Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 21:27:29
Piko NS1100, materieelbespreking door DE-II
Vandaag om 21:24:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 21:22:47
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door Hendrik Jan
Vandaag om 21:16:37
Onshape cursus door HuubvG
Vandaag om 21:10:41
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
Vandaag om 21:09:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob E.
Vandaag om 21:06:53
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door AlbertG
Vandaag om 21:04:05
RTM in 0m door JanHdH
Vandaag om 20:43:19
Sound wissen van ESU LoSo 4.0 door RikM
Vandaag om 20:39:22
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Jeronimos
Vandaag om 20:07:59
Fremo module - Boerderij van Meurs door Deetrein
Vandaag om 19:52:44
Roco ETA 515, materieelbespreking door Casmir
Vandaag om 19:32:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frycio82
Vandaag om 19:28:47
Automatische koppeling door Peter Kleton
Vandaag om 18:57:28
Worsteling over mogelijke uitbreiding van gekozen systeem door Ronald Halma
Vandaag om 18:57:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:38:22
Motor Liliput DB Br 71, nr L131174 door ex-DR V100
Vandaag om 18:35:20
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 18:32:08
Imitatiekoppelingen modellen aanpassen/verbeteren door henk
Vandaag om 18:19:11
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 17:17:18
2-rail massa detectie en common ground, bestaat dit eigenlijk? door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:02:21
Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt? door henk
Vandaag om 16:25:45
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door Tomasso
Vandaag om 16:20:11
Dapol 2020 door HansQ
Vandaag om 15:10:50
Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan door Frans Peeters
Vandaag om 14:34:20
Isoleerbussen voor H0 treinwielen. door Tjalling
Vandaag om 13:57:59
ho baan 514 cm bij 262 door kimi07
Vandaag om 12:50:16
Wissel die verkeerd staat door Wil uut Drenthe
Vandaag om 12:11:13
Doornvliet door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:02:30
  

Auteur Topic: Wissels en bloksysteem  (gelezen 6523 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1097
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #60 Gepost op: 14 oktober 2019, 00:12:53 »
Ik kan me niet voorstellen hoe dat softwarematig toegaat, behalve dan bij het programma Koploper dat met voorgedefinieerde treinlengte werkt (waardoor de software kan berekenen of die kritieke ruimte nog bezet is).

Sommigen van jullie gebruiken zulke software. Hoe voorkom die dat?
Dat kan in iTrain op twee manieren.
a) Zoals bij jouw beschrijving van Koploper;
b) Door een bezetmelder aan het wissel te koppelen. De tegenboog van dat wissel en eventueel een recht stuk rail kun je dan elektrisch met het wissel verbinden. In de Schakelbord-editor kun je beide stukken rails (tegenboog en recht stuk spoor) in de tekening ook met dat wissel combineren. Daardoor zie je op je baanplan waar je de railscheidingen hebt gemaakt. Je moet dan op z'n minst de laatste wagon van een detectie voorzien.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma's voor iTrain en OC32.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #61 Gepost op: 14 oktober 2019, 00:16:32 »
Dat kan Koploper ook, en in mijn ervaring ook voor Koploper sterk aan te raden om wissels met bezetmelders uit te rusten. Het rijden wordt dan zoveel beter dan het werken met treinlengtes.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Metrop-Märklin
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #62 Gepost op: 14 oktober 2019, 21:18:30 »
Ik ben blij met de antwoorden, omdat ik bevestigd zie wat ik al dacht. Software programma's voorzien in alle zaken waarin analoog (meest optimaal benut) voorzien was, en meer.     (y)

Ik hoop dat IvanZon nu inderdaad voldoende info heeft om z'n blokken te gaan tekenen.

Toch blijft bij mij iets hangen uit het analoog verleden. Sommigen noemen het treintype herkenning, anderen wagon-type herkenning. Bij de buren kwam ik een draadje tegen over fictieve loc-decoders
Citaat
Voor elke stam rijtuigen en elke stam goederenwagons heb ik een fictieve locdecoder aangemaakt. (Vanaf adres 100 en hoger).

Vervolgens heb ik de juiste vaste/variabele routes gekoppeld aan de juiste wagons/rijtuigen en in het juiste blok gezet.
Alle routes van de locomotieven heb ik verwijderd.

Nu kan ik met de hand elke loc rangeren zonder dat koploper in de war raakt. Staat de locomotief voor een stam wagons, dan laat ik de locomotief als (dubbel-)tractie mee rijden met de wagons.

Koploper geeft vervolgens rij-opdrachten aan de ongemotoriseerde wagons en de locomotief die in tractie mee rijdt (en dus dezelfde rij-opdrachten krijgt) zorgt er voor dat de stam op bestemming aan komt.

Tot slot hef ik bij aankomst de tractie op, rangeer de locomotief weg en zet deze voor een andere stam die staat te wachten. Sleep de locomotief naar die stam om de tractie te actieveren... En zo voort...

Je begrijpt de reacties die deze persoon daarmee uitlokte: te moeilijk doen, kan veel simpeler, enz. Want met treinroutes en treintypes kan dat ook.

Als analoogrijder gebruik ik treinroutes en treintypes, dus wagontypes (stammetjes) met wisselende locs is voor mij een eye-opener. Als je veel rangeert, kan het handig zijn tussen die opties een keuze te maken die dan wel moet passen binnen je aanpak voor wissels, bezetmelding en je bloksysteem.

Hoe zien jullie dat?
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2019, 21:41:47 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail