Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:07:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 20:05:05
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 20:04:12
PB Models, ICR-rijtuigen door damngrazy
Vandaag om 19:59:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 19:48:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
Vandaag om 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
Vandaag om 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:47:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:13
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 17:15:49
Wat herkent AI van onze hobby? door wob
Vandaag om 16:33:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 13:23:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:34
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 09:19:34
Hoe een schaduwstation automatiseren door henk
Vandaag om 09:17:30
  

Auteur Topic: Bahnstrecke 5867  (gelezen 532736 keer)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6337
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1710 Gepost op: 16 March 2022, 21:26:45 »
even een paar muurelementen wat meer kleur geven..



hopelijk kan ik over week of 2 ook weer verder met de rotsformaties ....
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
  • Gotthardbahn
    • Dennis Model Trains
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1711 Gepost op: 17 March 2022, 01:15:39 »
Kleurtjes zijn leuk Frank, alleen ik kan toch echt niet wennen aan dat hardschuim. Ik vind het persoonlijk helemaal niets. Ik zie wel de voordelen voor mensen die kant-en-klaar iets willen gebruiken (dan is het beter dan plastic) maar persoonlijk kan het wat mij betreft niet aan gips tippen.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Al mijn ideeën en modelbouwactiviteiten nu op mijn nieuwe weblog: Dennis Model Trains

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6337
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1712 Gepost op: 17 March 2022, 07:03:16 »
Ik heb gips overwogen Dennis  maar ik vindt het nadeel dat je aan rechte elementen en vaste maten vast zit. Zeker van dicht bij zien ze er mooier uit maar voordeel dat ik nu heb (omdat Ik kom ze helemaal zelf maak uit standaard xps plaat) is dat ik ze in elke vorm en maat kan maken die ik wil hebben.

Denk niet dat ik onderstaand stuk met standaard gipsmallen had kunnen maken



Telt ook mee dat ik vrijwel geen rechte lijnen in mijn zichtbare deel van baanplan en scenery heb. Dus ik vond dit de beste optie voor deze baan.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
  • Gotthardbahn
    • Dennis Model Trains
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1713 Gepost op: 18 March 2022, 11:22:33 »
Dat is een terecht punt denk ik Frank. Dat hardschuim (jij gebruikt gewoon xps plaat toch?) kun je buigen door het te verhitten toch?

Overigens zijn er wel buighulpstukken beschikbaar voor de mallen van Klaus Spörle, maar dat is ook maar in één radius dus als je een wat flauwere buiging hebt kom je al in de problemen. Ik heb deze zelf niet trouwens, maar het gips (keraflott) heeft wel een dusdanige viscositeit dat ik ervan overtuigd ben dat je dit makkelijk kunt gebruiken.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Al mijn ideeën en modelbouwactiviteiten nu op mijn nieuwe weblog: Dennis Model Trains

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6337
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1714 Gepost op: 18 March 2022, 17:17:24 »
Die buig- hulpstukken kende ik niet..goed om te weten.

Verder heb ik alle muur elementen op mijn huidige baan inderdaad zelf gemaakt met een standaard xps plaat als basis.

Voordeel is dat ik dikte kan aanpassen (zo heb ik hele blokken gemaakt voor de brugpeilers maar ook delen van minder dan halve centimeter voor bv de buitenste muur bij de galerij. Laatste heb ik ook van 2 kanten van steen motief voorzien.

Ik denk ook dat gips afdrukken wat aanzicht betreft mooier zijn (kijk maar bij dhr. Vink hier op het forum  ;D) maar ik heb gekozen voor de flexibiliteit in vorm en afmeting. En groot deel wordt toch weer overwoekerd met groen.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6337
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1715 Gepost op: 18 March 2022, 20:04:43 »
tijd om de 3 muurdelen op hun plaats te gaan zetten...



 ... ze staan nu nog los, lijm ze alleen aan de bovenzijde (met houtlijm).. onderzijde werk ik later aan met beetje sculptamold zodat het een als deze hoek wordt..


Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6337
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1716 Gepost op: 20 March 2022, 14:18:45 »
noodzakelijke klusje... programmeerspoor  en het  testspoor aansluiten op de centrale (die in de baan ingebouwd is)..



Omdat ik het testspoor anders heb ingedeeld (na tip van iTrain-forum) heb ik in totaal maar 6 aansluitingen nodig. Vervangen dus maar de hele robot kabel naar de centrale door dunnere versie met 6 aders ipv van de 10 aderig die er nu tussen ligt.. wat makkelijker met het verrijden van de baan.

ben ik weer een paar uur zoet
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26311
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1717 Gepost op: 20 March 2022, 14:22:00 »
Weer lekker bezig Frank  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1718 Gepost op: 20 March 2022, 14:23:32 »
Als i train gebruiker ben ik nu wel benieuwd naar dat trucje van  het forum...

Gr. Roy

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6337
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1719 Gepost op: 20 March 2022, 14:32:01 »
niet zo heel spannend hoor Roy maar ik had een inregelspoor met daarin opgenomen 3 bezet melders.. dus totaal 5 draden van de centrale, nu bestaat het hele inregelspoor uit 3 gedetecteerde secties... dus nog maar 4 aansluitdraden.

Met het programmeerspoor erbij had ik in oude situatie dus 7 aders nog in d robotkabel en de kleinst beschikbare (via werk) was 10 aders. Ik heb nu 6 adres nodig en heb dus genoeg aan 6 aderige robotkabel, die we ook nog met iets kleinere ader diameter hadden liggen dus al met al een flink minder die kabel die van de werkplek langs de muur naar d baan in het midden van de ruimte hoeft.

Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6337
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1720 Gepost op: 20 March 2022, 21:28:49 »
wel wat spannender geworden hier...  alle bedrading van het programeerspoor en inregelspoor aangesloten... blijft een van de drie bezetmelders constant hoog.
Zelfs als er geen trein op staat blijft hij hoog.

Inmiddels al vastgesteld dat het probleem niet aan de kant van de bezetmelder zit..  en de treinen rijden zonder problemen hele inregelspoor over. Enige wat ik kan bedenken is dt er ergens een lekstroompje loopt. Te klein om geen kortsluiting te maken maar groot genoeg om bezemmelding te activeren.



Ter info, het inregelspoor is een recht stuk spoor dat dus los staat van de rest van de sporen en verdeeld is in 3 gedetecteerde stukken. Melder B blijft actief.
In alle bereikbare verbindingen kan ik geen afwijkingen vinden zou dus/onder de geoline rail moeten zitten die net weer op zijn plek gelijmd is  :( Vraag me alleen af of ik deze nog heelhuids los kan krijgen...
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1721 Gepost op: 21 March 2022, 12:55:54 »
Hoi,

Voedingskabel naar stuk rail losmaken.
Indien er nog contact is links of rechts voedingskabel losmaken.
Je gaat redelijk snel weten waar het probleem is.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6337
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1722 Gepost op: 21 March 2022, 14:01:19 »
Ik denk dat het zoiets zal moeten gaan worden Dave. Pech is alleen dat de bedrading in de holle ruimte van de Geoline railbedding ligt en die heb ik al vastgelijmd 🙁.

Wordt dus heel voorzichtig lossnijden.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4457
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1723 Gepost op: 21 March 2022, 16:44:27 »
Kan je de kabel niet aan het andere eind loshalen?
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6337
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1724 Gepost op: 21 March 2022, 19:30:08 »
Hi Dave,

De bedrading heb ik aan de onderzijde aan de geoline rails gesoldeerd en lopen dus door de bedding naar het punt waar ze er naar onderen uit gaan (dus mooi weggewerkt  ;D).

Enige gestekkerde koppeling zit onder mijn baan. Als ik daar de draad vanaf het testspoor op een ander contact van de bezetmelder zet dan wordt het adres van Diemen aansluiting ook meteen hoog. Conclusie daaruit is dus dat het probleem niet aan de kant van de bezetmelder zit.

Omdat deze sectie ook geactiveerd wordt als er helemaal niets op het testspoor staat is het dus geen slechte isolatie tussen de bezetmeld secties. Enig wat ik dan nog kan bedenken (met mijn beperkte E kennis) dat er ergens een heel klein lekstroompje loopt met dus voldoende weerstand om geen kortsluiting op de centrale te veroorzaken.

Omdat ik bovenzijde van spoor al grondig gecontroleerd heb moet het wel ergens aan de onderkant van de rail zitten. Dus ga de boel maar voorzichtig lossnijden  ::)

Ben benieuwd of ik daar dan iets ga vinden.... (kan namelijk nog niet bedenken wat daar verkeerd zou zitten)..
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)