Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:17:39
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 17:03:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Conrat door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:02:13
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
Koppelingsmechanisme klemt? door Herb73
Vandaag om 16:40:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door saskia
Vandaag om 16:23:40
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 15:46:35
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:43:15
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 15:27:17
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door stoombr38
Vandaag om 15:13:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 15:01:28
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 14:36:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:55:41
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
  

Auteur Topic: The Summer of 69  (gelezen 88815 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5363
  • Team Mitropa - OHMB
Re: The Summer of 69
« Reactie #180 Gepost op: 25 August 2020, 20:32:35 »
Het is inderdaad de bedoeling dat de baan een paar keer mee op pad gaat, koud tegen elkaar aanleggen is helaas geen optie door de conversie van vast baanontwerp uit de jaren '60 naar modules anno nu. Door de diverse hoogteverschillen krijg ik afwijkingen in de passing. Dat zou normaliter opgelost worden net een traditionele solide houtconstructie, maar dan wordt de boel te zwaar voor transport. Enfin, de genoemde bielzen zijn reeds in aantocht voor wat experimenteren  (y)
RETROBAHN A.G.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5363
  • Team Mitropa - OHMB
Re: The Summer of 69
« Reactie #181 Gepost op: 27 August 2020, 11:48:57 »
Ik denk dat ik een oplossing gevonden heb door een passtukje met uitwendige contacten te maken, wat middels een verende klemverbinding wordt aangebracht.

Dit is ongeveer het idee. Let niet op de kwaliteit van het soldeerwerk, ik heb 1 matje opgeofferd om diverse dingen op te proberen, dus het mooie is er wel af. Ook de contacten zijn niet definitief, hiervoor is ander materiaal onderweg met een vlakke kant zodat het mooi in het railprofiel klemt.


En zo klem je de overgangen er eenvoudig tussen. Het concept an sich bevalt me wel voor dit type baan, ik ga het verder uitwerken.
RETROBAHN A.G.

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Re: The Summer of 69
« Reactie #182 Gepost op: 27 August 2020, 17:57:55 »
Ziet er uit als een goed doordacht plan.
Misschien ga ik dit wel van je lenen.  ;D

Groeten Marco

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5363
  • Team Mitropa - OHMB
Re: The Summer of 69
« Reactie #183 Gepost op: 27 August 2020, 23:55:41 »
Zodra ik het concept verder uitgewerkt heb zal ik dat zeker delen. Het is voor een "ouderwetse" baan met bedding materiaal onder de rails wat makkelijker toe te passen dan met de perfecte ballast bedden die we tegenwoordig maken.
« Laatst bewerkt op: 27 August 2020, 23:58:24 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18035
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: The Summer of 69
« Reactie #184 Gepost op: 28 August 2020, 11:13:20 »
Bessel, met die constructie zul je zeker tegen problemen aanlopen. De druk van die pinnetjes en het gevaar van vervuiling is niet foolproof genoeg. Als je het echt zeker wilt hebben zou ik daar 2 voedingsdraden aan maken en die op een manier aansluiten dat het snel uit elkaar kan.

Ik wweet, het zijn korte stukjes maar toch :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: The Summer of 69
« Reactie #185 Gepost op: 28 August 2020, 11:24:25 »
Ik zou het nog anders doen:

-de rails laten doorlopen tot de modulescheiding.
-4 bielzen wegsnijden.
-de midibiels onder de spoorstaven solderen.
-de midibiels vastschroeven op de onderbouw.

Bij Modulebaan.nl gebruiken we de midibiels al een tijdje naar tevredenheid op deze manier.
Het staat of valt met een stabiele ondergrond.
Dat zit bij jou wel goed, zo te zien ;)

Het scheelt trouwens ook een hoop werk bij opbouwen:
enkel de bakken goed uitlijnen en klaar.

tschüß
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5363
  • Team Mitropa - OHMB
Re: The Summer of 69
« Reactie #186 Gepost op: 28 August 2020, 11:39:00 »
Ik ben inmiddels nog verder en heb een scharnierende constructie gemaakt, kan daar inderdaad ook voedingsdraadjes aan solderen.
De modules zelf hebben allemaal eigen voeding, voor het doorgeven van spanning zijn de passtukjes dus niet nodig.



Zoiets dus. Wordt vervolgd, in elk geval bedankt voor bruikbare tips.

@Hendrik Jan, door de hoogteverschillen icm lichte bouw is dat nu precies de reden om vulstukjes te willen in plaats van spoorstaven die tot de rand van de module lopen. Er zit teveel marge in anders. Het baanontwerp is nu eenmaal nooit bedacht voor moduletoepassing...op de vlakke plaat van de voorbeeldfoto's is het geen probleem, maar de diverse verdiepingen hebben een andere oplossing nodig.
« Laatst bewerkt op: 28 August 2020, 11:41:11 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: The Summer of 69
« Reactie #187 Gepost op: 28 August 2020, 12:55:46 »
Jouw feestje ;)
succes met de bouw.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5363
  • Team Mitropa - OHMB
Re: The Summer of 69
« Reactie #188 Gepost op: 11 September 2020, 12:00:06 »
Voor de retrobahn scharrel ik regelmatig zo-nieuw-mogelijke oude kits op, omdat exemplaren die 50 jaar geleden in elkaar gelijmd zijn er doorgaans niet meer uitzien. Onaangetaste kits zijn echter schaars en kostbaar, bovendien eigenlijk ook zonde om nu nog te bouwen (citaat: een ongeruste verzamelaar ;D ) Maar nette kits met wat extra werk vind ik ook prima.
Zoals deze:

Een leuk, karakteristiek jaren '60 gebouw. Helaas is iemand lang geleden begonnen met de facades in elkaar te plakken met teveel lijm deze zijn toen allemaal kromgetrokken. De bouwer had er toen geen zin meer in en heeft de kit weggeborgen voor mij, 40 a 50 jaren later. Op de dakplaten na geheel compleet.
Het rechten van de wanden met een föhn of heet water voor de ernstiger delen is best een uitdaging, maar na een paar avondjes tobben zijn we tot een aardig gebouw gekomen.

Niet kaarsrecht meer allemaal, maar wat verder op de achtergrond toch nog de moeite waard.
RETROBAHN A.G.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3313
Re: The Summer of 69
« Reactie #189 Gepost op: 11 September 2020, 12:20:30 »
Mooi gebouw. Maar hoe dat middendeel blijft zweven boven het plein eronder is wel een vraag. Misschien hebben ze bij Faller luchtankers?
Tschuss Genossen

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: The Summer of 69
« Reactie #190 Gepost op: 11 September 2020, 12:27:29 »
Vooral de etalages zijn heel typerend voor die periode (y).
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7498
Re: The Summer of 69
« Reactie #191 Gepost op: 11 September 2020, 12:30:49 »
Ik zou er in ieder geval niet graag onderdoorlopen.

Het gebouw zou het wel leuk doen wanneer het dwars wordt geplaatst over een tunnelbak van een ringweg. Zo ongeveer als bij de Utrechtse Baan in Den Haag. Maar dat is vast te serieus voor een retrobaan  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Henk Uijterwaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: The Summer of 69
« Reactie #192 Gepost op: 11 September 2020, 12:42:02 »
Het gebouw lijkt me ook niet echt op schaal. Je ziet het aan de doos, de 3 verdiepingen van het huis ernaast zijn ongeveer even hoog als de 4 verdiepingen van het kantoor.  De auto is ongeveer even hoog als 1 etage.  En in elkaar gezet zijn
de etalages hoger dan een verdieping, terwijl die toch minimaal ongeveer even hoog moeten zijn.

Onder het middendeel kan je misschien een paar peilers zetten, zodat je de illusie krijgt dat het niet
meteen in elkaar zakt.


Maar goed, het geeft me wel een jaren-60 nostalgieglimlach.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: The Summer of 69
« Reactie #193 Gepost op: 11 September 2020, 13:29:05 »
Mooi gebouw. Maar hoe dat middendeel blijft zweven boven het plein eronder is wel een vraag. Misschien hebben ze bij Faller luchtankers?

Ik denk dat de draagconstructie verstopt zit in de trappen. Kijk maar, er is veel meer mogelijk dan je denkt.   ;)

Steijn

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5363
  • Team Mitropa - OHMB
Re: The Summer of 69
« Reactie #194 Gepost op: 11 September 2020, 13:45:28 »
Het is een bijzondere constructie en weinig realistisch. Bovendien opgebouwd met de Faller gevelmodules uit 1960 die ook voor diverse andere flat- en kantoorgebouwen zijn toegepast: qua verdiepingshoogte ongeveer schaal 1:120. Overigens: kijk niet naar de Faller auto's als referentie, want die waren ongeveer 1:60 en dus veel te groot.
Maar realistisch is niet mijn doel, dat heb ik al een keer gedaan: ik ga nu voor authentiek, en in de jaren 60 waren er wel meer modelspoorzaken niet op schaal of ver van de waarheid.
Belangrijk is dat ik met de bebouwing onmiskenbaar een jaren '60 concept zichtbaar maak, en dat gaat denk ik wel lukken.
« Laatst bewerkt op: 11 September 2020, 17:00:25 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.