Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Frans Peeters
Vandaag om 00:03:01
Kleine boutjes vastzetten? door Deetrein
Vandaag om 00:02:48
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
29 maart 2020, 23:53:26
BNLS-Module: La vie...Cote d'Azur door Chris80
29 maart 2020, 23:44:45
ECoS II (ESU), of Central Station (Marklin)? door Jan-Peter
29 maart 2020, 23:44:00
Brugstekkers 8-polig: alle identiek? door ex-DR V100
29 maart 2020, 23:40:43
Oep's door Modellbahnwagen
29 maart 2020, 23:38:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
29 maart 2020, 23:36:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
29 maart 2020, 23:33:42
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
29 maart 2020, 23:31:07
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door Eric B
29 maart 2020, 22:46:56
Flacatlan in N door St00mboy
29 maart 2020, 22:43:16
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door MOVisser
29 maart 2020, 22:40:36
Fleischmann Profi, 3-wegwissel schakelt moeilijk. door VictorPM
29 maart 2020, 22:40:33
Baanbouw Bosje77 door bosje77
29 maart 2020, 22:32:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door T.Spat
29 maart 2020, 22:22:51
NS 6100 van GM&S door Weerd
29 maart 2020, 22:22:30
Rheinburgh, TP V/VI door Dave.......
29 maart 2020, 22:11:30
Het ontstaan van Trammenlandt door Robkop
29 maart 2020, 22:09:08
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door roadster36
29 maart 2020, 22:02:29
Z21 en de Uhlenbrock 63410 door H. de Kaste
29 maart 2020, 21:57:31
V42-04 verbouwing naar NS fantasie diesellokje door Carl
29 maart 2020, 21:46:41
Fleischmann 1306 probeersels door Duikeend
29 maart 2020, 21:46:17
AVT SRV wagen door Marcel112
29 maart 2020, 21:21:04
Cubana door St00mboy
29 maart 2020, 21:09:53
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door bigboynl
29 maart 2020, 20:40:13
Vorarlberg (Oostenrijkse treinbaan....n-spoor) door Schachbrett
29 maart 2020, 20:26:56
Nieuwe baan in schaal nul: station Kloosterp door Pauldg
29 maart 2020, 20:01:44
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Rik
29 maart 2020, 19:51:13
Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier? door Ronald Koerts
29 maart 2020, 19:42:33
  

Auteur Topic: Wissels en bloksysteem  (gelezen 5264 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #60 Gepost op: 14 oktober 2019, 00:12:53 »
Ik kan me niet voorstellen hoe dat softwarematig toegaat, behalve dan bij het programma Koploper dat met voorgedefinieerde treinlengte werkt (waardoor de software kan berekenen of die kritieke ruimte nog bezet is).

Sommigen van jullie gebruiken zulke software. Hoe voorkom die dat?
Dat kan in iTrain op twee manieren.
a) Zoals bij jouw beschrijving van Koploper;
b) Door een bezetmelder aan het wissel te koppelen. De tegenboog van dat wissel en eventueel een recht stuk rail kun je dan elektrisch met het wissel verbinden. In de Schakelbord-editor kun je beide stukken rails (tegenboog en recht stuk spoor) in de tekening ook met dat wissel combineren. Daardoor zie je op je baanplan waar je de railscheidingen hebt gemaakt. Je moet dan op z'n minst de laatste wagon van een detectie voorzien.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 635
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #61 Gepost op: 14 oktober 2019, 00:16:32 »
Dat kan Koploper ook, en in mijn ervaring ook voor Koploper sterk aan te raden om wissels met bezetmelders uit te rusten. Het rijden wordt dan zoveel beter dan het werken met treinlengtes.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
  • Metrop-Märklin
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #62 Gepost op: 14 oktober 2019, 21:18:30 »
Ik ben blij met de antwoorden, omdat ik bevestigd zie wat ik al dacht. Software programma's voorzien in alle zaken waarin analoog (meest optimaal benut) voorzien was, en meer.     (y)

Ik hoop dat IvanZon nu inderdaad voldoende info heeft om z'n blokken te gaan tekenen.

Toch blijft bij mij iets hangen uit het analoog verleden. Sommigen noemen het treintype herkenning, anderen wagon-type herkenning. Bij de buren kwam ik een draadje tegen over fictieve loc-decoders
Citaat
Voor elke stam rijtuigen en elke stam goederenwagons heb ik een fictieve locdecoder aangemaakt. (Vanaf adres 100 en hoger).

Vervolgens heb ik de juiste vaste/variabele routes gekoppeld aan de juiste wagons/rijtuigen en in het juiste blok gezet.
Alle routes van de locomotieven heb ik verwijderd.

Nu kan ik met de hand elke loc rangeren zonder dat koploper in de war raakt. Staat de locomotief voor een stam wagons, dan laat ik de locomotief als (dubbel-)tractie mee rijden met de wagons.

Koploper geeft vervolgens rij-opdrachten aan de ongemotoriseerde wagons en de locomotief die in tractie mee rijdt (en dus dezelfde rij-opdrachten krijgt) zorgt er voor dat de stam op bestemming aan komt.

Tot slot hef ik bij aankomst de tractie op, rangeer de locomotief weg en zet deze voor een andere stam die staat te wachten. Sleep de locomotief naar die stam om de tractie te actieveren... En zo voort...

Je begrijpt de reacties die deze persoon daarmee uitlokte: te moeilijk doen, kan veel simpeler, enz. Want met treinroutes en treintypes kan dat ook.

Als analoogrijder gebruik ik treinroutes en treintypes, dus wagontypes (stammetjes) met wisselende locs is voor mij een eye-opener. Als je veel rangeert, kan het handig zijn tussen die opties een keuze te maken die dan wel moet passen binnen je aanpak voor wissels, bezetmelding en je bloksysteem.

Hoe zien jullie dat?
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2019, 21:41:47 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail