bedding materiaal onder de rails wat makkelijker toe te passen dan met de perfecte ballast bedden die we tegenwoordig maken.
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2020, 23:58:24 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15412
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: The Summer of 69
« Reactie #184 Gepost op: 28 augustus 2020, 11:13:20 »
Bessel, met die constructie zul je zeker tegen problemen aanlopen. De druk van die pinnetjes en het gevaar van vervuiling is niet foolproof genoeg. Als je het echt zeker wilt hebben zou ik daar 2 voedingsdraden aan maken en die op een manier aansluiten dat het snel uit elkaar kan.

Ik wweet, het zijn korte stukjes maar toch :)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7042
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: The Summer of 69
« Reactie #185 Gepost op: 28 augustus 2020, 11:24:25 »
Ik zou het nog anders doen:

-de rails laten doorlopen tot de modulescheiding.
-4 bielzen wegsnijden.
-de midibiels onder de spoorstaven solderen.
-de midibiels vastschroeven op de onderbouw.

Bij Modulebaan.nl gebruiken we de midibiels al een tijdje naar tevredenheid op deze manier.
Het staat of valt met een stabiele ondergrond.
Dat zit bij jou wel goed, zo te zien ;)

Het scheelt trouwens ook een hoop werk bij opbouwen:
enkel de bakken goed uitlijnen en klaar.

tschüß
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5010
  • Team Mitropa - OHMB
Re: The Summer of 69
« Reactie #186 Gepost op: 28 augustus 2020, 11:39:00 »
Ik ben inmiddels nog verder en heb een scharnierende constructie gemaakt, kan daar inderdaad ook voedingsdraadjes aan solderen.
De modules zelf hebben allemaal eigen voeding, voor het doorgeven van spanning zijn de passtukjes dus niet nodig.



Zoiets dus. Wordt vervolgd, in elk geval bedankt voor bruikbare tips.

@Hendrik Jan, door de hoogteverschillen icm lichte bouw is dat nu precies de reden om vulstukjes te willen in plaats van spoorstaven die tot de rand van de module lopen. Er zit teveel marge in anders. Het baanontwerp is nu eenmaal nooit bedacht voor moduletoepassing...op de vlakke plaat van de voorbeeldfoto's is het geen probleem, maar de diverse verdiepingen hebben een andere oplossing nodig.
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2020, 11:41:11 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7042
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: The Summer of 69
« Reactie #187 Gepost op: 28 augustus 2020, 12:55:46 »
Jouw feestje ;)
succes met de bouw.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5010
  • Team Mitropa - OHMB
Re: The Summer of 69
« Reactie #188 Gepost op: 11 september 2020, 12:00:06 »
Voor de retrobahn scharrel ik regelmatig zo-nieuw-mogelijke oude kits op, omdat exemplaren die 50 jaar geleden in elkaar gelijmd zijn er doorgaans niet meer uitzien. Onaangetaste kits zijn echter schaars en kostbaar, bovendien eigenlijk ook zonde om nu nog te bouwen (citaat: een ongeruste verzamelaar ;D ) Maar nette kits met wat extra werk vind ik ook prima.
Zoals deze:

Een leuk, karakteristiek jaren '60 gebouw. Helaas is iemand lang geleden begonnen met de facades in elkaar te plakken met teveel lijm deze zijn toen allemaal kromgetrokken. De bouwer had er toen geen zin meer in en heeft de kit weggeborgen voor mij, 40 a 50 jaren later. Op de dakplaten na geheel compleet.
Het rechten van de wanden met een föhn of heet water voor de ernstiger delen is best een uitdaging, maar na een paar avondjes tobben zijn we tot een aardig gebouw gekomen.

Niet kaarsrecht meer allemaal, maar wat verder op de achtergrond toch nog de moeite waard.
RETROBAHN A.G.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3294
Re: The Summer of 69
« Reactie #189 Gepost op: 11 september 2020, 12:20:30 »
Mooi gebouw. Maar hoe dat middendeel blijft zweven boven het plein eronder is wel een vraag. Misschien hebben ze bij Faller luchtankers?
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
Re: The Summer of 69
« Reactie #190 Gepost op: 11 september 2020, 12:27:29 »
Vooral de etalages zijn heel typerend voor die periode (y).
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6464
Re: The Summer of 69
« Reactie #191 Gepost op: 11 september 2020, 12:30:49 »
Ik zou er in ieder geval niet graag onderdoorlopen.

Het gebouw zou het wel leuk doen wanneer het dwars wordt geplaatst over een tunnelbak van een ringweg. Zo ongeveer als bij de Utrechtse Baan in Den Haag. Maar dat is vast te serieus voor een retrobaan  :)
Boomshanka!

Henk Uijterwaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: The Summer of 69
« Reactie #192 Gepost op: 11 september 2020, 12:42:02 »
Het gebouw lijkt me ook niet echt op schaal. Je ziet het aan de doos, de 3 verdiepingen van het huis ernaast zijn ongeveer even hoog als de 4 verdiepingen van het kantoor.  De auto is ongeveer even hoog als 1 etage.  En in elkaar gezet zijn
de etalages hoger dan een verdieping, terwijl die toch minimaal ongeveer even hoog moeten zijn.

Onder het middendeel kan je misschien een paar peilers zetten, zodat je de illusie krijgt dat het niet
meteen in elkaar zakt.


Maar goed, het geeft me wel een jaren-60 nostalgieglimlach.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: The Summer of 69
« Reactie #193 Gepost op: 11 september 2020, 13:29:05 »
Mooi gebouw. Maar hoe dat middendeel blijft zweven boven het plein eronder is wel een vraag. Misschien hebben ze bij Faller luchtankers?

Ik denk dat de draagconstructie verstopt zit in de trappen. Kijk maar, er is veel meer mogelijk dan je denkt.   ;)

Steijn

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5010
  • Team Mitropa - OHMB
Re: The Summer of 69
« Reactie #194 Gepost op: 11 september 2020, 13:45:28 »
Het is een bijzondere constructie en weinig realistisch. Bovendien opgebouwd met de Faller gevelmodules uit 1960 die ook voor diverse andere flat- en kantoorgebouwen zijn toegepast: qua verdiepingshoogte ongeveer schaal 1:120. Overigens: kijk niet naar de Faller auto's als referentie, want die waren ongeveer 1:60 en dus veel te groot.
Maar realistisch is niet mijn doel, dat heb ik al een keer gedaan: ik ga nu voor authentiek, en in de jaren 60 waren er wel meer modelspoorzaken niet op schaal of ver van de waarheid.
Belangrijk is dat ik met de bebouwing onmiskenbaar een jaren '60 concept zichtbaar maak, en dat gaat denk ik wel lukken.
« Laatst bewerkt op: 11 september 2020, 17:00:25 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.