Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schwarzburg door Post49
Vandaag om 05:45:16
condensator werkt niet door Dave.......
Vandaag om 01:32:14
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 01:16:55
Re: BMB 00-modulebaan, overlijden Ferdinand (Ferre) door St00mboy
17 november 2019, 23:55:49
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
17 november 2019, 23:52:21
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
17 november 2019, 23:43:56
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door meino
17 november 2019, 23:42:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silver Fox 2512
17 november 2019, 23:27:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mardig23
17 november 2019, 23:22:56
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
17 november 2019, 23:05:53
Raadplaatje door GerardvV
17 november 2019, 23:02:27
Bemo RhB Bernina Triebwagen, hoe te openen? door Bert van Gelder
17 november 2019, 22:58:26
Pret met Arduino door Reinout van Rees
17 november 2019, 22:52:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door mwdb
17 november 2019, 22:42:45
Oersik in schaal 1 door FritsT
17 november 2019, 22:31:00
Lima antislipbanden, welke passen op NS1200? door EddyK
17 november 2019, 22:27:50
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
17 november 2019, 21:58:52
Rondom Charlois door Modellbahnwagen
17 november 2019, 21:48:38
De fabriek - Spoor 0 door Ferry As
17 november 2019, 21:47:47
Diorama in een Billykast door wouter-
17 november 2019, 21:45:34
Weten we dat ook weer. door NL-modelspoor
17 november 2019, 21:23:10
De Noordelijke Spoor en modelbouwdagen in Veendam. door Hans van de Burgt
17 november 2019, 21:12:54
Het 01TREFF 2020: Spoor 0 en 1 puur! door Mitchell
17 november 2019, 20:52:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 november 2019, 20:38:06
Update: baan in de tropen door Joost O
17 november 2019, 20:04:22
Fleischmann 1306 probeersels door Marco EB
17 november 2019, 19:58:29
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
17 november 2019, 19:34:29
ACME 2019 door Menno de Vries
17 november 2019, 19:32:54
Schaal 0m. 1op45 op meterspoor. door Piet Groot
17 november 2019, 19:31:02
Piko h0 NS 2200 door DavidNS400 Grote sik
17 november 2019, 19:11:46
  

Auteur Topic: Wissels en bloksysteem  (gelezen 3957 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #60 Gepost op: 14 oktober 2019, 00:12:53 »
Ik kan me niet voorstellen hoe dat softwarematig toegaat, behalve dan bij het programma Koploper dat met voorgedefinieerde treinlengte werkt (waardoor de software kan berekenen of die kritieke ruimte nog bezet is).

Sommigen van jullie gebruiken zulke software. Hoe voorkom die dat?
Dat kan in iTrain op twee manieren.
a) Zoals bij jouw beschrijving van Koploper;
b) Door een bezetmelder aan het wissel te koppelen. De tegenboog van dat wissel en eventueel een recht stuk rail kun je dan elektrisch met het wissel verbinden. In de Schakelbord-editor kun je beide stukken rails (tegenboog en recht stuk spoor) in de tekening ook met dat wissel combineren. Daardoor zie je op je baanplan waar je de railscheidingen hebt gemaakt. Je moet dan op z'n minst de laatste wagon van een detectie voorzien.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 549
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #61 Gepost op: 14 oktober 2019, 00:16:32 »
Dat kan Koploper ook, en in mijn ervaring ook voor Koploper sterk aan te raden om wissels met bezetmelders uit te rusten. Het rijden wordt dan zoveel beter dan het werken met treinlengtes.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Metrop-Märklin
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #62 Gepost op: 14 oktober 2019, 21:18:30 »
Ik ben blij met de antwoorden, omdat ik bevestigd zie wat ik al dacht. Software programma's voorzien in alle zaken waarin analoog (meest optimaal benut) voorzien was, en meer.     (y)

Ik hoop dat IvanZon nu inderdaad voldoende info heeft om z'n blokken te gaan tekenen.

Toch blijft bij mij iets hangen uit het analoog verleden. Sommigen noemen het treintype herkenning, anderen wagon-type herkenning. Bij de buren kwam ik een draadje tegen over fictieve loc-decoders
Citaat
Voor elke stam rijtuigen en elke stam goederenwagons heb ik een fictieve locdecoder aangemaakt. (Vanaf adres 100 en hoger).

Vervolgens heb ik de juiste vaste/variabele routes gekoppeld aan de juiste wagons/rijtuigen en in het juiste blok gezet.
Alle routes van de locomotieven heb ik verwijderd.

Nu kan ik met de hand elke loc rangeren zonder dat koploper in de war raakt. Staat de locomotief voor een stam wagons, dan laat ik de locomotief als (dubbel-)tractie mee rijden met de wagons.

Koploper geeft vervolgens rij-opdrachten aan de ongemotoriseerde wagons en de locomotief die in tractie mee rijdt (en dus dezelfde rij-opdrachten krijgt) zorgt er voor dat de stam op bestemming aan komt.

Tot slot hef ik bij aankomst de tractie op, rangeer de locomotief weg en zet deze voor een andere stam die staat te wachten. Sleep de locomotief naar die stam om de tractie te actieveren... En zo voort...

Je begrijpt de reacties die deze persoon daarmee uitlokte: te moeilijk doen, kan veel simpeler, enz. Want met treinroutes en treintypes kan dat ook.

Als analoogrijder gebruik ik treinroutes en treintypes, dus wagontypes (stammetjes) met wisselende locs is voor mij een eye-opener. Als je veel rangeert, kan het handig zijn tussen die opties een keuze te maken die dan wel moet passen binnen je aanpak voor wissels, bezetmelding en je bloksysteem.

Hoe zien jullie dat?
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2019, 21:41:47 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail