Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 12:04:34
Ontraxs 2026 door gdh
Vandaag om 11:38:00
Yamorc 7001 dood door Menno
Vandaag om 11:34:16
Modelwensen 2026 door steven346
Vandaag om 11:28:56
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door grossraumwagen
Vandaag om 11:28:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 11:27:32
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:24:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:19:24
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
Vandaag om 11:12:15
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 11:02:26
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronaldk
Vandaag om 10:48:10
Layne, Somewhere South. door Reeks77
Vandaag om 10:15:14
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 09:57:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:36:42
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Pauldg
Vandaag om 09:32:07
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 02:45:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 02:43:24
Roco 42616 door johan george
Vandaag om 00:05:28
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
25 December 2025, 22:51:02
Rondom Charlois door Alewijn
25 December 2025, 22:43:54
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
25 December 2025, 21:32:35
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
25 December 2025, 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
25 December 2025, 20:31:55
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
25 December 2025, 18:27:52
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
25 December 2025, 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
25 December 2025, 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
25 December 2025, 15:44:20
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
25 December 2025, 14:58:44
  

Auteur Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0  (gelezen 259329 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11629
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1335 Gepost op: 29 November 2021, 16:30:25 »
Kniesoor?  ;D

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1336 Gepost op: 29 November 2021, 16:32:43 »
 ;D
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1337 Gepost op: 29 November 2021, 17:28:32 »
Maar de eeuwige twijfel van de bouwer zelf..... ;D.  Herkenbaar dit hoor. Het moet goed tot in de puntjes. En eerlijk gezegd ziet dat wat je laat zien er gewoon super uit  (y)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1338 Gepost op: 29 November 2021, 17:47:24 »
Kniesoor?  ;D

Die wel ja….. deurklink.??

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11629
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1339 Gepost op: 29 November 2021, 18:53:00 »
Ja, over die deurklinken hebben we het er met zijn tweetjes al ruim over gehad en daar is het laatste nog niet over gezegd. Vooralsnog gaan de deurklinken er NIET op, maar of ze er ooit op hebben gezeten......Thats the question. Foto' zijn er niet van (tot nu toe)  ;D

dus de tussenstand: Kniesoor - FritsT = 1 - 1  (wat zei Frits van Turenhout .....  nul - nul was bekender)
« Laatst bewerkt op: 29 November 2021, 20:30:25 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11629
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1340 Gepost op: 29 November 2021, 19:06:59 »
Klemmen uit het Schaal-0 assortiment van Mannfred Bauer en wat koperdraad 0,4.

De basisbundel,


Buigen en aanleggen komt nog wel. Het past in ieder geval.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11629
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1341 Gepost op: 29 November 2021, 23:26:05 »
Ik moet een stap achteruit om vooruit te kunnen.
Draad van 0,4 is wel buigzaam maar echt te dun gezien de doorvoeren en kranen op de rookkast.
0,5 of 0,6 is dan de optie, maar de klemmen hebben niet genoeg plaats voor 5x0,6. Dus dan maar testen met 0,5 of grotere klemmen zien te maken.

Als snel kwam ik er achter dat niet eerst de klemmen vastgezet moeten worden maar dat de leidingen compleet (links en rechts) voorgevormd moeten worden en daarna pas worden vastgeklemd. (na het spuiten ?) Klemmen worden dus gelijmd.
Maar eerst nog maar eens een nachtje over slapen. Haast heb ik niet en dit is een blikvanger.

Zo ziet het er met 0,5 messingdraad aan de rechterkant uit. Linker kant morgen testen want beide kanten moeten smoelen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11629
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1342 Gepost op: 30 November 2021, 10:58:20 »
Verder met testen met 0,5 draad en de gegoten onderdelen (waar nog gaatjes in geboord moesten worden ).

0,5 lijkt de goede maat en dat is ook mazzel met de klemmen.
Maar wat een klus...
Twee extra steunen op het model tov 1:1 zijn niet overbodig. Je blijft buigen en wat is de goed buighoek  ???

van boven naar beneden:
1.stoombel
2.sproeier
3.blazer (loopt naar onderzijde rookkast)
4.luchtpomp
5.pyrometer




Helemaal links moet nog een afsluiter met handel. Dat gietdeel moet ik nog maken.





FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11629
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1343 Gepost op: 30 November 2021, 13:43:49 »
Weer wat uurtjes verder.
De puzzel begint in elkaar te vallen. Een vast deel op de rookkast en "aan te schuiven" deel van losse leidingen want alles passend buigen aan twee uiteinden is ondoenlijk.






FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11629
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1344 Gepost op: 30 November 2021, 14:51:27 »
Dit zijn overuren voor de oogjes en puzzel/hersencellen.....
nu een lange pauze.....beentjes strekken in het bos (als het droog is.)
Maar ik heb het gevoel dat er schot in komt.

waarom moest ik ook alles demontabel willen houden?... ???
Maar ja, straks bij het spuiten heb ik er waarschijnlijk veel plezier van.





131731

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11629
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1345 Gepost op: 01 December 2021, 23:24:47 »
Dit valt echt onder de term : Under Construction.
Zowel stappen vooruit als achteruit om het passend te krijgen en de verhoudingen van de afmetingen van leidingen en gietedelen overtuigend te houden. Soms probeer ik ook wel H0 onderdelen. Onderdelen van Spur-1-Werkstat voor Duitse locomotieven....als olifanten zo groot.

Ook (lang) bezig geweest met het buigen van de RVS handrail, uit één stuk rondom. Dat is echt een klus.

En dan maar wat plaatjes van iets wat nog lang niet af is.
en allemaal onder het motto: Zo niet, dan toch, tenzij........................



De luchtpomp is inmiddels vast gesoldeerd (70 graden soldeer). Los is toch geen goed idee.








Aan de binnenkant zie je niets van al die "rommel". Moet wel demontabel blijven.


Laatste stand van zaken.


132047
« Laatst bewerkt op: 01 December 2021, 23:31:03 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5562
  • Team Mitropa
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1346 Gepost op: 02 December 2021, 00:44:59 »
t schiet nou lekker op  (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11629
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1347 Gepost op: 02 December 2021, 10:40:39 »
Ja Jan, het schiet op maar nog lang niet klaar

-waterleidingen links en rechts
-condensleiding stoombel

-stoomaanvoer luchtpomp rechts

-kolenbakdeksels (nieuwe etsplaatsjes) met scharnieren

-inrichting machinistenhuis. Dat is niet even een enkel armatuurtje bevestigen.
-dakdoorvoer vacuumrem
-dakdoorvoer stoomverwarming

-raamkozijnen / spijlen

-bepalen van het versfschema
-zandstralen
-spuiten
-electra aansluiten

-genieten van het werkstuk
« Laatst bewerkt op: 03 December 2021, 19:44:43 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11629
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1348 Gepost op: 02 December 2021, 15:01:16 »
De waterleiding vanuit het machinistenhuis naar de klepkast bovenop de ketel.. Helemaal demontabel houden en na het spuiten pas vastzetten.
Maar het is net Mikado .....wat eerst ? Dat is dus niet deze leiding maar eerst die 5 langs de ketel.

De leiding (1,2 mm) kan gelukkig net in een gat (1,4) in de vastgeschroefde klepkast gestoken worden.


Onderzijde zet je na het spuiten vast met 2 draadjes die je binnen in de ketel even ombuigt.


Voor de vuurkist langs het machinistenhuis in.




132258
« Laatst bewerkt op: 02 December 2021, 15:15:04 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11629
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1349 Gepost op: 02 December 2021, 18:42:04 »
De stoomleiding naar de luchtpomp zorgde voor hoofdbrekens. Een 1,0 mm draad aan beide uiteinden gebogen en twee bevestigingspunten. In 0 lukte het om een 0,8 door deze bevestigingspunten te wurmen, maar de 1,0 mm draad.. dat gaat niet. En toen zag ik, na een aantal uren. het licht. :D

De draad in twee delen gesplitst en de linker gemaakt van 0,8/1,0 buis met 0,8 draad er in om te kunnen buigen (massief). Maar het uiteinde is een open buis. De andere kant heb ik afgedraaid van 1,0 naar 0,8. En precies op het raakvlak zit het bevestigingspunt om het zicht op een naad helemaal weg te werken.






132342