Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:37:31
Lekker vervuilen volgens de Simplex-methode door Simplex
Vandaag om 16:27:46
Stalen rijtuigen van NS door spoorijzer
Vandaag om 16:23:11
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 16:15:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 16:14:41
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 16:10:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 16:10:25
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 15:51:31
Acme nieuwe ICNG door Jelmer
Vandaag om 15:37:57
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:34:51
Fleischmania Nostalgia door Sikko
Vandaag om 15:34:29
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 15:30:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 15:24:33
Frans loodsje et cetera door Erik_omBC
Vandaag om 15:19:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:48:24
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 14:27:49
Onbekende gesloten goederenwagen door TonM
Vandaag om 13:04:59
Spoor op industrieterrein Lage Weide door DutchModelRailroads
Vandaag om 12:54:59
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 12:42:24
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot door JREN
Vandaag om 12:31:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door spoorijzer
Vandaag om 12:13:20
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:11:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Jan Bennink
Vandaag om 12:04:29
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 11:33:23
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:27:38
Kibri station CALW ingekort als NS station door Ronald Halma
Vandaag om 11:06:57
Watertoren Bergen op Zoom door puntenglijder
Vandaag om 09:41:43
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door bask185
Vandaag om 09:26:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:12:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 September 2025, 23:12:30
  

Auteur Topic: Wissels en bloksysteem  (gelezen 17677 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #60 Gepost op: 14 October 2019, 00:12:53 »
Ik kan me niet voorstellen hoe dat softwarematig toegaat, behalve dan bij het programma Koploper dat met voorgedefinieerde treinlengte werkt (waardoor de software kan berekenen of die kritieke ruimte nog bezet is).

Sommigen van jullie gebruiken zulke software. Hoe voorkom die dat?
Dat kan in iTrain op twee manieren.
a) Zoals bij jouw beschrijving van Koploper;
b) Door een bezetmelder aan het wissel te koppelen. De tegenboog van dat wissel en eventueel een recht stuk rail kun je dan elektrisch met het wissel verbinden. In de Schakelbord-editor kun je beide stukken rails (tegenboog en recht stuk spoor) in de tekening ook met dat wissel combineren. Daardoor zie je op je baanplan waar je de railscheidingen hebt gemaakt. Je moet dan op z'n minst de laatste wagon van een detectie voorzien.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2345
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #61 Gepost op: 14 October 2019, 00:16:32 »
Dat kan Koploper ook, en in mijn ervaring ook voor Koploper sterk aan te raden om wissels met bezetmelders uit te rusten. Het rijden wordt dan zoveel beter dan het werken met treinlengtes.

Groet Meino

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1008
  • Metrop-Märklin
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #62 Gepost op: 14 October 2019, 21:18:30 »
Ik ben blij met de antwoorden, omdat ik bevestigd zie wat ik al dacht. Software programma's voorzien in alle zaken waarin analoog (meest optimaal benut) voorzien was, en meer.     (y)

Ik hoop dat IvanZon nu inderdaad voldoende info heeft om z'n blokken te gaan tekenen.

Toch blijft bij mij iets hangen uit het analoog verleden. Sommigen noemen het treintype herkenning, anderen wagon-type herkenning. Bij de buren kwam ik een draadje tegen over fictieve loc-decoders
Citaat
Voor elke stam rijtuigen en elke stam goederenwagons heb ik een fictieve locdecoder aangemaakt. (Vanaf adres 100 en hoger).

Vervolgens heb ik de juiste vaste/variabele routes gekoppeld aan de juiste wagons/rijtuigen en in het juiste blok gezet.
Alle routes van de locomotieven heb ik verwijderd.

Nu kan ik met de hand elke loc rangeren zonder dat koploper in de war raakt. Staat de locomotief voor een stam wagons, dan laat ik de locomotief als (dubbel-)tractie mee rijden met de wagons.

Koploper geeft vervolgens rij-opdrachten aan de ongemotoriseerde wagons en de locomotief die in tractie mee rijdt (en dus dezelfde rij-opdrachten krijgt) zorgt er voor dat de stam op bestemming aan komt.

Tot slot hef ik bij aankomst de tractie op, rangeer de locomotief weg en zet deze voor een andere stam die staat te wachten. Sleep de locomotief naar die stam om de tractie te actieveren... En zo voort...

Je begrijpt de reacties die deze persoon daarmee uitlokte: te moeilijk doen, kan veel simpeler, enz. Want met treinroutes en treintypes kan dat ook.

Als analoogrijder gebruik ik treinroutes en treintypes, dus wagontypes (stammetjes) met wisselende locs is voor mij een eye-opener. Als je veel rangeert, kan het handig zijn tussen die opties een keuze te maken die dan wel moet passen binnen je aanpak voor wissels, bezetmelding en je bloksysteem.

Hoe zien jullie dat?
« Laatst bewerkt op: 14 October 2019, 21:41:47 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail