Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Wissels en bloksysteem  (gelezen 14781 keer)

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #45 Gepost op: 06 oktober 2019, 16:11:27 »
Er begint hier een interessante discussie te ontstaan die ik met belangstelling volg...

Hoe ik het procedureel functionerend zou willen hebben, correcties over of dat wel logisch is zijn natuurlijk welkom:
Ik wil de hoofdroute door het station heen bezetmelding geven, dus aan beide kanten een blok voor de wissels van station (aan de rand van de module), en beide sporen lang de perrons apart... dan zou je op een absoluut minimum van 4 detectoren uit moeten komen zonder een in / uitrij sectie.
De opstelsporen wil ik op zicht gaan rijden. Enige behoefte daar is dat locomotief of wagon gedetecteerd wordt als die in een sectie met bezetmelding terechtkomt.
Ik had zelf al het idee om dat hele wisselblok rondom de kruising als deel van het blok van het perronspoor te laten functioneren.


Blokken zijn zonder in / uit secties getekend

Ik neem aan dat als je softwarematig gaat rijden dat je ergens met een knop (fysiek danwel software) de hele onderste sectie als bezet kan laten detecteren als je aan het rangeren bent

Voor aanpassingen en suggesties, leef je uit met paint op het sporenplan

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #46 Gepost op: 06 oktober 2019, 16:21:04 »

Ik had zelf al het idee om dat hele wisselblok rondom de kruising als deel van het blok van het perronspoor te laten functioneren.


Inderdaad, en daarmee is het klaar. Je rijdt immers op zicht in de opstelsporen naar de kruising.

Gr, Ben.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #47 Gepost op: 06 oktober 2019, 19:55:00 »
Ivanzon,

In iTrain gaat dat niet werken op deze manier. Stel dat je dit zo zou definiëren, wat gebeurt er dan voor de software als je loc uit het groene gebied op één van de opstelsporen komt? iTrain registreert dan dat er geen stroom meer wordt afgenomen (even uitgaande van stroomdetectie) in het groene gebied maar weet niet waar de loc gebleven is en geeft het blok dus ook niet meer vrij. Dat kun je dan wel weer handmatig doen door het blok geforceerd leeg te maken maar als je dan vervolgens met je loc vanaf het opstelspoor weer het groene gebied binnenrijdt dan detecteert de software wel dat er iets van een stroomafnemer is, de bezetmelder gaat dus aan, maar het programma weet niet welke loc of trein er dan in dit gebied binnengekomen is. Let wel, je kunt de bezetmelders niet handmatig in- of uitschakelen. Als je iets met software zoals iTrain wilt gaan doen dan moet je het groene gebied opdelen in 2 blokken (links en rechts tussen de wissels) en je moet van de opstelsporen ook blokken met melders maken. Je kunt dan vrijuit met de hand op zicht rijden zoveel je wilt en het programma volgt je dan en weet precies welke loc of trein zich waar bevindt en of het de wissels en de kruising vrij kan geven of niet.

Groeten,
Bert

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #48 Gepost op: 06 oktober 2019, 20:37:59 »
Bert, dus als ik het goed begrijp moet je voor iTrain voorkomen dat je je trein 'kwijtraakt'... houdt dat dan praktisch in dat je de routes die je zou kunnen rijden en in een blok eindigen moet voorzin van detectie?

Dan zou je de volgende routes moeten bouwen
- Van 'Kibri' rechtsonder naar de kruising
- Van 'Auhagen' linksonder naar de kruising
- Tussen kruising en wissel in richting A (ex groene deel)
- Eventueel freiladegleis tot richting D, of raakt de boel daar niet zoek?

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #49 Gepost op: 06 oktober 2019, 21:22:28 »
Ja, al deze blokken zul je dan van detectie moeten voorzien. De term routes is in dit verband een beetje ongelukkig want een route is in de termen van de software een traject van een bepaald blok naar een ander blok. Het Freiladegleis had ik even over het hoofd gezien omdat ik me op het onderste deel concentreerde maar dat hoort er inderdaad ook bij. Alleen als alle blokken gedefinieerd en van detectie zijn voorzien weet de software precies wat er staat aan materieel en waar het staat. Het aardige daarbij is dat het niet uitmaakt of je handmatig of automatisch door de PC gestuurd een blok in- of uitrijdt. Het programma volgt je ook als je handmatig op zicht rijdt en registreert zelf of je loc of trein al helemaal binnen het blok van het opstelspoor of Freiladegleis staat en geeft dan automatisch de wissels en/of kruising vrij.

Voor het echte rangeerwerk, dus het splitsen en samenstellen van treinen vind ik iTrain op dit moment nog niet echt heel erg handig (is ook nog volop in ontwikkeling dus verbetert nog voortdurend) maar dat zou ook best te maken kunnen hebben met het feit dat mijn goederenmaterieel bij lange na niet allemaal gedetecteerd is. Daarnaast pas ik het zelf ook bijna niet toe omdat ik (tot nu toe) met vaste stammen en stammetjes rijd.
Misschien dat andere softwarepakketten daar op dit moment al wel beter mee omgaan maar voor het principe van je blokindeling maakt dat niet uit. Elk softwarepakket heeft blokindeling met bezetmelders nodig om te kunnen registreren wat er op de baan gebeurt, De bezetmelders zijn zogezegd de ogen van het programma en de basisprincipes voor die ogen zijn eigenlijk bij alle programma's hetzelfde.

Groeten,
Bert

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #50 Gepost op: 06 oktober 2019, 21:40:34 »
Voor aanpassingen en suggesties, leef je uit met paint op het sporenplan
Jij mag jezelf uitleven:
1) Geef de volgende 3 delen een afzonderlijke kleur:
a) bij Kinbri;
b) bij Auhagen;
c) bij Freiladegleis.

2) Verwijder de groene kleur bij de 2 middelste wissels en het kruispunt.

3) Geef het groene deel aan de linkerkant een andere kleur.

Op die manier heb je dan 8 blokken gekregen.

Als je in de toekomst wil gaan rangeren met een programma als iTrain, dan moet elk blok waarin je automatisch wil rangeren minimaal 2 secties hebben. Dat is in ieder geval aan te bevelen voor blokken met een stootblok (= opstelspoor); zie 1abc.
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2019, 21:42:52 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #51 Gepost op: 13 oktober 2019, 13:22:38 »
Ik heb hier een klein vraagje bij voor de kenners. Noem het maar een analoge benadering.

Het betreft de bogen in de twee paarsgevulde ellipsen:


In de tegenboog van een wissel is de kans op schampen (flankaanrijding) een risico.
Daarom zou ik (analoog) denken dat je die tegenboog (of minimaal een kritisch deel ervan) niet standaard tot een blok mag behoren, maar behoort bij het wissel-gedeelte.
Een wissel is zolang bezet, zolang zich een trein (of wagon) binnen dat profiel op houdt, en dus ook zolang een voertuig zich op die tegenboog bevindt.

Ik kan me niet voorstellen hoe dat softwarematig toegaat, behalve dan bij het programma Koploper dat met voorgedefinieerde treinlengte werkt (waardoor de software kan berekenen of die kritieke ruimte nog bezet is).

Sommigen van jullie gebruiken zulke software. Hoe voorkom die dat?

Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #52 Gepost op: 13 oktober 2019, 13:57:14 »
Geen idee hoe de verschillende softwareprogramma's er mee omgaan. Maar het schampgebied buiten het blok houden lijkt me wel heel logisch. Dat moet je dan ook doen met het stukje recht spoor dat er naast ligt, dat ligt ook in het schampgebied.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #53 Gepost op: 13 oktober 2019, 14:07:12 »
Ik gebruik koploper. Voor een deel heb ik inderdaad de tegenboog als deel van de wissel, en blijft via de bezetmelder van de wissel bezet. Op een andere plek is het onderdeel van de stopmelder van het spoor en zorgt Koploper er voor dat een lok ruim voor de stopmelder al afremt (onderdeel van leren remmen) zodat de lok bij het bereiken van de stopmelder voor het bereiken van de schampzone al is gestopt. Ik heb de minimum snelheid van loks dan ook vrij laag staan, 20km/u.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #54 Gepost op: 13 oktober 2019, 15:17:36 »
Ik heb in iTrain deze stukken gewoon in het blok zitten en geef dan aan hoeveel cm voor het einde van het blok er gestopt moet worden. Een sein staat normaal gesproken ook niet pas op de scheiding van de wissel en de tegenboog en een trein moet nu eenmaal voor het sein stoppen. Dat is dus gewoon een kwestie van lengte invoeren.
Bovendien houdt iTrain ook nog eens een marge aan (aanpasbaar) zodat je in principe nooit pas helemaal op de laatste mm van het blok stopt.

Groeten,
Bert

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #55 Gepost op: 13 oktober 2019, 15:32:14 »

In de tegenboog van een wissel is de kans op schampen (flankaanrijding) een risico.

Hoe voorkom die dat?


Vrije ruimteligger plaatsen.....? ;D :P

<a href="https://www.youtube.com/v/YFmqIWqxW50" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/YFmqIWqxW50</a>


Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #56 Gepost op: 13 oktober 2019, 16:49:50 »
@Ben:  (y)  ;D

Ik kan me niet voorstellen hoe dat softwarematig toegaat, behalve dan bij het programma Koploper dat met voorgedefinieerde treinlengte werkt (waardoor de software kan berekenen of die kritieke ruimte nog bezet is).

Sommigen van jullie gebruiken zulke software. Hoe voorkom die dat?

Heeft niets met software te maken. Als je analoog of op zicht rijdt (handmatig besturen) dan stop je ook voor het aangegeven punt dat Ben zo mooi laat zien in het filmpje  :) Dus je zorgt ervoor dat het blok op de het juiste punt zit. Je blok indeling moet je dus goed doen. Eerst nadenken dan pas de zaag er in zetten  ;D Ik neem aan dat jij dat ook gedaan hebt in je eigen baan bij je eigen blokken met besturing.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #57 Gepost op: 13 oktober 2019, 18:25:29 »
Het programma volgt je ook als je handmatig op zicht rijdt en registreert zelf of je loc of trein al helemaal binnen het blok van het opstelspoor of Freiladegleis staat en geeft dan automatisch de wissels en/of kruising vrij.

Voor het echte rangeerwerk (...)
Ik heb m'n dag niet; ik vroeg naar iets wat eigenlijk al in het antwoord stond. Ik maak uit de antwoorden op dat vaste treinlengtes makkelijker zijn te hanteren voor de software dan rangerende treinen (treinen met een wisselende lengte).
Of bestaat daar ook een trucje voor?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #58 Gepost op: 13 oktober 2019, 19:27:48 »
"Makkelijker te hanteren": niet zozeer voor de software als wel voor de persoon die de software hanteert  :)
In iTrain kun je perfect een trein splitsen en als je het overgebleven deel (maakt niet uit hoeveel wagons) weer met een andere trein samenvoegt heeft het programma ook meteen de juiste lengte van de daarmee ontstane trein. Ik vind alleen de naam waaronder de trein dan in het programma geregistreerd staat niet handig en dat moet je dan handmatig aanpassen. Maar misschien doe ik het zelf ook wel niet goed; ik werk er erg weinig mee dus dat kan ook een oorzaak zijn. Voor zover ik het begrepen heb is het onderdeel "rangeren" in ieder geval een heel belangrijk onderdeel in de nieuwe release die nu in ontwikkeling is dus het zou goed kunnen dat dit bij de volgende versie allemaal nog stukken beter wordt.

Groeten,
Bert

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #59 Gepost op: 13 oktober 2019, 22:53:24 »
Ik heb zelf al mijn blokken ingedeeld zodat de splitsing (waar de zaag erin ging) op een plek zit waar het veilig is.
Mijn software kan wel met trein lengtes werken, en dat gaat best goed, maar het is wel een gerustellend idee dat een blok pas begint op een daadwerkelijk veilig punt. Zelfs als de lengte berekening niet perfect is (en dat is hij nooit) dan kan de detectie je nog redden, dat geeft toch wel een goed gevoel.