Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 20:00:16
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
  

Auteur Topic: Opknappen oude Trix Express  (gelezen 15482 keer)

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 985
    • J.M.Models
Opknappen oude Trix Express
« Gepost op: 30 november 2019, 22:29:34 »
Onlangs heb ik klein partijtje oude trix express gekregen met de vraag om het een goede bestemming te geven zodat het niet in de afvalbak terecht komt.

Het bestaat uit een aantal rechte en gebogen rails, 2 hand bediende wissels, 1 kruising , 1 lokje en 1 wagon.
Dus eerst maar eens met het lokje aan de slag.


Het is op zich een bekende lok voor trix express. Helaas ontbreekt er het een en ander. Alle buffers, waarvan er 2 echt afgebroken zijn. De schoorsteen ontbreekt (al was deze niet echt groot).


Aan de achterkant ontbreekt de koppelhaak.


Voor de rest in redelijk goede technische staat en niet echt vol met smurry.

De lok uit elkaar gehaald, wat vrij makkelijk gaat n.l. 1 schroefje in de schoorsteen. Alleen is het dan wel even opletten want de cilinders met koppelstangen blijven aan de kap vastzitten.
Dus de 2 achterste schroefjes aan de koppelstangen losgehaald en dan gaat de kap er helemaal af.

Helaas ben ik vergeten om nou juist daar foto's van te maken. Maar goed. Van binnen was alles nog goed schoon gebleven, alleen de collector van de motor toch maar even met een stukje polijstblok even op gepolijst.

De motoras aan beide uiteindes een klein beetje olie aangebracht. Alle tandwielen met vet (speciaal voor kleine aandrijvingen) behandeld. en alles weer in elkaar gezet.


Alles sleepcontacten ook even met polijstblokje behandeld en ook uiteraard de wielen zelf.

Bij de test bleek de lok toch een zwaar punt bij het ronddraaien van de wielen te hebben. Dus.... de motor eruit en die eerst testen. Nou die deed het goed. die er weer in gezet en de koppelstang aan 1 kant helemaal eraf (1 wiel kan niet goed "gekwarterd" zijn). Nou dat was het ook niet.

Dus dan de tandwielen goed nakijken en jawel hoor. Het eerste tandwiel vanaf  het wormwiel had een vreemde plek. Om een of andere reden waren 2 punten van de tanden verbogen. Het is een kunststof tandwiel dus dat kan. Hoezo weet ik niet, maar er zat niet ander op dan met een klein plat schroevendraaiertje de punten voorzichtig terug te buigen in de goede richting.

Door met de platte kant langs de punt te strijken kreeg ik de tanden weer in de goede vorm. Lokje weer in elkaar en ja hoor...
Hij doet het weer.
Toch wel prettig dat oude spul. Dat kun je meestal nog repareren. Iets wat ik helaas voor het moderne spul vaak niet kan zeggen. "Koop maar nieuw" is vaak het antwoord.


Eind resultaat na het groot onderhoud....


Is getest met een paar krokodildraden rechtstreeks aan een trafo. IK kan melden dat het beestje het na al die jaren nog lekker snort.

Ik weet nog niet of ik op zoek ga naar de ontbrekende onderdelen of dat ik probeer ze zelf te maken. Binnenkort eerst maar eens de rails opknappen want die hebben licht tot matige aanslag van oxidatie.

Wordt vervolgd...
« Laatst bewerkt op: 01 december 2019, 07:29:27 door Bert van Gelder »
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: Opknappen oude trix express
« Reactie #1 Gepost op: 30 november 2019, 22:47:41 »
ha hier ben ik ook mee begonnen ooit.
Maar deze heeft wel metertjes gemaakt aan de flenzen en sleepers te zien.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Opknappen oude trix express
« Reactie #2 Gepost op: 30 november 2019, 22:51:26 »
Aan de achterkant ontbreekt de koppelhaak.
Die haak zie ik wel, maar er zit geen beugel. Volgens mij is dat normaal bij Trix Express. In mijn herinnering hadden alle voertuigen maar aan één kant een beugel aan de koppeling zitten. Je kon dus niet dubbel koppelen zoals bij de standaard Märklin koppeling wel kan, en je kon een wagen ook niet omdraaien want dan stonden er twee koppelingen zonder beugel tegen elkaar.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Opknappen oude trix express
« Reactie #3 Gepost op: 30 november 2019, 22:55:51 »
Ja klopt , alleen zit bij mij de haak met beugel aan de achterkant en aan de voorkant alleen een haak .

Carl

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Opknappen oude trix express
« Reactie #4 Gepost op: 30 november 2019, 23:00:25 »
Leuk hé die oude treinen, en dat je deze dan op redelijk simpele manier weer rijdend kan krijgen, daar kan ik gewoon van genieten  ;)

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 985
    • J.M.Models
Re: Opknappen oude trix express
« Reactie #5 Gepost op: 01 december 2019, 00:07:24 »
Ah, kijk. Als het standaard was, dat er maar aan 1 kant een beugel zit, scheelt dat alweer een stukje. Dan blijven alleen een schoorsteen en buffers over.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: Opknappen oude trix express
« Reactie #6 Gepost op: 01 december 2019, 02:38:02 »
Helaas ......
Ik heb vroeger ook Trix Express gehad, maar alle locs c.q. rijtuigen hadden een haak én een beugel aan beide kanten. Die beugels waren toen ook nog los te koop.
In dit locje hoort aan de achterkant ook een beugel, als je kijkt naar het 2e plaatje zie je boven de haak en voor het scharnierpunt een gaatje zitten. Hierin hoort de beugel.
Met vriendelijke groet,
Peter

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Opknappen oude trix express
« Reactie #7 Gepost op: 01 december 2019, 02:56:30 »
Hm, ik heb ze nooit anders gezien dan met een beugel aan één kant!

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2075
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Opknappen oude trix express
« Reactie #8 Gepost op: 01 december 2019, 07:31:08 »
Leuk onderwerp, met veel jeugdsentiment voor mij. Ik ben mijn modelspoorleven ergens eind jaren 70 met dit lokje begonnen, samen met een v100. Door mijn ouders derdehands of zo overgenomen voor mijn jongere broer en mij.
De lok had aan allebei de kanten een beugel, net als de rest van het materieel. Ik woonde toen in Sassenheim en kon toen overigens nog gewoon Trix Express bij de speelgoedwinkel in het dorp kopen. Maar dat allemaal terzijde. Succes met dit project, ik ga het met belangstelling volgen.

Groeten,
Gerard

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #9 Gepost op: 01 december 2019, 09:59:55 »
60 jaar geleden had een buurjongen Trix Express. Beugel aan een kant want keerlussen begon te toen toch niet aan, dus het koppelde altijd.
Succes!
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6174
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #10 Gepost op: 01 december 2019, 10:20:10 »
Ik zie duidelijk gaatje(s) in de koppeling voor een beugeltje aan de achterzijde ???

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3010
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #11 Gepost op: 01 december 2019, 10:28:58 »
Leuk dit (y) Wel een aparte manier om de kap eraf te halen door ook de koppelstang te moeten demonteren. Deze zit overigens op z'n kop nu zo te zien.
De rails ziet er ook zeer antiek uit, heb zelf wat oude losse Trix Express rails maar daar zijn de bielzen van kunststof en dikker.
Groeten,
Richard

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #12 Gepost op: 01 december 2019, 11:17:37 »
Inderdaad hoort er bij deze koppeling maar aan één zijde een beugel te zitten. Aan de andere kant zit hetzelfde koppelingetje, inclusief gaatjes, maar zonder beugel. Als ik het mij goed herinner is er in de nadagen van Trix Express nog enige tijd een evolutie van de koppeling geleverd met aan beide zijden een beugeltje. Bij het ontkoppelen was er sprake van een verticaal bewegend deel, in plaats van een scharnierend deel zoals bij het getoonde locje.

Tom
« Laatst bewerkt op: 01 december 2019, 11:21:02 door Overet »
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2075
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #13 Gepost op: 01 december 2019, 14:11:16 »
De koppelingen op de lokjes die mijn broer en ik hadden, hadden inderdaad van die verticaal bewegende delen. Wat de nadagen van Trix Express waren, weet ik niet precies. De spullen die wij hadden moeten uit de jaren zestig stammen, vermoed ik. Degene van wie mijn ouders het hebben overgenomen was een bekende, en die had het spul al in de vroege jaren 70.

Groeten,
Gerard

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2436
  • Aachenau West
Re: Opknappen oude Trix Express
« Reactie #14 Gepost op: 02 december 2019, 12:39:37 »
Klopt.
In de nadagen was er een ander soort koppeling.

Aanvankelijk was het zo dat de beugel maar aan 1 zijde zat (namelijk de voorzijde, zo je al van een voorzijde kunt spreken). Dit betekende dat locs en rijtuigen maar op 1 manier konden koppelen.
Nu was dat niet zo'n probleem omdat je beter ook geen keerlussen kon toepassen. Dat zou namelijk ten koste van het befaamde 2-treinensysteem gaan, waarbij 2 treinen (met elk een eigen trafo) onafhankelijk van elkaar bediend konden worden.

In de nadagen werd de koppeling aangepast (compatibel met het oude systeem). Aan weerszijden bevond zich een beugel, die nu ook verbonden was aan een verticaal bewegend (zwaarder) koppelingsdeel. Hiermee kon met behulp van een ontkopperail ook stilstaand ontkoppeld worden. Het nieuwe systeem bezat nog steeds geen voorontkoppelingsmogelijkheid.
De locs, wagens en rijtuigen konden nu wel willekeurig gekoppeld worden.

Groet, Bas