Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Mat '46 Lima digitaliseren  (gelezen 14828 keer)

RolfKeijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '46 Lima digitaliseren
« Reactie #45 Gepost op: 08 januari 2013, 20:31:46 »
Ik heb inderdaad een modeltorque vervangingsmoter voor lima (MLF20) liggen. Ik had deze eigenlijk gereserveerd voor een lima 1200, ndat ik deze zou gaan superen. Echter nu heeft roco een 1200 aangekondigd, dus dat staat op hold. Dus het brengt me wel op een idee.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6144
  • ***
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '46 Lima digitaliseren
« Reactie #46 Gepost op: 09 januari 2013, 00:08:49 »
Dan een CD-motor in de 1200, kost nada ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

RolfKeijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '46 Lima digitaliseren
« Reactie #47 Gepost op: 17 januari 2013, 22:16:40 »
Net de 1200 van Lima opengetrokken na 26 jaar in een doos gezeten te hebben. Oeps! reden we ooit hiermee? Nadat we alle moois van de laatste jaren hebben rijden komt hier weer een stukje jeugdsentimetn naar boven. De lok rijdt nog prima. De antislipbandje zijn verkruimeld, maar de gloeilampjes branden nog. De locomotief kostte dan ook wel ca. 25 gulden bij de HEMA. Inderdaad, ik ga hier geen vervangingsmoter meer inzetten, deze toch maar in de mat '46.

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '46 Lima digitaliseren
« Reactie #48 Gepost op: 17 januari 2013, 22:52:32 »
Net de 1200 van Lima opengetrokken na 26 jaar in een doos gezeten te hebben. Oeps! reden we ooit hiermee? Nadat we alle moois van de laatste jaren hebben rijden komt hier weer een stukje jeugdsentimetn naar boven. De lok rijdt nog prima. De antislipbandje zijn verkruimeld, maar de gloeilampjes branden nog. De locomotief kostte dan ook wel ca. 25 gulden bij de HEMA. Inderdaad, ik ga hier geen vervangingsmoter meer inzetten, deze toch maar in de mat '46.

Da's toch ook niet nodig als de loc nog prima rijdt? :o
Eenvoudige decoder (Tams/Rampino) erin en digikarren ermee. (y)
OK nog effe nieuwe antislipbandjes...

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '46 Lima digitaliseren
« Reactie #49 Gepost op: 03 mei 2013, 13:33:36 »
Ondertussen heb ik aardig geexperimenteerd met de stekkertjes die Marc ook had gekocht, naar mijn mening is het maar matig. Waar je met zelfbouw last hebt dat de draadjes breken is het met deze stekkertjes het probleem dat ze onder de krimpkous losraken, eigenlijk alsof ze gewoon niet goed genoeg gesoldeerd zijn... heb het ondertussen al weer een stuk of 10 keer geprobeerd en ik wordt er niet echt vrolijk van.

Groet,

Richard

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6144
  • ***
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '46 Lima digitaliseren
« Reactie #50 Gepost op: 03 mei 2013, 13:46:42 »
Dat lijkt er dan op dat het snoer dat je gebruikt niet soepel genoeg is. Ik gebruik het decodersnoer van hufing dat is zéér soepel.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '46 Lima digitaliseren
« Reactie #51 Gepost op: 03 mei 2013, 13:56:16 »
Of je soldeerwerk is toch niet helemaal goed geweest...
Nog nooit dergelijke problemen gehad
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '46 Lima digitaliseren
« Reactie #52 Gepost op: 03 mei 2013, 21:34:06 »
Ehm... ik had het ook vooral over de stekkertjes van de ledbaron... dat zijn kant en klare stekkertjes met draad. Ik merk steeds dat óf de draadjes loskomen, of het stekkertje zichzelf door de bochten loswurmt. Als je er dan weer genoeg mee gaat frotten... laten de draadjes weer los... 😒. Ondertussen heb ik twee met crystal klear gekoppeld, kijken of dat gaat.

Groet,

Richard

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '46 Lima digitaliseren
« Reactie #53 Gepost op: 27 november 2019, 19:00:06 »
Ondertussen is het 6,5 jaar later en ik kwam het kreng weer tegen  ::).
Ik word er nog steeds horensdol van dat ik hem maar niet fatsoenlijk op de baan krijg.
Ik had hem verbouwd met een draaistel van een Roco BR218 in combinatie met een Mashima moter, dat loopt als een zonnetje. De stroomafname op het Jacobsdraaistel moet nog vervangen worden, voor nu zit daar helemaal niets. Waar ik alleen hopeloos tegenaan loop is dat hij waardeloos wringt op dat Jacobsdraaistel. Met alleen de motorbak loopt hij keurig, maar met de tweede bak aangekoppeld is het elke keer weer afwachten waar de boel gaat wringen en ontsporen. Is er al eens iemand die hier een passende oplossing voor heeft gevonden? Ik zit er ondertussen bijna aan te denken om óf een nieuwe Riva te gaan halen, of een Artitec DEII-kneus te gaan zoeken en kijken of ik daar het hele jacobsdraaistel van om kan zetten... ik krijg het gewoon niet voor elkaar  >:(.

Groet,

Richard

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '46 Lima digitaliseren
« Reactie #54 Gepost op: 27 november 2019, 19:07:54 »
Een beetje vet van goede kwaliteit op nokken en geleidingen. Grote kans dat het lekker gaat lopen.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '46 Lima digitaliseren
« Reactie #55 Gepost op: 27 november 2019, 19:18:26 »
Dat zit er al behoorlijk, helpt helaas niets...

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '46 Lima digitaliseren
« Reactie #56 Gepost op: 27 november 2019, 22:10:27 »
Vandaag dit verhaal voor het eerst gezien. Ik ben dus niet de enige die bezig is met een oude LIMA Mat 46. Ik heb jaren geleden de motor al vervangen van het model met als resultaat uitstekend rijden. Stroomafname was een dingetje maar met een Lenz decoder en powerpack prima resultaat.

Maar het model ziet er aan de buitenkant prima uit, het interieur is een ander verhaal. De oranje uitstraling van een bak is geen gezicht. Bovendien verdienen de beide neuzen ook wel een opkikker. Daar heb ik inmiddels de koplamp ringen van FRIE voor gemonteerd. Helemaal top.

Inmiddels ook een interieur verlichtingsstrip van ESU ingebouwd (tijdelijk) met de juiste kleur verlichting en een knipperende TL buis simulatie.

Ik weet niet of iemand het wel eens heeft mee gemaakt maar vroeger werden ze nog wel eens ingezet als militaire trein van Den Helder naar Amsterdam (in de nadagen van Mat 46). Tijdens een aantal van die reizen kwam het wel eens voor dat je net ergens in een treinstel kwam te zitten waar een TL buis aan het knipperen was en daarmee de reis enigszins irritant maakte.

Helaas is bij de verbouwing, die inmiddels al weer een jaar of drie aan de gang is, het kunstof onderdeel uit de neus aan een kant verdwenen. Die moet ik nog namaken. Verder moet ik nog even kijken hoe ik het met de verlichting ga doen. Uiteraard omgekeerd L-sein en twee rode pitten in het dak. Daar moet ik dus aan een kant LEDS inbouwen die een rode pit ook wit kan laten schijnen.

Verder vraag ik mij af of er verschil in kleur zit vwb het witte licht. Te zeggen, de twee grote lampen en het witte licht in de dakrand. Ik meen op het forum wel eens gelezen te hebben dat hier verschil in zou zitten, maar in mijn herinnering was dat niet zo,

Ga nog even het draadje door nemen om te kijken wat de mede verbouwers nog meer aan het uitspoken zijn.

Richard

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '46 Lima digitaliseren
« Reactie #57 Gepost op: 27 november 2019, 22:17:41 »
De frontseinen waren gewoon geel. Het toppitje was bepaald geen schijnwerper en doorgaans vervuild, maar een normale witte gloeilamp.

Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!