Doel:€250.00
Donaties:€182.50

Per saldo:€-67.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Duvel
Vandaag om 10:20:29
Bestaat er een lijstje met voedingen die niet meer veilig zijn? door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:20:12
Projekt 083-338 door Ric
Vandaag om 10:19:26
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:15:35
Rocrail gebruikersgroep door NTeering
Vandaag om 10:07:40
Buitenlust door Huib
Vandaag om 10:07:18
Crafftiq start met de ontwikkeling en productie van modeltreinen door Pauldg
Vandaag om 09:41:48
RTM-tijden herleven... door HRP
Vandaag om 09:27:25
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 09:21:10
OV-bedrijven hebben nog steeds geen financiële steun ontvangen. door henk
Vandaag om 09:03:20
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 08:57:23
Roco 63123 startset, RAm met MultiMaus, geen geluid? door Rob E.
Vandaag om 08:48:16
Baanbouw Bosje77 door Edgy
Vandaag om 07:49:53
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
Vandaag om 07:38:03
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 07:31:30
Frans diorama (Spoor 0e) door Scratchbuilt
Vandaag om 07:30:56
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 00:24:40
GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe door Wim Corduwener
Vandaag om 00:19:52
Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis door Te 2/2
Vandaag om 00:01:40
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
17 september 2020, 23:48:10
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door FritsT
17 september 2020, 22:59:51
Afdraaien van locwielen naar RP25 door Hennie
17 september 2020, 22:07:29
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door Hans1963
17 september 2020, 21:38:37
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteituitbreiding havenspoorlijn door Martin Hornis
17 september 2020, 21:35:39
D345 Hoek van Holland - Bad Harzburg (ca. 1985-1991) door arienic
17 september 2020, 21:14:06
Lima VIRM, reservekoppeling, waar verkrijgbaar? door hans1958
17 september 2020, 20:56:52
Afsluitdoppen voor tankwagons? door Menno
17 september 2020, 19:58:42
Van Swarzach naar Swarzburg door Wim Vink
17 september 2020, 19:46:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
17 september 2020, 19:41:21
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
17 september 2020, 19:23:41
  

Auteur Topic: Opknappen oude Trix Express  (gelezen 9818 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 19462
    • Pagina van klaas
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #15 Gepost op: 02 december 2019, 12:47:51 »
Nu was dat niet zo'n probleem omdat je beter ook geen keerlussen kon toepassen. Dat zou namelijk ten koste van het befaamde 2-treinensysteem gaan, waarbij 2 treinen (met elk een eigen trafo) onafhankelijk van elkaar bediend konden worden.
Keerlussen konden wel, maar dat werd voor de gemiddelde modelspoorder te ingewikkeld geacht, en daarom raadde Trix dat af.
Bovendien stond een trein die door de lus was gereden met zijn beugeltjes in de verkeerde richting, dat maakte aankoppelen van wagens wel erg lastig.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
  • Aachenau West
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #16 Gepost op: 02 december 2019, 13:38:55 »
....volgens mij zei ik met andere woorden hetzelfde, Klaas... ;)

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 02 december 2019, 21:45:09 door wob »

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 847
    • J.M.Models
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #17 Gepost op: 02 december 2019, 20:01:17 »
Gisteren met de eerste rails begonnen.


Om deze weer opgeknapt te krijgen is het opborstellen en polijsten geblazen.


Hier is te zien dat het allemaal wat stoffig, maar vooral geoxydeerd is. Van echte roest is nog net geen sprake.


De kruising heeft zijn opknapbeurt gehad en ziet er weer acceptabel uit. Deze is alleen niet echt geschikt voor het lokje, want
de kunststof hartstukken zijn daar net wat te lang voor. Daar komt ie op stil te staan.

Ik heb wel gemerkt dat ik net wat rails te kort kom voor een leuk demo-baantje tijdens onze open dag zondag a.s. Had me wel leuk geleken voor de kleinste bezoekers.
Ook heb ik maar 1 wagontje en dat is nou ook wat aan de korte kant. Maar ja, eerst dit toch maar verder opknappen.

Wordt vervolgd....

werken met cnc fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 847
    • J.M.Models
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #18 Gepost op: 02 december 2019, 20:33:38 »
Ik heb intussen wel kunnen vinden wat er met de koppelingsbeugels aan de hand was in 1956.


Hier is te zien dat er toen inderdaad maar aan 1 kant een beugel zat om te kunnen ontkoppelen.
werken met cnc fresen is voor mij een uitkomst.

Carl

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #19 Gepost op: 02 december 2019, 21:39:03 »
Mocht je interesse hebben in een partijtje rails , ik heb nog circa 29 bochten en 38 rechte en een kruising en een wissel en diverse korte.
Je kan er een mooi baantje van leggen  ;)
Kan snel verzonden worden  ;)

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 847
    • J.M.Models
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #20 Gepost op: 03 december 2019, 01:23:09 »
Carl u heeft een "persoonlijk bericht". Daar zijn we heel blij mee. (y)
« Laatst bewerkt op: 03 december 2019, 01:26:18 door J. Moors »
werken met cnc fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 847
    • J.M.Models
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #21 Gepost op: 04 december 2019, 00:27:53 »
Vandaag weer wat aan de rails gedaan.


De bochten zijn onder handen genomen en zien er weer redelijk uit.


Aan de onderkant her en der de lipjes wat bijgebogen zodat alles weer goed vast zit.


Gebleken is dat de railverbinders ook wat aandacht nodig hebben. Deze zijn op veel plekken wat verbogen en plat geknepen.


Dus op die plekken de verbinder eerst voorzichtig recht gebogen. Hier er wel bij opgelet om niet de gehele verbinder in een platte tang te laten verdwijnen, maar alleen aan de onderste 2 uiteindes van het u-vormig deel.
Dan daar waar nodig, met een mesje de "U" open drukken.


Als deze een klein stukje open staat, er een platte schroevendraaier langs de opening schuiven zodat de verbinder weer een rechte en parallelle "U" vormt.


Indien het wat te ver uit elkaar staat kan dit verholpen worden door de verbinder voorzichtig in een ander stuk rail te drukken.

Nu klemmen de rails ook een beetje als ze in elkaar geduwd zijn en vormen een goede electrische verbinding.

Wordt vervolgd...
werken met cnc fresen is voor mij een uitkomst.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 725
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #22 Gepost op: 04 december 2019, 14:13:16 »
Nu klemmen de rails ook een beetje als ze in elkaar geduwd zijn en vormen een goede electrische verbinding.
Zorg er ook voor dat de lipjes in het midden goed contact maken; ze willen nog wel eens wat verbogen blijven en daarom onvoldoende contact maken  8)
Met vriendelijke groet,
Peter

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 847
    • J.M.Models
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #23 Gepost op: 04 december 2019, 17:53:50 »
Klopt, daar is ook naar gekeken. Ook deze lipjes verder ook een behandeling met de polijstblok gehad.
werken met cnc fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 847
    • J.M.Models
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #24 Gepost op: 04 december 2019, 18:23:08 »
Dit is de enige wagon die ik erbij heb gekregen.


Plat wagentje. Moet alleen wat afgestoft worden.




Ziet er als treintje toch wat magertjes uit vind ik zo. Eens kijken of we wat oude wagentjes hebben voor erachter.

Wordt vervolgd...
werken met cnc fresen is voor mij een uitkomst.

Overet

  • Online Online
  • Berichten: 283
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #25 Gepost op: 04 december 2019, 19:47:24 »
En je hebt hatuurlijk een tweede loc nodig om te kunnen profiteren van het unieke Trix Express concept.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 847
    • J.M.Models
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #26 Gepost op: 08 december 2019, 23:08:32 »
Dankzij een forumgenoot, konden we toch een rondje leggen op onze open dag.


Rondje gelegd rond een model van station Maastricht, dat ik nog niet helemaal af heb.


Lokje draait netjes zijn rondjes. Het los draadje is ervoor om van lok te wisselen, had geen 2e trafo.


Z'n broertje staat gereed op het zijspoor.


Hier het station van de andere kant. Zijn niet de beste foto's want er was weinig omgevingslicht i.v.m. de ledverlichting.

Was een leuke dag en we kregen veel leuke reacties over de trix express. Vaak hoorden we: "Ach kijk, daar ben ik ook ooit mee begonnen".
werken met cnc fresen is voor mij een uitkomst.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3871
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #27 Gepost op: 09 december 2019, 15:19:20 »
Mooi stationsgebouw van Maastricht overigens!

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 847
    • J.M.Models
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #28 Gepost op: 09 december 2019, 20:45:42 »
Ja, dat is een projectje van mij dat al over vele jaren loopt. Hier werk ik af en toe aan omdat ik er geen haast mee heb en omdat ik ook met vele andere dingen bezig ben.

Ach, het houdt me van de straat hè.
werken met cnc fresen is voor mij een uitkomst.

Carl

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #29 Gepost op: 09 december 2019, 21:01:54 »
Mooi dat je in één keer en leuke ronde kon leggen  ;), ook leuk die tweede stoomloc  (y)
« Laatst bewerkt op: 09 december 2019, 22:03:25 door Carl »