Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 01:44:43
Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281 door roadster36
Vandaag om 01:27:42
Old England door sdz1976
Vandaag om 00:15:26
Halling aandrijftechniek catalogus. door Duikeend
Vandaag om 00:09:22
Analoge trafo's als voeding in een digitale Märklin-baan door Te 2/2
Vandaag om 00:04:38
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 00:02:58
Projekt 083-338 door hervé
30 maart 2020, 23:50:19
Digikeijs DR4018, bij schakelen valt spanning op baan weg, knippert verlichting door Timo
30 maart 2020, 23:41:11
Albulabahn in H0m door mwdb
30 maart 2020, 23:41:01
Baanbouw Bosje77 door AndréDev
30 maart 2020, 23:40:28
NS DE-5 op basis van Lima Mat'46. door Hendrik Jan
30 maart 2020, 23:33:22
EifelBurgenBahn door marctrein
30 maart 2020, 23:20:10
Verslagje Lima ICIII KLM koploper digitaal maken. door hvyfuji
30 maart 2020, 23:13:05
Rivarossi 1300 schokt door KNed
30 maart 2020, 23:11:39
Nieuw in de winkel! door KNed
30 maart 2020, 23:04:26
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
30 maart 2020, 22:57:27
Baanplan La Vie de la Reine - H0 Fleischmann profi door mwdb
30 maart 2020, 22:37:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Romavami
30 maart 2020, 22:13:52
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
30 maart 2020, 22:12:02
Roco BR 41-018 Tender wormtandwiel onderdeel niet te vinden bij Roco site door Freddy
30 maart 2020, 22:08:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
30 maart 2020, 22:00:59
Trix Express 2280, wie herkent deze details? door eezacque
30 maart 2020, 21:52:41
RhB 0m Foto bochtje van restmateriaal door Daniels
30 maart 2020, 21:52:16
Een tussendoortje in 1:48 door Scratchbuilt
30 maart 2020, 21:43:06
Aansluiten verkeerslichten door Klaas Zondervan
30 maart 2020, 21:32:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
30 maart 2020, 21:10:59
63410 via iTrain en z21 licht laten schakelen? door Harry de kaste
30 maart 2020, 21:10:22
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door Tulpendaal
30 maart 2020, 21:08:29
Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0 door sdz1976
30 maart 2020, 21:07:50
Probleem Digirails 2400 V5.0 en 2426 door Gerke
30 maart 2020, 20:52:54
  

Auteur Topic: Wissels en bloksysteem  (gelezen 5295 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #60 Gepost op: 14 oktober 2019, 00:12:53 »
Ik kan me niet voorstellen hoe dat softwarematig toegaat, behalve dan bij het programma Koploper dat met voorgedefinieerde treinlengte werkt (waardoor de software kan berekenen of die kritieke ruimte nog bezet is).

Sommigen van jullie gebruiken zulke software. Hoe voorkom die dat?
Dat kan in iTrain op twee manieren.
a) Zoals bij jouw beschrijving van Koploper;
b) Door een bezetmelder aan het wissel te koppelen. De tegenboog van dat wissel en eventueel een recht stuk rail kun je dan elektrisch met het wissel verbinden. In de Schakelbord-editor kun je beide stukken rails (tegenboog en recht stuk spoor) in de tekening ook met dat wissel combineren. Daardoor zie je op je baanplan waar je de railscheidingen hebt gemaakt. Je moet dan op z'n minst de laatste wagon van een detectie voorzien.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 635
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #61 Gepost op: 14 oktober 2019, 00:16:32 »
Dat kan Koploper ook, en in mijn ervaring ook voor Koploper sterk aan te raden om wissels met bezetmelders uit te rusten. Het rijden wordt dan zoveel beter dan het werken met treinlengtes.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • Metrop-Märklin
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #62 Gepost op: 14 oktober 2019, 21:18:30 »
Ik ben blij met de antwoorden, omdat ik bevestigd zie wat ik al dacht. Software programma's voorzien in alle zaken waarin analoog (meest optimaal benut) voorzien was, en meer.     (y)

Ik hoop dat IvanZon nu inderdaad voldoende info heeft om z'n blokken te gaan tekenen.

Toch blijft bij mij iets hangen uit het analoog verleden. Sommigen noemen het treintype herkenning, anderen wagon-type herkenning. Bij de buren kwam ik een draadje tegen over fictieve loc-decoders
Citaat
Voor elke stam rijtuigen en elke stam goederenwagons heb ik een fictieve locdecoder aangemaakt. (Vanaf adres 100 en hoger).

Vervolgens heb ik de juiste vaste/variabele routes gekoppeld aan de juiste wagons/rijtuigen en in het juiste blok gezet.
Alle routes van de locomotieven heb ik verwijderd.

Nu kan ik met de hand elke loc rangeren zonder dat koploper in de war raakt. Staat de locomotief voor een stam wagons, dan laat ik de locomotief als (dubbel-)tractie mee rijden met de wagons.

Koploper geeft vervolgens rij-opdrachten aan de ongemotoriseerde wagons en de locomotief die in tractie mee rijdt (en dus dezelfde rij-opdrachten krijgt) zorgt er voor dat de stam op bestemming aan komt.

Tot slot hef ik bij aankomst de tractie op, rangeer de locomotief weg en zet deze voor een andere stam die staat te wachten. Sleep de locomotief naar die stam om de tractie te actieveren... En zo voort...

Je begrijpt de reacties die deze persoon daarmee uitlokte: te moeilijk doen, kan veel simpeler, enz. Want met treinroutes en treintypes kan dat ook.

Als analoogrijder gebruik ik treinroutes en treintypes, dus wagontypes (stammetjes) met wisselende locs is voor mij een eye-opener. Als je veel rangeert, kan het handig zijn tussen die opties een keuze te maken die dan wel moet passen binnen je aanpak voor wissels, bezetmelding en je bloksysteem.

Hoe zien jullie dat?
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2019, 21:41:47 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail