Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Keska
Vandaag om 21:14:54
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
  

Auteur Topic: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam  (gelezen 28357 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #45 Gepost op: 10 oktober 2019, 22:10:35 »
Het gaat toch om de manier van reizen en niet zo zeer het verschil in de duur van de reis? Reizen is een belevenis.
Dat ligt eraan wie je wilt trekken. Voor een vakantie mag de reis voor mij best een belevenis zijn. Het is deel van de vakantie.

Maar voor zakenreizigers geldt tijd=geld. Voor mijn werk zal mijn baas mij dan ook met het vliegtuig naar Wenen sturen. Dan kun je in een dag op en neer en ben je voor een vergadering van een paar uur maar een dag kwijt (wel een lange dag, maar toch). Ga je met de trein, dan wordt het direct een stuk langer. Ok, een deel slaap je, maar 14 uur reizen is (erg) veel.
Op kortere afstanden (bv naar Parijs) gaan we op mijn werk trouwens wel met de trein, want dat is nog prima te doen. Als de verbinding met Berlijn straks sneller is, zal daar hetzelfde gebeuren. Maar naar Wenen zie ik dat voorlopig niet gebeuren.
Als het even kan, proberen we dat tegenwoordig trouwens met een videocall te doen, dat gaat nog sneller ;)
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Hendrik Jan

  • Online Online
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #47 Gepost op: 10 oktober 2019, 23:04:29 »
Interessante site!  (y)
En dat biedt ook weer meer mogelijkheden om luchtreizigers in de trein te krijgen.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #48 Gepost op: 11 oktober 2019, 06:33:05 »
Hmmm. Zeer interessant.

Lekker vanuit Arnhem in 1x naar Wenen.

Instappen en ogen dicht.

Beter dan 3x moeten overstappen.

Ben benieuwd of die optijd gaat rijden. In 2021 is er een grote modeltrambeurs in het Weense trammuseum.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #49 Gepost op: 11 oktober 2019, 06:47:18 »
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/10/10/internationale-nachttrein-richting-wenen-rijdt-eind-2020-weer-a3976285

Hint: tel eens hoeveel keer het woord 'subsidie' in het artikel voor komt

Ik heb hier toch wel mijn twijfels over. Ja, het is goed nieuws dat de nachttrein terugkomst. En als nachttreinliefhebber zou ik zelfs euforisch kunnen zijn.

Maar... een Oostenrijkse staatsonderneming krijgt subsidie van NL om een trein te laten rijden , op vrijwel dezelfde route waar in de wintermaanden ook een Nederlandse private ondernemer (treinreiswinkel) met veel financieel risico en zonder subsidie ook een nachttrein laat rijden. De capaciteit op die route gaat met een factor x omhoog, maar niet in gelijke tred met het aantal reizigers.

Dit kan niet anders dan dat de Treinreiswinkel of voor ze mogelijk failliet gaan moeten besluiten hun Alpen Express te beëindigen, of na ze failliet gaat.. klinkt mij als oneerlijke concurrentie, ingegeven door de overheid. En je kan er moreel gezien niets van zeggen, want milieu en klimaat.

 Ik had als NL overheid, of de TRW ook subsidie gegeven (ze hebben, samen met EETC toch maar mooi iets in stand gehouden waar de overheid (NS) geen brood meer inzag), of bedongen dat de trein van de OBB niet mag concurreren en dus Innsbruck niet als bestemming had mogen aandoen.

Ben benieuwd hoe anderen daar tegenaan kijken.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1372
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #50 Gepost op: 11 oktober 2019, 09:19:29 »
Dus blijft dit een politiek verhaal. Pas als vliegen binnen €uropa wordt beperkt gaat men voor de treinen. En dan komen de kippen en eieren weer om de hoek rollen. Investeren de €uropese Staten al op voorhand op wat gaat komen of wachten ze af tot het knelt. Verder maken auto en trein elkaar wat tijd betreft niet zoveel 11uur auto of 13 trein . De kosten trein v/a 250 en de auto 150brandstof en een tientje vignet. Maar daar zitten de andere autokosten niet bij.
Zoals gezegd zal Brussel zich nadrukkelijker met internationaal reizen binnen de gemeenschap bezig moeten houden. Meer trajecten voor +200.meer voorrang voor ICE/TGV achtigen , je moet toch binnen 8 uur in Wenen kunnen komen!

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #51 Gepost op: 11 oktober 2019, 10:51:11 »
Dat het een politieke keuze is moge duidelijk zijn.
Maar wat die reistijd betreft, ik heb inmiddels wat ervaring. Van het voorjaar vanaf Leuven naar Wenen gespoord, vanaf Luik met de ICE's (overstap in Frankfurt) Het was vanaf Luik denk ik ongeveer 10 uur reizen, 9 uur als je de overstap in Frankfurt eraf trekt. Ik schat dat van die 9 uur drie uur 200 km/u (let wel dus geen 300!) gereden is. Een traject voor Frankfurt en in Oostenrijk tussen Wels en Wenen. Vanaf NL in 8 uur gaat nog heeeeel lang duren.....

Met vr gr Gerard

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #52 Gepost op: 11 oktober 2019, 11:19:42 »
Maar... een Oostenrijkse staatsonderneming krijgt subsidie van NL om een trein te laten rijden , op vrijwel dezelfde route waar in de wintermaanden ook een Nederlandse private ondernemer (treinreiswinkel) met veel financieel risico en zonder subsidie ook een nachttrein laat rijden. De capaciteit op die route gaat met een factor x omhoog, maar niet in gelijke tred met het aantal reizigers.

Dit kan niet anders dan dat de Treinreiswinkel of voor ze mogelijk failliet gaan moeten besluiten hun Alpen Express te beëindigen, of na ze failliet gaat.. klinkt mij als oneerlijke concurrentie, ingegeven door de overheid. En je kan er moreel gezien niets van zeggen, want milieu en klimaat.

 Ik had als NL overheid, of de TRW ook subsidie gegeven (ze hebben, samen met EETC toch maar mooi iets in stand gehouden waar de overheid (NS) geen brood meer inzag), of bedongen dat de trein van de OBB niet mag concurreren en dus Innsbruck niet als bestemming had mogen aandoen.

Ben benieuwd hoe anderen daar tegenaan kijken.

Hoeveel treinen zijn dat dan helemaal? Van een geheel andere orde dan wat hier wordt beoogd.

De subsidie gaat alleen over het traject Amsterdam-Düsseldorf. Vanaf Düsseldorf rijden de treinen al lang, ook naar Innsbruck, daar is geen sprake van meer capaciteit. Je kan OBB moeilijk verplichten Innsbruck te gaan negeren. TRW verkoopt overigens braaf kaartjes voor de Nightjet. TRW doet nog veel meer dan alleen de Alpen-Express en ik denk dat die Express niet echt een financiële pijler onder het bedrijf is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #53 Gepost op: 11 oktober 2019, 15:45:18 »
Maar voor de Alpen Express dragen ze wel het financiele risico, en verder zijn ze alleen kaartverkopend loket, dat zal echt de wereld niet op leveren aan geld.

Die Alpen Express rijdt in het winterseizoen elk weekeind, en ik had daar eerder nog niet aangedacht maar het is wel degelijk oneerlijke concurrentie als een ander op een gelijkende verbinding zijn kaarten goedkoper aan kan bieden door subsidie.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #54 Gepost op: 11 oktober 2019, 18:24:25 »
Vraag me op het moment eigenlijk af van welke maatschappij de locs komen die die Alpen Expressen gaan/blijven rijden.
De 1200en die gebruikt werden ,kunnen/mogen die nog ingezet worden voor die treinen ?
Zo nee wat is/word het dan ?

Wat het die subsidie betreft is het wel een dubieus ding als je OBB niet bent,want waarom krijgen die subsidie en kreeg/krijgt men voor het rijden van de Alpen expressen dan niet ook / alsnog subsidie ?
Ja je kan zeggen omdat dat niet t hele jaar door rijd,maar er reed/rijd nu tenminste wel iets,al is t maar en deel van t jaar,en over(grotendeels) t zelfde traject,dus wil men t fair spelen zou je kunnen zeggen dat men alsnog een vorm van (subsidie) compensatie ri degene die de Alpen expressen organiseert/rijd zou moeten verstrekken.
Dat is dan tenminste als je fair wilt wezen,en dat betwijfel ik bij de huidige regering ten zeerste(met 2 maten meten hebben ze al vaker bewezen/gebruikt),dus waarom ook niet in dit geval  ::) :-X
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #55 Gepost op: 11 oktober 2019, 18:25:20 »
Toch kun je ook hier op verschillende wijze naar kijken. Het is zonder meer waar dat de Treinreiswinkel hier (als ondernemer) financieel risico loopt.
Maar, je zou ook kunnen stellen dat deze ondernemer de krenten uit de pap vist en alleen het winstgevende deel van deze ‘concessie’ wil exploiteren.
In die omstandigheden is het niet zo gek als een overheid wat verder kijkt......
(Je kan zien dat ik uit de zorg kom, daar bestaan dit soort dilemma’s al veeeeeel langer 😁)
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2019, 18:44:35 door BrightonBelle. Reden: typo’s »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #56 Gepost op: 11 oktober 2019, 18:37:08 »
Ook OBB loopt nog steeds risico. De subsidie is maar een beperkte bijdrage aan de kosten om iedere dag een treinpaar te laten rijden in plaats van een keer of 20 per jaar. Het overgrote deel van de inkomsten zal toch echt uit de kaartverkoop moeten komen. Zonder die subsidie wil niemand eraan beginnen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #57 Gepost op: 11 oktober 2019, 21:00:47 »
Vraag me op het moment eigenlijk af van welke maatschappij de locs komen die die Alpen Expressen gaan/blijven rijden.
De 1200en die gebruikt werden ,kunnen/mogen die nog ingezet worden voor die treinen ?
Zo nee wat is/word het dan ?
De Alpen Express word al een paar jaar gereden door Railexperts met één van hun eigen lokken.
Maar volgens mij bedoel je deze vraag niet bedoeld voor de Alpen Express maar voor de CNL die dus weer gaat rijden.

Daar zal men gewoon voor regulier voor handen zijnd materieel gaan kijken.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #58 Gepost op: 19 oktober 2019, 14:38:02 »
Beide eigenlijk,had dat iets duidelijker moeten laten blijken  :-[
Railexperts doen nu dus de tractie voor de AE
Qua OBB wordt het dus nog een dingetje,want zover ik begrijp is Taurus hier niet toegelaten en is er ook nog geen versie die beschikt over alle beveiligingen en andere zaken om door al de benodigde landen te rijden in 1 keer vanuit NL naar Wenen.
(telt volgens mij voor alle loc soorten die we op het moment kennen die geschikt zijn voor reizigerstreinen)
Dat is voor beide dingen,zowel een geschikt landen pakket maken voor een nu bestaande loc,als ook voor een nieuw loc type hier toegelaten krijgen een nog al tijd rovend en niet goedkoop traject wat er moet worden afgelegd  ::)
Zou dat voor aanvang van die nieuwe internationale verbinding wel te regelen zijn ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0