Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:51:02
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 11:50:21
Roco Plan T
door
Jeroen Water
Vandaag
om 11:45:32
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 11:42:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 11:19:17
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling?
door
willyTEE
Vandaag
om 11:18:20
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
door
Robvl
Vandaag
om 11:02:05
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
Nullem
Vandaag
om 10:48:03
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Bert Senden
Vandaag
om 10:41:57
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Martijn1974
Vandaag
om 10:20:56
20 jaar BNLS
door
Simplex
Vandaag
om 09:56:09
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:27:58
wisselaandrijving MTB
door
henk
Vandaag
om 06:34:56
Roco 290 digtaliseren
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:58:55
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended
door
spock
Vandaag
om 00:26:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
05 July 2025, 23:59:25
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters
door
Peter.v.L
05 July 2025, 22:25:24
Bauarbeiten im gange
door
741230
05 July 2025, 21:35:09
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
Mispoes
05 July 2025, 21:27:49
Intermittende kortsluiting
door
Klaas Zondervan
05 July 2025, 20:31:44
Foto's totaalreclame ICM
door
Kees-Jan
05 July 2025, 20:22:56
Station Roodeschool
door
Torikoos
05 July 2025, 20:14:18
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
moonlicht
05 July 2025, 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
05 July 2025, 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren
door
MOVisser
05 July 2025, 19:26:58
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
05 July 2025, 18:24:10
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
door
Mitchell
05 July 2025, 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
05 July 2025, 16:57:27
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32
door
MB6400
05 July 2025, 14:41:08
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
05 July 2025, 14:10:21
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Opknappen oude Trix Express
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Opknappen oude Trix Express (gelezen 17116 keer)
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 1006
Opknappen oude Trix Express
«
Gepost op:
30 November 2019, 22:29:34 »
Onlangs heb ik klein partijtje oude trix express gekregen met de vraag om het een goede bestemming te geven zodat het niet in de afvalbak terecht komt.
Het bestaat uit een aantal rechte en gebogen rails, 2 hand bediende wissels, 1 kruising , 1 lokje en 1 wagon.
Dus eerst maar eens met het lokje aan de slag.
Het is op zich een bekende lok voor trix express. Helaas ontbreekt er het een en ander. Alle buffers, waarvan er 2 echt afgebroken zijn. De schoorsteen ontbreekt (al was deze niet echt groot).
Aan de achterkant ontbreekt de koppelhaak.
Voor de rest in redelijk goede technische staat en niet echt vol met smurry.
De lok uit elkaar gehaald, wat vrij makkelijk gaat n.l. 1 schroefje in de schoorsteen. Alleen is het dan wel even opletten want de cilinders met koppelstangen blijven aan de kap vastzitten.
Dus de 2 achterste schroefjes aan de koppelstangen losgehaald en dan gaat de kap er helemaal af.
Helaas ben ik vergeten om nou juist daar foto's van te maken. Maar goed. Van binnen was alles nog goed schoon gebleven, alleen de collector van de motor toch maar even met een stukje polijstblok even op gepolijst.
De motoras aan beide uiteindes een klein beetje olie aangebracht. Alle tandwielen met vet (speciaal voor kleine aandrijvingen) behandeld. en alles weer in elkaar gezet.
Alles sleepcontacten ook even met polijstblokje behandeld en ook uiteraard de wielen zelf.
Bij de test bleek de lok toch een zwaar punt bij het ronddraaien van de wielen te hebben. Dus.... de motor eruit en die eerst testen. Nou die deed het goed. die er weer in gezet en de koppelstang aan 1 kant helemaal eraf (1 wiel kan niet goed "gekwarterd" zijn). Nou dat was het ook niet.
Dus dan de tandwielen goed nakijken en jawel hoor. Het eerste tandwiel vanaf het wormwiel had een vreemde plek. Om een of andere reden waren 2 punten van de tanden verbogen. Het is een kunststof tandwiel dus dat kan. Hoezo weet ik niet, maar er zat niet ander op dan met een klein plat schroevendraaiertje de punten voorzichtig terug te buigen in de goede richting.
Door met de platte kant langs de punt te strijken kreeg ik de tanden weer in de goede vorm. Lokje weer in elkaar en ja hoor...
Hij doet het weer.
Toch wel prettig dat oude spul. Dat kun je meestal nog repareren. Iets wat ik helaas voor het moderne spul vaak niet kan zeggen. "Koop maar nieuw" is vaak het antwoord.
Eind resultaat na het groot onderhoud....
Is getest met een paar krokodildraden rechtstreeks aan een trafo. IK kan melden dat het beestje het na al die jaren nog lekker snort.
Ik weet nog niet of ik op zoek ga naar de ontbrekende onderdelen of dat ik probeer ze zelf te maken. Binnenkort eerst maar eens de rails opknappen want die hebben licht tot matige aanslag van oxidatie.
Wordt vervolgd...
«
Laatst bewerkt op: 01 December 2019, 07:29:27 door Bert van Gelder
»
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: Opknappen oude trix express
«
Reactie #1 Gepost op:
30 November 2019, 22:47:41 »
ha hier ben ik ook mee begonnen ooit.
Maar deze heeft wel metertjes gemaakt aan de flenzen en sleepers te zien.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26601
Re: Opknappen oude trix express
«
Reactie #2 Gepost op:
30 November 2019, 22:51:26 »
Citaat van: J. Moors op 30 November 2019, 22:29:34
Aan de achterkant ontbreekt de koppelhaak.
Die haak zie ik wel, maar er zit geen beugel. Volgens mij is dat normaal bij Trix Express. In mijn herinnering hadden alle voertuigen maar aan één kant een beugel aan de koppeling zitten. Je kon dus niet dubbel koppelen zoals bij de standaard Märklin koppeling wel kan, en je kon een wagen ook niet omdraaien want dan stonden er twee koppelingen zonder beugel tegen elkaar.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
ronald1956
OHMB Team Mitropa
Offline
Berichten: 1677
Tram&Trein NL- H0
Re: Opknappen oude trix express
«
Reactie #3 Gepost op:
30 November 2019, 22:55:51 »
Ja klopt , alleen zit bij mij de haak met beugel aan de achterkant en aan de voorkant alleen een haak .
Gelogd
Met vriendelijke groet , Ronald -
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37208.0.html
Carl
Offline
Berichten: 306
Re: Opknappen oude trix express
«
Reactie #4 Gepost op:
30 November 2019, 23:00:25 »
Leuk hé die oude treinen, en dat je deze dan op redelijk simpele manier weer rijdend kan krijgen, daar kan ik gewoon van genieten
Gelogd
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 1006
Re: Opknappen oude trix express
«
Reactie #5 Gepost op:
01 December 2019, 00:07:24 »
Ah, kijk. Als het standaard was, dat er maar aan 1 kant een beugel zit, scheelt dat alweer een stukje. Dan blijven alleen een schoorsteen en buffers over.
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
peterha
Offline
Berichten: 1185
Re: Opknappen oude trix express
«
Reactie #6 Gepost op:
01 December 2019, 02:38:02 »
Helaas ......
Ik heb vroeger ook Trix Express gehad, maar alle locs c.q. rijtuigen hadden een haak én een beugel aan beide kanten. Die beugels waren toen ook nog los te koop.
In dit locje hoort aan de achterkant ook een beugel, als je kijkt naar het 2e plaatje zie je boven de haak en voor het scharnierpunt een gaatje zitten. Hierin hoort de beugel.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
ikbenerevenniet
Offline
Berichten: 379
Re: Opknappen oude trix express
«
Reactie #7 Gepost op:
01 December 2019, 02:56:30 »
Hm, ik heb ze nooit anders gezien dan met een beugel aan één kant!
Gelogd
GD
Offline
Berichten: 2150
Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Opknappen oude trix express
«
Reactie #8 Gepost op:
01 December 2019, 07:31:08 »
Leuk onderwerp, met veel jeugdsentiment voor mij. Ik ben mijn modelspoorleven ergens eind jaren 70 met dit lokje begonnen, samen met een v100. Door mijn ouders derdehands of zo overgenomen voor mijn jongere broer en mij.
De lok had aan allebei de kanten een beugel, net als de rest van het materieel. Ik woonde toen in Sassenheim en kon toen overigens nog gewoon Trix Express bij de speelgoedwinkel in het dorp kopen. Maar dat allemaal terzijde. Succes met dit project, ik ga het met belangstelling volgen.
Groeten,
Gerard
Gelogd
Karben
Offline
Berichten: 1379
Re: Opknappen oude Trix Express
«
Reactie #9 Gepost op:
01 December 2019, 09:59:55 »
60 jaar geleden had een buurjongen Trix Express. Beugel aan een kant want keerlussen begon te toen toch niet aan, dus het koppelde altijd.
Succes!
Gelogd
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.
MOVisser
Offline
Berichten: 7057
Re: Opknappen oude Trix Express
«
Reactie #10 Gepost op:
01 December 2019, 10:20:10 »
Ik zie duidelijk gaatje(s) in de koppeling voor een beugeltje aan de achterzijde
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
Modellbahnwagen
Offline
Berichten: 3246
Re: Opknappen oude Trix Express
«
Reactie #11 Gepost op:
01 December 2019, 10:28:58 »
Leuk dit
Wel een aparte manier om de kap eraf te halen door ook de koppelstang te moeten demonteren. Deze zit overigens op z'n kop nu zo te zien.
De rails ziet er ook zeer antiek uit, heb zelf wat oude losse Trix Express rails maar daar zijn de bielzen van kunststof en dikker.
Gelogd
Groeten,
Richard
Overet
Offline
Berichten: 841
Re: Opknappen oude Trix Express
«
Reactie #12 Gepost op:
01 December 2019, 11:17:37 »
Inderdaad hoort er bij deze koppeling maar aan één zijde een beugel te zitten. Aan de andere kant zit hetzelfde koppelingetje, inclusief gaatjes, maar zonder beugel. Als ik het mij goed herinner is er in de nadagen van Trix Express nog enige tijd een evolutie van de koppeling geleverd met aan beide zijden een beugeltje. Bij het ontkoppelen was er sprake van een verticaal bewegend deel, in plaats van een scharnierend deel zoals bij het getoonde locje.
Tom
«
Laatst bewerkt op: 01 December 2019, 11:21:02 door Overet
»
Gelogd
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?
GD
Offline
Berichten: 2150
Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Opknappen oude Trix Express
«
Reactie #13 Gepost op:
01 December 2019, 14:11:16 »
De koppelingen op de lokjes die mijn broer en ik hadden, hadden inderdaad van die verticaal bewegende delen. Wat de nadagen van Trix Express waren, weet ik niet precies. De spullen die wij hadden moeten uit de jaren zestig stammen, vermoed ik. Degene van wie mijn ouders het hebben overgenomen was een bekende, en die had het spul al in de vroege jaren 70.
Groeten,
Gerard
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2823
Aachenau West
Re: Opknappen oude Trix Express
«
Reactie #14 Gepost op:
02 December 2019, 12:39:37 »
Klopt.
In de nadagen was er een ander soort koppeling.
Aanvankelijk was het zo dat de beugel maar aan 1 zijde zat (namelijk de voorzijde, zo je al van een voorzijde kunt spreken). Dit betekende dat locs en rijtuigen maar op 1 manier konden koppelen.
Nu was dat niet zo'n probleem omdat je beter ook geen keerlussen kon toepassen. Dat zou namelijk ten koste van het befaamde 2-treinensysteem gaan, waarbij 2 treinen (met elk een eigen trafo) onafhankelijk van elkaar bediend konden worden.
In de nadagen werd de koppeling aangepast (compatibel met het oude systeem). Aan weerszijden bevond zich een beugel, die nu ook verbonden was aan een verticaal bewegend (zwaarder) koppelingsdeel. Hiermee kon met behulp van een ontkopperail ook stilstaand ontkoppeld worden. Het nieuwe systeem bezat nog steeds geen voorontkoppelingsmogelijkheid.
De locs, wagens en rijtuigen konden nu wel willekeurig gekoppeld worden.
Groet, Bas
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Opknappen oude Trix Express