Hallo Thom,Ik citeer ff uit 'NS glossy' (https://www.ovmagazine.nl/wp-content/uploads/2018/06/NS-glossy.pdf om aan te geven in welke richting men blijkbaar denkt: Slaaptreinen als symbool van internationale samenwerking in Europa hebben een grens-overschrijdend ondersteunend beleid nodig op Europees niveau. Ook de EU zou deze manier van reizen in woord en daad moeten ondersteunen. Dat kan door slaaptreinen op te nemen in concessies en mede te financieren, door de aanschaf van treinen te steunen met garantstelling of cofinanciering en door slaaptreinen vrij te stellen van BTW en infraheffingen.” Kurt Bauer, Directeur Fernverkehr Of je dat subsidie wilt noemen is volgens mij meer een semantische kwestie........En of je dat dan wel of niet wenselijk vindt is een politieke insteek.En wat Marc en Hendrik Jan terecht zeggen, het vrijstellen BTW van het vliegverkeer is ook een politieke keuze die je net zo goed als subsidie kunt kenschetsenMet vriendelijke groet,Gerard
Dat moeten zou wel gek zijn, internationaal verkeer is vrijgegeven van exclusiviteiten en daarmee volledig voor de commerciele markt.Die zomaar gaan subsidiëren is een oneerlijke concurentie met ander internationaal verkeer wat niet gesubsidieerd word en ook gewoon hun eigen broek ophoudt.Een Intercity Berlijn, een Intercity Brussel, een ICE, een Eurostar en een Thalys, allemaal voorbeelden van internationaal verkeer wat succesvol draait zonder subsidie en een benadeelde positie zouden krijgen als een andere verbinding ineens gesubsidieerd zou worden.