Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 19:20:07
Spelregels 'Raadplaatje' door Arjan6511
Vandaag om 19:19:43
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Eric B
Vandaag om 19:13:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:07:07
Beekdaelen in H0 door Lambert
Vandaag om 19:04:49
lichtsluis een bezetmelding laten geven door bask185
Vandaag om 18:05:47
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 17:55:35
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 17:49:19
BR 54 Minitrix problemen. door Rick
Vandaag om 17:16:11
Modelwensen 2026 door Eric B
Vandaag om 17:15:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:05:10
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 16:56:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 16:44:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:08:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 15:36:45
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 15:35:05
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door basjuh1981
Vandaag om 15:31:16
Rondom Charlois door defender
Vandaag om 15:23:49
Even voorstellen Niels uit Den Haag door basjuh1981
Vandaag om 15:16:22
DCC-EX pinnen voor bezetmelders tekort door Wouter-N
Vandaag om 15:13:56
Probleem met Trix Lok 22137-01 en ESU DCC MTC32 Nem660 decoder door bellejt
Vandaag om 14:38:22
Yamorc 7001 dood door Dirk
Vandaag om 13:19:42
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Eric B
Vandaag om 12:31:54
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:31:21
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 11:56:34
Layne, Somewhere South. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:27:21
Stub switches door Hans1963
26 December 2025, 22:53:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door T.Spat
26 December 2025, 22:42:42
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
26 December 2025, 22:23:19
Camp 3 door Noordernet
26 December 2025, 22:22:04
  

Auteur Topic: Wissels en bloksysteem  (gelezen 18838 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #60 Gepost op: 14 October 2019, 00:12:53 »
Ik kan me niet voorstellen hoe dat softwarematig toegaat, behalve dan bij het programma Koploper dat met voorgedefinieerde treinlengte werkt (waardoor de software kan berekenen of die kritieke ruimte nog bezet is).

Sommigen van jullie gebruiken zulke software. Hoe voorkom die dat?
Dat kan in iTrain op twee manieren.
a) Zoals bij jouw beschrijving van Koploper;
b) Door een bezetmelder aan het wissel te koppelen. De tegenboog van dat wissel en eventueel een recht stuk rail kun je dan elektrisch met het wissel verbinden. In de Schakelbord-editor kun je beide stukken rails (tegenboog en recht stuk spoor) in de tekening ook met dat wissel combineren. Daardoor zie je op je baanplan waar je de railscheidingen hebt gemaakt. Je moet dan op z'n minst de laatste wagon van een detectie voorzien.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2375
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #61 Gepost op: 14 October 2019, 00:16:32 »
Dat kan Koploper ook, en in mijn ervaring ook voor Koploper sterk aan te raden om wissels met bezetmelders uit te rusten. Het rijden wordt dan zoveel beter dan het werken met treinlengtes.

Groet Meino

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
  • Metrop-Märklin
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #62 Gepost op: 14 October 2019, 21:18:30 »
Ik ben blij met de antwoorden, omdat ik bevestigd zie wat ik al dacht. Software programma's voorzien in alle zaken waarin analoog (meest optimaal benut) voorzien was, en meer.     (y)

Ik hoop dat IvanZon nu inderdaad voldoende info heeft om z'n blokken te gaan tekenen.

Toch blijft bij mij iets hangen uit het analoog verleden. Sommigen noemen het treintype herkenning, anderen wagon-type herkenning. Bij de buren kwam ik een draadje tegen over fictieve loc-decoders
Citaat
Voor elke stam rijtuigen en elke stam goederenwagons heb ik een fictieve locdecoder aangemaakt. (Vanaf adres 100 en hoger).

Vervolgens heb ik de juiste vaste/variabele routes gekoppeld aan de juiste wagons/rijtuigen en in het juiste blok gezet.
Alle routes van de locomotieven heb ik verwijderd.

Nu kan ik met de hand elke loc rangeren zonder dat koploper in de war raakt. Staat de locomotief voor een stam wagons, dan laat ik de locomotief als (dubbel-)tractie mee rijden met de wagons.

Koploper geeft vervolgens rij-opdrachten aan de ongemotoriseerde wagons en de locomotief die in tractie mee rijdt (en dus dezelfde rij-opdrachten krijgt) zorgt er voor dat de stam op bestemming aan komt.

Tot slot hef ik bij aankomst de tractie op, rangeer de locomotief weg en zet deze voor een andere stam die staat te wachten. Sleep de locomotief naar die stam om de tractie te actieveren... En zo voort...

Je begrijpt de reacties die deze persoon daarmee uitlokte: te moeilijk doen, kan veel simpeler, enz. Want met treinroutes en treintypes kan dat ook.

Als analoogrijder gebruik ik treinroutes en treintypes, dus wagontypes (stammetjes) met wisselende locs is voor mij een eye-opener. Als je veel rangeert, kan het handig zijn tussen die opties een keuze te maken die dan wel moet passen binnen je aanpak voor wissels, bezetmelding en je bloksysteem.

Hoe zien jullie dat?
« Laatst bewerkt op: 14 October 2019, 21:41:47 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail