Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:48:06
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 09:24:47
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door tothebeach
Vandaag om 09:11:51
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door tuurtje
Vandaag om 08:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Pauldg
Vandaag om 08:43:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
  

Auteur Topic: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam  (gelezen 28493 keer)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5813
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #30 Gepost op: 10 oktober 2019, 13:13:05 »
Ik vraag me af wat die dure nachttrein zo aantrekkelijk maakt (behalve dan voor de treinfanaten). Je zit er 14 uur in terwijl je vanuit Rotterdam in 110 minuten naar Wenen kunt vliegen voor €52 incl. retourvlucht.  ::)

Gr, Ben.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2450
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #31 Gepost op: 10 oktober 2019, 13:46:14 »
Zijn die 110 minuten inclusief uren van te voren al op de luchthaven aanwezig moeten zijn en inclusief vervoer vanaf de luchthaven naar hartje centrum?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12316
    • sleutelspoor
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #32 Gepost op: 10 oktober 2019, 13:59:59 »
Je moet niet zeuren, daar houdt de vliegtuiglobby niet van. ::)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5813
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #33 Gepost op: 10 oktober 2019, 14:04:04 »
Ik heb het over netto reistijd.

Reken 90 minuten inchecken bij die reistijd of voor mij part 120. En of ik naar hartje stad wil is nog maar de vraag, misschien ligt het hotel waar ik overnacht wel aan de rand van het centrum en dan zul je die reistijd ook bij die 14 uur moeten tellen.

Gr, Ben.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21665
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #34 Gepost op: 10 oktober 2019, 14:38:39 »
Maar een deel daarvan is slaaptijd die je anders thuis of in dat hotel had doorgebracht. En die overnachting is dan ook in de treinprijs inbegrepen wat je een hotelnacht scheelt.
Ken het vliegveld van Wenen trouwens alleen van overstappen.  ;D :-[
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5813
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #35 Gepost op: 10 oktober 2019, 14:51:10 »
Ook waar. ;D

Maar ik probeer maar aan te geven dat 14 uur reizen niet een erg aantrekkelijk alternatief is om mensen uit het vliegtuig te krijgen. Ik moet nog zien dat dagelijks 500 man/vrouw in die trein naar Wenen gaat zitten te liggen.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1797
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #36 Gepost op: 10 oktober 2019, 14:56:45 »
Het gaat toch om de manier van reizen en niet zo zeer het verschil in de duur van de reis? Reizen is een belevenis. Ik heb te veel keren/uren in vliegtuigen gezeten zowel op continentaal als intercontinentale vluchten om dat als een mooie belevenis te ervaren (zelfs business class is een dump). Dus ga ik naar Parijs, London, Zuid Frankrijk en Kroatië met de auto. Als Brussel <-> Wenen een feit is ga ik gewoon naar Wenen met de trein, dat is een betere belevenis dan het internationale vliegveld van Wenen (is werkelijk een ramp), Brussel (ook Brussel Zuid) en Schiphol bij elkaar.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #37 Gepost op: 10 oktober 2019, 17:54:32 »
Ook waar. ;D

Maar ik probeer maar aan te geven dat 14 uur reizen niet een erg aantrekkelijk alternatief is om mensen uit het vliegtuig te krijgen. Ik moet nog zien dat dagelijks 500 man/vrouw in die trein naar Wenen gaat zitten te liggen.
Verschil is dat je s'avonds in de trein stapt en s'morgens in Wenen uitgeslapen uitstapt en je de stad in kan.

Met het vliegtuig moet je of rete vroeg op om er s'morgens te zijn, of je vliegt s'avonds en kunt nog een nacht een hotel nemen...

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #38 Gepost op: 10 oktober 2019, 18:11:24 »
Dit soort acties heeft alleen kans van slagen als er een beetje druk vanuit "Brussel" komt. Inderdaad wat heilige huisjes op spoorgebied opruimen. Het is toch van de zotte dat een in Duitsland beproefd spoorvoertuig in al die andere landjes nogmaals dezelfde testjes moet afleggen. Dan al die beveiligingen harmoniseren, deze zijn nu alleen maar voor bescherming van de eigen markt.
Als dat kan is een snelle verbinding Stockholm-Parijs of Utrecht-Wenen zeer wel mogelijk en zeker binnen die ergens genoemde 14 uur. Maar dan moet vooral de wil er zijn om de Schiphollen in €uropa wat te knijpen en ze voor intercontinentaal te gebruiken.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #39 Gepost op: 10 oktober 2019, 19:04:56 »
Het is toch van de zotte dat een in Duitsland beproefd spoorvoertuig in al die andere landjes nogmaals dezelfde testjes moet afleggen.
Dat is dus al reeds niet zo, wat beproefd is is beproefd, alleen de nationale afwijkingen dienen beproefd en gecertificeerd te worden.

Dat harmoniseren van de beveiligingssystemen is ook iets wat loopt maar gewoon ettelijke tientallen jaren in beslag neemt, iets met ERMTS  ;)

Verder heeft dat niets met reistijd te maken, dat moet je veel meer zoeken in de drukte van bereden sporen en wat er mogelijk is aan paden.
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2019, 19:06:50 door Thom »

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #40 Gepost op: 10 oktober 2019, 19:09:17 »
Ik heb 6 maanden in Wenen gewerkt en het vliegveld van wenen(Schwechat) valt best mee, soms moet je wel lange gangen door. Maar dat is op Schiphol niet anders. Verder ben je snel(16 minuten) met de CAT-trein in het centrum(Wien mitte), alwaar je de metro, bus en tram kan pakken.
Maar als deze nachttrein gaat rijden en voor de genoemde prijzen ga ik ook met de trein vanaf Amsterdam naar Wenen. Leuk voor een weekje of lang weekend.

Gr Hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7040
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #41 Gepost op: 10 oktober 2019, 19:38:38 »
Ik vraag me af wat die dure nachttrein zo aantrekkelijk maakt (behalve dan voor de treinfanaten). Je zit er 14 uur in terwijl je vanuit Rotterdam in 110 minuten naar Wenen kunt vliegen voor €52 incl. retourvlucht.  ::)

Gr, Ben.

Het scheelt nogal in CO2 uitstoot.
Dat zou iedereen in dit kikkerlandje aan de zee moeten aanspreken.
Omdat onze kinderen en kleinkinderen anders een kikkerlandje IN de zee erven.

Vul ter vergelijking hier in:
http://www.ecopassenger.org/bin/query.exe/en?L=vs_uic#

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #42 Gepost op: 10 oktober 2019, 20:33:47 »

Dat webstek is wel heel erg beperkt in bestemmingen zeg!  ???
& friendly against the user, die Engelstalige variant is een beetje overbodig, het kent alleen maar Londen.  :o
& wat je zegt HJ, een kikkerlandje in zee is niet echt een goed idee, kikkers &zo kunnen niet zo goed tegen zout water.
MVG,
—-Peter.

« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2019, 22:49:38 door Bert van Gelder »

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 193
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #43 Gepost op: 10 oktober 2019, 21:28:58 »
Maar ik probeer maar aan te geven dat 14 uur reizen niet een erg aantrekkelijk alternatief is om mensen uit het vliegtuig te krijgen. Ik moet nog zien dat dagelijks 500 man/vrouw in die trein naar Wenen gaat zitten te liggen.
Besef je dat deze nachttreinverbinding niet volledig nieuw is, de ÖBB rijden deze trein al jaren vanuit Düsseldorf/Köln. Op het huidige traject is de bezetting nu al dusdanig, dat de slaaprijtuigen regelmatig uitverkocht zijn, en in het seizoen ook wel eens de volledige trein. Aan belangstelling is dus zeker geen gebrek, integendeel: ze rijden nu met één slaaprijtuig WLABmz 72-90 (ex-CNL 173.1) naar zowel Wenen als Innsbruck, een tweede slaaprijtuig zou zeker welkom zijn.

De meerwaarde van het doorrijden naar Nederland is wat lastiger in te schatten, maar ik denk dat er wel potentie in zit. De uitspraak in het artikel dat de nachttrein 419/418 vroeger zo weinig belangstelling kende, herken ik namelijk ook niet, integendeel: ook in Nederland was daar altijd veel animo voor. DB heeft er toen gewoon op beleidsniveau voor gekozen om botweg te stoppen met CNL.

In het algemeen is men in Nederland altijd sceptisch over (trein)reizen die langer dan een paar uur duren, misschien komt dat mede doordat het concept 'trein' in Nederland in het beeld van veel mensen gelijk gesteld wordt aan de NS-Intercity. Dat in landen als Duitsland en Oostenrijk het comfort- en serviceniveau aanmerkelijk hoger is dan we in Nederland kennen met die stereotype IRM, is lang niet algemeen bekend. Gezien het toenemende succes van de IC(E), wordt dit kennelijk wel beter.
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2019, 21:32:36 door EN446 »

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #44 Gepost op: 10 oktober 2019, 21:31:19 »

Maar als deze nachttrein gaat rijden en voor de genoemde prijzen ga ik ook met de trein vanaf Amsterdam naar Wenen. Leuk voor een weekje of lang weekend.

Misschien dat ik dat ergens gemist heb, maar is die prijs dan al +- bekend van een tripje Brussel-Wenen ?