Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam  (gelezen 28371 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #15 Gepost op: 07 oktober 2019, 18:45:09 »
Hallo Thom,

Ik citeer ff uit 'NS glossy' (https://www.ovmagazine.nl/wp-content/uploads/2018/06/NS-glossy.pdf om aan te geven in welke richting men blijkbaar denkt:
 Slaaptreinen als symbool van internationale samenwerking in Europa hebben een grens-overschrijdend ondersteunend beleid nodig op Europees niveau. Ook de EU zou deze manier van reizen in woord en daad moeten ondersteunen. Dat kan door slaaptreinen op te nemen in concessies en mede te financieren, door de aanschaf van treinen te steunen met garantstelling of cofinanciering en door slaaptreinen vrij te stellen van BTW en infraheffingen.”    Kurt Bauer, Directeur Fernverkehr
Of je dat subsidie wilt noemen is volgens mij meer een semantische kwestie........En of je dat dan wel of niet wenselijk vindt is een politieke insteek.
En wat Marc en Hendrik Jan terecht zeggen, het vrijstellen BTW van het vliegverkeer is ook een politieke keuze die je net zo goed als subsidie kunt kenschetsen
Met vriendelijke groet,

Gerard
Elke vorm financiele steun vanuit de overheid is subsidie ;)

Ik ben het met je eens dat subsidie zo'n verbinding zal bevorderen, maar omgekeerd zullen andere vervoerders die internationale verbindingen onderhouden daarmee in het nadeel zijn (zij hebben hogere kosten en daarmee dus minder winstmarge) en zullen daar ongetwijfeld tegen protesten bij de autoriteiten daarvoor.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #16 Gepost op: 07 oktober 2019, 20:44:27 »
Welke andere vervoerders?
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #17 Gepost op: 07 oktober 2019, 21:03:39 »
Thalys en Eurostar bv die subsidieloos internationaal verkeer aanbieden.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #18 Gepost op: 07 oktober 2019, 21:21:43 »
Ik denk eerder aan de vliegtuiglobby.
No dress rehearsel, this is our life.

Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #19 Gepost op: 07 oktober 2019, 21:52:17 »
Flixtrain heeft zelf ook aspiraties, dus die zullen dan wel gauw aankloppen bij de EC.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Roco Fccpps vriend
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #20 Gepost op: 07 oktober 2019, 22:02:31 »
Dat moeten zou wel gek zijn, internationaal verkeer is vrijgegeven van exclusiviteiten en daarmee volledig voor de commerciele markt.

Die zomaar gaan subsidiëren is een oneerlijke concurentie met ander internationaal verkeer wat niet gesubsidieerd word en ook gewoon hun eigen broek ophoudt.
Een Intercity Berlijn, een Intercity Brussel, een ICE, een Eurostar en een Thalys, allemaal voorbeelden van internationaal verkeer wat succesvol draait zonder subsidie en een benadeelde positie zouden krijgen als een andere verbinding ineens gesubsidieerd zou worden.
Ja, dat het vliegverkeer geen accijnzen betaald over kerosine zou m.i. ook als subsidie beschouwd kunnen worden.....
En, nu het klimaat zo in het spotlight staat, misschien moeten we naar andere regels over subsidie. Bijvoorbeeld wel subsidie als het minder vervuilt of zoiets.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #21 Gepost op: 07 oktober 2019, 23:22:49 »
Ik vraag me af of er werkelijk andere vervoerders zijn die een slaaptrein willen aanbieden. Het is inderdaad duur vervoer en vergeet niet dat in verbindingen met Düsseldorf en Hamburg ook nog autotransporters meerijden. Daar heb je allemaal gespecialiseerd materiaal en voor het autoladen infrastructuur en personeel voor nodig.
(ben benieuwd hoe dat gaat als ze doorrijden uit Düsseldorf naar Amsterdam, koppelen ze de autotrein daar af dan af? Den Bosch zal het niet meer worden :) )
Verder blijkt zowel uit mijn citaat als uit dat van MdR dat men zich bewust is dat een exploitatie subsidie moeilijk ligt.
Het wordt dus inderdaad waarschijnlijk op een andere manier opgetuigd.
Maar zeker met de definitie van Thom: ik denk dat er gesubsidieerd gaat worden

met vriendelijke groet, Gerard

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #22 Gepost op: 07 oktober 2019, 23:49:25 »
Ik gok dat het gewoon koerswagens met lokwissel gaan worden. 186/189 ervoor en het laatste stuk daarmee doen. Dan kan de Taurus in Düsseldorf blijven staan om de autowagens te rangeren, die kan en mag immers toch niet naar Nederland komen. Of ÖBB moet zijn Vectrons toegelaten krijgen in Nederland, maar ik geloof niet dat dat in de planning stond. De nachttreinen rijden 160, dat mogen zowel de 186 als 189 niet.
Dan krijgen we dus wagens naar zowel München/Innsbruck als Wenen, als de huidige 420/421 voortgezet wordt.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #23 Gepost op: 08 oktober 2019, 00:01:38 »
Ik ken de term "koerswagens" niet; wat wordt daar precies mee bedoeld?

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #24 Gepost op: 08 oktober 2019, 00:50:00 »
De doorgaande rijtuigen die met deze trein meeliften maar een andere bestemming hebben. Het CNL/EN net en ook het huidige NJ/EN net bestaat hoofdzakelijk uit koerswagens. De trein in Düsseldorf gaat voor een deel naar Wenen en voor een deel naar Innsbruck. Vanaf Nürnberg worden rijtuigen uit Hamburg meegevoerd en worden de treinen gesplitst: een deel naar Wenen en een deel naar Innsbruck.
Bij de Jan Kiepura was dat nog iets extremer in Nederland: CNL deel naar Kopenhagen, CNL deel (1 rijtuig) naar Warschau, aangevuld met Poolse rijtuigen, doorgaande rijtuigen naar Moskou en Minsk, CNL naar Praag, aangevuld met een Tsjechisch rijtuig. In Hannover werd deze trein gesplitst: De rijtuigen naar Kopenhagen verlieten de trein, de rijtuigen uit Kopenhagen naar Praag kwamen erbij, de rijtuigen naar Moskou en Minsk uit Basel kwamen er ook bij.
Het treindeel Amsterdam - Hannover - Warschau voert hierbij de hoofdmoot, dat is de eigenlijke trein. Alle andere rijtuigen liften slechts mee.
Een ander mooi voorbeeld van koersrijtuigen zijn de 1 tot 2 DB rijtuigen die door de NEG worden meegevoerd op hun lijn tussen Niebüll en Dagebüll. Die komen uit o.a. Berlijn/Dresden en Keulen/Frankfurt en leveren reizigers dus een overstapvrije verbinding met de veerboot op.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #25 Gepost op: 08 oktober 2019, 13:30:18 »
Aha, dank je!

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #26 Gepost op: 10 oktober 2019, 09:11:01 »
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/10/10/internationale-nachttrein-richting-wenen-rijdt-eind-2020-weer-a3976285

Hint: tel eens hoeveel keer het woord 'subsidie' in het artikel voor komt

Arjen B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #27 Gepost op: 10 oktober 2019, 09:34:51 »
Erg leuk dat de Nightjet naar Nederland komt, zeg ik als liefhebber van nachttreinen! Ik heb inmiddels aardig wat Nightjet-sets van LS Models / Models World en ACME thuis liggen. Ik ben ook erg benieuwd in hoeverre de ÖBB het rijtuigenbestand hiervoor moet uitbreiden. Er zitten nieuwe rijtuigen aan te komen las ik in de Eisenbahn Kurier, maar dat duurt nog wel eventjes. De huidige Nightjet-vloot bestaat voor een deel uit voormalige CNL-rijtuigen (WLABmz, Bvcmbz). Het zou leuk zijn als die straks weer naar Nederland komen!

In het artikel in NRC lees ik ook namen van steden als Kopenhagen, Warschau en Praag. Straks komt de oude vertrouwde Jan Kiepura ook weer terug!


Groeten,
Arjen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #28 Gepost op: 10 oktober 2019, 11:24:24 »
De Volkskrant doet ook mee.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/internationale-nachttrein-keert-terug-vanaf-eind-2020~b787837c/

Van Boxtel zal wel verkeerd zijn geciteerd. Het heeft weinig zin je ski's mee te nemen naar Wenen. In de wijde omtrek geen berg te bekennen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #29 Gepost op: 10 oktober 2019, 11:33:25 »
Ze sluiten je op niet op tot Wenen hoor, de trein stopt onderweg een aantal keer vlak bij sneeuwgebieden. Overstappen in trein of bus en je kan de bergen af.