Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door ingenium
Vandaag om 03:04:50
NS 6100 van GM&S door ingenium
Vandaag om 01:33:12
Wielen gelijkzetten? door VictorPM
Vandaag om 01:04:27
Trix 22300 loopt (nog) niet door Biesje
Vandaag om 00:59:02
Nieuwe baan in schaal nul: station Kloosterp door Rik
Vandaag om 00:51:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:09:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 00:08:21
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door Wim Vink
28 maart 2020, 23:49:33
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Hendrik Jan
28 maart 2020, 23:48:02
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
28 maart 2020, 23:29:12
Max. draadlengte bij massadetectie door 1200blauw
28 maart 2020, 23:21:40
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door Eric B
28 maart 2020, 23:00:38
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
28 maart 2020, 22:49:48
Artitec restanten, wat kan je er van maken door Eric B
28 maart 2020, 21:35:35
Projekt 083-338 door 44
28 maart 2020, 21:33:49
Wagons klimmen uit puntstuk / leverancier wielafstand gereedschap gezocht door ivanzon
28 maart 2020, 21:07:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
28 maart 2020, 21:05:23
Sleeptenderlocomotief DB BR 23 van Roco of Trix. door Wies
28 maart 2020, 21:03:38
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
28 maart 2020, 20:46:12
DCC++ probleempje door Waterman
28 maart 2020, 20:36:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
28 maart 2020, 19:55:56
Frans loodsje et cetera door Noordernet
28 maart 2020, 19:55:31
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
28 maart 2020, 19:44:27
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
28 maart 2020, 19:40:41
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door Paulus
28 maart 2020, 19:36:57
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
28 maart 2020, 19:27:00
Baanbouw Bosje77 door bosje77
28 maart 2020, 19:15:25
DAF YA-314 Algemeen door AndréDev
28 maart 2020, 19:09:23
Instellingen Inlellibox II en Ulhenbrock 63320 decoders door Josephes
28 maart 2020, 18:22:09
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
28 maart 2020, 18:16:31
  

Auteur Topic: Dordrecht jaren 70  (gelezen 26208 keer)

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #120 Gepost op: 11 januari 2020, 16:23:45 »
Op het eerder genoemde scheepvaartforum kwam ik dit artikel tegen uit het Algemeen Dagblad over de Spoorhaven.


Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Wilma1970

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #121 Gepost op: 11 januari 2020, 17:07:34 »
Vind het een leuk idee. Jammer dat railhobby archief stopt in 1990, anders kon je het online bekijken, mocht je een behoorlijk bedrag willen uitgeven 3dscaleworks kan station in 3d maken, je krijgt dan een bouwpakket, alleen de prijs is meer dan €1000. Succes met de bouw.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #122 Gepost op: 11 januari 2020, 17:37:21 »
Vind het een leuk idee. Jammer dat railhobby archief stopt in 1990, anders kon je het online bekijken, mocht je een behoorlijk bedrag willen uitgeven 3dscaleworks kan station in 3d maken, je krijgt dan een bouwpakket, alleen de prijs is meer dan €1000. Succes met de bouw.

Ik had het gezien bij 3dscaleworks, maar het blijft veel leuker om het helemaal zelf te doen, geeft uiteindelijk ook veel meer voldoening.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #123 Gepost op: 14 januari 2020, 15:45:36 »
Dat is 75 jaar van toepassing, en onder voorwaarden nog langer.
Maar, mocht Railhobby er toestemming voor geven, wat ik wel zou verwachten voor een artikel van zo lang geleden, dan mag je het plaatsen. Probeer het eens, zou ik zeggen..

Gr, Bert

Helaas Bert, ik ontving net het bericht van Rail Hobby dat ze het niet toestaan.
Ze willen het archief verder gaan uitbreiden dus dan is tzt 1981 ook beschikbaar tegen betaling.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #124 Gepost op: 17 januari 2020, 19:50:05 »
HELP IK WIL WAARSCHIJNLIJK TE VEEL !!

Hieronder een overzichtsfoto van het hele gebied rond station Dordrecht, wel van een later tijdstip omdat hier al het derde perron te zien is en de nieuwe loopbrug tussen de perrons.
Maar hier is goed het station te zien met links en rechts de karakteristieke kopsporen voor de stoptrein naar Rotterdam en de diesel naar Gorinchem.



Nu heb ik de ruimte op schaal nagetekend welke 5,22x4,57m meet met vooraan een deur waar ik de hefbrug de Vlinder wilde situeren.
Deze maten zijn op een tafelhoogte van ongeveer 1 meter.
Ik weet niet welke hoogte normaal wordt aangehouden maar hoe hoger hoe kleiner de grootste maat wordt door het schuine dak.
Ik had wel het idee om onder deze baan een verdieping te maken met opstelsporen zodat de treinen daar ook even een tijdje uit het zicht kunnen blijven anders is het in principe een simpel rondje.



Waar ik al bang voor was is, dat als ik het stationsgebouw er op schaal in teken er weinig ruimte overblijft om de kopsporen een lengte mee te geven waar een driedelige plan U kan staan met een lengte in H0 van 84cm waar dan nog enkele wissels voor moeten voordat we de bocht in moeten.
Aan de Rotterdamse kant zou het iets korter kunnen als we daar uitgaan van een plan V of een sprinter.
Voor de verhoudingen het station is in het echt 108 meter lang dus in H0 1,24 meter.
Nu zou je er voor kunnen kiezen om het op schaal 1:100 te bouwen maar daar win je dus maar 16 cm dus dat gaat niet echt verschil maken.
Ook licht het stationsgebouw nu helemaal naar achteren en heb je voor het gebouw de sporen met tweede perron en het emplacement toch snel een breedte van 1,5 meter nodig en dat lijkt mij verre van werkbaar als je er ook niet van achter bij kan.
Kortom hou zouden jullie dit aanpakken?
Misschien het linker kopspoor naar Rotterdam laten vallen?
En nee ik stap niet over naar N-spoor.  :)
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2020, 20:03:44 door Rob Hagg »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5889
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #125 Gepost op: 17 januari 2020, 20:51:25 »
Ik zal wel wat maten over nemen in Scarm.

Dan kan er beetje geschoven worden met ee.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Wilma1970

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #126 Gepost op: 17 januari 2020, 20:57:35 »
Je kan inderdaad sporen laten vallen, maar je kan de perron ook inkorten, dat doen ze ook in de railhobby, bij de achterzijde kan je ook sporen weg saneren.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #127 Gepost op: 17 januari 2020, 21:11:02 »
Je kan inderdaad sporen laten vallen, maar je kan de perron ook inkorten, dat doen ze ook in de railhobby, bij de achterzijde kan je ook sporen weg saneren.

Het probleem zit hem in de kopsporen die samen met het stationsgebouw al zo'n 3,5 meter vergen op schaal.
Dan ga ik eerder voor het weglaten van het kopspoor aan de Rotterdamse zijde omdat bij het inkorten van een perron het er niet uitziet als er voor een plan U niet voldoende perronlengte is.
De kruiswissel tussen spoor 1 en 2 die er in het echt ligt t.h.v. het midden van het stationsgebouw waardoor er 2 treinen achter elkaar kunnen staan zal ook niet gaan lukken maar daar blijft verder perronlengte genoeg over.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1320
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #128 Gepost op: 17 januari 2020, 21:19:39 »
Leuke plannen Rob (y) Het emplacement kan ook in de dwarsrichting gehalveerd worden waarbij je het stationsgebouw als grens aanhoud, de ene zijde kan dan met meer lengte worden nagebouwd en de andere kant kan direct "in het donker" in een bocht verdwijnen.
Groeten,
Richard

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
  • Bouwt: "Kamp Rijen" & Station Rijen 1980 in 1:160
    • Emplacement Oosterhout vijf Eiken in N
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #129 Gepost op: 17 januari 2020, 21:34:46 »
Misschien een hele vreemde gedachte, maar kun je de baan niet diagonaal in de ruimte plaatsen met een klein looppaadje links of rechts? Dan heb je ook veel andere zichthoeken en misschien past het station dan wel?

Groetjes

Hoontje

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #130 Gepost op: 17 januari 2020, 21:36:16 »
Leuke plannen Rob (y) Het emplacement kan ook in de dwarsrichting gehalveerd worden waarbij je het stationsgebouw als grens aanhoud, de ene zijde kan dan met meer lengte worden nagebouwd en de andere kant kan direct "in het donker" in een bocht verdwijnen.

Het is mij al duidelijk dat ik flinke compromissen zal moeten gaan sluiten echter omdat ook de hefbrug er komt zal de Rotterdamse kant moeten blijven omdat deze via het talud op de brug uitkomt, maar aan de andere kant komen de diesels binnen en dat wil je toch ook weer niet weglaten, dus als het niet past dan maar het Rotterdamse kopspoor opofferen, of het perron in de bocht mee laten lopen maar de helling moet ook weer niet te groot worden naar de brug.
Nu scheelt het wel dat de hefbrug "de Vlinder" lager was dan de nieuwe hefbrug die op Rijnvaart hoogte is gebracht.
In het echt hebben zware goederentreinen het soms knap lastig op dit nieuwe talud.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2606
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #131 Gepost op: 17 januari 2020, 21:37:22 »
Of  het emplacement diagonaal over de zolder heen, of heb je de ondergrond al klaar ?
 Ik  heb ooit  geprobeerd de gebogen trajecten ri brug en ri Lage Zwaluwe net zo te situeren als in het eggie ,maar mij lukte het niet.
Ik had  wel de  kopspoortjes voor een drietje,geen kruiswissels tussen sp 1 en 2.Het stationsgebouw had ik ingekort.
Andere gedachte :
Mss is inkorten  van alle sporen niet eens goed te doen ,want tenslotte is het Dordt niet meer.
Dan zou je een deel gewoon weg moeten laten en een ander seel wel (Bijna ) op schaal kunnen maken ,zodat het voor de plaatselijke kenners goed herkenbaar is als een deel van station Dordrecht.
Sukses met plannen.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Aan bouw van een model van lok 3737 wordt in dec '19 gestart

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #132 Gepost op: 17 januari 2020, 21:40:13 »
Misschien een hele vreemde gedachte, maar kun je de baan niet diagonaal in de ruimte plaatsen met een klein looppaadje links of rechts? Dan heb je ook veel andere zichthoeken en misschien past het station dan wel?

Groetjes

Hoontje

Daar heb ik inderdaad aan lopen denken want dan heb je tevens ruimte in de punt erachter om daar te kunnen werken, nadeel is dan wel dat het talud naar de brug wat kort/stijl wordt, maar dat is wel op te lossen.
Toen ik het in mijn tekening ging opmeten viel de winst in lengte echter tegen.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
  • Bouwt: "Kamp Rijen" & Station Rijen 1980 in 1:160
    • Emplacement Oosterhout vijf Eiken in N
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #133 Gepost op: 17 januari 2020, 21:55:26 »
Oh dat is erg jammer... En, misschien nog erger, de "mooiste kant" van het station kiezen? De kopsporen aan de andere zijde dan dus opofferen. Komt het perspectief op de baan net ff anders te liggen dan op het stationsgebouw zelf, maar meer eromheen.
Al bij al blijf ik dit project volgen. Vind het echt heel tof!

(Of toch overstappen op N spoor)

Groetjes

Hoontje

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #134 Gepost op: 17 januari 2020, 22:19:54 »
Wat raden jullie overigens aan voor de tafelhoogte, ik heb ooit eens gehoord dat een plattelandsbaan voor het zicht hoger zou moeten zijn dan een baan met berglandschap.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !