Doel:€250.00
Donaties:€15.00

Per saldo:€-235.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ESU LokSound Micro, v4. Hoe kun je remgeluid aanzetten? door spock
Vandaag om 00:32:47
Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors door Joost O
Vandaag om 00:25:43
Informatie gezocht: oud model NS 1200 ca. 1960, 'N.V. Modelspoorwegen' door janw
Vandaag om 00:04:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:03:59
Van Swarzach naar Swarzburg door Wim Vink
16 februari 2020, 23:58:39
DE2 geel en rood met hazelnoot door Hendrik Jan
16 februari 2020, 23:49:53
NS1000 - restauratie door janw
16 februari 2020, 23:36:46
Wisselaandrijving, hoe moet je stappenmotor aansluiten? door 72sonett
16 februari 2020, 23:20:55
DCC++ door Wikky
16 februari 2020, 23:19:06
Piko NS1100, materieelbespreking door Edsko Hekman
16 februari 2020, 23:08:37
NS DE-5 op basis van Lima Mat'46. door damngrazy
16 februari 2020, 23:03:48
Projekt 083-338 door 44
16 februari 2020, 22:56:40
Raadplaatje door eemstede
16 februari 2020, 22:27:16
Terschellinger Spoor door SimonSt
16 februari 2020, 22:10:24
Rottershausen TP IIIb(1956 - 1968) H0 door Ronald69
16 februari 2020, 22:03:26
Productiejaar van de auto, overzichtslijst. door Ascona
16 februari 2020, 21:42:05
RC besturing van h0 modelbaan door Scratchbuilt
16 februari 2020, 21:37:23
Poolse meuk in 0e. door Stedahult
16 februari 2020, 21:35:38
Reparatie Fleischmann H0 profi driewegwissel door stoombr38
16 februari 2020, 21:22:28
Digikeijs 4018 wisseldecoder: op uitgang 8 gaan wisselspoelen trillen. door Bert_Apd
16 februari 2020, 21:01:04
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door valkyrienineball
16 februari 2020, 20:47:58
Afdraaien van wielflenzen door Fritsprt
16 februari 2020, 20:35:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door GerardvV
16 februari 2020, 20:29:15
Vorarlberg (Oostenrijkse treinbaan....n-spoor) door raymond erdtsieck
16 februari 2020, 20:18:31
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
16 februari 2020, 20:03:19
Cushman Oregon, voorheen Project Unnamed door Ronald Koerts
16 februari 2020, 19:50:16
Fleischmann wisselaandrijvingen aanpassen werkt niet goed. door Arjen52
16 februari 2020, 19:40:16
VERPLAATST: Flm wisselaandrijvingen door Bert van Gelder
16 februari 2020, 19:34:20
Open dag door JohnT
16 februari 2020, 19:25:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 februari 2020, 18:33:18
  

Auteur Topic: Wissels en bloksysteem  (gelezen 4962 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1024
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #60 Gepost op: 14 oktober 2019, 00:12:53 »
Ik kan me niet voorstellen hoe dat softwarematig toegaat, behalve dan bij het programma Koploper dat met voorgedefinieerde treinlengte werkt (waardoor de software kan berekenen of die kritieke ruimte nog bezet is).

Sommigen van jullie gebruiken zulke software. Hoe voorkom die dat?
Dat kan in iTrain op twee manieren.
a) Zoals bij jouw beschrijving van Koploper;
b) Door een bezetmelder aan het wissel te koppelen. De tegenboog van dat wissel en eventueel een recht stuk rail kun je dan elektrisch met het wissel verbinden. In de Schakelbord-editor kun je beide stukken rails (tegenboog en recht stuk spoor) in de tekening ook met dat wissel combineren. Daardoor zie je op je baanplan waar je de railscheidingen hebt gemaakt. Je moet dan op z'n minst de laatste wagon van een detectie voorzien.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 624
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #61 Gepost op: 14 oktober 2019, 00:16:32 »
Dat kan Koploper ook, en in mijn ervaring ook voor Koploper sterk aan te raden om wissels met bezetmelders uit te rusten. Het rijden wordt dan zoveel beter dan het werken met treinlengtes.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Metrop-Märklin
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #62 Gepost op: 14 oktober 2019, 21:18:30 »
Ik ben blij met de antwoorden, omdat ik bevestigd zie wat ik al dacht. Software programma's voorzien in alle zaken waarin analoog (meest optimaal benut) voorzien was, en meer.     (y)

Ik hoop dat IvanZon nu inderdaad voldoende info heeft om z'n blokken te gaan tekenen.

Toch blijft bij mij iets hangen uit het analoog verleden. Sommigen noemen het treintype herkenning, anderen wagon-type herkenning. Bij de buren kwam ik een draadje tegen over fictieve loc-decoders
Citaat
Voor elke stam rijtuigen en elke stam goederenwagons heb ik een fictieve locdecoder aangemaakt. (Vanaf adres 100 en hoger).

Vervolgens heb ik de juiste vaste/variabele routes gekoppeld aan de juiste wagons/rijtuigen en in het juiste blok gezet.
Alle routes van de locomotieven heb ik verwijderd.

Nu kan ik met de hand elke loc rangeren zonder dat koploper in de war raakt. Staat de locomotief voor een stam wagons, dan laat ik de locomotief als (dubbel-)tractie mee rijden met de wagons.

Koploper geeft vervolgens rij-opdrachten aan de ongemotoriseerde wagons en de locomotief die in tractie mee rijdt (en dus dezelfde rij-opdrachten krijgt) zorgt er voor dat de stam op bestemming aan komt.

Tot slot hef ik bij aankomst de tractie op, rangeer de locomotief weg en zet deze voor een andere stam die staat te wachten. Sleep de locomotief naar die stam om de tractie te actieveren... En zo voort...

Je begrijpt de reacties die deze persoon daarmee uitlokte: te moeilijk doen, kan veel simpeler, enz. Want met treinroutes en treintypes kan dat ook.

Als analoogrijder gebruik ik treinroutes en treintypes, dus wagontypes (stammetjes) met wisselende locs is voor mij een eye-opener. Als je veel rangeert, kan het handig zijn tussen die opties een keuze te maken die dan wel moet passen binnen je aanpak voor wissels, bezetmelding en je bloksysteem.

Hoe zien jullie dat?
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2019, 21:41:47 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail