Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendel module Viessmann 5214 door bask185
Vandaag om 00:33:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 00:29:44
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 00:15:17
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 00:08:14
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
18 October 2025, 23:43:28
REE Modeles 2025: NS 1300 door 1200blauw
18 October 2025, 23:15:21
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
18 October 2025, 23:01:18
PB Models, ICR-rijtuigen door Corné81
18 October 2025, 22:34:19
Modelspoorbaan van Einte door 741230
18 October 2025, 22:17:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
18 October 2025, 21:58:13
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
18 October 2025, 21:57:24
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Bram S
18 October 2025, 21:47:00
The Summer of 69 door Huup
18 October 2025, 21:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
18 October 2025, 21:38:52
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
18 October 2025, 21:12:21
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
18 October 2025, 21:08:48
Aachenau West door Silvolde
18 October 2025, 20:36:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
18 October 2025, 20:00:34
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door RikM
18 October 2025, 19:56:56
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
18 October 2025, 19:39:16
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
18 October 2025, 19:36:05
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door barry1972
18 October 2025, 19:34:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
18 October 2025, 19:16:24
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 October 2025, 18:08:31
Maasvlakte Zuid door R1954
18 October 2025, 17:26:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door einte
18 October 2025, 16:59:17
Overstap naar HTM door Boertje
18 October 2025, 16:35:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 October 2025, 15:35:26
Bf Kibronn door Benelux795
18 October 2025, 14:11:34
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen ) door Biesje
18 October 2025, 13:11:53
  

Auteur Topic: Opknappen oude Trix Express  (gelezen 17598 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26850
    • Pagina van klaas
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #15 Gepost op: 02 December 2019, 12:47:51 »
Nu was dat niet zo'n probleem omdat je beter ook geen keerlussen kon toepassen. Dat zou namelijk ten koste van het befaamde 2-treinensysteem gaan, waarbij 2 treinen (met elk een eigen trafo) onafhankelijk van elkaar bediend konden worden.
Keerlussen konden wel, maar dat werd voor de gemiddelde modelspoorder te ingewikkeld geacht, en daarom raadde Trix dat af.
Bovendien stond een trein die door de lus was gereden met zijn beugeltjes in de verkeerde richting, dat maakte aankoppelen van wagens wel erg lastig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
  • Aachenau West
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #16 Gepost op: 02 December 2019, 13:38:55 »
....volgens mij zei ik met andere woorden hetzelfde, Klaas... ;)

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 02 December 2019, 21:45:09 door wob »

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #17 Gepost op: 02 December 2019, 20:01:17 »
Gisteren met de eerste rails begonnen.


Om deze weer opgeknapt te krijgen is het opborstellen en polijsten geblazen.


Hier is te zien dat het allemaal wat stoffig, maar vooral geoxydeerd is. Van echte roest is nog net geen sprake.


De kruising heeft zijn opknapbeurt gehad en ziet er weer acceptabel uit. Deze is alleen niet echt geschikt voor het lokje, want
de kunststof hartstukken zijn daar net wat te lang voor. Daar komt ie op stil te staan.

Ik heb wel gemerkt dat ik net wat rails te kort kom voor een leuk demo-baantje tijdens onze open dag zondag a.s. Had me wel leuk geleken voor de kleinste bezoekers.
Ook heb ik maar 1 wagontje en dat is nou ook wat aan de korte kant. Maar ja, eerst dit toch maar verder opknappen.

Wordt vervolgd....

werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #18 Gepost op: 02 December 2019, 20:33:38 »
Ik heb intussen wel kunnen vinden wat er met de koppelingsbeugels aan de hand was in 1956.


Hier is te zien dat er toen inderdaad maar aan 1 kant een beugel zat om te kunnen ontkoppelen.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Carl

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #19 Gepost op: 02 December 2019, 21:39:03 »
Mocht je interesse hebben in een partijtje rails , ik heb nog circa 29 bochten en 38 rechte en een kruising en een wissel en diverse korte.
Je kan er een mooi baantje van leggen  ;)
Kan snel verzonden worden  ;)

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #20 Gepost op: 03 December 2019, 01:23:09 »
Carl u heeft een "persoonlijk bericht". Daar zijn we heel blij mee. (y)
« Laatst bewerkt op: 03 December 2019, 01:26:18 door J. Moors »
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #21 Gepost op: 04 December 2019, 00:27:53 »
Vandaag weer wat aan de rails gedaan.


De bochten zijn onder handen genomen en zien er weer redelijk uit.


Aan de onderkant her en der de lipjes wat bijgebogen zodat alles weer goed vast zit.


Gebleken is dat de railverbinders ook wat aandacht nodig hebben. Deze zijn op veel plekken wat verbogen en plat geknepen.


Dus op die plekken de verbinder eerst voorzichtig recht gebogen. Hier er wel bij opgelet om niet de gehele verbinder in een platte tang te laten verdwijnen, maar alleen aan de onderste 2 uiteindes van het u-vormig deel.
Dan daar waar nodig, met een mesje de "U" open drukken.


Als deze een klein stukje open staat, er een platte schroevendraaier langs de opening schuiven zodat de verbinder weer een rechte en parallelle "U" vormt.


Indien het wat te ver uit elkaar staat kan dit verholpen worden door de verbinder voorzichtig in een ander stuk rail te drukken.

Nu klemmen de rails ook een beetje als ze in elkaar geduwd zijn en vormen een goede electrische verbinding.

Wordt vervolgd...
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #22 Gepost op: 04 December 2019, 14:13:16 »
Nu klemmen de rails ook een beetje als ze in elkaar geduwd zijn en vormen een goede electrische verbinding.
Zorg er ook voor dat de lipjes in het midden goed contact maken; ze willen nog wel eens wat verbogen blijven en daarom onvoldoende contact maken  8)
Met vriendelijke groet,
Peter

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #23 Gepost op: 04 December 2019, 17:53:50 »
Klopt, daar is ook naar gekeken. Ook deze lipjes verder ook een behandeling met de polijstblok gehad.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #24 Gepost op: 04 December 2019, 18:23:08 »
Dit is de enige wagon die ik erbij heb gekregen.


Plat wagentje. Moet alleen wat afgestoft worden.




Ziet er als treintje toch wat magertjes uit vind ik zo. Eens kijken of we wat oude wagentjes hebben voor erachter.

Wordt vervolgd...
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 878
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #25 Gepost op: 04 December 2019, 19:47:24 »
En je hebt hatuurlijk een tweede loc nodig om te kunnen profiteren van het unieke Trix Express concept.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #26 Gepost op: 08 December 2019, 23:08:32 »
Dankzij een forumgenoot, konden we toch een rondje leggen op onze open dag.


Rondje gelegd rond een model van station Maastricht, dat ik nog niet helemaal af heb.


Lokje draait netjes zijn rondjes. Het los draadje is ervoor om van lok te wisselen, had geen 2e trafo.


Z'n broertje staat gereed op het zijspoor.


Hier het station van de andere kant. Zijn niet de beste foto's want er was weinig omgevingslicht i.v.m. de ledverlichting.

Was een leuke dag en we kregen veel leuke reacties over de trix express. Vaak hoorden we: "Ach kijk, daar ben ik ook ooit mee begonnen".
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #27 Gepost op: 09 December 2019, 15:19:20 »
Mooi stationsgebouw van Maastricht overigens!
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #28 Gepost op: 09 December 2019, 20:45:42 »
Ja, dat is een projectje van mij dat al over vele jaren loopt. Hier werk ik af en toe aan omdat ik er geen haast mee heb en omdat ik ook met vele andere dingen bezig ben.

Ach, het houdt me van de straat hè.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Carl

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #29 Gepost op: 09 December 2019, 21:01:54 »
Mooi dat je in één keer en leuke ronde kon leggen  ;), ook leuk die tweede stoomloc  (y)
« Laatst bewerkt op: 09 December 2019, 22:03:25 door Carl »