Doel:€250.00
Donaties:€260.00

Per saldo:€10.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 26-11-2021

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting door peterha
Vandaag om 09:57:54
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Wijbe
Vandaag om 09:54:42
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 09:53:04
Philotrain NS 4600, de grote verbouwing door orientexpress
Vandaag om 09:51:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Modellbahnwagen
Vandaag om 09:50:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
Vandaag om 09:46:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wisselwachter
Vandaag om 09:40:45
Nieuw in de winkel! door RodeDuivel
Vandaag om 09:38:11
Modelbouwwedstrijd op TV, 'Klein maar fijn' seizoen twee door Marc tramt
Vandaag om 09:26:41
Roco 43673 NS 2246 digitaalstekker door Luc2000
Vandaag om 09:20:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 08:25:02
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Wim Vink
Vandaag om 08:10:36
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 07:38:44
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Rob Moerkerken
Vandaag om 07:17:52
Lichtset voor de NS 6400 van Rocky-Rail | Rangeersein door Martijn193
Vandaag om 07:15:56
Raadplaatje door nighttrain1
Vandaag om 06:40:32
Ecos2, Digikeijs, Peco , techniek en keuzes. door ArnoldRG
Vandaag om 05:16:35
Dönsdorfer Bauberichte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:38:18
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:35:04
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door Martin Hornis
06 december 2021, 23:50:00
DJH NS 5000, de grote verbouwing door prutser
06 december 2021, 23:48:21
LS Models / Models World 2021 door Rob Ellerman
06 december 2021, 22:55:41
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door Klaas Zondervan
06 december 2021, 22:41:15
Betrouwbare opkoper? door MOVisser
06 december 2021, 22:31:44
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Marc tramt
06 december 2021, 22:00:46
Modelbouwtekeningen NS stoomlocomotieven H0 door FritsT
06 december 2021, 21:54:14
Station Kassenberg in 1982 (Baanplan in N) door NS264
06 december 2021, 21:38:05
Frans loodsje et cetera door Noordernet
06 december 2021, 21:28:38
Philotrain HSM D 1900, van kit tot model door Tomasso
06 december 2021, 21:24:47
Langstraatspoorlijn modulebaan door Langstraatspoorlijn
06 december 2021, 21:20:24
  

Auteur Topic: Dordrecht jaren 70  (gelezen 47632 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 7070
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #135 Gepost op: 17 januari 2020, 22:30:29 »
Wat jij prettig vind.

Als je staande aan je tafels wilt werken aan het landschap dan moet het ook weer niet te hoog zijn.

Maar bv zittend op een kruk of stoel misschien dan op ooghoogte (om naar je rijdende treinen te kijken), dat hangt ook van je lichaamslengte af.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2020, 22:32:41 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 316
  • Bouwt: "Kamp Rijen" & Station Rijen 1980 in 1:160
    • Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen in 1:160
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #136 Gepost op: 17 januari 2020, 22:56:58 »
Wat Koen zegt, bij mij heft de vaste baan qua scenery een hoogte van 135 cm. (Ben zelf 1.95mtr lang). Nederlands thema, vlakker dan vlak en zittend op ooghoogte.
Staand prima werkhoogte.

Mijn beursbaantje is maar 1 mtr hoog. Dat is echt te laag en ik ga die op 1.20mtr hoogte brengen.

Groetjes

Hoontje

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #137 Gepost op: 17 januari 2020, 23:29:54 »
Op mijn leeftijd wordt je steeds korter, dus moet ik er straks steeds stukjes van de poten afzagen.  :laugh:

Opmerking moderator: graag de "reageer-knop" gebruiken, NIET de "citaat-knop".
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2020, 17:19:11 door 44. Reden: Overbodig citaat verwijderd »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 1022
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #138 Gepost op: 18 januari 2020, 09:21:36 »
Even reageren op de foto bij reactie 113 van Wouter Pinkhof.
Deze is in Rotterdam genomen, voor de Rivièrahal van Diergaarde Blijdorp.
Een ontwerp van Van Ravenstein.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2020, 09:23:24 door Piggelmee »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3174
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #139 Gepost op: 18 januari 2020, 11:06:32 »
Dat zijn inderdaad de Riviera hallen , en niet  de EMF in Dordt. ;)
Ik begreep  al niet,waar het was.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #140 Gepost op: 18 januari 2020, 15:15:09 »
Dakrand met dakgoot ook ontworpen en geprint.
Maar eigenlijk is het jammer dat straks de mooiste kant van het station naar de muur gekeerd staat, althans als we het station achter het emplachement situeren, dus waar doen we het allemaal voor.  :-\
Alternatief zou zijn het station zichtbaar houden vanaf de straat kant en dan alle sporen er achter.

« Laatst bewerkt op: 18 januari 2020, 15:30:56 door Rob Hagg »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3174
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #141 Gepost op: 18 januari 2020, 18:48:36 »
Is de perronzijde dan al klaar ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #142 Gepost op: 18 januari 2020, 18:57:54 »
Is de perronzijde dan al klaar ?
Peter

Nee nog niet maar ik vroeg mij vooral af wat je normaliter in het zicht zet?
- De voorkant van het station met de sporen erachter.
- of de sporen vooraan en het station er achter.

Als het station er voor staat haal je, omdat het een best groot gebouw is, een hoop zicht weg van de treinen erachter.
En zo'n groot gebouw vooraan is ook niet echt handig bij werkzaamheden en/of onderhoud
Dus ik denk dat het beste het station achter de sporen kan staan, en je dus tegen de achterkant kijkt.
Kan er altijd nog een spiegel achter zetten. :laugh:
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3174
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #143 Gepost op: 18 januari 2020, 19:11:21 »
Ja ,een spiegel kan ook,anders is al je werk bijna voor niets  gedaan ,hoogstens als oefening.
Maar als je de treinen achter het gebouw zet, moet je toch ook nog een stukje stationsplein maken, dan zijn de treinen nog slechter bereikbaar .
Dan zou je toch weer een looppad moeten hebben aan de andere kant ,zeg maar op de plaats van het Weizigt park,,, :D

NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #144 Gepost op: 18 januari 2020, 19:29:37 »
Ja ,een spiegel kan ook,anders is al je werk bijna voor niets  gedaan ,hoogstens als oefening.
Maar als je de treinen achter het gebouw zet, moet je toch ook nog een stukje stationsplein maken, dan zijn de treinen nog slechter bereikbaar .
Dan zou je toch weer een looppad moeten hebben aan de andere kant ,zeg maar op de plaats van het Weizigt park,,, :D

Ja en dat is weer zonde van de ruimte.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3174
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #145 Gepost op: 18 januari 2020, 19:49:59 »
Precies  wat ik bedoel.
Dus..... ;D  8)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #146 Gepost op: 19 januari 2020, 11:22:43 »
Mijn moed bij elkaar gezocht en met heel veel hulp van Koen, waarvoor mijn dank, ben ik begonnen met het tekenen van een banenplan.
Dit ben ik gaan doen in het programma Scarm.
Na heel veel YouTube filmpjes gevolgd te hebben over de werking van dit programma, ik blijf overigens voorstander van een lijvig papieren boekwerk als handleiding maar dat zal vast wel heel ouderwets klinken, ben ik met een eerst opzet van Koen aan de slag gegaan.
Omdat het station door zijn grootte de beperkende factor is in dit ontwerp ben ik begonnen met het tekenen daarvan.
Daarna sporen langs de perrons gelegd en, hoewel krap, lijkt het mogelijk om naast het station nog redelijke bochten kwijt te kunnen.
De wissels naar de kopsporen kunnen dan uitgevoerd worden als gebogen wissels.
De hap uit de baan aan de onderkant is ter plaatse van de deur, hier wordt de hefbrug "de Vlinder" geplaatst.
Verder zal in het verlengde hiervan in het midden nog een staruimte gesitueerd worden maar dat komt later als ik weet hoeveel ruimte ik op de baan nodig heb.

Tot heden heb ik gebruik gemaakt van Roco rails met bedding voor een klein testrondje om het digitaal rijden te ervaren en de mogelijkheden te ontdekken.
Echter toen ik in Scarm begon met tekenen moest ik gaan kiezen uit 54 verschillende merken rails in de schaal H0.
Dus wellen de volgende vragen bij mij op:
- Als ik een vaste baan wil gaan maken ga ik dan uit van rails met bedding of zonder? Of is rails met bedding vooral bedoeld voor tijdelijke baantjes op de keukentafel.
- Welk merk rails heeft jullie voorkeur?
- Houden jullie je bij één merk of combineren jullie verschillende merken op een baan?
- Bij de aanduiding "Vraag", op onderstaande 2D tekening, is een wisselcombinatie te zien die in het echt ook in Dordrecht ligt, echter deze heb ik opgebouwd uit standaard componenten waardoor de rails wel ver uit elkaar komen te liggen.
Nu heb ik ooit in een winkel zo'n complete kruising gezien als één component waardoor de rails een stuk dichter bij elkaar waren gesitueerd. Weet iemand welk merk dat is, en wat zijn jullie ervaringen daarmee.
- Zijn wissels met een 15 graden hoek not done in het hoofdspoor gedeelte of kan dat zonder problemen?
Het is natuurlijk de bedoeling met treinstellen van de NS uit 1970 te gaan rijden, dus dat worden ook Honden- Muizen en Apenkop stellen van Artitec en Rivarossi, of moet ik dit soort wissels alleen op rangeerterreinen gebruiken?
Volgens mij is vooral de Mat46 van Rivarossi met het Jacobsdraaistel het zorgenkind.


Scarm 2D


Scarm 3D
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 7070
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #147 Gepost op: 19 januari 2020, 11:35:16 »
Hoi,

Dat heb je kunstig gedaan dat station, dat lukt mij nog niet eens.

Heb je je baseboard(op gereedschap klikken) wel op maat?
Ik moest hem behoorlijk comprimeren om te uploaden.
Het rolmaatje is ook handig.

5x4 meter is echt een grote ruimte waar je met gemak je station kwijt kan.

Bedenk wel dat de probeerversie tot 50 stukken gaat incl alle items die je gebruikt.

Citaat
Nu heb ik ooit in een winkel zo'n complete kruising gezien als één component waardoor de rails een stuk dichter bij elkaar waren gesitueerd. Weet iemand welk merk dat is, en wat zijn jullie ervaringen daarmee.

Ik vermoedt Peco, dat is een heel geschikt merk, maar zelf geen ervaring mee.
Wel handig om 1 soort te gebruiken.
Vraag: wil je zelf gaan ballasten?

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2020, 11:43:52 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #148 Gepost op: 19 januari 2020, 11:44:04 »
Hoi,

Heb je je baseboard(op gereedschap klikken) wel op maat?
Ik moest hem behoorlijk comprimeren om te uploaden.
Het rolmaatje is ook handig.

5x4 meter is echt een grote ruimte waar je met gemak je station kwijt kan.

Bedenk wel dat de probeerversie tot 50 stukken gaat incl alle items die je gebruikt.

Ik vermoedt Peco, dat is een heel geschikt merk, maar zelf geen ervaring mee.

Gr Koen.

Beste Koen,

Passend op je scherm zetten in Scarm en dan screeshot maken, daarna in Paint oid bijsnijden.
De maten kloppen.

Groetjes Rob
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #149 Gepost op: 19 januari 2020, 11:48:42 »
Hoi,

Ik vermoedt Peco, dat is een heel geschikt merk, maar zelf geen ervaring mee.
Wel handig om 1 soort te gebruiken.
Vraag: wil je zelf gaan ballasten?

Gr Koen.

In de Peco libary in Scarm kom ik hem niet tegen.
Zoals ik al vertelde heb ik 0,0 ervaring maar het lijkt mij bijvoorbeeld voor een emplacement makkelijker om zelf te ballasten uitgaande van rails zonder bedding maar ik hoor graag jullie tips en ervaringen hierover.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0