Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-03-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe Nn3 modelspoorbaan (vooralsnog naamloos) door Ronald Halma
Vandaag om 23:01:37
bouwen met modules in marokko door MOVisser
Vandaag om 23:00:07
Testdiorama door Cyril Mariën
Vandaag om 22:56:52
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 22:56:09
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door MOVisser
Vandaag om 22:54:33
Artitec Ford 5000 door ex44
Vandaag om 22:51:42
Nederlandse Spoordijk in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 22:50:52
Athaern PA1 of PB1 draaistellen. door LDV
Vandaag om 22:24:36
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
Vandaag om 21:45:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:45
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:29:08
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:18:28
Maasmuiden Haven door Dennis.
Vandaag om 21:17:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:15:32
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Niels B
Vandaag om 21:06:44
Digikeijs? door Duikeend
Vandaag om 21:03:04
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door NS264
Vandaag om 20:59:57
Delft NGSF door hrp
Vandaag om 20:52:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 20:45:01
Baan op de Zaak (voorheen Inspiratievraag over indeling van de ruimte) door Roy Hendriks
Vandaag om 20:40:21
RhB H0m, Albulisch door Bart Donker
Vandaag om 20:19:17
Piko ICR beetje opfrissen. door Sander.
Vandaag om 19:47:28
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 19:32:21
Fotoimpressie van mijn HO baan. door Rondje_HO
Vandaag om 19:10:11
Stekkerverbinding DR4018 door bellejt
Vandaag om 19:05:03
LS Models / Models World 2022, nieuws van de fabrikant. door Edwin2121992
Vandaag om 18:53:02
Wageningse gasfabriek 1920 door gdh
Vandaag om 18:33:50
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:29:44
US dieselmaterieel H0 door RBlok
Vandaag om 18:14:59
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 17:19:44
  

Auteur Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0  (gelezen 188661 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8290
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1335 Gepost op: 29 november 2021, 16:30:25 »
Kniesoor?  ;D

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6836
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1336 Gepost op: 29 november 2021, 16:32:43 »
 ;D
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5291
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1337 Gepost op: 29 november 2021, 17:28:32 »
Maar de eeuwige twijfel van de bouwer zelf..... ;D.  Herkenbaar dit hoor. Het moet goed tot in de puntjes. En eerlijk gezegd ziet dat wat je laat zien er gewoon super uit  (y)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1338 Gepost op: 29 november 2021, 17:47:24 »
Kniesoor?  ;D

Die wel ja….. deurklink.??

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8290
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1339 Gepost op: 29 november 2021, 18:53:00 »
Ja, over die deurklinken hebben we het er met zijn tweetjes al ruim over gehad en daar is het laatste nog niet over gezegd. Vooralsnog gaan de deurklinken er NIET op, maar of ze er ooit op hebben gezeten......Thats the question. Foto' zijn er niet van (tot nu toe)  ;D

dus de tussenstand: Kniesoor - FritsT = 1 - 1  (wat zei Frits van Turenhout .....  nul - nul was bekender)
« Laatst bewerkt op: 29 november 2021, 20:30:25 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8290
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1340 Gepost op: 29 november 2021, 19:06:59 »
Klemmen uit het Schaal-0 assortiment van Mannfred Bauer en wat koperdraad 0,4.

De basisbundel,


Buigen en aanleggen komt nog wel. Het past in ieder geval.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8290
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1341 Gepost op: 29 november 2021, 23:26:05 »
Ik moet een stap achteruit om vooruit te kunnen.
Draad van 0,4 is wel buigzaam maar echt te dun gezien de doorvoeren en kranen op de rookkast.
0,5 of 0,6 is dan de optie, maar de klemmen hebben niet genoeg plaats voor 5x0,6. Dus dan maar testen met 0,5 of grotere klemmen zien te maken.

Als snel kwam ik er achter dat niet eerst de klemmen vastgezet moeten worden maar dat de leidingen compleet (links en rechts) voorgevormd moeten worden en daarna pas worden vastgeklemd. (na het spuiten ?) Klemmen worden dus gelijmd.
Maar eerst nog maar eens een nachtje over slapen. Haast heb ik niet en dit is een blikvanger.

Zo ziet het er met 0,5 messingdraad aan de rechterkant uit. Linker kant morgen testen want beide kanten moeten smoelen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8290
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1342 Gepost op: 30 november 2021, 10:58:20 »
Verder met testen met 0,5 draad en de gegoten onderdelen (waar nog gaatjes in geboord moesten worden ).

0,5 lijkt de goede maat en dat is ook mazzel met de klemmen.
Maar wat een klus...
Twee extra steunen op het model tov 1:1 zijn niet overbodig. Je blijft buigen en wat is de goed buighoek  ???

van boven naar beneden:
1.stoombel
2.sproeier
3.blazer (loopt naar onderzijde rookkast)
4.luchtpomp
5.pyrometer




Helemaal links moet nog een afsluiter met handel. Dat gietdeel moet ik nog maken.





FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8290
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1343 Gepost op: 30 november 2021, 13:43:49 »
Weer wat uurtjes verder.
De puzzel begint in elkaar te vallen. Een vast deel op de rookkast en "aan te schuiven" deel van losse leidingen want alles passend buigen aan twee uiteinden is ondoenlijk.






FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8290
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1344 Gepost op: 30 november 2021, 14:51:27 »
Dit zijn overuren voor de oogjes en puzzel/hersencellen.....
nu een lange pauze.....beentjes strekken in het bos (als het droog is.)
Maar ik heb het gevoel dat er schot in komt.

waarom moest ik ook alles demontabel willen houden?... ???
Maar ja, straks bij het spuiten heb ik er waarschijnlijk veel plezier van.





131731

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8290
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1345 Gepost op: 01 december 2021, 23:24:47 »
Dit valt echt onder de term : Under Construction.
Zowel stappen vooruit als achteruit om het passend te krijgen en de verhoudingen van de afmetingen van leidingen en gietedelen overtuigend te houden. Soms probeer ik ook wel H0 onderdelen. Onderdelen van Spur-1-Werkstat voor Duitse locomotieven....als olifanten zo groot.

Ook (lang) bezig geweest met het buigen van de RVS handrail, uit één stuk rondom. Dat is echt een klus.

En dan maar wat plaatjes van iets wat nog lang niet af is.
en allemaal onder het motto: Zo niet, dan toch, tenzij........................



De luchtpomp is inmiddels vast gesoldeerd (70 graden soldeer). Los is toch geen goed idee.








Aan de binnenkant zie je niets van al die "rommel". Moet wel demontabel blijven.


Laatste stand van zaken.


132047
« Laatst bewerkt op: 01 december 2021, 23:31:03 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5449
  • Team Mitropa
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1346 Gepost op: 02 december 2021, 00:44:59 »
t schiet nou lekker op  (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8290
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1347 Gepost op: 02 december 2021, 10:40:39 »
Ja Jan, het schiet op maar nog lang niet klaar

-waterleidingen links en rechts
-condensleiding stoombel

-stoomaanvoer luchtpomp rechts

-kolenbakdeksels (nieuwe etsplaatsjes) met scharnieren

-inrichting machinistenhuis. Dat is niet even een enkel armatuurtje bevestigen.
-dakdoorvoer vacuumrem
-dakdoorvoer stoomverwarming

-raamkozijnen / spijlen

-bepalen van het versfschema
-zandstralen
-spuiten
-electra aansluiten

-genieten van het werkstuk
« Laatst bewerkt op: 03 december 2021, 19:44:43 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8290
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1348 Gepost op: 02 december 2021, 15:01:16 »
De waterleiding vanuit het machinistenhuis naar de klepkast bovenop de ketel.. Helemaal demontabel houden en na het spuiten pas vastzetten.
Maar het is net Mikado .....wat eerst ? Dat is dus niet deze leiding maar eerst die 5 langs de ketel.

De leiding (1,2 mm) kan gelukkig net in een gat (1,4) in de vastgeschroefde klepkast gestoken worden.


Onderzijde zet je na het spuiten vast met 2 draadjes die je binnen in de ketel even ombuigt.


Voor de vuurkist langs het machinistenhuis in.




132258
« Laatst bewerkt op: 02 december 2021, 15:15:04 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8290
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1349 Gepost op: 02 december 2021, 18:42:04 »
De stoomleiding naar de luchtpomp zorgde voor hoofdbrekens. Een 1,0 mm draad aan beide uiteinden gebogen en twee bevestigingspunten. In 0 lukte het om een 0,8 door deze bevestigingspunten te wurmen, maar de 1,0 mm draad.. dat gaat niet. En toen zag ik, na een aantal uren. het licht. :D

De draad in twee delen gesplitst en de linker gemaakt van 0,8/1,0 buis met 0,8 draad er in om te kunnen buigen (massief). Maar het uiteinde is een open buis. De andere kant heb ik afgedraaid van 1,0 naar 0,8. En precies op het raakvlak zit het bevestigingspunt om het zicht op een naad helemaal weg te werken.






132342