Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
FFA koelwagen
door
martijnhaman
Vandaag
om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 09:46:05
nieuw te leggen sporen passend maken
door
Brian G
Vandaag
om 09:43:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 09:42:59
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Bahn-AG
Vandaag
om 09:38:41
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:24:22
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:22:45
Zoekfunctie ?
door
henk
Vandaag
om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald.
door
Matthijs van Heijningen
Vandaag
om 07:51:56
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje
door
Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
door
Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen
door
willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften
door
Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan
door
cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief?
door
Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken
door
Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
Vorige
-
Volgende
-
1
...
80
81
[
82
]
83
84
...
100
Omlaag
Auteur
Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 (gelezen 211683 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1215 Gepost op:
22 oktober 2021, 17:16:38 »
komt ook van pas bij de 5500....
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=84116.msg3222001984#msg3222001984
ik zie hem nu niet op blz 48, maar op blz 47 bij sauerbier Modelbouw.
https://www.sauerbiermodelbouw.nl/catalogus/h4.pdf
«
Laatst bewerkt op: 22 oktober 2021, 17:23:00 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1216 Gepost op:
22 oktober 2021, 19:51:47 »
De twee stoombuizen lopen in principe vrij door de taats. In model wil ik ze er ook door, maar moeten aan de buitenzijde wel los zijn van het draaistel en hebben derhalve geen steun. In de Schaal-0 versie heb ik wat de twee buizen, onder spanning, aan elkaar gesoldeerd en bleven zo uiteindelijk in positie. Functioneel maar niet mooi al zie je er later geen bal van.
Nu mijn lat nog een ... hoger ligt heb ik een passtukje gemaakt.
Resultaat:
119331
«
Laatst bewerkt op: 22 oktober 2021, 19:58:33 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1217 Gepost op:
22 oktober 2021, 20:47:07 »
Dit is dus weer de "hogere loodgieterskunde".
Om ondersteboven en dik (afvoer) en dun (toevoer) niet door elkaar te halen... later poets ik het wel van mijn werkblad.
En zo moet het worden.
rood = stoomtoevoer voorste draaistel, 3 mm buis. ONDER
oranje = stoomtoevoer achterste draaistel.
blauw = stoomafvoer, 4 mm buis. BOVEN
Nu de stoomafvoer, dikke buis nog buigen.
«
Laatst bewerkt op: 22 oktober 2021, 20:52:11 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1218 Gepost op:
22 oktober 2021, 22:43:32 »
De T-splitsing naar de schoorsteen heb ik maar zo bedacht.
Dan de doorvoer door het zadel.
En wat zie je er straks van?.......................
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1219 Gepost op:
23 oktober 2021, 00:10:57 »
De volgende sectie is de moeilijkste. Ben nu al een uur aan het buigen, trekken, duwen.....om de dubbele (?) S-bocht er in te krijgen. Met de pijpenbuiger kan je maar 1 bocht maken dus op de tegenbocht moet je wat bedenken. De basis zit er in, maar dat is het dan ook wel. Uiteindelijk wil ik een buis zonder butsen, dus oefenen en geduld. Morgen verder.
Wel leuk om te maken.
«
Laatst bewerkt op: 23 oktober 2021, 00:12:53 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1220 Gepost op:
23 oktober 2021, 12:37:55 »
Naar verwachting zal dit het gaan worden. In ieder geval mooie vloeiende lijnen.
Voordat ik definitief besluit eerst nog de stoomtoevoer naar achterste draaistel maken.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1221 Gepost op:
23 oktober 2021, 19:19:50 »
De rechter stoombuis is een uitdaging.... Probleem is dat je nu nog niet weet waar die moet eindigen/aansluiten op de stoomafsluiter aan de rookkast. Daarnaast is het vastzetten aan de schuine plaat wel heel summier zodat een extra steun aan de zadelsteun (niet op 1:1) in model noodzakelijk is. Let wel, straks zit het draaistel er 100% voor zodat je dat niet ziet. Concessie heet dat.
In feite kan ik hier dus niet mee verder totdat de ketel gereed is.
119655
Gelogd
CeesJ
Offline
Berichten: 148
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1222 Gepost op:
24 oktober 2021, 11:33:24 »
Frits,
Ik hoop dit moois te kunnen bewonderen op het spoor 0 weekend in Oldenzaal.............als je daar aanwezig bent.
Cees,
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1223 Gepost op:
24 oktober 2021, 13:03:36 »
@Cees,
Als bouwgroep hebben we van de organisatie wel een uitnodiging ontvangen, maar gezien de recente Corona ontwikkelingen denken we als bouwgroep (met al dat gezeul van spullen)....nu nog even niet.
Gelogd
CeesJ
Offline
Berichten: 148
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1224 Gepost op:
24 oktober 2021, 15:55:33 »
Frits,
Ik begrijp het volkomen...........we wachten op betere tijden............dan geniet ik hier van je modelbouw kunsten.
Gr Cees.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1225 Gepost op:
24 oktober 2021, 16:08:30 »
De constructie van de steun voor de stoompijpen aan de achterzijde (onder machinistenhuis) is op tekening niet duidelijk te zien. Ik heb dat nu net iets anders (steviger als in 0) gemaakt door profielen langer te maken en die aan de dwarssteun te bevestigen ipv. er "koud" bovenop.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1226 Gepost op:
25 oktober 2021, 19:20:50 »
De aslade bestaat in principe uit 3 etsdelen waarbij de vorm van "goot" handmatig moet worden bijgewerkt.
Maar het materiaal is zo taai dat het niet lukt om de vouwnaden te gebruiken. Na goed bestuderen heb ik de "goot" los gezaagd van onder/zijkanten en die apart om te vouwen en alles weer aan elkaar te solderen.
De losse onderdelen.
U-profiel 4x12 voldoen perfect als interne steun/verbinder.
De kopse kant loopt ook nog eens schuin. Maar zoals gezegd, handmatig bijwerken.
Solmuren
en dan weghalen wat er niet hoort.
120229
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1227 Gepost op:
26 oktober 2021, 19:16:40 »
Even van de hak op de tak. Gewoon omdat ik nu wilde weten hoe de leidingen aan de terugslagkleppen aan te brengen. Tot mijn verbazing was ik binnen 10 minuten klaar met 1 element (6 draadjes dus).
Ik ga eerst spuiten en daarna pas de koperen leidingen aanbrengen. Gaat zonder de lak te beschadigen.
aan de binnenkant vastzetten met 10-secondenlijm.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1228 Gepost op:
28 oktober 2021, 08:24:47 »
Nog steeds in afwachting van aanvullende etsplaten, is het zoeken naar klusjes. Een daarvan is het (voor zover mogelijk) afmaken van de aslade. Inpassen in de vuurkist komt tzt maar daar maak ik me geen zorgen over. Het Schaal-0 model dienst als voorbeeld/uitgangspunt. Meten = weten.
De knevels zijn weer Schaal-0 exemplaren, maar passen qua maat perfect.
Draad 1,0 mm, boutjes, moertjes, plaatjes uit de etsplaat...freubelwerk
Nu dus nog gaten boren voor de bevestiging en voor het draaipunt van de luchtluiken.
120930
«
Laatst bewerkt op: 28 oktober 2021, 08:27:00 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1229 Gepost op:
28 oktober 2021, 08:42:18 »
Er is contact geweest met PPD en naar verwachting kunnen de etsplaten over circa een week hier zijn
(mits douane meer tijd nodig heeft
).
Daarom toch maar met de constructie van de stoombuizen begonnen. De maat wordt bepaald door de luchttank. De stoombuizen lopen daar overigens rakelings onderdoor. Dan is het passen en meten en de steun aan de achterzijde exact op hoogte stellen.
Ondertussen ook busjes op de draaibank gemaakt als doorvoer door de steunen. Maar nog belangrijker, als verbindingstukken tussen de verschillende buis-segmenten.
Under Construction,
Gekozen afstand tussen stoombuis en luchttank: 0,7 mm
120945
«
Laatst bewerkt op: 28 oktober 2021, 08:55:56 door FritsT
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
Vorige
-
Volgende
-
1
...
80
81
[
82
]
83
84
...
100
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0