Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
nieuw te leggen sporen passend maken door Brian G
Vandaag om 09:43:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 09:38:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Wim Vink
Vandaag om 09:22:45
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
  

Auteur Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0  (gelezen 211683 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1215 Gepost op: 22 oktober 2021, 17:16:38 »
komt ook van pas bij de 5500....
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=84116.msg3222001984#msg3222001984

ik zie hem nu niet op blz 48, maar op blz 47 bij sauerbier Modelbouw.
https://www.sauerbiermodelbouw.nl/catalogus/h4.pdf
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2021, 17:23:00 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1216 Gepost op: 22 oktober 2021, 19:51:47 »
De twee stoombuizen lopen in principe vrij door de taats. In model wil ik ze er ook door, maar moeten aan de buitenzijde wel los zijn van het draaistel en hebben derhalve geen steun. In de Schaal-0 versie heb ik wat de twee buizen, onder spanning, aan elkaar gesoldeerd en bleven zo uiteindelijk in positie. Functioneel maar niet mooi al zie je er later geen bal van.
Nu mijn lat nog een ... hoger ligt heb ik een passtukje gemaakt.







Resultaat:




119331
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2021, 19:58:33 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1217 Gepost op: 22 oktober 2021, 20:47:07 »
Dit is dus weer de "hogere loodgieterskunde". ;D

Om ondersteboven en dik (afvoer) en dun (toevoer) niet door elkaar te halen... later poets ik het wel van mijn werkblad.


En zo moet het worden.
rood    = stoomtoevoer voorste draaistel, 3 mm buis. ONDER
oranje = stoomtoevoer achterste draaistel.
blauw  = stoomafvoer, 4 mm buis. BOVEN




Nu de stoomafvoer, dikke buis nog buigen.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2021, 20:52:11 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1218 Gepost op: 22 oktober 2021, 22:43:32 »
De T-splitsing naar de schoorsteen heb ik maar zo bedacht.


Dan de doorvoer door het zadel.


En wat zie je er straks van?.......................

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1219 Gepost op: 23 oktober 2021, 00:10:57 »
De volgende sectie is de moeilijkste. Ben nu al een uur aan het buigen, trekken, duwen.....om de dubbele (?) S-bocht er in te krijgen. Met de pijpenbuiger kan je maar 1 bocht maken dus op de tegenbocht moet je wat bedenken. De basis zit er in, maar dat is het dan ook wel. Uiteindelijk wil ik een buis zonder butsen, dus oefenen en geduld. Morgen verder.

Wel leuk om te maken. ;D



« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2021, 00:12:53 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1220 Gepost op: 23 oktober 2021, 12:37:55 »
Naar verwachting zal dit het gaan worden. In ieder geval mooie vloeiende lijnen.
Voordat ik definitief besluit eerst nog de stoomtoevoer naar achterste draaistel maken.






FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1221 Gepost op: 23 oktober 2021, 19:19:50 »
De rechter stoombuis is een uitdaging.... Probleem is dat je nu nog niet weet waar die moet eindigen/aansluiten op de stoomafsluiter aan de rookkast. Daarnaast is het vastzetten aan de schuine plaat wel heel summier zodat een extra steun aan de zadelsteun (niet op 1:1) in model noodzakelijk is. Let wel, straks zit het draaistel er 100% voor zodat je dat niet ziet. Concessie heet dat.

In feite kan ik hier dus niet mee verder totdat de ketel gereed is.





119655

CeesJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1222 Gepost op: 24 oktober 2021, 11:33:24 »
Frits,
Ik hoop dit moois te kunnen bewonderen op het spoor 0 weekend in Oldenzaal.............als je daar aanwezig bent.

Cees,

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1223 Gepost op: 24 oktober 2021, 13:03:36 »
@Cees,

Als bouwgroep hebben we van de organisatie wel een uitnodiging ontvangen, maar gezien de recente Corona ontwikkelingen denken we als bouwgroep (met al dat gezeul van spullen)....nu nog even niet.

CeesJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1224 Gepost op: 24 oktober 2021, 15:55:33 »
Frits,
Ik begrijp het volkomen...........we wachten op betere tijden............dan geniet ik hier van je modelbouw kunsten.

Gr Cees.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1225 Gepost op: 24 oktober 2021, 16:08:30 »
De constructie van de steun voor de stoompijpen aan de achterzijde (onder machinistenhuis) is op tekening niet duidelijk te zien. Ik heb dat nu net iets anders (steviger als in 0) gemaakt door profielen langer te maken en die aan de dwarssteun te bevestigen ipv. er "koud" bovenop.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1226 Gepost op: 25 oktober 2021, 19:20:50 »
De aslade bestaat in principe uit 3 etsdelen waarbij de vorm van "goot" handmatig moet worden bijgewerkt.
Maar het materiaal is zo taai dat het niet lukt om de vouwnaden te gebruiken. Na goed bestuderen heb ik de "goot" los gezaagd van onder/zijkanten en die apart om te vouwen en alles weer aan elkaar te solderen.

De losse onderdelen.


U-profiel 4x12 voldoen perfect als interne steun/verbinder.




De kopse kant loopt ook nog eens schuin. Maar zoals gezegd, handmatig bijwerken.




Solmuren ;D


en dan weghalen wat er niet hoort.




120229

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1227 Gepost op: 26 oktober 2021, 19:16:40 »
Even van de hak op de tak. Gewoon omdat ik nu wilde weten hoe de leidingen aan de terugslagkleppen aan te brengen. Tot mijn verbazing was ik binnen 10 minuten klaar met 1 element  (6 draadjes dus).
Ik ga eerst spuiten en daarna pas de koperen leidingen aanbrengen. Gaat zonder de lak te beschadigen. :D









aan de binnenkant vastzetten met 10-secondenlijm.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1228 Gepost op: 28 oktober 2021, 08:24:47 »
Nog steeds in afwachting van aanvullende etsplaten, is het zoeken naar klusjes. Een daarvan is het (voor zover mogelijk) afmaken van de aslade. Inpassen in de vuurkist komt tzt maar daar maak ik me geen zorgen over. Het Schaal-0 model dienst als voorbeeld/uitgangspunt. Meten = weten.

De knevels zijn weer Schaal-0 exemplaren, maar passen qua maat perfect.
Draad 1,0 mm, boutjes, moertjes, plaatjes uit de etsplaat...freubelwerk

Nu dus nog gaten boren voor de bevestiging en voor het draaipunt van de luchtluiken.











120930
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2021, 08:27:00 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1229 Gepost op: 28 oktober 2021, 08:42:18 »
Er is contact geweest met PPD en naar verwachting kunnen de etsplaten over circa een week hier zijn  :D (mits douane meer tijd nodig heeft :'().

Daarom toch maar met de constructie van de stoombuizen begonnen. De maat wordt bepaald door de luchttank. De stoombuizen lopen daar overigens rakelings onderdoor. Dan is het passen en meten en de steun aan de achterzijde exact op hoogte stellen.


Ondertussen ook busjes op de draaibank gemaakt als doorvoer door de steunen. Maar nog belangrijker, als verbindingstukken tussen de verschillende buis-segmenten.




Under Construction,
Gekozen afstand tussen stoombuis en luchttank: 0,7 mm


120945
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2021, 08:55:56 door FritsT »